Att välja stall

Svamlan

Trådstartare
Så här är läget: jag, hästtjej sen långt tillbaka med tre döttrar 6-12 år gamla som alla gillar hästar och rider. Vi har idagsläget en b-ponny som tävlas av 12-åringen och en a-ponny vi delar med annan familj men som tyvärr är halt sedan i somras och som nog inte kommer bli frisk tyvärr. Hästarna bor i dag på ortens ridklubb, en stor modern anläggning. B-ponnyn kostar där runt 3700 kr per månad om vi tänker oss att vi säljer bort de stallpass vi är ålagda på helger och som innebär in och utsläpp av ca 50 hästar samt mockning åt säkert 40 vilket vi som barnfamilj inte kan ta. Anläggningen är i övrigt ganska trist, inget mysig men stallet är nytt, ridhuset stort. Man mockar själv.

Fördelarna med anläggningen är såklart att det finns ridhus, belyst ridväg, personal i stallet hela dagarna, värme, cafeteria, toaletter, omklädningsrum, träningar. Men. Det finns inte den där gemenskapen som man kan hitta på vissa klubbar. Dottern är ensam 12-åring med egen ponny, de andra som tävlar och tränar är några år äldre. Det är svårt att hitta någon att rida ut med och hon är ofta lite själv när hon är där vilket är trist. Det tar ca 7 min med bil att åka dit, dottern kan ta buss men då blir det 30-40 min då bussen går runt halva förorten. Nackdel är dåliga hagar med för lite utevistelse enligt mig.

Nu vill dottern flytta hästen till ett stall som tar 10 min att gå till hemifrån. Ett mysigt ställe med ca 15 hästar av varierad storlek. Mer utevistelse i bättre hagar. Finns utebana och toalett. Drivs till viss del kollektiv och enl uppgift har man ca 2 pass per vecka och vissa heldagar på helger. Fler "barn" som rider, dotterns bästa kompis har sin ponny där. Kostnad 1300 i kallhyra vilket innebär att vi i framtiden skulle kunna fixa att ha två ponnys där vilket blir för dyrt på ridskolan.

Nu velar jag...vi måste om vi flyttar åka till träning som varannan vecka är två ggr, och varannan en. Vi har släp och det tar ca 10 min att åka men det är ändå ett projekt. Och sen är det så att de två yngre barnen som måste vara med kan aktivera sig ganska bra på ridskolan. De hittar kompisar, det finns värme och ritsaker och annat de kan greja med om de inte håller på med hästen....det är egentligen min stora fundering, hur de kommer tycka att det är att hänga på en gård i kylan. Å andra sidan kan äldsta dottern vara mer själv där, är ej beroende av skjuts på samma sätt och vi andra kan vara hemma lite mer när det är som mörkast och kallast.

Hjälp mig snälla med lite tankar. Och då inte bara "flytta för hästens skull" för det måste funka för alla, så är det när man har barn som måste följa med. Och även om de är intresserade och rider så pysslar de inte alltid på samma sätt som stora dottern, ibland vill de hellre leka liksom.
 
Sv: Att välja stall

Hejsan.

Svårt val eftersom ni är flera som är inblandade i den dagliga skötseln. Kan bara svara utifrån mig själv inte för ngn annan.

Om din äldre dotter får ridkompisar och närheten så kanske ni inte alla behöver följa med efter ett tag. Från början så är det ju tryggt för henne om ni är med men sedan så kanske hon fixar det själv med hjälp av sina ridkompisar ?

Och ridkompisar/sällskap är ju en otroligt stor del av detta med ridnigen. Att alltid rida själv blir ju väldigt tråkigt i längden. Mycket med häst och stall är ju den sociala biten, tycker jag iaf :)

Och att dra in till träning o dyl om det är nära behöver inte bli så stort och svårt. Om er ponny är lättlastad vill säga ;) och dessa gånger får ju dina yngre barn träffa kompisar på ridskolan och ha det lite mer bekvämt med cafeteria, stallhörna mm som tilltalar dom lite mer.

Men jag håller med dig, det är svårt att fatta ett beslut särskilt när flera är inblandade. Hoppas att det löser sig för er och att ni kommer fram till någonting bra för er allihopa :bow:
 
Sv: Att välja stall

Av det du skriver här tror jag faktiskt att din dotter kommer ledsna på hästarna, om ni står kvar på stället där ni är nu. Vill dottern flytta beror det förmodligen på att hon inte trivs och därmed att hon kommer börja tycka att det mest blir jobbigt att åka ut till ponnyn. Dessutom låter det på dig som att du själv ser fler möjligheter med nya stallet än med det gamla, där du nästan bara tar upp nackdelar.
 
Sv: Att välja stall

Låter som det andra stallet kommer bli bättre på sikt. Och på gården finns det inte möjligheter alls för dom yngre barnen att aktivera sig? Det kan finnas lekmöjligheter där som du kanske inte tänkt på. Men förstår din velighet men jag hade nog satsat på att flytta hästen. Låter som det kan bli bra för alla. Ibland är man bara rädd att ta steget.
Lycka till!
 
Sv: Att välja stall

tycker att det andra stallet verkar bättre, sen angående träningar så kan ni kanske samåka med kompisen som hade sin häst där = du behöver inte köra till träningarna varje gång(om kompisen har samma tränings tider dvs).
 
Sv: Att välja stall

Precis sånna här bra svar var det jag var ute efter - tack:).
Jo, ponnyn är lättlastad så det borde inte vara några problem. Och det är ju många som åker från stall runtomkring till träningarna...och precis som du skriver så kan dottern klara mkt mer själv med sina kompisar i det mindre stallet.

Mmm, än så länge mest fördelar med att flytta. En nackdel jag inte nämnt är ju att vi delar just nu A-ponnyn med min kamrats familj, min kamrat är chef på ridskolan...nu ser det inte ut som vi kan ha kvar den eftersom den är halt, men om vi flyttar kan vi inte längre dela ponny och ha det ihop...men det är egentligen inte det avgörande...tänker vidare!
 
Sv: Att välja stall

tycker att det andra stallet verkar bättre, sen angående träningar så kan ni kanske samåka med kompisen som hade sin häst där = du behöver inte köra till träningarna varje gång(om kompisen har samma tränings tider dvs).

Nja, dottern hoppar, den andra tävlar dressyr så de tränar inte alls för samma personer. Annars hade det varit en bra idé:).
 
Sv: Att välja stall

Jag hade nog valt att flytta...

Jag själv flyttade för ett par månader sedan och det har blivit betydligt dyrare för mig då stallhyran är 3 ggr så hög som på förra stället och har nu 1,5mil enkel resa till stallet istället för 6km...
Men det är det värt!
För att i det här nya stallet har jag likasinnade stallkompisar!
Även stallet och allt därtill passar mig och min häst bättre :)

För mig är det JÄTTE VIKTIGT att jag har bra och roliga stallkompisar och att det är en bra stämning i stallet.
Utan det tar man ju död på all motivation :(

Du säger ju själv att den äldsta dottern kommer att klara sig mer själv där = de yngre behöver inte vara där så ofta.

När de yngre väl är där får man väl hitta på ngn lek där?
Vad skulle de lekt om de var hemma? Det finns väl massor av utelekar man kan göra? Eller har du innebarn?
Har ni ingen varm sadelkammare? Går väl att sitta där å rita om det är skitväder ute?
Barnen får väl vara lite kreativa med det som erbjuds för stunden?

Visst det är ett projekt att hålla på lasta å åka till träningar, jag gör det 3-4 ggr/vecka när min häst är hel men det ger å andra sidan rutin och det går ändå fort och smidigt tar väl allt som allt 5-6 min att koppla på vagnen och lasta häst + prylar...
Övning ger färdighet ;)
 
Sv: Att välja stall

Jag hade absolut valt alternativ nummer två.
Det har massor av fördelar för alla parter.
Den sociala biten är otroligt viktig och för en tolvåring speciellt.
Om det finns flera barn där så borde det heller inte vara svårt att hitta kompisar för de yngre.
Om ni dessutom har möjlighet/råd till en ponny till så ger ju det sysselsättning
 
Sv: Att välja stall

Jag skulle ha flyttat :laugh:
För dotterns skull, för att hon ska känna att det är roligt.
Jag som vuxen tkr det är jättetråkigt numera när jag tänker tillbaks på hur det var när man var mellan 10 och 16 ungefär och hade en massa kompisar och jätteroligt. Kompisar i stallet blev halva nöjet, att ha någon/några att rida med, prata med, mocka med..sitta och fika med :D
 
Sv: Att välja stall

Ja jag minns ju allt det roliga jag med, allt skoj vi hittade på istallet, allt hade inte ens med hästar att göra utan vi hade bakdagar, tältade, sov över i en box...fast då var vi lite äldre än tolv;). Man åkte dit 10 på fm och hem sent på em och hade ändå inte tråkigt....

Tack för er input, jag ska fundera vidare...
 
Sv: Att välja stall

För minndel tycker jag det lilla stallet låter bäst. Dotterna kan enkelt ta sig dig själv. Hon kan vara där utan att ni måste vara med (och småsyskonen behöver ju heller inte vara med så ofta då). Hon har ridkompisar i stallet, hästen får vara ute mera osv. Att ta transporten till träningarna är väl inte så jobbigt? Tror att dottern har roligare i det lilla stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Min dotter har skolios och ska inom några månader genomgå en operation av ryggen. Ett antal ryggkotor kommer att stagas ihop, och...
Svar
9
· Visningar
1 262
Senast: Masqueradee
·
Övr. Barn Mina båda döttrar, 8 och 10, åker buss till skolan. Planeringen för bussarna är en aning bristfällig så trots att det är 4 km till...
2
Svar
32
· Visningar
3 393
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp