Att upprätthålla könsroller

Jag är ledsen om jag påverkade dig negativt vid det tillfället. Jag har aldrig påstått att det inte är svårt att inte prata om vikt eller utgett mig själv för att vara en föregångare på området, när jag säger att jag håller klaffen om det så menade jag i 100% av alla situationer då vikt eller kroppar diskuteras i mina sociala sammanhang. Jag anstränger mig för att motarbeta vikthets över varenda efterrätt på restauranger och bulle på jobbet. Eller när en vän klagar på sin kropp. Jag menade inte att jag aldrig någonsin har behov av att prata om det själv, och eftersom jag skrev i vikttråden att jag valt ut en killkompis att prata om det med just av denna anledning så förvånade det mig att du tog upp att jag pratat med en vän om det.

Jag upplever att sättet du tog upp det på var mer på ett ”sätta dit” sätt än att lyfta en viktig diskussion kring det, vilket jag hade varit betydligt mer välkomnande kring. Men ja - noted.


Också intressant att du antar att det påverkade mig negativt när jag aldrig uttryckt det. Jag har tänkt på ditt uttryckssätt i de inläggen i form av att jag tycker det är sorgligt, inte att det påverkade mig negativt. Jag har ingen våg och inte bantat eller känt ett behov av det. Ytterligare ett antagande att alla kvinnor ska in i normen att vara missnöjda med sin kropp.

Jag hoppas du noterar att det inte var ATT du skrev om vikten utan HUR du skrev om den som är problemet jag ville lyfta till diskussion. Men jag kan absolut släppa den bollen som sagt om du upplever det som ett påhopp, det är inte så jag vill starta en diskussion.
 
Också intressant att du antar att det påverkade mig negativt när jag aldrig uttryckt det. Jag har tänkt på ditt uttryckssätt i de inläggen i form av att jag tycker det är sorgligt, inte att det påverkade mig negativt. Jag har ingen våg och inte bantat eller känt ett behov av det. Ytterligare ett antagande att alla kvinnor ska in i normen att vara missnöjda med sin kropp.

Jag hoppas du noterar att det inte var ATT du skrev om vikten utan HUR du skrev om den som är problemet jag ville lyfta till diskussion. Men jag kan absolut släppa den bollen som sagt om du upplever det som ett påhopp, det är inte så jag vill starta en diskussion.

Nej, jag antar absolut inte att alla kvinnor ska in i normen och vara missnöjda med sin kropp. Nu lägger du VERKLIGEN ord i munnen på mig, det är faktiskt inte schysst. Jag vet ju inte ens att du är kvinna (även om det kanske är hög sannolikhet på detta forum). DU skrev att DU fortfarande tänker på det, efter att ha läst i en tråd om viktnedgång, i en diskussion där vi pratar om att prat om vikt kan sprida vikthets till andra, och jag tolkade det som att det kan ha påverkat dig negativt och bad om ursäkt. Det var tydligen fel tolkning och det var annat som fick dig att minnas diskussionen. Jag fattar, men min tolkning baserades på sammanhanget och inte att jag antar att "alla kvinnor ska in i normen och vara missnöjda med sin kropp".

Jag läste igenom den gamla tråden idag och det stämmer att jag uttrycker missnöjdhet över viktuppgången på ett sätt som jag inte skulle göra idag. Men jag skriver också i tråden att jag uppenbarligen är påverkad av fetthatet i samhället, att jag måste fundera över varför varför viktuppgången påverkade mig så starkt och att jag ska se över så att det inte påverkar mig så mycket framöver. Jag tycker definitivt att jag själv lyfter problematiken med vikthetsen i just de inlägg där du ansåg att jag vikthetsade. Men jag minns också att jag just denna dag kände en enorm frustration över att jag förväntades rycka på axlarna över viktuppgången. Det påverkade mig, just där och då den dagen, och när jag då fick höra "Äsch varför bryr du dig om vågen?" så blev jag ledsen. För inte nog med att man förväntas vara smal, man förväntas även att vara resistent nog att rycka på axlarna över sin vikt. Det blir lite "damn if you do and damn if you dont". Var bara smal, men var inte ledsen när du lagt på dig vikt.

Men med det sagt, jag uppskattar att dessa viktiga diskussioner lyfts och omvärderar gärna mitt eget språk.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 712
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 541
Senast: LovingLife
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 508
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp