Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Resonemanget att om man inte får Covid så är det farligare att ta vaccinet är ju otroligt märkligt. Det är också farligare att ta vaccinet än att bli överkörd av en buss. Förutsatt att man aldrig blir överkörd av en buss.

Det man gör är ju att kallt räkna med att tillräckligt många andra ska vaccinera sig så att man själv ska slippa.
Risken att dö av covid för en 65+ är risken att personen blir smittad gånger risken för den åldersgruppen att dö om de blir smittade. Risken att bli smittad kan man påverka genom att isolera sig. Om risken är låg att man får covid så kan risken att man dör av vaccinet vara större än risken att man dör av covid trots att man är 65+.
 
ag tycker egentligen inte att det är jättemärkligt att man avstår AZ-vaccinet, ens som 65+. Det måste ju få vara ett individuellt val och i viss mån också en individuell riskbedömning.
Ett informerat val är alltid respekterat kan jag tycka men detta är ju enbart folk som lyssnat på skräckpropaganda - det är ju fler som fått allvarliga biverkningar och dött av de andra vaccinen så för mig går det bara inte ihop
 
Jag vet folk som avvaktar ett tag till. Som inte säger nej utan bara "inte just nu". Som kanske vaccinerar sig om 2-3 månader säger de. Eller när behovet uppkommer (t.ex. om de vill resa eller göra nåt annat som man måste vara vaccinerad för). Dessa personer jag känner som säger så har redan haft covid och kommit lindrigt undan. De tycker att de klarade det bra första gången och borde ha skydd redan och vill avvakta med vaccinet.
Har man precis haft covid vill de ju att man väntar med vaccinationen lite.
Jag kommer ta så småningom men som det ser ut nu kommer min åldersgrupp ändå inte få förrän till hösten så
 
Jag tycker egentligen inte att det är jättemärkligt att man avstår AZ-vaccinet, ens som 65+. Det måste ju få vara ett individuellt val och i viss mån också en individuell riskbedömning. Visst är det så att konsekvenserna av en covid-infektion vid 65+ sannolikt är mycket värre än de risker som finns med AZ-vaccinet, men det beror ju också på hur man bedömer sin risk att smittas. Bedömer man den som väldigt låg (och dessutom påverkbar) så kanske man väljer att vänta tills ett annat vaccin finns tillgängligt. Är man 65+, inte förvärvsarbetar, har tillgång till bil och inte har hemtjänst så kan man ju ändå leva ett ganska bra liv som nästan totalt isolerad. Alla kanske inte längtar efter teater, gruppaktiviteter och familjekramar?

Att inte vaccinera sig får självklart konsekvenser, bland annat att man kanske inte kan vistas i folksamlingar osv, och jag tycker idén med vaccinpass är rätt bra, att man tillåts göra dessa saker om man kan visa att man är vaccinerad eller har antikroppar. Men jag tycker det ska stanna där - alltså inga påtryckningar eller straff för att inte vaccinera sig, bara minskad tillgång till "gruppaktiviteter", resor osv om det behövs med hänsyn till smittläget.
Problemet här är väl mest att folk i gemen inte kan göra en individuell riskbedömning eftersom det sedan förra sommaren bedrivits en smutskastningskampanj mot Astras vaccin, alltså långt innan det ens var färdigt. Det gör att det har spridits väldigt mycket "information" om just Astras vaccin medan man inte ens andas om att det finns problem även med de andra vaccinen. Jag undrar fortfarande vem som betalt för den lobbykampanj som skedde förra sommaren och som medierna glatt hoppade på.
 
Problemet här är väl mest att folk i gemen inte kan göra en individuell riskbedömning eftersom det sedan förra sommaren bedrivits en smutskastningskampanj mot Astras vaccin, alltså långt innan det ens var färdigt. Det gör att det har spridits väldigt mycket "information" om just Astras vaccin medan man inte ens andas om att det finns problem även med de andra vaccinen. Jag undrar fortfarande vem som betalt för den lobbykampanj som skedde förra sommaren och som medierna glatt hoppade på.
Det har jag missat tror jag. Alltså, jag misstror inte att det förekommit, men å andra sidan började jag läsa mer om de olika vaccinen först när det närmade sig godkännanden. Kan du ge något exempel?
 
Problemet här är väl mest att folk i gemen inte kan göra en individuell riskbedömning eftersom det sedan förra sommaren bedrivits en smutskastningskampanj mot Astras vaccin, alltså långt innan det ens var färdigt. Det gör att det har spridits väldigt mycket "information" om just Astras vaccin medan man inte ens andas om att det finns problem även med de andra vaccinen. Jag undrar fortfarande vem som betalt för den lobbykampanj som skedde förra sommaren och som medierna glatt hoppade på.
Jag har en känsla av att Astra drabbades av att de kom först, så de fick mer antivaccerspropaganda på sig.
(Kan inte belägga konkret, är min känsla. Och vet inte om det är utöver eller samverkande med det som du talar om.)
 
Det har jag missat tror jag. Alltså, jag misstror inte att det förekommit, men å andra sidan började jag läsa mer om de olika vaccinen först när det närmade sig godkännanden. Kan du ge något exempel?
Nej jag kan tyvärr inte det men jag minns att jag tyckte det var konstigt att man pratade ner ett vaccin som inte ens var färdigt utan att ha något alls på fötterna.
 
Nej jag kan tyvärr inte det men jag minns att jag tyckte det var konstigt att man pratade ner ett vaccin som inte ens var färdigt utan att ha något alls på fötterna.
Själv så tänkte jag en extra gång när andra länder valde att sluta använda det, tänker att det är en möjlig faktor för en del av befolkningen. Att det inte var media så mycket som ovissheten den hanteringen skapar. (Innan vaccinerna började bli klara tyckte jag själv att astras lät pålitligast, eftersom att jag var ganska obekant med teknologin bakom de andra, okunnig som jag är. :D)
 
Själv så tänkte jag en extra gång när andra länder valde att sluta använda det, tänker att det är en möjlig faktor för en del av befolkningen. Att det inte var media så mycket som ovissheten den hanteringen skapar. (Innan vaccinerna började bli klara tyckte jag själv att astras lät pålitligast, eftersom att jag var ganska obekant med teknologin bakom de andra, okunnig som jag är. :D)
Jag tycker fortfarande att Astras låter pålitligast, men jag får inte ta det :(
 
Risken att dö av covid för en 65+ är risken att personen blir smittad gånger risken för den åldersgruppen att dö om de blir smittade. Risken att bli smittad kan man påverka genom att isolera sig. Om risken är låg att man får covid så kan risken att man dör av vaccinet vara större än risken att man dör av covid trots att man är 65+.
Som tidigare påpekats är detta sant endast om man fortsätter att isolera sig.

För egen del tycker jag mig märka att åtminstone i min omgivning är det är vanligare bland rökare att säga sig ’undvika vaccinering av hälsoskäl’.
 
Det har jag missat tror jag. Alltså, jag misstror inte att det förekommit, men å andra sidan började jag läsa mer om de olika vaccinen först när det närmade sig godkännanden. Kan du ge något exempel?

Jag delar @Shaggy 's bild. Ett konkret reportage, men i närtid, om rapporteringen (efter en presskonferens om jag minns rätt) kring dödsfall kopplat till olika vaccintyper togs upp i senaste avsnittet av Medierna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1719272

Kortfattat att flera medier valde att endast rapportera om dödsfall i samband med AZ trots att det var fler dödsfall i samband med andra vaccin. Inslaget är först i programmet, så ca 1 min in.
 
Jag delar @Shaggy 's bild. Ett konkret reportage, men i närtid, om rapporteringen (efter en presskonferens om jag minns rätt) kring dödsfall kopplat till olika vaccintyper togs upp i senaste avsnittet av Medierna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1719272

Kortfattat att flera medier valde att endast rapportera om dödsfall i samband med AZ trots att det var fler dödsfall i samband med andra vaccin.
Jo, men redan i somras? Det är den biten jag missat, att det rapporterats skevt nu är jag med på noterna om.
 
Som tidigare påpekats är detta sant endast om man fortsätter att isolera sig.

För egen del tycker jag mig märka att åtminstone i min omgivning är det är vanligare bland rökare att säga sig ’undvika vaccinering av hälsoskäl’.
Så otroligt rolig kommentar, på ett sätt tragisk, men jisses alltså. Men jo, jag har hört liknande. Storrökare som inte tänker vaccinera sig eftersom man vill inte ha en massa skit i kroppen, man vet ju inte vad det gör med en....
 
Har man precis haft covid vill de ju att man väntar med vaccinationen lite.
Jag kommer ta så småningom men som det ser ut nu kommer min åldersgrupp ändå inte få förrän till hösten så

Det har jag inte hört nånstans. Källa? Och de hade det vid årsskiftet.
 
Så otroligt rolig kommentar, på ett sätt tragisk, men jisses alltså. Men jo, jag har hört liknande. Storrökare som inte tänker vaccinera sig eftersom man vill inte ha en massa skit i kroppen, man vet ju inte vad det gör med en....
Jag känner en som inte tänker vaccinera sig, som har mer kemikalier (från samma webbshopper som säljer kolloidalt silver) än mat i sitt kylskåp.
 
+1 på den. Är riktigt trött på den här skiten och önskade alla kunnat ta sitt ansvar. Jag är inte i ålder för att få vaccinera mig i min region än, men mamma (Astra) och min man (Pfizer) har vaccinerat sig pga ålder och jobb, ingen fick någon biverkning alls.

Själv hade jag gärna tagit Astra, en piss i Mississippi mot alla andra risker man tagit i livet helt frivilligt.
Kul att dina släktingar inte fick några biverkningarna! Lika stor tur har inte alla som får AZ-vaccinet, t.ex. den 70-åringa tanten som dog förra eller förrförra veckan.

Jag förstår om 65+ inte tar AZ-vaccinet. Bara för att alla andra är trötta på den här skiten ska 65+ riskera livet. De kanske tycker okej att isolera sig och följa rekommendationerna för att slippa risken att dö av blodproppar.
 
Risken att dö av covid för en 65+ är risken att personen blir smittad gånger risken för den åldersgruppen att dö om de blir smittade. Risken att bli smittad kan man påverka genom att isolera sig. Om risken är låg att man får covid så kan risken att man dör av vaccinet vara större än risken att man dör av covid trots att man är 65+.

Nej, det skiljer sig i 10-potenser så mycket att inte ens isolering kan eliminera smittorisken till en så låg nivå, att det uppväger. Ens om man nu vill fortsätta i isolering utan att träffa en enda levande människa resten av sitt liv.
 
Kul att dina släktingar inte fick några biverkningarna! Lika stor tur har inte alla som får AZ-vaccinet, t.ex. den 70-åringa tanten som dog förra eller förrförra veckan.

Jag förstår om 65+ inte tar AZ-vaccinet. Bara för att alla andra är trötta på den här skiten ska 65+ riskera livet. De kanske tycker okej att isolera sig och följa rekommendationerna för att slippa risken att dö av blodproppar.
Men de ska ta Pfizers med 10 gånger fler registrerade dödsfall efter vaccination? Dock antal inte andel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp