Att välja uppfödare

Sv: Att välja uppfödare

Vad har tiken o hanen i varje kennel gjort då? Vad har det fått på uställning och så? Har de tävlats i någonting? Mentaltest?

Jag vet inte vad för ras vi talar om här.
 
Sv: Att välja uppfödare

Ja, fast måste det vara så extremt att man till varje pris inte kan stå bakom en uppfödarens hundhållning eller tvärtom, kör på samma hundhållningsvis själv?

Jag tänker inte sponsra elaka uppfödare som avlar slut på sina tikar, behandlar dom som skräp och har annat fuffens för sig. Men hur många uppfödare som är oseriösa använder ens linjerna jag vill ha?

Kanske bara inom min ras, men de linjer jag är intresserad av är oftast seriösa uppfödare också intresserad av. För att dom bryr sig om rasen. Bryr man sig inte om rasen eller sina hundar, det är då det blir oseriöst. Och där köper jag inte av ändå, för det finns inget som tilltalar mig linjemässigt.

Jag pratar iof uppfödare i allmänhet, men kan intyga att i bägge raserna jag har oavsett linjer vill de flesta uppfödarna rasern mycket väl...de har bara väldigt annorlunda syn på vad som är "väl"!

Samtidigt i en av raserna vet jag uppfödare som smusslar med tex att avmaska valparna och lämna bort dem 6 veckor gamla ,och trots att åtminstone en av dem faktiskt är en av få i Sverige jag anser ha intressantast linjer, och får fram riktigt bra hundar (!) så ställer jag mgi tveksam till om jag skulle köpa av den anledningen.
 
Sv: Att välja uppfödare

Okej men om ni nu tänker er in i min situation där jag inte kan ett skit om olika linjer. Hur väljer ni då?

Jag haffar en vän som kan rasen och berättar "vad jag vill ha" och så får dom göra en lista på lämpliga kennlar/linjer.:D

Det var ungefär vad jag gjorde, jag bad om råd från en som följt mig(och vice versa) online i hundsammanhang i sådär 10 år, så personen vet vart jag stod i diverse frågor.
Sen började jag beta av listan. Jag kom dock inte så jättelångt innan jag hittade rätt.
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag pratar iof uppfödare i allmänhet, men kan intyga att i bägge raserna jag har oavsett linjer vill de flesta uppfödarna rasern mycket väl...de har bara väldigt annorlunda syn på vad som är "väl"!

Samtidigt i en av raserna vet jag uppfödare som smusslar med tex att avmaska valparna och lämna bort dem 6 veckor gamla ,och trots att åtminstone en av dem faktiskt är en av få i Sverige jag anser ha intressantast linjer, och får fram riktigt bra hundar (!) så ställer jag mgi tveksam till om jag skulle köpa av den anledningen.

Du har säkert rätt. Även i de mest seriösa kretsar finns säkerligen lik i garderoben. Jag tror kanske egentligen att alla stora uppfödare har någon lite hemlis. Men jag väljer väl då att inte rota i något som inte är uppenbart. Som att leta fel på en gammal häst, på 25 år, med böjprov. Jag är väl helt enkelt naiv då :D
 
Sv: Att välja uppfödare

KL
När jag köpte min första hund av just den rasen du valt (tror jag), var det tikens & hanens första kull, uppfödarnas första kull och 25 mil från mig. Uppfödarna var riktigt insatta i rasen, aktiva i rasföreningen och otroligt noga med köpare till valparna.
Självklart hade jag läst på massor om hundarna i flera led bakåt och hundarna kom från erkänt bra linjer, linjer som var bra för det jag ville hålla på med.
Vi fick en otroligt bra personkemi och kände verkligen att detta var uppfödarna man kunde ringa till mitt i natten och be om hjälp om det behövdes.
Nu 7 år senare är jag otroligt glad att just jag blev vald som köpare åt en av deras valpar, vi har fortfarande kontakt, de har stöttat och kommit med råd & tips om vad helst jag behövt hjälp med. Trots att de inte fött upp massa kullar innan hade de en otrolig kunskap.
Den andra hunden jag köpte var tänkt skulle komma från samma uppfödare (kullsyskon till den första) men tiken avlivades pga skada.
Därför blev det en annan uppfödare men samma far till kullarna, även denna uppfödare har varit otroligt stöttande och är otroligt engagerad.
Ingen av dessa var då några större kända uppfödare (den ena har dock blivit), men oavsett så känner jag att hundarna har haft de egenskaper jag söker och stödet från uppfödarna har varit ovärderligt.

Summan av det här svammlet är att jag tycker du ska välja den uppfödare som du känner är "din" uppfödare, bra hundar, samma hundtänk som du och ett livslångt stöd från valplåda till gammelhunden.
Träffa hundarna, prata med uppfödarna, googla på de andra hundarna i linjerna, det finns massor man kan kolla på.

Det jag dessutom tycker är viktigt är att uppfödaren ska glädja sig lika mycket åt en bra spårning i skogen som ett CERT i ringen, vilket tyvärr inte alla gör.

Avståndet tycker jag inte heller ska avgöra alltför mycket, hellre 3 timmar längre i bil till rätt uppfödare.

Jag hade tex 25 mil resp 55 mil till våra uppfödare.
Trots det har vi hälsat på flera ggr.

Du vet var vi finns om du har frågor !
 
Sv: Att välja uppfödare

KL


Det jag dessutom tycker är viktigt är att uppfödaren ska glädja sig lika mycket åt en bra spårning i skogen som ett CERT i ringen, vilket tyvärr inte alla gör.


Det håller jag med om! Min ras meriteras i regel enbart genom utställning, och uppfödaren ställer ut mycket med flera champions. Ställde på crufts i år...

Min hund kastrarade jag när han var 6 månader. Han har aldrig sett en utställingsring. Men hon blir precis lika glad när jag meljar om första förstapriset i lydnaden, om hur bra han spårade i förrgår, eller att jag planerar att gå MH med honom osv.. Känner att jag har fullt stöd för mitt val användningsområde för min hund, men jag var nervös när jag berättade att jag kastrerat honom:o, då hon sagt att hon gärna ville att han skulle visas nån gång iaf. Det hade jag inte behövt vara. Hon har träffat honom och tittat på honom och förklarat sig mer än nöjd över avelsresultatet, och det räcker för oss båda!
 
Sv: Att välja uppfödare

Tack alla som har svarat i tråden! Ni har kommit med toppenbra kommentarer och vi har faktiskt bestämt oss! :idea:
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag ser att ni redan har bestämt er, hoppas ni blir mycket nöjda med ert val. :laugh: För mig har uppfödaren egentligen aldrig varit särskilt viktig. Visst är det kul om man kommer överens något sånär och att jag som valpköpare tycker att uppfödaren är en vettig människa med bra hundsyn, men det skulle jag nog säga att de allra flesta seriösa uppfödarna i Sverige är. Enligt mig är det ännu viktigare att man faktiskt sätter sig in i linjerna och i den avelsstrategi som uppfödaren har, samt att man får träffa tiken, hanen och gärna andra släktingar också om möjligt. Det är ju faktiskt hunden och inte uppfödaren du ska leva med i 10-15 år. :D

Lycka till med ditt hundköp!
 
Sv: Att välja uppfödare

Du har säkert rätt. Även i de mest seriösa kretsar finns säkerligen lik i garderoben. Jag tror kanske egentligen att alla stora uppfödare har någon lite hemlis. Men jag väljer väl då att inte rota i något som inte är uppenbart. Som att leta fel på en gammal häst, på 25 år, med böjprov. Jag är väl helt enkelt naiv då :D

Japp, det är antingen eller. Antingen är man naiv eller så är man en listig räv..som jag själv! :D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 888
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 776
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp