Att upprätthålla könsroller

Ja precis, det är horribelt, och vissa fanns till och med med i läroböckerna från 50-talet men rensades ut under 70-80-90 talen. Antalet kvinnor minskade faktiskt i historieböckerna under en tid där. Och det är ursvårt att få tillbaka dem eftersom historielärarna protesterar. Den moderna forskning som finns -som tex att under 1600-talet praktiskt taget styrdes de flesta storgods av kvinnor (männen i krig) får inte komma med. Då blir de arga eftersom det är "feminism" falskt, och inte så som det stod i historieböckerna när historielärarna lärde sig. Så de var faktiskt tvungna att skriva om en historiebok som var mer rättvisande och byggde på modern forskning eftersom den inte accepterades.

Fredrika Bremer var välkänd och berömd under sin tid men raderades och glömdes bort. (författare om någon undrade) Medan de manliga författarna under samma tid fortfarande hyllas.

Det fanns nästan under varje tidsperiod (läs 1600- tal 1700-tal osv) kvinnliga konstnärer som var så kända att de målade på beställning av kungar och drottningar, som glömts bort så totalt att man (nästan ljuger) och säger att kvinnor inte var konstnärer. Kvinnliga läkare har funnits (förbjöds väl under 1400-talet också någonting), skrån släppte in kvinnor (men i skolan står det i böcker att kvinnor inte fick vara med i skrån, (i vissa skrån i Tyskland och Frankrike, efter 1400-talet tror jag det var, helt orimligt rationaliserat för att radera kvinnor). Författare, musiker, poeter, matematiker, -Kvinnor fick inte läsa vid universitet, står det. I Frankrike... men universitetet i Bologna har såvitt jag vet inte förbjudit kvinnor även om de inte var många. Smeder, klensmeder, silversmeder, familjeförsörjare, fiskarsäljare, vad som helst. Men historieböckerna förmedlar (de?) bara bondhustrun och frun.

Det finns ju en del forskning som tyder på att några kompositörer har släppt sina fruars verk under sitt namn. När man i modern tid tittar på fruarnas notblad så kan man ana att det är hennes verk som släppts. Vi pratade en del om det när jag läste musikhistoria, men har ingen källa tillgänglig just nu. Svagt minne av att det kan ha varit så i Chopins fall.
 
Till och med ibland när man läser historieböcker av kvinnor, skrivna om kvinnor så är de magra och -men kvinnor kunde inte... den verkliga chocken fick jag en gång när jag läste en icke feminist man, (kan inte hitta boken igen) där han rätt och slätt radade upp statistiken om vad folk jobbade med i Paris under 13-1400 talet och man häpnade, tappade hakan. Kvinnor jobbade i yrken man aldrig trott. Men inte i större mängder kanske. Och kunde stå som familjeöverhuvud även om hon var gift med en man, om hon hade bäst jobb (ok väldigt ovanligt) och det var ändå Frankrike som inte direkt var en kvinnohaven.
 
Det finns ju en del forskning som tyder på att några kompositörer har släppt sina fruars verk under sitt namn. När man i modern tid tittar på fruarnas notblad så kan man ana att det är hennes verk som släppts. Vi pratade en del om det när jag läste musikhistoria, men har ingen källa tillgänglig just nu. Svagt minne av att det kan ha varit så i Chopins fall.
Jo och Mozarts syster var också ett underbarn. Det finns mängder av manliga forskare som gjort sammalunda. Men det är svårt att hitta och svårt att konstatera och svårt att vara helt säker på.

Mamma kallar det för att jobba "dubbelhänt" och folk gör det nuförtiden också. Även om det verkar ha varit jättevanligt under 1900-talet och 1800-talet. Einstein gjorde det. Sedan dumpade han Mileva Marić precis innan han fick Nobelpriset, men hon fick dock pengarna från det... (men det är svårt att veta hur mycket av hans jobb hon gjorde) Dvs du är man och gifter dig med en extremt talangfull kvinna inom samma yrke. Du gör karriär och hon gör marktjänst så du kan jobba mer än heltid, men hon gör också 1/3 av din doktorsavhandling och allra minst korrläser. Sedan tävlar du om en forskartjänst mot en kvinna som jobbat heltid med sin avhandling... Detta händer fortfarande 2018.

Föräldraledigheten.... när hon tar hela stödjer hon också hans karriär i förhållande till hans kvinnliga kollegors. Boostar, skänker mannen konkurrensfördelar. Så att han kan vinna över kvinnor och få mer lön än de. Frun betalar.

Frågan huruvida och i så fall, i vilken utsträckning Marić bidragit till Einsteins tidiga arbete kan diskuteras. Många professionella historiker inom fysik hävdar att hon inte gjorde några betydande vetenskapliga bidrag, medan andra menar att hon var en stödjande partner som kan ha hjälpt Einstein väsentligt i hans forskning.
Enligt Abram Fedorovich Ioffe, en medlem i Rysslands Vetenskapsakademi, fanns Marić efternamn med på det ursprungliga utkastet av Einsteins arbete om relativitetsteorin. När arbetet sedan publicerades för allmänheten, fanns Marićs namn inte längre med. I brevväxlingar mellan Marić och Einstein förekom ofta orden ”vi” och ”vårt” i samband med att de diskuterade olika teorier och slutsatser. Detta antyder att de samarbetade[3].
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mileva_Marić
 
Senast ändrad:
Jag håller inte alls med tidigare inlägg om att de enda problematiska könsrollerna är de som skaver. Hela grejen med könsroller och normer är att det känns naturligt och enkelt att följa dem (för många), annars skulle inte så många göra det.

Huruvida man ska ändra intressen eller hobbies känns däremot som en för mig väldigt ointressant diskussion. Varje person gör väl så mycket eller lite som hen orkar för att arbeta för jämställdhet och mot könsroller och var gränsen går för en själv kan man ju bara avgöra själv. För mig, personligen, känner jag att livet är för kort för att jag inte ska ägna mig åt sånt som är njutbart för mig. Oavsett vad det gör eller inte gör för jämställdheten.
 
Lustigt, jag tror inte ens grabbarna och tjejerna på våra mackar kan fylla på luft, de kan bara sälja piroger såvitt jag förstått. Om de kan fylla på luft så hinner de inte eftersom de säljer piroger. Dock hittade jag en kvinna som kunde kolla mina däck en gång på en mack. Byta lampeländet på bilen kan typ serviceverkstaden efter att ha skruvat bort hela lamphuvudet och lyft ut det och pillat i en kvart. :( Jag kanske borde lära mig ändå.

Detta är mack med verkstad 😁
Inga piroger däremot ett gäng rara killar som alltid hjälper till när det behövs.
 
En del i normerna är med att det tas som självklart att det är kvinnan i hemmet som ska basa över ordningen i hemmet och hur det ska vara inrett mm även om mannen i just det hushållet städar mm. Det är som att det inte är bra nog om mannen i huset har en annan idé om hur det ska skötas. Inte är det få män i min omgivning som helt enkelt gett upp att damma runt prydnadsföremålen och femtioelva möbler som sällan används när det helt enkelt inte duger i vilket fall.
 
Kort sagt: Tror man får en bra måttstock på hur landet ligger om man är uppmärksam på vem som alltid måste avbryta det den håller på med för att rycka in och ta hand om annat.

Fantastiskt beskrivet! och som sagt det var till och med enligt vissa böcker en viktig uppfostringsmetod att hela tiden avbryta flickor i leken så att de skulle lära sig vara alerta på andras behov från början. Helt ärligt tror jag vissa gör så än utan att tänka på det.
 
Så himla knasigt! Jag förstår mig bara inte på folk.

(Det är som när vi skulle köpa bil första gången. Hade svårt att få kontakt med bilförsäljaren, min man försvann mitt i, fick inte se bilar jag ville ha, och till slut gick vi. Då visar det sig att min man till slut hade blivit så förbannad att han gick ut ur rummet eftersom bilförsäljaren hela tiden bara försökte få kontakt med honom trots att han hela tiden försökte putta över säljaren på mig. (jag var väl så van att jag inte märkte det aktivt) och fråga honom och sälja bilen till honom, leta bilar han gillade. Han har ju inte körkort och vet inte ett jota om bilar... och vi skulle definitivt inte ha ngt slags bensinslukande SUV som han gillar... Vi hittade en annan som kopplade direkt på att han var clueless och det gick jättebra plötsligt.)

Det var en sak jag kom på bara när jag reflekterade över att sy och typ bygga en ask (i träslöjden, jag har inte byggt i trä hemma för jag är för lat, det är så mycket meck med att skaffa allt grejs som behövs. Men är liite sugen på en bänk.). Att det var väldigt likt. Kanske beror det också på att jag sytt lite raka delar + kilar i början och sedan testat mönster och sedan funderar på hur jag ska ändra och fixa mönster själv utifrån de tidigare. Den här klänningen passar fint men om jag kapar här och skippar ärmar så blir det en sommarklänning. Syslöjdslärarinnorna jag stött på har varit så knepiga, de har inte varit så tydliga med att man faktiskt skapar någonting. -sy en söm här. Det är därför jag skippade syslöjd i högstadiet.

(samtidigt fick man ju göra fantastiska saker som liten som bygga en slända i trä och sedan prova att spinna osv.)
Inte jag heller.

Senast jag skulle köpa bil sa sambon som hela tiden hade hållt sig i bakgrunden helt sonika, sluta prata med mig, det är inte jag som ska köpa ny bil. Vill du sälja så prata med henne (menande blick mot mig) som ska köpa. Säljaren blev lätt snopen men skärpte sig verkligen.

Så lustigt! Precis så har jag också gjort! Köpta mönster har aldrig varit något för mig, visst, tips och idéer men sedan vill jag göra ur eget huvud. Mina syslöjdslärare har mest tjatat om strykning men inte förklarat varför underarbetet är så viktigt. Det förstod jag nog först i vuxen ålder.
Det är en av många saker jag uppskattar med att bo på landet. Det både behövs och finns tillfälle att skapa även i trä och prylarna för att kunna göra det finns :)
 
En del i normerna är med att det tas som självklart att det är kvinnan i hemmet som ska basa över ordningen i hemmet och hur det ska vara inrett mm även om mannen i just det hushållet städar mm. Det är som att det inte är bra nog om mannen i huset har en annan idé om hur det ska skötas. Inte är det få män i min omgivning som helt enkelt gett upp att damma runt prydnadsföremålen och femtioelva möbler som sällan används när det helt enkelt inte duger i vilket fall.
Är det här inlägget tänkt som ett exempel på hur man kan göra när man upprätthåller könsroller? Om inte, förstår jag inte riktigt inläggets roll i den här tråden.
 
Inte jag heller.

Senast jag skulle köpa bil sa sambon som hela tiden hade hållt sig i bakgrunden helt sonika, sluta prata med mig, det är inte jag som ska köpa ny bil. Vill du sälja så prata med henne (menande blick mot mig) som ska köpa. Säljaren blev lätt snopen men skärpte sig verkligen.

Så lustigt! Precis så har jag också gjort! Köpta mönster har aldrig varit något för mig, visst, tips och idéer men sedan vill jag göra ur eget huvud. Mina syslöjdslärare har mest tjatat om strykning men inte förklarat varför underarbetet är så viktigt. Det förstod jag nog först i vuxen ålder.
Det är en av många saker jag uppskattar med att bo på landet. Det både behövs och finns tillfälle att skapa även i trä och prylarna för att kunna göra det finns :)
Jag tror det tyvärr är en vanlig upplevelse att bli ignorerad av en manlig bilförsäljare, i synnerhet som yngre. När jag skulle köpa min första bil och min pappa och jag åkte för att titta på en som han trodde kunde passa mig så trots flera tillsägelser från min far så vände sig försäljaren hela tiden till honom. Det slutade med att vi gick och istället köpte bil på annat håll. Det var jag som var köparen, alltså jag som betalade och då är det till mig man vänder sig om man vill sälja något, inte till ev medföljande sällskap.
 
Tycker jag har hyfsad koll på kvinnliga konstnärer och författare men Anna-Lena Lenngren har jag nog aldrig ens hört talas om :o
Hon var i alla fall med i Svenskan på gymnasiet, där de hade noga utvalt denna strof (Anna-Maria Lenngren)

Med läsning öd ej tiden bort -
Vårt kön så föga det behöver,
Och skall du läsa, gör det kort.
Att såsen ej må fräsa över!
(vilket förresten Wiki också gjort, folk gillart)

Som jag redan då såg som total ironi, (hoppades i alla fall) men jag gissar att inte alla Svenskbokskrivande män på 90-talet gjorde det.:D (det diskuterades som osäkert)

http://minata.tripod.com/aml_s5.html
När sig en kvinna nitisk ter
Att staters styrselsätt rannsaka,
Gud vet, så tycks mig att jag ser
En skäggbrodd skugga hennes haka.
 
Inte jag heller.

Senast jag skulle köpa bil sa sambon som hela tiden hade hållt sig i bakgrunden helt sonika, sluta prata med mig, det är inte jag som ska köpa ny bil. Vill du sälja så prata med henne (menande blick mot mig) som ska köpa. Säljaren blev lätt snopen men skärpte sig verkligen.

Så lustigt! Precis så har jag också gjort! Köpta mönster har aldrig varit något för mig, visst, tips och idéer men sedan vill jag göra ur eget huvud. Mina syslöjdslärare har mest tjatat om strykning men inte förklarat varför underarbetet är så viktigt. Det förstod jag nog först i vuxen ålder.
Det är en av många saker jag uppskattar med att bo på landet. Det både behövs och finns tillfälle att skapa även i trä och prylarna för att kunna göra det finns :)
Snyggt sagt av honom!

Jag tycker så illa om att stryka. Men har insett poängen med att stryka sömmarna efter i alla fall så att det inte ser bubbelnysytt ut. Som tur är syr jag mest i ylle som tenderar åt det platta hållet ändå.

Ibland gillar jag köpt mönster som en hjälp för ärmhål och sådant, så jag har ett par.

Apropå absolut ingenting alls. Svenska folksagor, :D läste precis https://sv.wikipedia.org/wiki/Silvervit_och_Lillvacker för mitt barn, om två söta prinsar som söker sin lycka. Sitt och gråt och var snäll mot djur så hjälper de dig. (iofs lite drakdödande också men mestadels)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Hatt_under_jorden (ha! Wiki har förstås inte gått in så mycket på på det äventyr hon kör när hon räddar sin man.. såklart) i alla fall, pojkar och flickor har väldigt liknande roller i de här sagorna. (tycker jag, det är kanske bara jag iofs)
 
Senast ändrad:
Jag tror det tyvärr är en vanlig upplevelse att bli ignorerad av en manlig bilförsäljare, i synnerhet som yngre. När jag skulle köpa min första bil och min pappa och jag åkte för att titta på en som han trodde kunde passa mig så trots flera tillsägelser från min far så vände sig försäljaren hela tiden till honom. Det slutade med att vi gick och istället köpte bil på annat håll. Det var jag som var köparen, alltså jag som betalade och då är det till mig man vänder sig om man vill sälja något, inte till ev medföljande sällskap.
Jag är inte ens yngre men råkar ut för det ändå och det är så otroligt sjukt! Jag var nog 43 tror jag, någonstans där, när senaste bilen köptes. Av mig, till mig för mina egna pengar. Sambon var med för att det är svårt att köra två bilar samtidigt :p
 
Snyggt sagt av honom!

Jag tycker så illa om att stryka. Men har insett poängen med att stryka sömmarna efter i alla fall så att det inte ser bubbelnysytt ut. Som tur är syr jag mest i ylle som tenderar åt det platta hållet ändå.

Ibland gillar jag köpt mönster som en hjälp för ärmhål och sådant, så jag har ett par.

Apropå absolut ingenting alls. Svenska folksagor, :D läste precis https://sv.wikipedia.org/wiki/Silvervit_och_Lillvacker för mitt barn, om två söta prinsar som söker sin lycka. Sitt och gråt och var snäll mot djur så hjälper de dig. (iofs lite drakdödande också men mestadels)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Prins_Hatt_under_jorden (ha! Wiki har förstås inte gått in så mycket på på det äventyr hon kör när hon räddar sin man.. såklart) i alla fall, pojkar och flickor har väldigt liknande roller i de här sagorna. (tycker jag, det är kanske bara jag iofs)
Det finns en anledning att han är min sambo :love: Sådant stör honom nästan lika mycket som det stör mig.

Visst är det dötråkigt! När jag syr är egentligen enda gången jag stryker. Det är väl då och när nya gardiner ska upp. Jag köper inte kläder som behöver strykas om det inte är något väldigt speciellt, typ bröllop. Att stryka när man syr är ju dock väldigt arbetsbesparande så där får jag bara bita i det sura äpplet och göra :p

Ja det är ju i de lägena det kan behövas. Jag har kvar några sedan gymnasietiden just för det ändamålet.
 
Jag tror det tyvärr är en vanlig upplevelse att bli ignorerad av en manlig bilförsäljare, i synnerhet som yngre. När jag skulle köpa min första bil och min pappa och jag åkte för att titta på en som han trodde kunde passa mig så trots flera tillsägelser från min far så vände sig försäljaren hela tiden till honom. Det slutade med att vi gick och istället köpte bil på annat håll. Det var jag som var köparen, alltså jag som betalade och då är det till mig man vänder sig om man vill sälja något, inte till ev medföljande sällskap.
Detta tycker jag är intressant eftersom jag upplevt att det varit precis tvärtom. Manliga bilförsäljare har alltid kommit först till mig även när min manlige vän är den som letat bil. Samma med min första bil hade jag min pappa med mig men han var ju till noll hjälp (jag ville ha hans input då han ändå kan en del om bilar men han var på så pissigt humör att jag fick skämmas för honom istället :cautious:).
 
Detta tycker jag är intressant eftersom jag upplevt att det varit precis tvärtom. Manliga bilförsäljare har alltid kommit först till mig även när min manlige vän är den som letat bil. Samma med min första bil hade jag min pappa med mig men han var ju till noll hjälp (jag ville ha hans input då han ändå kan en del om bilar men han var på så pissigt humör att jag fick skämmas för honom istället :cautious:).
De gånger jag och ex tittade på bilar var det som regel honom de vände sig till, han hade lika roligt varje gång när det var jag som tog över försäljningen och kom med frågorna medan han stod tyst. Jag ville ju ha en dragbil och försäljarna brukade alltid behöva leta uppgifterna eftersom de inte hade dem i huvudet och trodde väl inte att jag skulle vara en så jobbig kund.

Min verkstad är guld värda, de var alltid jag som servade bilarna och jag har fortsatt vara trogen kund där som singel och de har aldrig behandlat mig som mindre vetande eller dragit sig för att gå in på tekniska detaljer. Som en verkstad ska vara. :up:
 
Båda gångerna jag har köpt bil har sambon inte varit med. Det är ju inte han som ska ha bilen, så han har inte sett någon anledning att hänga på. Första bilinköpet följde mamma med. :D
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 639
Senast: flera_00
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 236
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp