Att välja färg och nyans till hus

mars

Trådstartare
Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset?
Rött eller vitt känns fint,
Det måste passa in och ge en lantlig känsla. Vilken nyans? Rätt mörk röd, dock ej så mörk som faluröd.
Vitt, hur tänker man där, vill ej att det ska bli uringult mot snön. Kritvitt känns inte rätt.
Sand, beige, mullvad passar det på ett hus på landet med ladugård?
Peppra gärna bilder på hus i olika färger och kombinationer med olika knutar.
 
Vitt hus. Ska målas om i samma färg :)
 

Bifogade filer

  • D1EAB017-00D4-4EEA-873E-092A00725763.png
    D1EAB017-00D4-4EEA-873E-092A00725763.png
    384 KB · Visningar: 98
Hur gammalt är huset och vart ligger det? Typiska färgställningar kan skilja mellan olika tidsepoker och landskap om man vill vara lite traditionell. Man kan ju åka runt lite ju grannskapet och få lite inspiration också 😊

Vårt hus är falurött med vita knutar nu, men ska målas om i falu ljus nu i sommar, men ljusgrå knutar och foder
 
Vårat hus är babyblått och ska målas om i nyansen blygrå. Vi har provmålat med många(!) färger på huset utan att kunna välja innan vi såg ett hus i området med en färg som vi kunde enas om. Grå har varit en svår färg att välja för antingen ser de ut som ljuslila eller så har det dragit mot mörkblått.

Ang vitt så gick vi till färgaffären och frågade vilken nyans av vitt som passar bäst ihop med blygrå.

Målarfirman som vi anlitat varnade oss lite för att välja en mörk färg för den bleks tydligen snabbare.
 
Har vitt hus med röda knutar. Tycker egentligen det är fint, men det börjar bli lite deprimerande med alla grå-vita hus runtomkring.Har experimenterat ett par år med olika tillverkare av rödfärg. Verkar vara svårt att få en beskrivning eller se färgprov. Någon är närmast lila. I år målar vi med Falu rödfärg och hoppas det blir rätt 😁

Har haft svårt med vitt, men vill ha samma vita överallt. Vi har därför utgått från den vita färg där är på fönstren, som vi ska byta till.
 
Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset?
Rött eller vitt känns fint,
Det måste passa in och ge en lantlig känsla. Vilken nyans? Rätt mörk röd, dock ej så mörk som faluröd.
Vitt, hur tänker man där, vill ej att det ska bli uringult mot snön. Kritvitt känns inte rätt.
Sand, beige, mullvad passar det på ett hus på landet med ladugård?
Peppra gärna bilder på hus i olika färger och kombinationer med olika knutar.
Fast ljusare än faluröd blir ju nästan orange? Inte alls mörkt?
1590073488746.png
 
Googla på husbilder, kolla Hemnet och Pinterest, titta på hus när ni är ute och åker. Då får ni lite inspiration. Obs. Om det är ett befintligt hus som ska målas så kan det krävas bygglov för att byta kulör.

Vårt hus var mörkbrunt i lite olika nyanser. Nån del var svart också. Vi målade huset enhetligt svart. Det passade vårt hus jättebra. Men vi bor inte på landet.
 
Kom att tänka på denna sida, där kan man provmåla direkt i datorn.
Likaså har denna blogg rätt bra inlägg om kulörer på fasad på framförallt trähus. Många fina kombinationer! Studio Karin

Vårt förra hus var helvitt, rätt fint men fick svartmögelprickar dök upp redan andra året vilket gjorde att det såg schabbigt ut på nära håll. Skulle inte måla så ljust igen.

Nuvarande hus kommer få denna kombination som sagt
1590134553663.jpeg
 
Tack alla. Huset ligger på landsbygden i västra götaland. Är mycket röda runtom, även gula och vita. Lutar mest åt rött, vill dock inte att det ska se ut som en falufärgad ladugård i färgen. Har en granne med falurött o svart runt fönster, jag tycker det blir för dystert. Får kolla upp lite nyanser men inte för mörk och matt röd. Dock får det ju inte va orange, utan röd. Funderat på om det är snyggt o göra tvärtemot o ta vitt med röda knutar.
 
Hur bestämmer man sig för vilken färg man vill ha om man ska måla om huset?
Rött eller vitt känns fint,
Det måste passa in och ge en lantlig känsla. Vilken nyans? Rätt mörk röd, dock ej så mörk som faluröd.
Vitt, hur tänker man där, vill ej att det ska bli uringult mot snön. Kritvitt känns inte rätt.
Sand, beige, mullvad passar det på ett hus på landet med ladugård?
Peppra gärna bilder på hus i olika färger och kombinationer med olika knutar.
Jag tycker att många äldre hus i lite mörkare gul är helt underbara
Gult-hus-1024x696.jpg
 
Vårat hus var ljusblågrått när vi köote det och i stort behov av ny färg.
Ursprunglig fasad är senapsgul puts (1920-tal), men den fick träkläder på 80-talet. (Tror det varit en sväng eternitplattor före det oxå, men de ska vara borta idag.)

Vi valde mer färg. Fortsatt blå, men mer blå.
Vi tittade på många färgkartor och provmålade rutor på huset flera gånger, för att hitta rätt nyans.
_20200523_003349.JPG
 
Tack alla. Huset ligger på landsbygden i västra götaland. Är mycket röda runtom, även gula och vita. Lutar mest åt rött, vill dock inte att det ska se ut som en falufärgad ladugård i färgen. Har en granne med falurött o svart runt fönster, jag tycker det blir för dystert. Får kolla upp lite nyanser men inte för mörk och matt röd. Dock får det ju inte va orange, utan röd. Funderat på om det är snyggt o göra tvärtemot o ta vitt med röda knutar.
Vitt med röda knutar eller rött med gula/orange knutar kan vara skitsnyggt! Eller vitt med grönt.
 
Tack alla. Huset ligger på landsbygden i västra götaland. Är mycket röda runtom, även gula och vita. Lutar mest åt rött, vill dock inte att det ska se ut som en falufärgad ladugård i färgen. Har en granne med falurött o svart runt fönster, jag tycker det blir för dystert. Får kolla upp lite nyanser men inte för mörk och matt röd. Dock får det ju inte va orange, utan röd. Funderat på om det är snyggt o göra tvärtemot o ta vitt med röda knutar.

Rött med vitt och gult är fint och typiskt här i bygden. Typ såhär:
2E4BA63E-88CC-4340-9206-8301FDD5D900.jpeg
 
För mig bestämmer huset. Stil, material, läge etc. Bygdens tradition bestämmer också en del i min bok.

Målade precis om huset, blev som förra gången Bornholmsrött med grå grund och vita fönster samt grå panel på gavelspetsarna. Grå betongpannor och vita vindskivor.
Håller med. Dock tycker jag det finns några fåtal färger som passar rött, vitt ev beige. Hade vart lättare om enbart en kändes given. Stilen är absolut lantlig.
 
Vi målade också grått men för två år sedan. Huset var laserat i en väldigt mörkt röd färg. Bilden visar södergaveln under pågående arbete.
DSC_1210.JPG

Det grå är bara målat en gång på bilden så något mörkare kulör efter tre strykningar. Dörrar, fönster, lister etc är inte målade alls här men målades om i samma färger dvs brunsvart och vitt. Jag ville att boningshuset skulle skilja ut sig från ekonomibyggnaderna som är faluröda. Jag är mycket nöjd!
 
Innan vi byggde hus gick vi runt mycket och tittade på andra hus vilka färger som vi trivdes med
Vi ringde även på hos några och frågade vilken färg och nyans de hade använt
Vi valde grått med vita knutar och har inte ångrat oss
 
Kom att tänka på denna sida, där kan man provmåla direkt i datorn.
Likaså har denna blogg rätt bra inlägg om kulörer på fasad på framförallt trähus. Många fina kombinationer! Studio Karin

Vårt förra hus var helvitt, rätt fint men fick svartmögelprickar dök upp redan andra året vilket gjorde att det såg schabbigt ut på nära håll. Skulle inte måla så ljust igen.

Nuvarande hus kommer få denna kombination som sagt
Visa bifogad fil 51214
Åh den där man kunde provmåla i datorn var ju toppen! :love: Vårt hus är gulrappat med diarréfärg runt fönster och på dörrar men jag har haft svårt att komma på bättre kombination, nu hittade jag flera varianter som kändes bra!
 

Liknande trådar

Hemmet Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 138
Senast: Kakis
·
Hemmet Har en förhoppning att hinna måla om fasaden i år men har fastnat på något så "roligt" som färgval. Så jag tänkte att bukefalisterna ska...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 269
Äldre Jag ska på bröllop nästa helg och har nääästan bestämt mig för att ha en klänning som jag ändå har hemma och aldrig har använt. Den är...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 856
Senast: lilstar
·
Utrustning Jag ska kanske ut på islandshäst-tävlingsbana i sommar, och hästen jag ska rida är en ganska mörk, nästan lite "gråbrunaktig" fux med...
2
Svar
24
· Visningar
5 012
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp