Att välja uppfödare

Sv: Att välja uppfödare

Det är ju en hund du köper, inte kontakten med en uppfödare.. Visserligen är det väl ett litet plus om uppfödaren kan bistå med hjälp, anordnar läger osv, men inget jag inte klarar mig utan..
Hellre en BRA hund från en skituppfödare än en halvdan hund från en bra uppfödare
Dock hade jag aldrig valt en valp från en uppfödare vars hundhållning eller liknande skar sig totalt med min
 
Sv: Att välja uppfödare

+ ni andra som sagt likande saker:

Jag är inte tillräckligt insatt för att kunna avgöra vilken linje som är bättre än den andre. Jag har kollat upp alla i avelsdata och sett att det inte verkar finnas några uppenbara problem men annars kan jag inte mer än lita på vad uppfödaren säger samt se till hur uppfödarens hundar beter sig.

Och för vår del så är det jätteviktigt att vi köper från en uppfödare som finns till hands den dagen vi kanske får problem och behöver hjälp.
 
Sv: Att välja uppfödare

Om alla linjer är lika bra, alla uppfödare är lika bra, ja om ALLT är exakt lika (vilket är omöjligt, men OM) så hade jag - om jag var förstagångs-hundägare - valt den uppfödare som är mest engagerad i sina valpköpare.

Dvs den uppfödare som ordnar träffar, Mh:n, gemensamma träningar, som kan ställa upp och passa hunden vid ev. semester osv.

/Swat
 
Sv: Att välja uppfödare

kl

Jag kan förstå att man inte ser till uppfödaren nämnvärt..men att inte bry sig det minsta om vart hunden kommer ifrån? Motivera ni som tänker så?

Är det linjer jag tycker är intressanta kan jag tänka mig importera ifrån det mest hemskaste hundhållningsland som finns ;)

Det är få hundar nere på kontinenten som faktiskt ligger i sängen och sover, har daglig tillsyn, får komma ut på långa promenader och kel och gos. Men ändå köper folk därifrån.

Sen betyder inte det att förhållningssättet i landet man importerar ifrån är "fel". För oss kanske det är fel, men inte fel för det landet.

Så hade en uppfödare i Sverige vanvårdat sina djur, skitit i valparna, misskött tiken osv. Då hade jag nog i ren protest hoppat över den kombinationen. För att jag inte vill sponsra någon idiot.

Men annars skiter jag faktiskt i uppfödare. Det får vara klickernördar, icke-tränare, hundgårdshundar, innehundar.. Jag skiter i det.
 
Sv: Att välja uppfödare

Jösses, luddigare inlägg har jag nog aldrig skrivit. Får väl se vilka som förstår mig :D
 
Sv: Att välja uppfödare

Håller med!! :bow:

Skulle dock aldrig köpa valp från någon med en hundhållning som jag inte kunde stå bakom - hur bra linjerna än må vara!!

För TS del - där uppfödarna är likvärdiga - så borde ju avelsdjurens för- och nackdelar vara det som avgör valet!

/Swat

Jag är som sagt lite kluven. För vem vet vad importhundarna varit med om? Ändå köper vi glatt därifrån för att få lite nytt blod osv.
 
Sv: Att välja uppfödare

Gör VI?? Tror du får tala för dej själv här!!

Det är ju ett ställningstagande som varje enskild person gör när han/hon importerar!!

Jag har inga problem att avböja ett köp om jag vid besök på en hundanläggning anser att hundhållningen inte uppfyller MINA kriterier!!

Därmed inte sagt att jag förväntar mej svenska förhållanden i hundhållningen. Men jag har själv tydliga gränser för vad JAG anser är sund hundhållning och inte!

Så många kanska skiter i allt bara de får en valp med en viss stam, men INTE alla!

/Swat
 
Sv: Att välja uppfödare

Okej men om ni nu tänker er in i min situation där jag inte kan ett skit om olika linjer. Hur väljer ni då?
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag känner kanske inte så många som importerar bara för att impoterar, därav min rekation på dina kommentarer!

De jag känner som importerar gör detta med väldigt sunda utgångspunkter, dvs de köper inte "bara för att".

Tror kanske att det är vanligt i de mer "extrema" - om du ursäktar uttrycket - tävlingskretsarna?
Att man MÅSTE ha en valp efter en viss hane till vilket pris som helst? Dvs man köper från vem som helst/från vilka förhållanden som helst?

Som "hobby-tränare"/"hobby-uppfödare"/amatör med endast ett par hundar som skall fungera som hemma-hundar likväl som på tävlingsbanan så gäller det ju att välja hundar som fungerar mer än uppstallad och på en grön gräsplan.

Till TS:
Som jag skrev så OM allt hade varit exakt lika bra (vilket inte är troligt!) så hade jag valt den uppfödare som var mest engagerad i sina valpköpare dvs ordnade träffar, läger, gemensamma Mh:n, träningar osv.

/Swat
 
Sv: Att välja uppfödare

*kl*

jag väljer efter uppfödare så till vida att jag tittar på vad de är intresserade av. Har vi samma mål och syn på vad en bra hund är? Kan de avslöja hundarnas brister och fördelar? vad var meningen med kombinationen?
 
Sv: Att välja uppfödare

Du kanske kan kontakta några tidigare valpköpare? Det kan kanske ge dig information som gör att det väger över åt något håll?
 
Sv: Att välja uppfödare

Jag känner kanske inte så många som importerar bara för att impoterar, därav min rekation på dina kommentarer!

De jag känner som importerar gör detta med väldigt sunda utgångspunkter, dvs de köper inte "bara för att".

Tror kanske att det är vanligt i de mer "extrema" - om du ursäktar uttrycket - tävlingskretsarna?
Att man MÅSTE ha en valp efter en viss hane till vilket pris som helst? Dvs man köper från vem som helst/från vilka förhållanden som helst?

Som "hobby-tränare"/"hobby-uppfödare"/amatör med endast ett par hundar som skall fungera som hemma-hundar likväl som på tävlingsbanan så gäller det ju att välja hundar som fungerar mer än uppstallad och på en grön gräsplan.

Till TS:
Som jag skrev så OM allt hade varit exakt lika bra (vilket inte är troligt!) så hade jag valt den uppfödare som var mest engagerad i sina valpköpare dvs ordnade träffar, läger, gemensamma Mh:n, träningar osv.

/Swat

Jag har väl inte skrivit att folk importerar bara "för att"? Utan att vill man åt specifika linjer så vet iallafall jag väldigt få människor som faktiskt åker ner till Belgien, Frankrike, Tyskland osv för att kolla in hundhållningen. Hundhållning på större kennlar, typ Duvetorre, är knappast som något liknande i Sverige. Mycket burar, hundgårdar och hundarna kommer ut för att jobba. Även om jag själv aldrig skulle ha hund på det sättet så menar jag att det är svårt att helt förkasta deras hundhållning. Just för att det är så det ser ut i just det landet. Att hundar sover inne i sängen eller soffan ska man inte ta förgivet ner mot kontintenten.

Sen skulle jag inte köpa ifrån Snusk - Ingvar, som slår hundarna, inte avmaskar tiken, låter dom stå i skit upp till knäna. För att jag inte vill sponsra hans hundhållning. Men egentligen, vem vet vad dom gör på en utländsk kennel? Egentligen?

Så nej, jag skiter för det mesta fullkomligt i vilken uppfödare min framtida valp har. Jag tränar min hund själv, har inget behov av kennelträffar, rådgivning osv.

Hade jag däremot känt mig mer osäker på hunderiet, rasen eller annat kanske jag hade försökt hitta en stabil och seriös uppfödare. Med öppen telefonlinje för råd och tips.
 
Sv: Att välja uppfödare

jag vill inte ha för mycket importblod i ådrorna hos min hund av den enkla anledningen att informationen är mycket mer lättillgänglig bland de svenska hundarna. jag kan träffa släktingar till hunden, jag kan kolla upp hur de betett sig på MH och korning och jag anser att kvalitén på de svenska hundarna i "min" ras är mycket bra. dessutom vill jag inte riskera att få tag på en hund som inte kan leva familjeliv inomhus. jag älskar att träna och tävla, men främsta anledningen till att jag har hund är för sällskapet.

HELT säker kan man inte vara, men jag har sorterat ut ett par av de största uppfödarna på grund av folk jag träffat som har köpt eller känner någon som har köpt hund från de här uppfödarna. på pappret är de helt kanon, och de får fram några riktigt bra hundar, men uppenbarligen får de fram en del mindre bra hundar också.
 
Sv: Att välja uppfödare

Absolut uppfödare C! :laugh:

Där har du fått gott intryck, träffat flera olika hundar (både tik och hane) och dessutom kommer ni att få hem er efterlängtade valp hyffsat snart! :love:
 
Sv: Att välja uppfödare

Gör VI?? Tror du får tala för dej själv här!!

Det är ju ett ställningstagande som varje enskild person gör när han/hon importerar!!

Jag har inga problem att avböja ett köp om jag vid besök på en hundanläggning anser att hundhållningen inte uppfyller MINA kriterier!!

Därmed inte sagt att jag förväntar mej svenska förhållanden i hundhållningen. Men jag har själv tydliga gränser för vad JAG anser är sund hundhållning och inte!

Så många kanska skiter i allt bara de får en valp med en viss stam, men INTE alla!

/Swat

halvt kl

Precis så tänker jag också. Det behöver absolut inte vara svenska förhållanden, men inte sjutton köper jag hund från vilken idiot som helst "för att där är det ok att behandla djur på ditt och datt sätteti det landet" ! Däremot kan jag naturligtvis förstå att träningssätt mm antagligen är olika.

Jag är förvånad över att man struntar blankt i uppfödaren eftersom att många gör en stor affär av detta i diskussionerna i blandrastrådarna och att både köpare och säljare är oseriösa som bedriver verksamhet där det är si sådär med förhållandena...men så fort det heter renras så kvittar det hur uppfödaren håller sina hundar? :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja uppfödare

Jag har väl inte skrivit att folk importerar bara "för att"? Utan att vill man åt specifika linjer så vet iallafall jag väldigt få människor som faktiskt åker ner till Belgien, Frankrike, Tyskland osv för att kolla in hundhållningen. Hundhållning på större kennlar, typ Duvetorre, är knappast som något liknande i Sverige. Mycket burar, hundgårdar och hundarna kommer ut för att jobba. Även om jag själv aldrig skulle ha hund på det sättet så menar jag att det är svårt att helt förkasta deras hundhållning. Just för att det är så det ser ut i just det landet. Att hundar sover inne i sängen eller soffan ska man inte ta förgivet ner mot kontintenten.

Fast måste det alltid tas til ytterligheter? Antingen sover hundarna som prinessan på ärten med egen kudde hos matte, eller så har dom aldrig varit inne i ett hus och får aldrig gå promenad? :confused:

Sen skulle jag inte köpa ifrån Snusk - Ingvar, som slår hundarna, inte avmaskar tiken, låter dom stå i skit upp till knäna. För att jag inte vill sponsra hans hundhållning. Men egentligen, vem vet vad dom gör på en utländsk kennel? Egentligen?
Vem vet vad dom gör på en svensk kennel?

Så nej, jag skiter för det mesta fullkomligt i vilken uppfödare min framtida valp har. Jag tränar min hund själv, har inget behov av kennelträffar, rådgivning osv.
Ja, men så lät det inte från början ;)

Jag bryr mig inte det minsta om uppfödare. Det är linjer och kombinationer jag går efter.

Jag har inte heller ett BEHOV av ovanstående, och ser också mer till kombination än uppfödare, men jag tar ändå avstånd från de kennlar som jag inte kan stå bakom med mina pengar. Köper jag valpen och vet om vissa förhållanden säger jag därmed OK till villkoren hur hundarna hålls OM man inte väljer att bearbeta "problemet" på annat sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja uppfödare

Det är ju en hund du köper, inte kontakten med en uppfödare.. Visserligen är det väl ett litet plus om uppfödaren kan bistå med hjälp, anordnar läger osv, men inget jag inte klarar mig utan..
Hellre en BRA hund från en skituppfödare än en halvdan hund från en bra uppfödare
Dock hade jag aldrig valt en valp från en uppfödare vars hundhållning eller liknande skar sig totalt med min

Och vad är då en skituppfödare om dom har en ok hundhållning? :confused:
 
Sv: Att välja uppfödare

Och vad är då en skituppfödare om dom har en ok hundhållning? :confused:
Själv går jag på limjerna först o främst, besökte utställningar o träffar o pratade med mycket uppfödare o ägare o blev totalt charmad av rasen, o en uppfödare.
Hon ville gärna sälja hanhund till en hanvalps avelsintressead köpare, o vi klickade direkt. Tyvärr fick tiken bara en dödfödd valp så där sprack det.
Några månader sebare blev jag erbjudeb 10 månaders importhane, det visade sig på helfoder.

Vag gäller fostervärdsaval så är det ett absolut krav på goda relationer mellan fodervärden o uppfödaren, allt för många problem uppstår dem emellan när det kommer till att faktiskt para tiken.

mvh
 
Sv: Att välja uppfödare

Fast måste det alltid tas til ytterligheter? Antingen sover hundarna som prinessan på ärten med egen kudde hos matte, eller så har dom aldrig varit inne i ett hus och får aldrig gå promenad? :confused:

Vem vet vad dom gör på en svensk kennel?


Ja, men så lät det inte från början ;)



Jag har inte heller ett BEHOV av ovanstående, och ser också mer till kombination än uppfödare, men jag tar ändå avstånd från de kennlar som jag inte kan stå bakom med mina pengar. Köper jag valpen och vet om vissa förhållanden säger jag därmed OK till villkoren hur hundarna hålls OM man inte väljer att bearbeta "problemet" på annat sätt.

Ja, fast måste det vara så extremt att man till varje pris inte kan stå bakom en uppfödarens hundhållning eller tvärtom, kör på samma hundhållningsvis själv?

Jag tänker inte sponsra elaka uppfödare som avlar slut på sina tikar, behandlar dom som skräp och har annat fuffens för sig. Men hur många uppfödare som är oseriösa använder ens linjerna jag vill ha?

Kanske bara inom min ras, men de linjer jag är intresserad av är oftast seriösa uppfödare också intresserad av. För att dom bryr sig om rasen. Bryr man sig inte om rasen eller sina hundar, det är då det blir oseriöst. Och där köper jag inte av ändå, för det finns inget som tilltalar mig linjemässigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 824
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
10 843
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 696
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp