Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag får nog säga att det var extremt spridda budskap på de demonstrationer jag tagit del av rapportering från och hamnade nästan mitt i av misstag.

Mot restriktioner, Corona är en konspiration, invandrare är roten till allt ont, homosexualitet är onaturligt, Jesus kommer snart. Och själva demonstrerandet i sig är väl det som visar på att en viss nivå av ansvarstagande och respekt för det gemensamma.

Glömde nämna att en större falang verkade mest intresserade av själva konfrontationen med polisen. Polisen hade för övrigt samlats i en grupp av sådär 80 stycken som stod extremt tätt ihop,innan jag hittade en väg att ta mig därifrån mot mitt mål. Motstod en plötslig lust att ta en megafon och be dem upplösa folksamlingen.
 
"Låt den som är utan synd få vård", för att parafrasera. Ska vi köra på den varianten?
Och så får man ett formulär på 10 A4 att fylla i och skriva under på heder och samvete innan minst plåster delas ut. Och är man inte ren som snö är det bara att betala för behandlingen i förväg. Och i efterhand om en utredning visar att man ljugit.


Och så kan vi spara in på sjukvård i fängelser....
 
Tittar man på individnivå så kan det finnas betydligt fler skäl än en ologisk känsla. Det jag på min mamma så drabbas hon av de flesta biverkningar man kan ha vid vanliga influensa vaccinationer, och nu när hon blev erbjuden vaccination så drabbades hon av ett infekterat sår som inte ville läka och hon blev avrådd att vaccinera sig just nu från läkaren som behandlade hennes sår. Men i statistiken syns bara att hon har tackat nej.
Hon vill verkligen vaccinera sig, men behöver vara frisk först.
Som jag har förstått det så får man inte ta vaccin om man har en pågående infektion. Min farmor är 89 år och hon har såklart blivit erbjuden vaccin men typ 2-3 veckor innan hon fick tid för vaccin fick hon en infektion i benet som ännu inte har läkt. Hon fick beskedet att hon inte får ta vaccin förrän infektionen är läkt/borta. Hoppas verkligen hennes ben läkar snart, orolig att den inte gör det :(.
 
Som jag har förstått det så får man inte ta vaccin om man har en pågående infektion. Min farmor är 89 år och hon har såklart blivit erbjuden vaccin men typ 2-3 veckor innan hon fick tid för vaccin fick hon en infektion i benet som ännu inte har läkt. Hon fick beskedet att hon inte får ta vaccin förrän infektionen är läkt/borta. Hoppas verkligen hennes ben läkar snart, orolig att den inte gör det :(.
Precis, vilket mammas läkare sa och mamma boka av sin vaccination för att sen boka när hon får klartecken från läkaren men i statistiken ser det ut som om bara har tackat nej. Trots att det finns en bra anledning
 
Precis, vilket mammas läkare sa och mamma boka av sin vaccination för att sen boka när hon får klartecken från läkaren men i statistiken ser det ut som om bara har tackat nej. Trots att det finns en bra anledning
Vad konstigt att det blir så i statistiken, blir ju felaktig statistik. För min farmors del hann ingen tid bokats innan hon/vi fick beskedet att hon behövde vänta tills hon var frisk. Så antar hon inte finns i statistiken, antar jag?
 
Hur är det runt om i landet med att veta vilket vaccin man ska få? Jag ska få vaccin på måndag och det enda jag kan läsa på regionens sida och 1177 är att man får veta det på plats när det är dags, går det att få reda på vilket på något sätt?
 
Hur är det runt om i landet med att veta vilket vaccin man ska få? Jag ska få vaccin på måndag och det enda jag kan läsa på regionens sida och 1177 är att man får veta det på plats när det är dags, går det att få reda på vilket på något sätt?
Jag luskade inte ut något sätt att se i förväg vid mitt sjukhus i går. Men samtidigt så förefaller Pfizer och Modernas vaccin vara ganska snarlika, så det kändes inte SÅ viktigt även om jag tycker att det är lite roligt. Det är avgjort fler doser av Pfizer i omlopp än Moderna i min region åtminstone, gissar på att det är så på fler ställen. Tillgången är större.
 
Jag kan inte bestämma mig om jag ska ta dos 2 av Moderna som jag är inbokad för. Eller boka om och ta AZ som jag fick som dos 1.
 
Öm i armen och lite extra trött dagen efter. Annars inga större biverkningar.
Vill minnas att risken för allvarliga biverkningar minskar i och med andra dosen för Astra, så det låter ju kanske vettigt? Hade missat att det är tvärt om för Pfizer (Moderna vet jag inte), att dos två är mer förknippat med att känna av biverkningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp