Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Ja men jag måste kolla det. Jag kan inte med mer smärtsamma perioder i hela den cykeln. Jag har aldrig tagit influensavaccin heller. Det var väl nån läkare som uttalat sig om det att de inte visste ännu. Men var hittar jag sådana ev studier?
Här är en text till (men ingen studie), med reservation för att jag faktiskt inte vet mycket om Science Media Center. https://www.sciencemediacentre.org/...-relating-to-periods-after-covid-19-vaccines/

Jag googlar ganska regelbundet om Covid-19, vaccin och den medicinen jag själv står på. Och då är majoriteten av träffarna vetenskapliga studier, från medicinska tidskrifter etc. Men om man söker på menstruationer och covidvaccin så är det mycket från buisnessinsider, stylist.co.uk förutom bbc och andra nyhetskanaler.
 
<snip>
Jag vaccinerade mig i torsdags. Igår och idag har jag varit ovanligt pigg. Jag har varit väldigt trött hela våren! Och igår och idag har jag varit pigg och väldigt glad. Jag hade kunnat säga att det är en biverkning av vaccinet men jag väljer att se det som enbart en slump. Min man skämtar om att han undrar vad de stoppat i vaccinet då jag är så pigg. Men det är ju självklart bara en slump.

Sa kande jag mig ocksa efter mina vaccinationer (moderna) men jag trodde inte pa slumpen, snarare la jag det pa att jag ANTLIGEN kande mig saker pa att inte fa Covid da jag visste att med mina sjukdommar skulle jag med all sannorlikhet atminstone bli inlagd och formodligen dras med biverkningar resten av livet ... om jag inte dog av covid.

Jag har en person i min bekantskapskrets som varit väldigt tudelad inför vaccin, inställd på att inte ta det. Så åkte hen på covid och blev rejält dålig (dock inte så hen behövde sjukhusvård, så ändå ”milt” i sammanhanget, jag vet dock inte om alla kvarvarande symtom har gått över ännu), helt annorlunda jämfört med någon tidigare influensa. ”Never ever att jag vill uppleva det där - eller värre - igen” sa hen sedan och bokade tid för vaccinering.

Och det är ju detta vi måste väga vaccinet mot. Det är ju ett vaccin framtaget mot en högst reell och just nu extremt utbredd - och i många fall allvarlig - sjukdom.

Var och en får väl göra sin bedömning, men det är ju liksom i sammanhanget inte att anse som riskfritt att avstå vaccin och istället röra sig i många fall helt oskyddad i ett samhälle där risken för covidsmitta är högst påtaglig. Förutom detaljen att sett till samhällsnivå så är väl vaccin i princip den enda eller i alla fall enskilt bästa och mest effektiva åtgärden vi har att sätta in för att dämpa den här omfattande smittspridningen..

Den pa jobbet som var mest mot vara restrictioner och mot vaccinationer, samt alltid skallde over det fick covid. Han dras tydligen fortfarande med vissa biverkningar ett ar senare. Han har blivit den storsta advocat for att vaccinera sig, och anser att om man inte ar vaccinerad ska man ha ansiktsmask och i storsta man forsoka folja foreskrifterna som finns da det var det varsta han nagonsin varit med om.
 
Sa kande jag mig ocksa efter mina vaccinationer (moderna) men jag trodde inte pa slumpen, snarare la jag det pa att jag ANTLIGEN kande mig saker pa att inte fa Covid da jag visste att med mina sjukdommar skulle jag med all sannorlikhet atminstone bli inlagd och formodligen dras med biverkningar resten av livet ... om jag inte dog av covid.



Den pa jobbet som var mest mot vara restrictioner och mot vaccinationer, samt alltid skallde over det fick covid. Han dras tydligen fortfarande med vissa biverkningar ett ar senare. Han har blivit den storsta advocat for att vaccinera sig, och anser att om man inte ar vaccinerad ska man ha ansiktsmask och i storsta man forsoka folja foreskrifterna som finns da det var det varsta han nagonsin varit med om.
Men om nu siffror visar att vaccinerade också sprider smitta, vill inte din kollega att man ska skydda andra på samma vis?
 
Nu talas det om att ovaccinerade i USA kommer få en högre premie att betala för sin sjukförsäkring.

Det handlar ju förståss om risken för att hamna på sjukhus, och de kostnader en sådan skulle medföra för försäkringsbolagen.
 
Nu talas det om att ovaccinerade i USA kommer få en högre premie att betala för sin sjukförsäkring.

Det handlar ju förståss om risken för att hamna på sjukhus, och de kostnader en sådan skulle medföra för försäkringsbolagen.
Ganska logiskt i det sjukförsäkringssystem man har där. Dock har faktiskt många stater en generell enkel sjukförsäkring för basvård som omfattar de flesta medborgarna i dessa stater - något som många inte vet om här. Frågan är om dessa stater kommer införa undantag för ovaccinerade - är desto mer intressant tycker jag.
 
Nu talas det om att ovaccinerade i USA kommer få en högre premie att betala för sin sjukförsäkring.

Det handlar ju förståss om risken för att hamna på sjukhus, och de kostnader en sådan skulle medföra för försäkringsbolagen.
Det är en konsekvens av affärsdrivande företag, men det är egentligen en skrämmande utveckling. Vad ska försäkringsbolagen kunna kräv ska vara "normaltillstånd" för att få ut försäkringen? JAg tänker mer på förlängningen än just Covid.
 
Det är en konsekvens av affärsdrivande företag, men det är egentligen en skrämmande utveckling. Vad ska försäkringsbolagen kunna kräv ska vara "normaltillstånd" för att få ut försäkringen? JAg tänker mer på förlängningen än just Covid.
Jag antar att jag reagerar mer på prat om amerikansk vård och försäkringsbolag än gemene man eftersom att jag har en kronisk sjukdom som är dyr i drift, och hur hemskt det hade varit om jag bott i USA och inte haft en bra försäkring sedan innan - då är man rätt körd. Undrar hur det kommer se ut för de som är vaccinerade, men med sänkt immunförsvar och i praktiken svarar dåligt på vaccin. Kommer det bli dyrare än för friska människor som är vaccinerade?
 
Jag förstår inte riktigt resonemanget att vänta att vaccinera sig pga att covid muterar. Är man inte fullvaccinerad innan de nya varianterna når Sverige så löper man ännu större risk att få covid delta sm enligt vissa forskare (ej källa på det) inte bara är mer smittsamt utan även kan ge allvarligare symtom.

Vad som diskuteras är en booster för specifika riskgrupper (de som löper störst risk att dö om de smittas av covid, delta eller ej). Att man som helt ovaccinerad bidrar till att delta som är ännu mer smittsamt sprider sig i Sverige pga att man vill vänta tills covid muterat till möjligtvis ännu värre versioner brister i logik. Man kan inte vänta till omega varianten utvärderas för eventuella långtidsbiverkningar om 20 år.
 
Det är en konsekvens av affärsdrivande företag, men det är egentligen en skrämmande utveckling. Vad ska försäkringsbolagen kunna kräv ska vara "normaltillstånd" för att få ut försäkringen? JAg tänker mer på förlängningen än just Covid.

Fast just nu har jag inte läst om några begränsningar i att få vård; det jag har läst handlar om att premien höjs för ovaccinerade. Helt logiskt i ett försäkringssystem; det är svårt att förstå att kollektivet ska bära kostnaden för alla de som vill leva med kraftigt höjda risker för vårdbelastning just nu genom att vägra ta en gratis spruta.
 
Jag förstår inte riktigt resonemanget att vänta att vaccinera sig pga att covid muterar. Är man inte fullvaccinerad innan de nya varianterna når Sverige så löper man ännu större risk att få covid delta sm enligt vissa forskare (ej källa på det) inte bara är mer smittsamt utan även kan ge allvarligare symtom.

Vad som diskuteras är en booster för specifika riskgrupper (de som löper störst risk att dö om de smittas av covid, delta eller ej). Att man som helt ovaccinerad bidrar till att delta som är ännu mer smittsamt sprider sig i Sverige pga att man vill vänta tills covid muterat till möjligtvis ännu värre versioner brister i logik. Man kan inte vänta till omega varianten utvärderas för eventuella långtidsbiverkningar om 20 år.
Det är inte vettigt resonerande nej, speciellt inte om man tänker att booster-doserna bygger på en fullvaccinering.
 
Jag förstår inte riktigt resonemanget att vänta att vaccinera sig pga att covid muterar. Är man inte fullvaccinerad innan de nya varianterna når Sverige så löper man ännu större risk att få covid delta sm enligt vissa forskare (ej källa på det) inte bara är mer smittsamt utan även kan ge allvarligare symtom.

Vad som diskuteras är en booster för specifika riskgrupper (de som löper störst risk att dö om de smittas av covid, delta eller ej). Att man som helt ovaccinerad bidrar till att delta som är ännu mer smittsamt sprider sig i Sverige pga att man vill vänta tills covid muterat till möjligtvis ännu värre versioner brister i logik. Man kan inte vänta till omega varianten utvärderas för eventuella långtidsbiverkningar om 20 år.
Tänker du på den nya delta i Kina som påträffats på 300 personer?

Annars så tycks ju inte den delta varianten vi har i Sverige bry sig om du är vaccinerad eller inte när det kommer till att smita andra, mycket högre antal virus i sekretet än hos dom andra varianterna även på vaccinerade.
 
Nu talas det om att ovaccinerade i USA kommer få en högre premie att betala för sin sjukförsäkring.

Det handlar ju förståss om risken för att hamna på sjukhus, och de kostnader en sådan skulle medföra för försäkringsbolagen.
Kan du länka till någon text om det? Eller snarare vilken du syftar på. :)
 
Fast just nu har jag inte läst om några begränsningar i att få vård; det jag har läst handlar om att premien höjs för ovaccinerade. Helt logiskt i ett försäkringssystem; det är svårt att förstå att kollektivet ska bära kostnaden för alla de som vill leva med kraftigt höjda risker för vårdbelastning just nu genom att vägra ta en gratis spruta.
Det var ungefär så här jag tänkte mig då jag gjorde inlägget.
Och att nån skulle uppröras över att samhällen delas upp ytterligare i A- och B-lag, utan att tänka på att det är de själva som driver just denna uppdelningen av det sagda samhället.
 
Det var ungefär så här jag tänkte mig då jag gjorde inlägget.
Och att nån skulle uppröras över att samhällen delas upp ytterligare i A- och B-lag, utan att tänka på att det är de själva som driver just denna uppdelningen av det sagda samhället.
En sanning med modifikation. Vill minnas att jag läst flera texter om att amerikaner som saknar sjukvårdsförsäkring tvekat på om vaccinationen faktiskt är gratis, även om det förtydligas att det är just gratis. Det har dessutom förekommit att vissa (felaktigt) fått en räkning. Samma personer kanske inte heller haft ett arbete där det varit lätt att klämma in en vaccinationstid, så det är ju i somliga fall en klassfråga om tillgänglighet. Inte bara en fråga som rör vaccinationsmotståndare/konspirationsteoretiker. Blir mer upprörd över att vaccinerade minsann ska ha rätt att inte ha munskydd, trots att forskning visar att man kan sprida delta lika mycket. Jag tycker att de driver på uppdelandet i ett A- och B-lag också, inte bara de ovaccinerade.
 
Fast just nu har jag inte läst om några begränsningar i att få vård; det jag har läst handlar om att premien höjs för ovaccinerade. Helt logiskt i ett försäkringssystem; det är svårt att förstå att kollektivet ska bära kostnaden för alla de som vill leva med kraftigt höjda risker för vårdbelastning just nu genom att vägra ta en gratis spruta.
Jo jag skrev att det var logik när det gäller affärsdrivande företag. I Sverige är vi automatiskt anslutna till en sjukvårdsförsäkring och avgiften dras via skattsedeln

Och nej jag spekulerade om framtiden, jag påstod inte att det var så just nu. Jag ser framför mig försäkringsbolag kräver 10-20 vacciner och ett gentest för att försäkra någon till vettiga premier och så blir det ändå ett gäng reservationer utifrån vad gentestet visar.

Varför ska kollektivet stå för något som är förutsägbart och som går att vaccinera sig emot?
 
Jo jag skrev att det var logik när det gäller affärsdrivande företag. I Sverige är vi automatiskt anslutna till en sjukvårdsförsäkring och avgiften dras via skattsedeln

Och nej jag spekulerade om framtiden, jag påstod inte att det var så just nu. Jag ser framför mig försäkringsbolag kräver 10-20 vacciner och ett gentest för att försäkra någon till vettiga premier och så blir det ändå ett gäng reservationer utifrån vad gentestet visar.

Då gäller det att övertyga försäkringstagarna om att försäkringen är värd sitt pris, eller så gör något annat bolag det med bättre villkor. Vettiga premier kommer av kunskap om riskerna.

Och sedan kan man tycka att hela systemet missar poängen med att vi ska hjälpas åt som kollektiv, men det är skillnad på att lida av en sjukdom som ger höga risker jämfört med att vägra ta en gratis spruta och därmed välja höga risker.
 
Då gäller det att övertyga försäkringstagarna om att försäkringen är värd sitt pris, eller så gör något annat bolag det med bättre villkor. Vettiga premier kommer av kunskap om riskerna.

Och sedan kan man tycka att hela systemet missar poängen med att vi ska hjälpas åt som kollektiv, men det är skillnad på att lida av en sjukdom som ger höga risker jämfört med att vägra ta en gratis spruta och därmed välja höga risker.
Jag får instinktivt svårt att se det här som en uppmuntran till att ta vaccin, utan mer ett steg som kanske tas för att försäkringbolagen ska ha ryggen fri.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp