Att välja avelsmål: korsningsavel eller renrasigt

Halvblod/Connemara skulle vara en häst som jag tror skulle vara lätt att sälja om den inte skulle passa dig.

En hoppstammad halvblod/connemara är ju i princip vad många (inkl mig) letar efter när de vänder sig till irländare istället för halvblod. Med fördelen att stammen säger åtminstone mig mer (har ju inte stenkoll på irländska stammar). Ingen annan ponnyras kan slå marorna i hoppmeriter och väljer man en hingst som levererat en del så låter det väldigt intressant.

Welsh cob känns betydligt mer chansartat. Otroligt trevliga hästar, men många är mer byggda för drag än för (sport-)ridning och vad jag vet är det inte direkt gott om seriösa hoppmeriter? Tänker man sig mer en snygg hobbyhäst kan det förstås vara en idé.
 
Jag är också sugen på att betäcka mitt SWB sto med en welsh cob. Har helt fastnat för welshar då jag har en B-ponny welsh som är superfin 😍
Ren welsh cob blir dock för grovt för min smak och jag har inte hittat det jag söker på annons än men jag får se efter att jag visat mitt sto på 3-årstestet om jag kommer att betäcka henne eller ej.


Va spännande 😃 upplever att mkt av det tunga cobutseendet försvinner när de korsas och även på de som naturligt är stora.
 
Hur stort lämnar King Louie? (swb)

Han är ju rätt liten själv och vad jag kan läsa mig till lämnar han litet. Har dock inte sett några avkommor efter honom 😊 det är väl honom och crown z som, av de mindre swb hingstarna, jag funderar mest på men är inte helt förtjust i honom av någon anledning 🤔
 
En hoppstammad halvblod/connemara är ju i princip vad många (inkl mig) letar efter när de vänder sig till irländare istället för halvblod. Med fördelen att stammen säger åtminstone mig mer (har ju inte stenkoll på irländska stammar). Ingen annan ponnyras kan slå marorna i hoppmeriter och väljer man en hingst som levererat en del så låter det väldigt intressant.

Welsh cob känns betydligt mer chansartat. Otroligt trevliga hästar, men många är mer byggda för drag än för (sport-)ridning och vad jag vet är det inte direkt gott om seriösa hoppmeriter? Tänker man sig mer en snygg hobbyhäst kan det förstås vara en idé.


Det skulle absolut kunna vara ett bra alternativ. Jag har själv inte riktigt tänkt i de banorna innan denna tråd och det låter som en korsning som båda är säljabar och framförallt skulle passa mig. Ska kolla in vad det finns för hingstar.

För mig skulle nog en welsh partbreed också passa bra men kanske att connemaran ger en något mer säljbar avkomma?

Sen finns det welsh cobbar som hoppar riktigt bra, men det är nog inte en lika utbredd ras i sverige och inom hoppningen. De är ju ofta lite tyngre och därför väljer säkert många bort dem. Tror jag iaf, rätta mig gärna om jag har fel!
 
Det skulle absolut kunna vara ett bra alternativ. Jag har själv inte riktigt tänkt i de banorna innan denna tråd och det låter som en korsning som båda är säljabar och framförallt skulle passa mig. Ska kolla in vad det finns för hingstar.

För mig skulle nog en welsh partbreed också passa bra men kanske att connemaran ger en något mer säljbar avkomma?

Sen finns det welsh cobbar som hoppar riktigt bra, men det är nog inte en lika utbredd ras i sverige och inom hoppningen. De är ju ofta lite tyngre och därför väljer säkert många bort dem. Tror jag iaf, rätta mig gärna om jag har fel!
De sportigare Welsh Cob-hingstarna är inte speciellt mycket tyngre än Connemarorna men det går rätt mycket mode i hur tunga welsharna ska vara. Vad som är önskvärd typ och rörelsemönster kan även variera enormt mellan svenska och utländska domare. Ett tag var var och varannan cob som visades dessutom fet som en säl vilket fick de flesta att se betydlig mycket tyngre ut än vad de var. Fördelen med att korsa med welsh är att det blir en Welsh PB och inte en korsning samt att det åtminstone för ett par år sedan var ett trevligare rasförbund att ha att göra med än ridponnyförbundet om man är intresserad av att delta på utställningar osv. Men jag är å andra sidan lite partisk då jag själv funderar på att tillverka en SWB/Welsh Cob korsning. Dock för eget bruk och inte försäljning och mer allround inklusive körning. Är det mer ren hoppning man är ute efter skulle jag nog också satsa på en Connemarahingst.
 
Jag har tillverkat en korsning swb/welsh cob. Tråkigt nog sålde jag stoet innan fölet kom, men sett bilder på fölet (som typ är fem åt nu) och hon ser väldigt fin ut :) Hade dock blivit för liten för mig. Pappan är tyvärr numera valack så han är inte akutell för TS men hade kanske trots allt valt en connemara om man vill ha en lite sportigare häst!
 
Jag tror du får en väldigt trevlig häst oavsett om du väljer connemara eller welsh cob, men om du vill ha just en hoppinriktad avkomma skulle jag välja en connemara. Det finns ju knappt en connemara som inte kan hoppa åtminstone okej, så chansen att du får en duktig hoppare borde vara högre. Speciellt om du väljer en riktigt duktig hopponny till connemarahingst. Sedan finns det welsh cobbar som hoppar riktigt bra också, bl a de tidigare nämnda här i tråden och de flesta cobbar tycker jag nog ändå hoppar rätt bra, men det går inte riktigt att jämföra med connemarorna på rasnivå.

Själv har jag ju just welsh cobbar och angående grovheten varierar det ganska mycket tycker jag. Min ena är ganska ädel faktiskt - ädlare än en hel del connemaror.

Så summa summarum: vill du ha en trevlig allroundhäst som kanske kommer hoppa någonstans mellan okej till riktigt trevligt, och du gillar welsharna som ras, välj welsh cob. Vill du ha en trevlig allroundhäst där hoppegenskaperna är viktigast, välj en connemarahingst som har hoppmeriter.

Pappan är tyvärr numera valack så han är inte akutell för TS men hade kanske trots allt valt en connemara om man vill ha en lite sportigare häst!
Han är tyvärr död, till och med. :( Kolik.
 
Jag tror du får en väldigt trevlig häst oavsett om du väljer connemara eller welsh cob, men om du vill ha just en hoppinriktad avkomma skulle jag välja en connemara. Det finns ju knappt en connemara som inte kan hoppa åtminstone okej, så chansen att du får en duktig hoppare borde vara högre. Speciellt om du väljer en riktigt duktig hopponny till connemarahingst. Sedan finns det welsh cobbar som hoppar riktigt bra också, bl a de tidigare nämnda här i tråden och de flesta cobbar tycker jag nog ändå hoppar rätt bra, men det går inte riktigt att jämföra med connemarorna på rasnivå.

Själv har jag ju just welsh cobbar och angående grovheten varierar det ganska mycket tycker jag. Min ena är ganska ädel faktiskt - ädlare än en hel del connemaror.

Så summa summarum: vill du ha en trevlig allroundhäst som kanske kommer hoppa någonstans mellan okej till riktigt trevligt, och du gillar welsharna som ras, välj welsh cob. Vill du ha en trevlig allroundhäst där hoppegenskaperna är viktigast, välj en connemarahingst som har hoppmeriter.


Han är tyvärr död, till och med. :( Kolik.

Nä vad tråkigt, fina Kingen :(
 
Shagya och Angloarab skulle kunna vara nåt att överväga om du vill lätta på swb, och avfärdar renrasig arab.
håller med om att araben ger uthållighet och smidighet, vissa med god hoppteknik och kan fungera suveränt på tighta banor även med högre hinder, men de har svårt att nå fram i kombinationerna i storhästklass.
Jag hade det omvända problemet, hade arabsto med påskjut och smidighet men ville ha lite till styrka och bärighet, lite höjd men max 1.60. Korsade med Lusitano.
 
Jag har tillverkat en liten ridhäst till mig själv med korsning. Är väldans svag för Welsh cob typen också, men lade på PRE på mitt halvblod och det blev perfekt. Ca 1,63 blev avkomman. :) Halvblodshingstar som verkligen lämnar "smått" är hemskt ovanliga och var det redan för 10 år sen, då min tillverkades... :(
Jag skulle lätt välja samma lösning igen. Lagom stora ridhästar går också utmärkt att sälja. :)

Lånar tråden.

Just denna fantastiska korsningsavkomman som jag tillverkade till mig själv gick just bort i kolik. :cry:
Jag får kanske tillbaka hennes pensionerade swb mamma. Funderar på ett nytt försök fast denna gång med welsh cob. Tant vill ha en ännu mindre ridhäst nu på äldre dar. ;)

Finns det nån sportig welsh cob hingst på semin som har bra stark länd, inte kort kors snarare åt längre hållet, goda vinklar bak och god action bak? Stoet är dressyrstammat, e. D-day, supergalopp, medel skritt och trav och lite korta, raka vinklar bak om man ska vara petig, vilket jag tog hänsyn till förra gången också.
 
Lånar tråden.

Just denna fantastiska korsningsavkomman som jag tillverkade till mig själv gick just bort i kolik. :cry:
Jag får kanske tillbaka hennes pensionerade swb mamma. Funderar på ett nytt försök fast denna gång med welsh cob. Tant vill ha en ännu mindre ridhäst nu på äldre dar. ;)

Finns det nån sportig welsh cob hingst på semin som har bra stark länd, inte kort kors snarare åt längre hållet, goda vinklar bak och god action bak? Stoet är dressyrstammat, e. D-day, supergalopp, medel skritt och trav och lite korta, raka vinklar bak om man ska vara petig, vilket jag tog hänsyn till förra gången också.

Beklagar förlusten :heart
 
Litet kl som jag hoppas är okej.

Det verkar ändå vara lite öppet gällande korsningsavel (väl genomtänkt sådan såklart) här inne vilket jag tidigare upplevt varit ganska "nej, nej, nej" och "oseriöst". Är det alltid bara nej? Jag funderar lite för att jag köpte mig en korsning själv när vi flyttade till gård. En söt unghäst som kunde få stå på tillväxt. Hon är lite av en "woopsie" själv. Mamma är e. Michellino ue. Vivaldi och har två avkommor sedan tidigare, där i alla fall en är bedömd (med ok siffror på gångarter och typ). Hon tog sig inte på ett par omgångar och ställdes på bete med en tinkerhingst av vad jag förstår logistiska skäl. Och blev dräktig.

Så min donna är således en korsning med i mitt tycke trevlig stam på mammans sida och ja kallblod på pappans. Hon är tänkt som käck häst för mig, är än så länge bara unghäst (född 2018) men är bland det coolaste jag träffat. En helt fantastisk individ. Ser ut att röra sig käckt, men svårt att säga just nu då hon växer hela tiden. Tanken slog mig att jag egentligen gärna hade betäckt henne lite längre fram, kanske som 3-4 åring men jag vet inte. Helt dumt? Om hon visar sig vara fortsatt käck och trevlig om än inte extraordinär på något vis. Tanken var då att betäcka med en swb och framförallt till mig själv men man vet ju aldrig om man längre fram behöver sälja. Så en helt osäljbar avkomma vill man ju inte avla fram.
 
Litet kl som jag hoppas är okej.

Det verkar ändå vara lite öppet gällande korsningsavel (väl genomtänkt sådan såklart) här inne vilket jag tidigare upplevt varit ganska "nej, nej, nej" och "oseriöst". Är det alltid bara nej? Jag funderar lite för att jag köpte mig en korsning själv när vi flyttade till gård. En söt unghäst som kunde få stå på tillväxt. Hon är lite av en "woopsie" själv. Mamma är e. Michellino ue. Vivaldi och har två avkommor sedan tidigare, där i alla fall en är bedömd (med ok siffror på gångarter och typ). Hon tog sig inte på ett par omgångar och ställdes på bete med en tinkerhingst av vad jag förstår logistiska skäl. Och blev dräktig.

Så min donna är således en korsning med i mitt tycke trevlig stam på mammans sida och ja kallblod på pappans. Hon är tänkt som käck häst för mig, är än så länge bara unghäst (född 2018) men är bland det coolaste jag träffat. En helt fantastisk individ. Ser ut att röra sig käckt, men svårt att säga just nu då hon växer hela tiden. Tanken slog mig att jag egentligen gärna hade betäckt henne lite längre fram, kanske som 3-4 åring men jag vet inte. Helt dumt? Om hon visar sig vara fortsatt käck och trevlig om än inte extraordinär på något vis. Tanken var då att betäcka med en swb och framförallt till mig själv men man vet ju aldrig om man längre fram behöver sälja. Så en helt osäljbar avkomma vill man ju inte avla fram.

Jag tror inte det är osäljbart. Särskilt inte om det blir en skäck eller om det går att behålla tills den är 3-4 år men det är nog svårt att räkna med nån vinst.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 129
Senast: tuaphua
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
3 981
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 172
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp