Att välja hingst

Teilani

Trådstartare
Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på!

Nu förutsätter vi att hingsten passar stoet för det känns så basalt, jag vill veta hur ni värderar hingstarnas meriter när ni jämför dem.

Det kommer ju varje år nya stjärnor med mer och mer fantastiska bedömningssiffror siffror, hur viktigt är det för dig om hingsten har 9 eller 8,5 för tölt? Hur tolkar du bedömningen och skulle du välja en hingst med under 8.0 i totalbedömning? Eller en med hög ridbedömning, men låg exteriör, eller tvärtom?

Hur tänker du kring tävlingsresultat? Är det lika viktigt/viktigare för dig än avelsbedömingen? Spelar det mindre roll?

BLUP, denna magiska siffra, unga hingstar utan bedömning har ibland detta som ett starkt kort. Skulle du välja en BLUP-hingst framför en bedömd, kanske tävlad hingst?
Vill du hellre använda en äldre hingst som hunnit få några avkommor?
Hur tänker du när du väljer mellan dessa två?

Priset noterade jag, när jag surfade runt en snabbis igår, har ökat en del sen jag kikade sist för ca 10 år sedan. Nyimporterade hingstar med höga ridbedömningar verkar ligga runt 20 000 i grundkostnad nu för tiden. (Räknade inte in bete, resa, UL och allt annat som tillkommer)
Är det en rimlig peng att betala för att tillverka ett föl? Går det att gå +/- noll vid försäljning? (Klart stoet spelar in också, men om du tänker kring ditt/dina ston som du valt att avla på)
Det talas ibland om att de bästa hingstarna borde få fler ston för att föra aveln framåt, är det en faktor som borde påverka priset?

Avstånd, hur långt är du beredd att transportera ditt sto för dröm-hingsten? Blir detta en avgörande faktor i slutänden?
 
När jag valde till mitt sto (och första egna uppfödning) så var det för det första lite logistikfrågor som hjälpte till i valet. Jag ville av ekonomiska (och praktiska skäl) inte skicka iväg hästen längre söderut än Stockholm, eller hela vägen till Västkusten. Budgeten var under 15.000kr ink moms i språng& levande fölavgift.

Lynne var nästa viktiga punkt, och då tycker jag inte siffran på vilja säger tillräckligt utan jag vill helst ha sett hästen hanteras och ridas. Antingen på video eller live, eller ha tränats av icke-proffs, men ändå visat sin talang.

Den skulle gärna ha en ganska "säker" stam, det vill säga att jag helst skulle känna till blodslinjerna och vad de ger på ett ungefär.

Den skulle exteriört och rörelsemässigt inte avvika allt för mycket från mitt eget sto och röra sig smidigt. Höga poäng på ffa. proportioner, hals-manke-bog, rygg&kors (helst inte under 8.0 på någon av de punkterna) benkvalitet och benställning minimum 7.5.

Jag Inte intresserad om den har höga ridegenskapspoäng men usla exteriörsiffror.

Jag valde Goði frá Auðsholtshjáleigu. Han är efter Orri frá Pufu och mamman är efter Ófeigur frá Flugumyri. Båda våldsamt meriterade och jag har träffat många närbesläktade hästar med dem som jag gillat. Goðis mamma har 15 avkommor, 11 totalbedömda. Orri behöver nog ingen presentation.

Goði själv har 174 reggade avkommor, 21 totalbedömda. En hel del är ute och tävlar och det är lätt att hitta bilder på dem. Jag har själv bara ridit en endaste Goðiavkomma, och den var väldigt trevlig. (Dåligt statistiskt underlag på den biten!) Jag kände mamman till den avkomman.

Goði är visad sju ggr, :-) har haft 9.0 för alla gångarter utom skritt (8.5) och pass. (5.0, han är fyrgångare). Han gick SM med en (då) ganska färsk islandshästryttare, och jag har sett honom många gånger, både på visning och tävling.

Jag tycker inte att det är viktigt med gångarter för mer än 8.0, och några 7.5: or skulle kunna slinka igenom om det inte handlar om tölten. Men skulle inte välja en hingst med ridpoäng under 7.5 (om det inte handlar om 5 på pass, eller låg skrittpoäng vilket ju kan handla om dagsformen. Tror det är en av de svåraste gångarterna att få till på visning.)

Tävlingsresultat och poäng är mindre viktiga än att hästen ser ridbar och trevlig ut.

Jag har svårt att se att det som hobbyavlare går att gå +-0, om man inte lyckas få fram en stjärna. Möjligen om man betäckt med en medeldyr hingst, haft flyt och lätt fått stoet dräktigt, och säljer fölet så snart det är avvant och får minst 40.000kr för det. Men en inriden unghäst på 4-5år? Mycket tveksamt. Medelsvensson kommer för det mesta att gå minus.

Mitt föl kommer att ha kostat omkring 50.000kr när det är ute. (Stoet tog sig inte ifjol, och jag räknar in alla hennes kostnader i fölet, att hon finns, och jag betalar för henne är ju en förutsättning för att jag får ett föl). Inriden och klar lär denna summan ha åtminstone dubblats misstänker jag. Även om jag själv sköter inridningen. Men jag hoppas och tror att det är värt det. Jag vill ha en ridhäst som är minst lika bra som den jag har, och med lite tur kan jag få det. Jag ser detta som en avbetalning/sparande till min framtida ridhäst, inte något att bli rik på. Och en kul, men dyr hobby.
 
Jag tycker också att det är bra om de bästa hingstarna som visat sig nedärva bra ridegenskaper och lynne får fler ston, men jag tycker inte att hingstägarna är de som skall sponsra det hela. En topphingst kan kosta flera miljoner i inköp.

Som hobbyavlare har man större chanser att lyckas få fram en vettig avkomma om man väljer en hingst med gedigen stamtavla som visat nedärva egenskaper och gångarter man själv önskar med ett blandat stomaterial än om man väljer en ung oprövad bluphingst. Det borde vara värt några extra tusenlappar.

Fortfarande är matchningen med stoet viktig, men det blir mindre andel lotteri när man åtminstone kan se att hingsten verkar nedärva vissa egenskaper. Och en lättränad häst som rör sig fint (och är efter en meriterad hingst) är mer lättsåld än en lite bökig efter en relativt grön hingst. Missförstå mig inte nu. Meriterad eller omeriterad är egentligen inte poängen, utan att man genom att ta reda på vad för typer av avkommor man kan förvänta av en viss hingst (i kombination med det egna stoets stam och egenskaper) kan minska risken att föda upp en häst som inte blev det man tänkt.
 
Går inte i avelstankar men kan fundera lite ändå.

För egen del skulle jag hellre välja en äldre hingst som visat vad den nedärver, framför allt gällande lynne.
Men jag är ju inte intresserad av topptävlingshästar utan av trevliga lättridna och lättränade individer för hobby-bruk och lättare tävling.
Då blir ju lynnet väldigt viktigt, och då är det inte "vilja" som är rätt parameter utan hanterbarhet.

Annars anses det ju främja utveckling, att ha ganska snabba generationsväxlingar. Då borde en ung, oprövad "BLUP-hingst" vara en bra individ att satsa på.
 
Jag har fött upp en häst och då tänkte jag såhär: använde mitt sto som jag själv älskar att rida! Näst intill perfekt lynne; pigg men lätt att kontrollera, de flesta kan rida henne, super mjuk och separerade gångarter, super enkel att hantera .. Det enda jag kan önska att hon hade mer av är ännu mer aktion. Använde en hingst med flott aktion, och lämnat hästar med bra gång, gick lite på känsla och valde efter vad jag själv skulle vilja rida på och som kan komplettera mitt sto. Blev sedan en hingst som fick det bästa av både mamman och pappan; önskade mig en avkomma som skulle vara en förbättrad version av sin underbara mamma : och det fick jag med råge! han verkar nu också i aveln och jag ser faktiskt inga nackdelar med den hästen :) han har allt!
 

Liknande trådar

Avel Hur väljer ni rutinerade avelsston när ni köper in nya ston? (Förutom tilltalande härstamning och personlig bedömning av stoet.) Vore...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
8 696
Senast: Habina
·
Islandshäst Hej, jag har ett sto som jag skulle vilja betäck till våren och jag undrar om någon har ett tips på någon hingst. Stoet är femgångare e...
2
Svar
20
· Visningar
4 733
Senast: valvis
·
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 032
Senast: Brolinskan
·
Avel Jag försöker hela tiden lära mig mer om avel och drömmer om att en dag ha ett bra sto att betäcka... Just nu har jag inget sto, men har...
Svar
14
· Visningar
1 728
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp