Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Jag blir förbannad på alla som vänder i dörren för att ”fel” vaccin erbjuds och anser att de ska placeras sist och helst också både få betala för ”uteblivet” besök och senare också få betala för vaccinet själv. Jag som är i en åldersgrupp som är långt ifrån att bli vaccinerad just nu, men har ett jobb som gör att jag utsätts för smitta dagligen hade mer än gärna vaccinerats, oavsett vaccin. Jag stoppar ju i mig p-piller dagligen som ger en högre risk för blodproppar och har i flera år dagligen medicinerats med medicin där apotekspersonalen på riktigt uppmanade att inte läsa bipacksedeln eftersom biverkningarna bland annat kunde leda till döden... det finns risker och biverkningar med typ allt! dessutom hade jag med stor sannolikhet covid förra året och det var allt annat än kul och då slapp jag ändå hamna på sjukhus, men jag slipper gärna uppleva det igen.

Jag håller med dig, men jag kan samtidigt ha sympatier för de som är rädda. Om man inte vill ha AZ så tycker jag att man inte ska boka tid för vaccination alls. Man får det vaccinet man får, och kan inte boka en tid och sedan vända i dörren. Men alla har inte förmågan att förstå sig på vilka de reella riskerna är (eller rättare sagt inte är) och med tanke på hur kvällspressen har spridit terror kring detta så kan jag ändå förstå att det skrämt en del. Så jag vet inte, jag tycker att man ska vaccinera sig och man ska vaccinera sig med det vaccin man får. Vi får peppa och stötta vår omgivning om de är rädda. Men jag tycker verkligen kvällspressen är den stora boven i det här, som eldat på en obefogad rädsla som riskerar stora samhällskonsekvenser.
 
Igår kväll postades ännu en artikel på aftonbladet om Astras biverkningar så ja.. Där förklaras att det är ett ämne i själva vaccinet som vissa inte verkar tåla och jämför det med choklad som "kan innehålla spår av nötter". Inte direkt lugnande och dessutom en kass jämförelse. Jag menar den texten på chokladen finns ju där just för att de som är väldigt allergiska ska kunna undvika produkten.
 
Med den allmänna smittspridning i alla åldersgrupper vi har är det helt orimligt att nå den låga risken oavsett hur väl man isolerar sig och följer rekommendationer. Tänker jag.
Jag har inte hört talas om någon som har levt enligt rekommendationerna för 70+ som kan sammanfattas med ”var inte inomhus med någon du inte bor med” som har blivit smittad än mindre sett någon undersökning som visar risken att bli smittad om man följer de rekommendationerna. Så jag tror att det är fullt möjligt att risken är tillräckligt låg och jag förstår om 65+ gör samma bedömning.
 
Senast ändrad:
Jag har inte hört talas om någon som har levt enligt rekommendationerna för 70+ som kan sammanfattas med ”var inte inomhus med någon du inte bor med” som har blivit smittad än mindre sett någon undersökning som visar risken att bli smittad om man följer de rekommendationerna. Så jag tror att det är fullt möjligt att risken är tillräckligt låg.

Jag räknar med att du behöver 10000 anekdotiska observationer med frånvaro av smitta för att stödja din tes, som jag anser är orimlig.

Jag har motexempel med människor som säger sig ha varit väldigt noga med att följa rekommendationerna men ändå blivit smittade.
 
De har inte sagt att AZ-vaccinet är säkert att använda. De har sagt att risken att dö av covid större för 65+ om de blir smittade än dö av vaccinet.
Fast Läkemedelsverket och FDA godkänner ju inte läkemedel som är för farliga att använda? Det är det jag menar med säkert. Det går ju inte att säga att något är helt säkert, man kan väl dö av Alvedon om man har otur också.
 
Jag blir förbannad på alla som vänder i dörren för att ”fel” vaccin erbjuds och anser att de ska placeras sist och helst också både få betala för ”uteblivet” besök och senare också få betala för vaccinet själv. Jag som är i en åldersgrupp som är långt ifrån att bli vaccinerad just nu, men har ett jobb som gör att jag utsätts för smitta dagligen hade mer än gärna vaccinerats, oavsett vaccin. Jag stoppar ju i mig p-piller dagligen som ger en högre risk för blodproppar och har i flera år dagligen medicinerats med medicin där apotekspersonalen på riktigt uppmanade att inte läsa bipacksedeln eftersom biverkningarna bland annat kunde leda till döden... det finns risker och biverkningar med typ allt! dessutom hade jag med stor sannolikhet covid förra året och det var allt annat än kul och då slapp jag ändå hamna på sjukhus, men jag slipper gärna uppleva det igen.
Jag håller med och önskar att vi fick skicka fakturor för uteblivet besök på dessa då de ju tar upp tid som någon annan kunde fått sin vaccination på. Nu har vi som tur är kunnat få tag på andra som vill så vi har inte behövt kassera någon dos men jag tänker att den risken också kan finnas.
Det har som tur är inte varit så många som vägrat AZ. De flesta har varit glada för att få vaccinationen bara. :)
 
https://anthropocene.live/2021/05/0...8CBvHnSDuv8y0JgiInykdk_rOLwxKxpK4gbx1C0Xi4Fbo

Från en låst artikel i GP

Jag är rädd. Mest för att jag hade skiten för ett år sen, det är först nu jag börjar känna att livet kommit tillbaka. Har antikroppar o så länge jag har det kommer jag vänta med vaccinationen tills det blir absolut nödvändigt
Det är inte en tidningsartikel. Det är en opinionsyttring. (citat: "upprop" är en ledtråd ;))
Någon som avslutar texten med att bifoga kontonummer har vanligtvis en agenda.
 
Jag skiter fullkomligt i vilket vaccin de vill ge mig, men jag är vansinnigt rädd för injektionen och vet inte hur/vad jag kommer att göra när jag får brevet i brevlådan faktiskt.

Be om att få lugnande. Det är verkligen inte ett alternativ att låta bli.

Edit: Det går också att komma över spruträdsla. Jag fick tidigare panik vid sprutor och provtagning... sedan blev jag rejält sjuk. Första medicinen de satte mig på krävde till en början blodprov två gånger i veckan. Det trubbade av mig ganska ordentligt (jag hade inte fått ta medicinen utan dem, jag kunde få så stor njur- och leversvikt att jag kunde dö så de är tvungna att hålla koll på värdena). Sedan la de till en medicin som tas i sprutform. Dvs jag sticker mig själv en gång i veckan. Det går utan problem numera.
 
När de ringde och bokade in mig fick jag veta vilket vaccin det blev (men jag hade som sagt tagit det oavsett vilket vaccin som erbjöds). Jag är kvinna 47 år med kronisk sjukdom och immunmodulerande medicinering.
Jo, jag vet om din situation, och du beskrev den ju i inlägget jag svarade på. :) Menade mer att det nog finns fler i ungefär samma sits, men som inte landar i att de vågar för att de är osäkra på hur deras behandling påverkar. Och jag kan känna sympati för det, inte för att de gör rätt, men jag förstår oron.
 
Den som är osolidarisk och inte vaccinerar sig får väl avstå från allt det som vi solidariskt betalar för.

Som sjukvård.
Gäller det bara vaccin eller gäller det alla som utsätter sig själv och andra för risk? Det är alltifrån bilkörning och diverse hobbys till kostval och livsstil som leder till ökade kostnader för samhället.

Är det osolidariskt att inte vaccinera sig men okej att åka på solsemester och öka utsläppen, köra mer än absolut nödvändigt och där både öka utsläpp och riskera folks liv och lem genom olycksrisken? För att inte tala om alla onyttigheter många sätter i sig, alkohol och droger som skördar liv och hälsa.

Var ska man i så fall dra gränsen för folks skyldigheter mot kollektivet för att dra nytta av den gemensamma budgeten?
 
Jo, jag vet om din situation, och du beskrev den ju i inlägget jag svarade på. :) Menade mer att det nog finns fler i ungefär samma sits, men som inte landar i att de vågar för att de är osäkra på hur deras behandling påverkar. Och jag kan känna sympati för det, inte för att de gör rätt, men jag förstår oron.

Sorry, jag hade flera flikar öppna, det var meningen att svara @Otherside :)
 
Fast Läkemedelsverket och FDA godkänner ju inte läkemedel som är för farliga att använda? Det är det jag menar med säkert. Det går ju inte att säga att något är helt säkert, man kan väl dö av Alvedon om man har otur också.
Det är en bedömning: nytta mot fara. I Danmark har man gjort bedömningen, om jag har förstått saken rätt, att faran med AZ-vaccinet är större än nyttan. Så om du lever i en bubbla där smittorisken är lika låg som i Danmark, så borde faran vara större än nyttan även om du är 65+.
 
Det är en bedömning: nytta mot fara. I Danmark har man gjort bedömningen, om jag har förstått saken rätt, att faran med AZ-vaccinet är större än nyttan. Så om du lever i en bubbla där smittorisken är lika låg som i Danmark, så borde faran vara större än nyttan även om du är 65+.

Men ska inte DK nu öppna för att de som vill ta AZ ska få göra det?
 
Vill man vaccinera sig tycker jag lite rövhålsaktigt och själviskt att man ska ta det som erbjuds, inte vänta till hösten när man kan ta andra vaccin om det finns då, OM det ens finns då.. Visst, de 65+ får väl ta det valet om de vill, det är ett fritt land, men jag i 20-årsåldern skulle bli jävligt sur om massa tider bokas i höst av massa 65+ typ som vägrade ta Astras, och därmed kanske tar tider från oss som väntat tålmodigt i Fas 4. Jag vet ju dock inte hur det kommer gå till om det skulle bli så, med tanke på vaccinleveranser och om de som valt att avstå kanske måste vänta? Det är ju fortfarande lite oklart. Jag kommer iallafall ta vilket vaccin som helst, så fort jag blir erbjuden en tid för första dosen. ... Jag är trött som fan på corona.
Är det inte lite själviskt också att förvänta sig att andra tar ett vaccin de är rädda för för att du ska få chansen att vaccinera dig något snabbare? Jag tror inte att någon avstår från vaccinet till förmån för andra och väntar för att de tycker det är kul och att de anser att Astras vaccin är ett bra alternativ för dem.

Jag önskar också att alla som får chansen ska ta astrazenecas vaccin och att det ska gå så fort som möjligt med vaccineringen (och jag får chansen snarast), men inte vill jag tvinga folk till något de absolut inte vill/vågar.
 
Det är en bedömning: nytta mot fara. I Danmark har man gjort bedömningen, om jag har förstått saken rätt, att faran med AZ-vaccinet är större än nyttan. Så om du lever i en bubbla där smittorisken är lika låg som i Danmark, så borde faran vara större än nyttan även om du är 65+.

Du får inte glömma parametern "Danmark ligger vaccinationsmässigt bäst till i EU, och därför sannolikt också i Europa" i din ekvation. Ju fler som redan är vaccinerade desto större handlingsfrihet har du att ta beslut om att plocka bort ett av flera vaccin.
 
Det skulle onekligen ändra på riskkalkylen. Och det är den rimliga kalkylen. Vill man inte vara med, så slipper man. Men då hela vägen.

Sen bör den som inte tagit sitt vaccin givetvis också betala sjukvården för de man smittat och eventuellt skadestånd.
Ska de få tillbaks sin del av skatten de betalt också, eller är det bara rättigheterna som ska strykas inte skyldigheterna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp