Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag får instinktivt svårt att se det här som en uppmuntran till att ta vaccin, utan mer ett steg som kanske tas för att försäkringbolagen ska ha ryggen fri.
Varken eller.
Det är av försäkringsbolagen ett rent företagsekonomiskt beslut, grundat i föreställningen att fullvaccinerade försäkringstagare kommer framgent kosta mindre försäkringspengar för covid-relaterad sjukhusvård än ovaccinerade försäkringstagare.

En föreställning som förmodligen skaver lite i antivaxx-sfären.
 
Jag får instinktivt svårt att se det här som en uppmuntran till att ta vaccin, utan mer ett steg som kanske tas för att försäkringbolagen ska ha ryggen fri.
Nja, njä. Jag har en privat sjuk och olycksförsäkring där jag har ett villkor inbäddat på grund av ett diskbråck. Allt som är relaterat till diskbråcket är undantaget i min försäkring. Det är inte ett dugg konstigt egentligen och jag har godkänt det villkoret.

Men håller med om att det inte är en aktiv uppmunran att ta vaccinet i sig, men att det är ett villkor om man vill ha sjukförsäkringen är inte ett dugg konstigt tycker jag. Sjukhusräkningar i USA kan vara svindlande höga.
 
Jag tror inte det är ämnat som en uppmuntran. Det är en värdering av risker för kostnader i försäkringsutfall.
Det förstår jag, men saken lyfts väl fram som åtgärder i led med vaccinationspass, tanken på att vaccinerade ska ha andra fördelar med ovaccinerade samtidigt som att fler siffror pekar på att vaccinerade sprider smitta i stor utsträckning.
 
Nja, njä. Jag har en privat sjuk och olycksförsäkring där jag har ett villkor inbäddat på grund av ett diskbråck. Allt som är relaterat till diskbråcket är undantaget i min försäkring. Det är inte ett dugg konstigt egentligen och jag har godkänt det villkoret.

Men håller med om att det inte är en aktiv uppmunran att ta vaccinet i sig, men att det är ett villkor om man vill ha sjukförsäkringen är inte ett dugg konstigt tycker jag. Sjukhusräkningar i USA kan vara svindlande höga.
Alltså, jag förstår mekaniken så att säga. Att jag sa just instinktivt var för att betona att jag är lite skeptisk till fenomenet i sig. Jag har också en privat sjuk- och olycksfallsförsäkring som jag som tur är hade innan jag själv fick en kronisk sjukdom som är svår att teckna sjukförsäkring med. Och jag tror att i länder som USA hade det varit meningslöst med ett undantag gällande just den. Så jag blir ledsen av tanken på ytterligare en sak som potentiellt kan stå mellan en patient och den vård de behöver.
 
Efter lite om och men bestämde jag mig för att vaccinera mig. Sen avled en bekant där det utreds om det är vaccinet som är orsaken. Då blev jag skeptisk igen men är nu framme att jag ska vaccinera mig, händer det nåt så är ändå alla papper klara. Ska fixa tid nästa vecka (spelar fotbollsmatch på lördag så ingen vaccin innan dess)
 
Jag har nu fått kallelse till andra sprutan i början på September. Vi får se om jag behåller tiden eller flyttar, men oavsett finns det inte på kartan attt jag tar spruta tre-fyra-fem eller sex sedan. Det får kallas grundvaccinerad och vara bra med det för min del.
 
Jag har nu fått kallelse till andra sprutan i början på September. Vi får se om jag behåller tiden eller flyttar, men oavsett finns det inte på kartan attt jag tar spruta tre-fyra-fem eller sex sedan. Det får kallas grundvaccinerad och vara bra med det för min del.
Jag misstänker ju att det kommer att kunna bli som med influensavaccin, dvs att det blir en spruta per år.
 
Det tror jag också, och i så fall får det väl bli som med flunsavaccinet - att folk i riskgrupp får vaccinera sig om de vill. Förhoppningsvis. :)
Det gäller alla, influensavaccin är tillgängligt för alla inte bara riskgrupper. Här i sverige iaf.
 
Så är det kanske här också, men jag har bara hört om människor i riskgrupp som blir kallade. Jag har inte full koll faktiskt. :)
Jag tror inte att man brukar få någon kallelse, men det brukar annonseras och uppmuntras. Sedan tror jag inte att det är gratis för andra än riskgrupper i alla regioner. (Fortfarande inte riktigt vant mig vid att jag hör till en riskgrupp och borde vaccineras årligen, men tyvärr har mina vanliga infusioner krockat med när influensavaccinet kommit (kan inte tas för nära inpå) så inte gjort det hittills. :D)
 
Jag tror inte att man brukar få någon kallelse, men det brukar annonseras och uppmuntras. Sedan tror jag inte att det är gratis för andra än riskgrupper i alla regioner. (Fortfarande inte riktigt vant mig vid att jag hör till en riskgrupp och borde vaccineras årligen, men tyvärr har mina vanliga infusioner krockat med när influensavaccinet kommit (kan inte tas för nära inpå) så inte gjort det hittills. :D)
Min arbetsgivare betalar influensavaccin och har så gjort under många många år 👍 Det är ganska vanligt att arbetsgivare inom vård & omsorg står för den kostnaden (230kr)

Efter att ha fått en partiell ansiktsförlamning efter en 'helt vanlig' genomgången influensa så vet jag att vanlig influensa kan underskattas....
 
Jag tror inte att man brukar få någon kallelse, men det brukar annonseras och uppmuntras. Sedan tror jag inte att det är gratis för andra än riskgrupper i alla regioner. (Fortfarande inte riktigt vant mig vid att jag hör till en riskgrupp och borde vaccineras årligen, men tyvärr har mina vanliga infusioner krockat med när influensavaccinet kommit (kan inte tas för nära inpå) så inte gjort det hittills. :D)
Det funkar lite annorlunda här, jag är rätt säker på att folk i riskgrupp får ett brev hem angående influensavaccinet. Har ingen aning om det erbjuds generellt.
 
En fb-"vän" (en sån som jag inte alls känner men som lagt till mig av andra orsaker) är extrem antivaxxare och skriver dagliga inlägg som får en att baxna. Och hon får mängder av kommentarer i samma stil. Något jag reagerar på är att det inte enbart handlar om människor som är osäkra kring vaccinet, rädda för ev biverkningar etc - utan det handlar om en gigantisk konspirationsteori som täcker allt möjligt! Det är givetvis Bill Gates som hittat på ALLT för att tjäna pengar; det är Storebror som vill kontrollera oss; det finns inget Covid; finns det så botas det lätt med tarmsköljningar, kollodialt silver och D-vitamin samt promenader.

Om det "bara" handlade om en ovisshet kring vaccinet hade jag lättare kunnat acceptera tankegångarna, men nu är det helt bisarrt! Jag behåller henne som vän enbart för att läsa inläggen och förfasas - kanske hålla mig uppdaterad kring deras sätt att resonera...
 
En fb-"vän" (en sån som jag inte alls känner men som lagt till mig av andra orsaker) är extrem antivaxxare och skriver dagliga inlägg som får en att baxna. Och hon får mängder av kommentarer i samma stil. Något jag reagerar på är att det inte enbart handlar om människor som är osäkra kring vaccinet, rädda för ev biverkningar etc - utan det handlar om en gigantisk konspirationsteori som täcker allt möjligt! Det är givetvis Bill Gates som hittat på ALLT för att tjäna pengar; det är Storebror som vill kontrollera oss; det finns inget Covid; finns det så botas det lätt med tarmsköljningar, kollodialt silver och D-vitamin samt promenader.

Om det "bara" handlade om en ovisshet kring vaccinet hade jag lättare kunnat acceptera tankegångarna, men nu är det helt bisarrt! Jag behåller henne som vän enbart för att läsa inläggen och förfasas - kanske hålla mig uppdaterad kring deras sätt att resonera...
Nu höjer samma "vän" med anhang den tyska sköterskan till skyarna, hon som injicerade saltlösning istället för vaccin i patienter över 70. Hon är en HJÄLTE! Såå ... vad hände plötsligt med den fria viljan som samma personer så intensivt förespråkar? Har man inte samma fria vilja att TA sprutorna om man så önskar? Är det ok att injicera nåt annat mot personers vetskap och vilja? Och människor över 70, som löper så stor risk att bli allvarligt sjuka! Hjälte, jovisst... Det kliar i fingrarna att skriva i tråden men jag vet ju att det skulle bli att öppna en can of worms..... Flocken med hyenor skulle kasta sig över mig.
 
Nu höjer samma "vän" med anhang den tyska sköterskan till skyarna, hon som injicerade saltlösning istället för vaccin i patienter över 70. Hon är en HJÄLTE! Såå ... vad hände plötsligt med den fria viljan som samma personer så intensivt förespråkar? Har man inte samma fria vilja att TA sprutorna om man så önskar? Är det ok att injicera nåt annat mot personers vetskap och vilja? Och människor över 70, som löper så stor risk att bli allvarligt sjuka! Hjälte, jovisst... Det kliar i fingrarna att skriva i tråden men jag vet ju att det skulle bli att öppna en can of worms..... Flocken med hyenor skulle kasta sig över mig.
Precis. Det är ju som en typ av våld, att fatta enväldiga beslut om en annans kropp utan att informera denne om vad som sker. Det är bara så långt bortom ok helt oavsett vilken substans, och vilka motiveringar till åtgärden, som det handlar om.

Sen tänker inte jag skälla på någon som inte vill befatta sig med vaccineringen, men då får en väl bara låta bli att pyssla med att ge sprutorna. Det går ju inte att använda sin egen samvetsåsikt till att begå övergrepp mot oskyldiga privatpersoner.
 
En fb-"vän" (en sån som jag inte alls känner men som lagt till mig av andra orsaker) är extrem antivaxxare och skriver dagliga inlägg som får en att baxna. Och hon får mängder av kommentarer i samma stil. Något jag reagerar på är att det inte enbart handlar om människor som är osäkra kring vaccinet, rädda för ev biverkningar etc - utan det handlar om en gigantisk konspirationsteori som täcker allt möjligt! Det är givetvis Bill Gates som hittat på ALLT för att tjäna pengar; det är Storebror som vill kontrollera oss; det finns inget Covid; finns det så botas det lätt med tarmsköljningar, kollodialt silver och D-vitamin samt promenader.

Om det "bara" handlade om en ovisshet kring vaccinet hade jag lättare kunnat acceptera tankegångarna, men nu är det helt bisarrt! Jag behåller henne som vän enbart för att läsa inläggen och förfasas - kanske hålla mig uppdaterad kring deras sätt att resonera...

Glöm inte George Soros, 5G och ödlemänniskor, samt Illuminati och källaren på en pizzeria i Washington DC där demokrater samlas för att offra och äta spädbarn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp