Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Vill man vaccinera sig tycker jag lite rövhålsaktigt och själviskt att man ska ta det som erbjuds, inte vänta till hösten när man kan ta andra vaccin om det finns då, OM det ens finns då.. Visst, de 65+ får väl ta det valet om de vill, det är ett fritt land, men jag i 20-årsåldern skulle bli jävligt sur om massa tider bokas i höst av massa 65+ typ som vägrade ta Astras, och därmed kanske tar tider från oss som väntat tålmodigt i Fas 4. Jag vet ju dock inte hur det kommer gå till om det skulle bli så, med tanke på vaccinleveranser och om de som valt att avstå kanske måste vänta? Det är ju fortfarande lite oklart. Jag kommer iallafall ta vilket vaccin som helst, så fort jag blir erbjuden en tid för första dosen. ... Jag är trött som fan på corona.

Jag känner lite samma faktiskt.
 
Vi kan tacka den tredje statsmakten för att folk avstår skulle jag tro.


Visa bifogad fil 68974

Ja, media har verkligen visat sig från sin allra sämsta sida under pandemin. De har vunnit massor med klick på panik- och katastrofrubriker som människor som inte vet bättre, saknar möjlighet att förstå och är lättpåverkade har köpt med hull och hår. Media har verligen betett sig helt förkastligt under pandemin och gjort allt för att sprida panik.
 
Så på befolkningsnivå dör 10 gånger fler om vaccinationstakten minskas.

Detta gäller givetvis bara bland de som inte får, kan eller under en tid väljer att inte vaccinera sig, så det är inte 10 gånger fler per månad räknat på hela befolkningen i evig tid.


Mest synd är det att man väljer att avstå för dem som inte får eller kan ta vaccinet. De är med i den här extremt förhöjda dödsfallsgruppen utan makt att själv ta sig ur, utan litar helt på att andra gör vad som går att göra för att ta ned risken så fort som möjligt.

Lite som rysk roulette där världen laddar magasinet med 10 skott var 30:e dag (stort magasin med många tomma trots allt!) som måste avtryckas, och man avstår valet att istället ladda med ett enda skott och skjuta en enda gång och samtidigt sänka siffran 10 för alla omkring sig och sig själv. (Eller varannat år beroende på hur omvaccinationerna kommer att se ut. )
 
Noterar dessutom att antalet konstaterat smittade är nästan en hel miljon ackumulerat nu, med fortsatt hög smittspridning. Kanske har vi totalt dryga 2 miljoner som haft smittan? Det där att man ska kunna leva och eliminera sin risk att bli smittad är nog mest en komforttanke.
 
Noterar dessutom att antalet konstaterat smittade är nästan en hel miljon ackumulerat nu, med fortsatt hög smittspridning. Kanske har vi totalt dryga 2 miljoner som haft smittan? Det där att man ska kunna leva och eliminera sin risk att bli smittad är nog mest en komforttanke.
Jag tror om man följer rekommendationerna för 70+ dvs inte gå in i affärer och inte umgås med människor man inte bor med (och människorna man bor med också följer rekommendationerna) så är risken att bli smittad är mycket låg.

Det har varit mycket anekdotisk bevisföring i den här tråden, så här är mitt bidrag. Min man har kollegor (som han inte har träffat IRL på över ett år) har haft covid och mina barns kompisars föräldrar har haft covid. Men ingen av mina kollegor, släktingar eller vänner har haft covid. Alla har inte haft covid och alla kommer inte heller få covid. Man kan leva så risken är låg att man får covid.

Så jag förstår om 65+ väljer isolation före AZ-vaccinet.
 
Men då ska ju även dom som har tagit vaccin hålla sig i karantän. Det finns ju faktiskt risk att även dom smittar och blir sjuka.
Ja även som vaccinerad får man såklart hålla sig i karantän om man har symptom för även om risken är liten att få covid som fullvaccinerad så finns den ändå och man kan då såklart också smitta andra. Inget vaccin ger 100% skydd. För alla de som inte kan vaccineras måste alla såklart också fortsätta följa de rekommendationer som finns. Den stora skillnaden mellan att vaccinera sig och att strunta i det för att man inte har lust är att man som vaccinerad minskar risken enormt mycket för att bidra till att skapa mutationer. Är man inte vaccinerad och rör sig i samhället ökar risken enormt mycket för att nya mutationer uppstår. Därför bör de som inte har lust att vaccinera sig hålla sig i karantän även om de inte har symptom så att de inte ökar risken för att nya mutationer uppstår.
 
Jo absolut, men de som bedömer om en medicin är säker är ju ändå de med kunskap. Precis som man bedömt att Alvedon är säkert att använda osv.
De har inte sagt att AZ-vaccinet är säkert att använda. De har sagt att risken att dö av covid större för 65+ om de blir smittade än dö av vaccinet.
 
Ja även som vaccinerad får man såklart hålla sig i karantän om man har symptom för även om risken är liten att få covid som fullvaccinerad så finns den ändå och man kan då såklart också smitta andra. Inget vaccin ger 100% skydd. För alla de som inte kan vaccineras måste alla såklart också fortsätta följa de rekommendationer som finns. Den stora skillnaden mellan att vaccinera sig och att strunta i det för att man inte har lust är att man som vaccinerad minskar risken enormt mycket för att bidra till att skapa mutationer. Är man inte vaccinerad och rör sig i samhället ökar risken enormt mycket för att nya mutationer uppstår. Därför bör de som inte har lust att vaccinera sig hålla sig i karantän även om de inte har symptom så att de inte ökar risken för att nya mutationer uppstår.

Efter bara en dos är det väl också en rätt stor skillnad jämfört med två? Dvs har man minsta lilla symptom är det karantän och provtagning som gäller, för det kan fortfarande vara covid.
 
De har inte sagt att AZ-vaccinet är säkert att använda. De har sagt att risken att dö av covid större för 65+ om de blir smittade än dö av vaccinet.

Nä, bedömningen är att risken att dö av covid är ungefär 10 gånger större per månad än att dö av vaccinet för varje månad man avstår.

Om man blir smittad är inräknat i den bedömningen, det ingår där att de flesta följer rekommendationerna, med en viss andel som ändå blir smittade.

(Jag vänder mig alltså emot resonemanget att risken att dö genom att ta vaccinet skulle vara ens på någon skala lika stor som risken att dö om man blir smittad)
 
Efter bara en dos är det väl också en rätt stor skillnad jämfört med två? Dvs har man minsta lilla symptom är det karantän och provtagning som gäller, för det kan fortfarande vara covid.
Ja. Jag har inte grottat ner mig i hur stor procents minskning av risk att få svår covid det är efter första dosen utan fortsätter leva som jag har gjort det senaste året.

Ja självklart! Vaccinering, även efter andra dosen är ju ingen garanti för 100% immunitet och man kan ju fortfarande sprida smitta och ska därför fortsätta följa de rekommendationerna som finns. Däremot kan man vara ganska säker på att man inte får svår covid. Det är ju den stora egoistiska vinsten i att vaccinera sig.
 
De jag känner som "nekat" har inte egentligen nekat utan bara låtit bli att boka en tid. Med tanken att boka en tid om några månader eller när de behöver vaccinet för att få vaccinpass. Oftast har de redan haft covid (lindrigt) och litar på sitt immunförsvar. Men jag önskar att de hade vaccinerat sig så fort de får...
Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.

Jag ska vaccineras idag och har ingen aning om vilken sort jag ska få. Jag är snäppet under 65 och kommer att bli väldigt frustrerad om jag ändå erbjuds Astras vaccin, eller Johnson.
 
Risken att dö av covid om man blir smittad är i Sverige kring 1,5% om man räknar döda av konstaterat smittade. Extrem åldersgradient dock.

Risken att dö av AZ-vaccination är i Sverige kring 0,00025 % om man räknar misstänkta biverkningsdöda av antalet vaccinerade med AZ.

Om man bedömer sin risk att bli smittad som lägre än 0,016 procent blir riskerna jämförbara.

Med den allmänna smittspridning i alla åldersgrupper vi har är det helt orimligt att nå den låga risken oavsett hur väl man isolerar sig och följer rekommendationer. Tänker jag.
 
Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.

Jag ska vaccineras idag och har ingen aning om vilken sort jag ska få. Jag är snäppet under 65 och kommer att bli väldigt frustrerad om jag ändå erbjuds Astras vaccin, eller Johnson.

Jag vet inte. Men jag känner iaf ingen som bokat tid och sen avböjt vaccin när de fått veta vilket de ska få. Bara såna som avvaktar med vaccinationen ett tag. Och de kan ju boka in sig när som helst.
 
Jag blir förbannad på alla som vänder i dörren för att ”fel” vaccin erbjuds och anser att de ska placeras sist och helst också både få betala för ”uteblivet” besök och senare också få betala för vaccinet själv. Jag som är i en åldersgrupp som är långt ifrån att bli vaccinerad just nu, men har ett jobb som gör att jag utsätts för smitta dagligen hade mer än gärna vaccinerats, oavsett vaccin. Jag stoppar ju i mig p-piller dagligen som ger en högre risk för blodproppar och har i flera år dagligen medicinerats med medicin där apotekspersonalen på riktigt uppmanade att inte läsa bipacksedeln eftersom biverkningarna bland annat kunde leda till döden... det finns risker och biverkningar med typ allt! dessutom hade jag med stor sannolikhet covid förra året och det var allt annat än kul och då slapp jag ändå hamna på sjukhus, men jag slipper gärna uppleva det igen.
 
För att jag tycker samhället ska skydda alla individer oavsett val de gör.
Jag tycker de som kör rattfylla ska få vård också, även om de riskerar att döda andra i trafiken.

Fast de får vård i fängelse. Fängelse tycker jag är lite överdrivet för vaccinvägrare. Däremot får man stå sitt kast, fullt ut. Vill man inte vara en del av sjukvården, får man inte ta del av sjukvården.
 
Ja. Jag har inte grottat ner mig i hur stor procents minskning av risk att få svår covid det är efter första dosen utan fortsätter leva som jag har gjort det senaste året.

Ja självklart! Vaccinering, även efter andra dosen är ju ingen garanti för 100% immunitet och man kan ju fortfarande sprida smitta och ska därför fortsätta följa de rekommendationerna som finns. Däremot kan man vara ganska säker på att man inte får svår covid. Det är ju den stora egoistiska vinsten i att vaccinera sig.
Det är egentligen det samma som är samhällsvinsten också. Att du inte blir svårt sjuk = belastar inte vården.
 
Inte läst hela tråden än, men är det inte så, att det är först när man kommer till vaccinationsplatsen som man får veta vilken typ av vaccin man ska få? Alltså måste man boka först och sen backa, om man får veta i sista stund att det är Astras vaccin man får. Och då hamnar man väl längst bak i en icke existerande kö, så att säga.

Jag ska vaccineras idag och har ingen aning om vilken sort jag ska få. Jag är snäppet under 65 och kommer att bli väldigt frustrerad om jag ändå erbjuds Astras vaccin, eller Johnson.
Men är du under 65 vet du ju att du inte kommer få Astra. Så ett icke-problem...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp