Att välja avelsmål: korsningsavel eller renrasigt


Finns nog en del på uppfödarens instagram.
Sen kan man såklart inte jämföra det med en ras som är avlad för att hoppa bra i flera generationer. Jag inbillar mig inte att hästen kommer gå till OS i hoppning liksom. Men för gemeneman som vill hoppa upp till o med 130 så är det knappast några problem.
Den hoppar absolut tillräckligt för gemene man, men inte hoppar den med ryggen? Det är just det som brukar vara arabens svårighet över hinder, den stela ryggen. Sen kan ju det vara en fördel för en orutinerad ryttare, för det blir ju enkelt att följa och ingen risk att man blir hoppad ur sadeln när hästen inte hoppar med så mycket rygg, men jag skulle ju inte medvetet avla in det på en hopphäst.
 
Den hoppar absolut tillräckligt för gemene man, men inte hoppar den med ryggen? Det är just det som brukar vara arabens svårighet över hinder, den stela ryggen. Sen kan ju det vara en fördel för en orutinerad ryttare, för det blir ju enkelt att följa och ingen risk att man blir hoppad ur sadeln när hästen inte hoppar med så mycket rygg, men jag skulle ju inte medvetet avla in det på en hopphäst.
Jag undrar då om du inte uppfattar ryggen som stel för att den är betydligt kortare än vad andra hästars är? Rörelsen syns ju inte lika tydligt då tänker jag. För mig är det uppenbart att den använder ryggen nämligen. Och denna är, precis som sin far, överrörlig. Så stel är nog aldrig ett ord jag skulle använda för att beskriva dem.

Men kan inte du visa ett klipp med en häst som du tycker använder ryggen bra?
 
Jag undrar då om du inte uppfattar ryggen som stel för att den är betydligt kortare än vad andra hästars är? Rörelsen syns ju inte lika tydligt då tänker jag. För mig är det uppenbart att den använder ryggen nämligen. Och denna är, precis som sin far, överrörlig. Så stel är nog aldrig ett ord jag skulle använda för att beskriva dem.

Men kan inte du visa ett klipp med en häst som du tycker använder ryggen bra?
Den korta ryggen kan säkert spela in, det är möjligt. En ändamålsenlig exteriör tänker jag är en del av aveln, att försöka få fram en exteriör som gör det enkelt för hästen att göra det man vill göra med den. Om ryggen är så kort att den blir stel så gör man det kanske onödigt svårt för hästen i hoppningen.

Kannatol t ex har ok ryggverkan.

 
Den korta ryggen kan säkert spela in, det är möjligt. En ändamålsenlig exteriör tänker jag är en del av aveln, att försöka få fram en exteriör som gör det enkelt för hästen att göra det man vill göra med den. Om ryggen är så kort att den blir stel så gör man det kanske onödigt svårt för hästen i hoppningen.

Kannatol t ex har ok ryggverkan.

Nu missförstod du kanske mig?
Jag menar inte att ryggen är stel, bara att rörelsen är svårare att se för att hela ryggen i princip täcks av en sadel.
När jag kikar på videon så kan inte jag se att Kannatol skulle använda ryggen mer? Men det kan ju vara pga min okunskap förstås. Du får jättegärna skriva mer exakt vad jag ska titta efter så kanske jag lär mig se :)

Att min herre inte var stel i ryggen vid hoppning vet jag, han höll på att skjuta ryttaren ur sadeln flertalet gånger när han hoppade. Ena gången lyckades han också då hindret var läskigt och han överhoppade ganska rejält :p Han är dock längre än Classify och har mer "normal hästlängd" på ryggen. (Väldigt skönt när jag letade sadel dock, jag behövde inte oroa mig över längden som många andra arabryttare behöver). Han nedärver dock inte längden alls på kroppen, utan den verkar bestämmas helt av modern.

Men jag vet inte hur Classify är att hoppa då jag inte har pratat med dem om det. Men när jag var på sportcupen så var det en tydlig skillnad på hur han använde kroppen mot de flesta andra araberna där.
 
Nu missförstod du kanske mig?
Jag menar inte att ryggen är stel, bara att rörelsen är svårare att se för att hela ryggen i princip täcks av en sadel.
När jag kikar på videon så kan inte jag se att Kannatol skulle använda ryggen mer? Men det kan ju vara pga min okunskap förstås. Du får jättegärna skriva mer exakt vad jag ska titta efter så kanske jag lär mig se :)

Att min herre inte var stel i ryggen vid hoppning vet jag, han höll på att skjuta ryttaren ur sadeln flertalet gånger när han hoppade. Ena gången lyckades han också då hindret var läskigt och han överhoppade ganska rejält :p Han är dock längre än Classify och har mer "normal hästlängd" på ryggen. (Väldigt skönt när jag letade sadel dock, jag behövde inte oroa mig över längden som många andra arabryttare behöver). Han nedärver dock inte längden alls på kroppen, utan den verkar bestämmas helt av modern.

Men jag vet inte hur Classify är att hoppa då jag inte har pratat med dem om det. Men när jag var på sportcupen så var det en tydlig skillnad på hur han använde kroppen mot de flesta andra araberna där.
Ryggverkan är att hästen välver ryggen över hindret, så att manken är högsta punkten. Det gör att den kan hoppa högre hinder. Det är därför i princip alla hästar som går de högsta klasserna har bra ryggverkan, och avelsnämnden tittar extra efter det när de bedömer hingstar som ska användas i hoppavel.

Det kan säkert stämma att Classify har bra ryggverkan jämfört med andra araber.
 
Ryggverkan är att hästen välver ryggen över hindret, så att manken är högsta punkten. Det gör att den kan hoppa högre hinder. Det är därför i princip alla hästar som går de högsta klasserna har bra ryggverkan, och avelsnämnden tittar extra efter det när de bedömer hingstar som ska användas i hoppavel.

Det kan säkert stämma att Classify har bra ryggverkan jämfört med andra araber.
Ja då är det ju som jag har fått höra innan med :)

Ja vi får väl se hur långt han tar sig helt enkelt. Han är ju bara 6 år och de hade fram till i höstas i princip bara satsat på dressyren med honom. Tanken är ju att han ska gå fälttävlan i framtiden. 1 start har han gjort en så länge.
 
Hur skulle ni tänka?
Jag har "buskavlat" en tanthäst till mig själv. Nu var mitt sto dock inte ett SWB, utan en engelsk import. Jag använde mig av en Welsh cob (Gwynfaes Gomer), fast jag hade tänkt att välja en Connemara-hingst först, men det blev inte så pga andra omständigheter. Jag är supernöjd med min avkomma, även om hon bara är 2 år än så länge. Cool i skallen (vilket var det viktigaste), helt okej exteriört, rör sig riktigt fint, hoppar bra i löshoppningen och kommer antagligen inte bli mer än maxad d-ponny vilket passar mig perfekt eftersom jag inte vill ha någon stor häst längre.

Skulle jag mot förmodan inte behålla henne som tanthäst är hon säljbar då hon är supersöt och trevlig i rätt storlek.
 
Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån!
Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon har fin typ, bra gångarter med plus för galoppen och ett helt perfekt temperament för mig.
Hon går som avelsto och jag har en tvååring e. Hip hop undan henne som är lovande. Hon börjar bli till åren och fölet jag planerar ta 2021 är troligtvis ett av hennes sista om inte allra sista föl.

Mitt dilemma är: Jag har själv kommit fram till att en kommande ridhäst för mig själv skulle vara av mindre typ. Gärna stor welsh cob eller korsning swb/welsh cob. Gärna runt 160cm. Stoet är själv 168 och har större bakom sig. Jag vill ju väldigt gärna ha kvar en avkomma efter detta stoet men tvååringen blir minst lika stor som stoet själv.

Jag skulle kunna köpa vad jag söker, men det är lite begränsat utbud om det inte ska va ett föl. Ska jag köpa ett föl kan jag lika gärna ta ett från mitt hjärtesto. Jag är ju lite intresserad av avel också och hade gärna fått ett stoföl efter henne att fortsätta med. Då isf swb. Har inte hittat en liten halvblodshingst som jag tycker passar mitt sto och som jag vill ha ett eventuellt framtida avelsto efter.

Jag kan också tycka att det är lite synd att ta ett korsningsföl på ett så fint sto men samtidigt är det en korsning som jag tro skulle kunna bli bra och passa mig väldigt bra.
Hur skulle ni tänka?

Många tankar, jag har tyvärr inte möjlighet att ha hur många hästar som helst heller 🙈
Hur har det gått? Jag har inte läst hela tråden, men är nyfiken.
Jag "hittade" en welshcob/swb-hingst på nätet häromdagen.
 
Jag har "buskavlat" en tanthäst till mig själv. Nu var mitt sto dock inte ett SWB, utan en engelsk import. Jag använde mig av en Welsh cob (Gwynfaes Gomer), fast jag hade tänkt att välja en Connemara-hingst först, men det blev inte så pga andra omständigheter. Jag är supernöjd med min avkomma, även om hon bara är 2 år än så länge. Cool i skallen (vilket var det viktigaste), helt okej exteriört, rör sig riktigt fint, hoppar bra i löshoppningen och kommer antagligen inte bli mer än maxad d-ponny vilket passar mig perfekt eftersom jag inte vill ha någon stor häst längre.

Skulle jag mot förmodan inte behålla henne som tanthäst är hon säljbar då hon är supersöt och trevlig i rätt storlek.
Hur stor är hon som tvååring? Och hur stor vara mamma resp pappa?

Jag är nyfiken för jag vill ev betäcka mitt övervuxna connemarasto. Hon är enligt tumstock 155 cm. Men det kan vara fel.
 
Jag köpte en swb/welsh. Dock inte welsh cob utan welshponny. Blev en fantastiskt trevlig avkomma, mamman hade dock mycket xxblod. Rasande snygg exteriört, fina "halvblodsgångarter" och hade bli it helt lagom i storlek (155-160 cm). Fick tyvärr tas bort pga hagskada som tvååring.

Mamman var 157 och welshpappan typ 137.
Så med swb och welsh skulle jag absolut inte välja cob/sekt d om du vill ha en 160 cm unge. Risken är den går över det. Utan ta då mindre welsh.

Sett några jättefina med swb mamma modell normalstor (165+) och welsh mountain pappa (dvs b-ponny). Blivit maxad d - 160 cm

Skulle alla gånger välja welsh före Arab trots att jag tycker om bådadera.
 
Tamarillo med William Fox-Pitt är e Tarnik (arabblod) u Mellita anglo, ue Master Spiritus xx gick FT på högsta nivå. Hans klon Tomatillo går även han FT.

Michael Jungs Takinou som han vann EM på är en AA https://www.hippomundo.com/en/pedigree/performance/108365-fischertakinou
Takinou är ju ingen äkta anglo om man räknar old school. Dvs på den tiden när angloaraber verkligen var korsningar av fullblodsaraber och engelska fullblod i både första korsningar och generationer tillbaka.

Men som en generell kommentar till tråden angående anglos i fälttävlan kommer de flesta topphästarna från Frankrike med angloblod i första fem led.

Många av dem är som Takinou och kommer med mycket anglo och fullblods blod utspätt med lite SF eller vad man nu hade till hands.. ;)

Ser man till historien och typmodellen är det förmodligen en hel del anglo även i de polska fälttävlanshästarna.
 
Jag köpte en swb/welsh. Dock inte welsh cob utan welshponny. Blev en fantastiskt trevlig avkomma, mamman hade dock mycket xxblod. Rasande snygg exteriört, fina "halvblodsgångarter" och hade bli it helt lagom i storlek (155-160 cm). Fick tyvärr tas bort pga hagskada som tvååring.

Mamman var 157 och welshpappan typ 137.
Så med swb och welsh skulle jag absolut inte välja cob/sekt d om du vill ha en 160 cm unge. Risken är den går över det. Utan ta då mindre welsh.

Sett några jättefina med swb mamma modell normalstor (165+) och welsh mountain pappa (dvs b-ponny). Blivit maxad d - 160 cm

Skulle alla gånger välja welsh före Arab trots att jag tycker om bådadera.

Av de ganska få jag har sett har de mindre welsharna gett mer ridhästmodell än cobbarna, kan det stämma? Det jag ser som nackdel med (många) cobbar är just draghästexteriör/-gång. För mig är det att göra det lite onödigt svårt för sig.
 
Av de ganska få jag har sett har de mindre welsharna gett mer ridhästmodell än cobbarna, kan det stämma? Det jag ser som nackdel med (många) cobbar är just draghästexteriör/-gång. För mig är det att göra det lite onödigt svårt för sig.

Det är nog mycket möjligt. Har inte sett någon halvblod/cob på nära håll. Bara welshponny/halvblod
 
Jag har sett och ridit ett gäng Welsh mountain /halvblod. Mkt trevliga ponnies där de flesta slutade på D men även nån C. Bra gång, trevligt temperament och exteriör.
 
Perfekt storlek! Vad kul!
Ja, om hon stannar där. Jag vill egentligen inte att hon går över ponnymåttet.

Hade jag varit du hade jag valt en liten Connemara-hingst om jag ville ha en ponny. Annars finns det ju några riktigt stora om du vill få upp storleken ännu mer, men det är ju ändå en Connemara och det är synd att lägga någonting annat på henne. En Connemara är ju ändå en ponnyras.

Fast having said that så har jag ridit några riktigt fina Connemara X i storhäststorlek som varit riktigt trevliga. Men det blir ändå lite ponny över dem, de blir ju aldrig några halvblod liksom.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 158
Senast: tuaphua
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 008
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 196
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp