Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag har faktiskt inte bestämt om vaccination ännu. Det är så svårt att hitta information tycker jag, från "båda" sidor, som är seriösa. Jag hade bestämt mig för att vaccinera men sen läste jag en sak som jag vill kolla upp så det behöver jag göra.
Men vad menar du är oseriöst med den informationen som återfinns hos FHM, läkemedelsverket, diverse studier som gjorts? Är det något specifikt du tycker är mer oseriöst än det andra? Och vad är det för något du behöver kolla upp?
 
Men vad menar du är oseriöst med den informationen som återfinns hos FHM, läkemedelsverket, diverse studier som gjorts? Är det något specifikt du tycker är mer oseriöst än det andra? Och vad är det för något du behöver kolla upp?
Det har jag inte sagt? Jag har inte ens nämnt ställen?

det finns uppgifter som jag faktiskt vill kolla upp, som tex det där med mensen, även om det sägs vara en ”coincidence” så har en del av min bekantskapskrets drabbats av det. Och är det nåt jag inte klarar av är det mer strul med mensen 😒
 
Det har jag inte sagt? Jag har inte ens nämnt ställen?

det finns uppgifter som jag faktiskt vill kolla upp, som tex det där med mensen, även om det sägs vara en ”coincidence” så har en del av min bekantskapskrets drabbats av det. Och är det nåt jag inte klarar av är det mer strul med mensen 😒
Vad har hänt med mensen?
 
Det har jag inte sagt? Jag har inte ens nämnt ställen?

det finns uppgifter som jag faktiskt vill kolla upp, som tex det där med mensen, även om det sägs vara en ”coincidence” så har en del av min bekantskapskrets drabbats av det. Och är det nåt jag inte klarar av är det mer strul med mensen 😒
Nej, jag vet att du inte nämnde ställen - därför som jag frågade!

Och jo, jag har läst lite om det. Snappade då också upp att samma biverkning, som lite annorlunda menstruationer, återfunnits som kortvarig potentiell biverkning hos bland annat andra influensavaccin. Detta talar väl för att det nog är kortvariga biverkningar här också, om man nu drabbas. Och om det nu är en biverkning, det återfinns väl rapporter om flera fall där kvinnor rapporterat att de upplever en ändring i menstruationscykeln, men det finns nog ingen studie som fastslagit att det finns ett samband. Sedan måste det vara en lite svår åldersgrupp att avgöra om det är en sidoeffekt eller ej, många drabbade var väl i den åldern då klimakteriet är på gång ändå.. etc.
 
Det har jag inte sagt? Jag har inte ens nämnt ställen?

det finns uppgifter som jag faktiskt vill kolla upp, som tex det där med mensen, även om det sägs vara en ”coincidence” så har en del av min bekantskapskrets drabbats av det. Och är det nåt jag inte klarar av är det mer strul med mensen 😒
Jag har inte hört en enda som fått problem med mensen. Är det verkligen en vanlig biverkning?
 
Det har jag inte sagt? Jag har inte ens nämnt ställen?

det finns uppgifter som jag faktiskt vill kolla upp, som tex det där med mensen, även om det sägs vara en ”coincidence” så har en del av min bekantskapskrets drabbats av det. Och är det nåt jag inte klarar av är det mer strul med mensen 😒

Men en rejäl omgång med covid-19 skrämmer dig inte lika mycket? Nu fick jag det otroligt milt men de som fått det rejält beskriver ingen dans på rosor direkt. En del har eventuellt fått men för livet efter en rejäl covid-19. Att en del kvinnor som närmar sig klimakteriet får strul med mensen är väl inget konstigt. Och vad enstaka personer i ens bekanskapskrets säger kan man ju inte basera sitt val på.

Jag vaccinerade mig i torsdags. Igår och idag har jag varit ovanligt pigg. Jag har varit väldigt trött hela våren! Och igår och idag har jag varit pigg och väldigt glad. Jag hade kunnat säga att det är en biverkning av vaccinet men jag väljer att se det som enbart en slump. Min man skämtar om att han undrar vad de stoppat i vaccinet då jag är så pigg. Men det är ju självklart bara en slump.
 
Men en rejäl omgång med covid-19 skrämmer dig inte lika mycket? Nu fick jag det otroligt milt men de som fått det rejält beskriver ingen dans på rosor direkt. En del har eventuellt fått men för livet efter en rejäl covid-19. Att en del kvinnor som närmar sig klimakteriet får strul med mensen är väl inget konstigt. Och vad enstaka personer i ens bekanskapskrets säger kan man ju inte basera sitt val på.

Jag vaccinerade mig i torsdags. Igår och idag har jag varit ovanligt pigg. Jag har varit väldigt trött hela våren! Och igår och idag har jag varit pigg och väldigt glad. Jag hade kunnat säga att det är en biverkning av vaccinet men jag väljer att se det som enbart en slump. Min man skämtar om att han undrar vad de stoppat i vaccinet då jag är så pigg. Men det är ju självklart bara en slump.

Jag har flera kollegor som hade de för ett år, sedan som fortfarande har rejäla problem.
Ingen av dem är i riskgrupp, de är mellan 30 och 60 år, den yngsta ett riktigt hälsofreak som inte kan jobba heltid längre.
Flera andra lider av återkommande huvudvärk och förlamande trötthet, de var fullt friska innan covid.
 
En kille jag träffar ska inte ta vaccinet, han väntar på något bättre och effektivare(??) O_o

De vacciner som är godkända är extremt bra och effektiva. Det finns några som varit sämre i slutstadierna men de används inte här.

Jag ser vaccinutvecklingen som en stor succé för den nya teknologin med mrna-vacciner. De var mycket bättre än många av ens vågade hoppas på - så för mig blir det där ställningstagandet extremt svårt att förstå.
 
Men en rejäl omgång med covid-19 skrämmer dig inte lika mycket? Nu fick jag det otroligt milt men de som fått det rejält beskriver ingen dans på rosor direkt. En del har eventuellt fått men för livet efter en rejäl covid-19.

Jag har en person i min bekantskapskrets som varit väldigt tudelad inför vaccin, inställd på att inte ta det. Så åkte hen på covid och blev rejält dålig (dock inte så hen behövde sjukhusvård, så ändå ”milt” i sammanhanget, jag vet dock inte om alla kvarvarande symtom har gått över ännu), helt annorlunda jämfört med någon tidigare influensa. ”Never ever att jag vill uppleva det där - eller värre - igen” sa hen sedan och bokade tid för vaccinering.

Och det är ju detta vi måste väga vaccinet mot. Det är ju ett vaccin framtaget mot en högst reell och just nu extremt utbredd - och i många fall allvarlig - sjukdom.

Var och en får väl göra sin bedömning, men det är ju liksom i sammanhanget inte att anse som riskfritt att avstå vaccin och istället röra sig i många fall helt oskyddad i ett samhälle där risken för covidsmitta är högst påtaglig. Förutom detaljen att sett till samhällsnivå så är väl vaccin i princip den enda eller i alla fall enskilt bästa och mest effektiva åtgärden vi har att sätta in för att dämpa den här omfattande smittspridningen..
 
Jag tror att jag först snubblade över det på bbc.com, och mest hört om det i en brittisk kontext. :)
Jag hade inte hört det innan, men däremot vet jag att det är väldigt vanligt till följd av covid med oregelbunden, utebliven eller mer smärtsam mens och/eller värre covidsymptom i samband med mens och ägglossning.

För mig känns det inte konstigt att sådant som är följder av sjukdomen också kan bli biverkningar av vaccinet. Däremot känner jag extremt få personer vars vaccinbiverkningar suttit i i mer än sex veckor (och de är då personer med lång covid).
 
Nej, jag vet att du inte nämnde ställen - därför som jag frågade!

Och jo, jag har läst lite om det. Snappade då också upp att samma biverkning, som lite annorlunda menstruationer, återfunnits som kortvarig potentiell biverkning hos bland annat andra influensavaccin. Detta talar väl för att det nog är kortvariga biverkningar här också, om man nu drabbas. Och om det nu är en biverkning, det återfinns väl rapporter om flera fall där kvinnor rapporterat att de upplever en ändring i menstruationscykeln, men det finns nog ingen studie som fastslagit att det finns ett samband. Sedan måste det vara en lite svår åldersgrupp att avgöra om det är en sidoeffekt eller ej, många drabbade var väl i den åldern då klimakteriet är på gång ändå.. etc.
Ja men jag måste kolla det. Jag kan inte med mer smärtsamma perioder i hela den cykeln. Jag har aldrig tagit influensavaccin heller. Det var väl nån läkare som uttalat sig om det att de inte visste ännu. Men var hittar jag sådana ev studier?
 
Men en rejäl omgång med covid-19 skrämmer dig inte lika mycket? Nu fick jag det otroligt milt men de som fått det rejält beskriver ingen dans på rosor direkt. En del har eventuellt fått men för livet efter en rejäl covid-19. Att en del kvinnor som närmar sig klimakteriet får strul med mensen är väl inget konstigt. Och vad enstaka personer i ens bekanskapskrets säger kan man ju inte basera sitt val på.

Jag vaccinerade mig i torsdags. Igår och idag har jag varit ovanligt pigg. Jag har varit väldigt trött hela våren! Och igår och idag har jag varit pigg och väldigt glad. Jag hade kunnat säga att det är en biverkning av vaccinet men jag väljer att se det som enbart en slump. Min man skämtar om att han undrar vad de stoppat i vaccinet då jag är så pigg. Men det är ju självklart bara en slump.
Nej inte just nu. Jag har många vänner som blivit mycket sjuka av Covid-19, även långtidssjuka, bekanta som har avlidit av det och även många vänner som blivit väldigt sjuka av vaccinet. Så hela spektrat finns i min krets.
Jag är lite orolig kring Delta och Delta+, hur ofta man måste vaccinera sig i framtiden osv. Om jag hittar bra sidor där jag kan läsa mig till så är nog inte konstigt men jag behöver vara påläst.
 
Ja men jag måste kolla det. Jag kan inte med mer smärtsamma perioder i hela den cykeln. Jag har aldrig tagit influensavaccin heller. Det var väl nån läkare som uttalat sig om det att de inte visste ännu. Men var hittar jag sådana ev studier?
Jag tror inte att det finns sådana studier som det är nu. Här är en länk (som inte är en studie då, och du kanske redan sett den?) https://www.bbc.com/news/health-56901353

Som @manda redan sagt så förekommer det samma misstänkta problem hos patienter som smittats med covid-19 också, så jag skulle hellre vaccinera mig även om jag var rädd för den saken. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp