Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

När den här pandemin summeras nån gång i framtiden kommer det stå att AZ misskrediterats av psyops från fientligt sinnade regimer. Eller, mer populärt, utsatta för Leningrads Trollfabrikers Intresseklubb.
Är det inte så att det finns nåt slags rapport om att Ryssland ska ha stått bakom lite drev där misskrediterar alla andra vaccin än deras?

Edit. Hittade vad jag famlade efter https://www.svd.se/rysk-desinformation-angriper-vaccin
 
Nej, det skiljer sig i 10-potenser så mycket att inte ens isolering kan eliminera smittorisken till en så låg nivå, att det uppväger. Ens om man nu vill fortsätta i isolering utan att träffa en enda levande människa resten av sitt liv.
Fast jag undrar då varför de vaccinen väl aldrig stoppats och utretts? Jag vet att det är fler dödsfall som man sammankopplas med de andra två, men nog flaggas det inte för samma ovanliga biverkning med koagulering där? Eller?
 
Jag har flyttat hit inlägg från både Covid-tråden och tråden för de som blivit vaccinerade mot Covid-19. Jag hoppas att jag lyckades göra det på ett någorlunda begripligt sätt, men är det lite rörigt bland inläggen och svaren emellanåt så beror det alltså på att de är tagna från två olika trådar.

/Mod
 
Fast jag undrar då varför de vaccinen väl aldrig stoppats och utretts? Jag vet att det är fler dödsfall som man sammankopplas med de andra två, men nog flaggas det inte för samma ovanliga biverkning med koagulering där? Eller?

Därför att det vore rena bokstavliga dödsstöten för många människor om ännu fler vaccin pausades och färre blir vaccinerade per tidsenhet.

Det bedöms i någon modell som just nu 10 gånger högre risk att dö för varje månad man avstår vaccin jämfört med att ta ett. Sen sjunker talet förhoppningsvis när fler andra tar sitt ansvar och har vaccinerat sig, så att även de som inte kan vaccinera sig får del av de lägre riskerna.

Så på befolkningsnivå dör 10 gånger fler om vaccinationstakten minskas.
 
Kul att dina släktingar inte fick några biverkningarna! Lika stor tur har inte alla som får AZ-vaccinet, t.ex. den 70-åringa tanten som dog förra eller förrförra veckan.

Jag förstår om 65+ inte tar AZ-vaccinet. Bara för att alla andra är trötta på den här skiten ska 65+ riskera livet. De kanske tycker okej att isolera sig och följa rekommendationerna för att slippa risken att dö av blodproppar.
Tja, jag förstår ju inte argumenten alls. De anser alltså att det är helt okej att dö av corona istället om de nu skulle åka på det? Spännande hur dessa hjärnor funkar...
 
Därför att det vore rena bokstavliga dödsstöten för många människor om ännu fler vaccin pausades och färre blir vaccinerade per tidsenhet.

Det bedöms i någon modell som just nu 10 gånger högre risk att dö för varje månad man avstår vaccin jämfört med att ta ett. Sen sjunker talet förhoppningsvis när fler andra tar sitt ansvar och har vaccinerat sig, så att även de som inte kan vaccinera sig får del av de lägre riskerna.

Så på befolkningsnivå dör 10 gånger fler om vaccinationstakten minskas.
Det är inte ett svar på frågan, dock. Jag håller såklart med i sak, men det måste väl återfinnas en skillnad som gjort att man inte valt att pausa/utreda dödsfall i samma utsträckning gällande de andra två?
 
De är ju inget tvång att vaccinera sig men samtidigt kommer jag aldrig förstå de som avstår. Har en nära anhörig som 95 procent inte fixar att få Corona utan att stryka med. Nu ska enligt henom från och med idag kunna boka vaccin..De har levt hemma i skräck i över ett år så illa så barnen i familjen började prata om tänk om vi tar hem smitta osv.. De är för mig helt sjukt att de ens ska behöva tänka på sådant när de är små människor som borde leka och vara glada.
 
Något jag har funderat över den senaste veckan är hur mycket media har influerat folks beslut. Det har blivit som en slags tävling där folk använder hashtags som #teampfizer på Instagram. Varför då? Jag kan inte komma ihåg en enda gång i mitt liv när jag har vetat vilket företag det är som har tillverkat det vaccin jag bokat in mig för att ta, inklusive årliga flu shots. Det har liksom inte varit viktigt överhuvudtaget - det enda som räknades var ju att vaccinera sig - men nu är det helt plötsligt det.
 
Ah jag blir ju helt kokande arg pa de sjalviska perspektiven som menar att de hellre vantar pa nagot battre. Som att det handlar om en uppgradering om en iPhone eller nagot.
Det ar ett sa otroligt privilegeriat perspektiv att ta - tror ingen i t.ex. Indien hade suttit och oroat sig over otroligt ovanliga sidoeffekter.

Tva viktiga perspektiv som saknas
1) Det handlar inte om dig (jag trodde solidaritet var stort i Sverige) - sjukvarden har gatt pa knana och massor av manniskor har offrat MASSOR, i over ett ar, ofta for att inte ens skydda sig sjalva, utan for att skydda andra, genom att undvika att bli smittvektorer. Jag har haft TVA fodelsedagar over Zoom, inklusive min 30 ars dag, och har knappt traffat vanner, knappt dejtat och begransat mitt liv sa oerhort, och det har ,miljoner och miljoner av andra manniskor ocksa.
Att sen tro att man vet battre an tusentals forskare och diverse folkhalsomyndigheter runt om i varlden, och att man ar villig att vardera andras uppoffringar till cirka noll ar bara sa OTROLIGT MAGSTARKT.

2) Det handlar om en pandemi - varje ovaccinerad person loper en storre risk for infektion an en vaccinerad person, och varje smittat person okar chansen for nya varianter, som kanske sprids snabbare, ar allvarligare, ar immunt mot viruset etc.
Det rader vaccinbrist i varlden dar rika lander kopt pa sig ett overflod och far vaccin forst - varje vaccin som gar till forlust for att nagon inte ville ha "fel" vaccin ar ett slosande av en globalt viktig resurs.

Fan. ta vaccinet, bocka och var glad.
 
Det är inte ett svar på frågan, dock. Jag håller såklart med i sak, men det måste väl återfinnas en skillnad som gjort att man inte valt att pausa/utreda dödsfall i samma utsträckning gällande de andra två?

Utreda dödsfall som biverkningar gör man nog i samma utsträckning för alla vaccinerna. I Sverige finns det 2 fall (av de 13 vid den tidpunkten) som fortfarande inte kan uteslutas vara utfallet av en biverkning.

Och jag är inte expert, men från ett lekmannaperspektiv ser det lite ut som att AZ fick Svarte Petter när det visade sig att alla vacciner var både säkra och effektiva och drevet började med vinklad och överdriven rapportering. Som att det fanns ett uppdämt behov av att utse ett vaccin som sämst, trots att alla är bra.

Det är olyckligt att vaccinationstakten minskar oavsett skäl, med 10 gånger fler döda medmänniskor som följd bland de som avstår/fördröjer sin vaccination för varje månad som fortlöper, 10 gånger fler begravningar. (Effekten är inte riktigt så illa, eftersom vaccinet skänks och används i stor utsträckning i andra länder)
 
Något jag har funderat över den senaste veckan är hur mycket media har influerat folks beslut. Det har blivit som en slags tävling där folk använder hashtags som #teampfizer på Instagram. Varför då? Jag kan inte komma ihåg en enda gång i mitt liv när jag har vetat vilket företag det är som har tillverkat det vaccin jag bokat in mig för att ta, inklusive årliga flu shots. Det har liksom inte varit viktigt överhuvudtaget - det enda som räknades var ju att vaccinera sig - men nu är det helt plötsligt det.
För egen del så började jag tänka i termer av vilket företag som stod bakom respektive medicin i samma veva som jag fick min MS-diagnos, och efter det så har jag inte slutat lägga märke till det gällande annat också. Men innan dess så funderade jag aldrig på något dylikt.
 
Utreda dödsfall som biverkningar gör man nog i samma utsträckning för alla vaccinerna. I Sverige finns det 2 fall (av de 13 vid den tidpunkten) som fortfarande inte kan uteslutas vara utfallet av en biverkning.

Och jag är inte expert, men från ett lekmannaperspektiv ser det lite ut som att AZ fick Svarte Petter när det visade sig att alla vacciner var både säkra och effektiva och drevet började med vinklad och överdriven rapportering. Som att det fanns ett uppdämt behov av att utse ett vaccin som sämst, trots att alla är bra.

Det är olyckligt att vaccinationstakten minskar oavsett skäl, med 10 gånger fler döda medmänniskor som följd bland de som avstår/fördröjer sin vaccination för varje månad som fortlöper, 10 gånger fler begravningar. (Effekten är inte riktigt så illa, eftersom vaccinet skänks och används i stor utsträckning)
Ja, såklart. Men inga länder har väl pausat andra vaccin? Isf vore det ett praktexempel på vinkling av media, för det har det inte direkt rapporterats om. Eller?

Jag kanske ska klargöra att min ståndpunkt är att de som erbjuds vaccinet bör tacka ja. Däremot så kan jag ha förståelse för att man är orolig (inte vägrar) efter att andra länder stoppat vaccinet, snarare än medias rapportering.
 
Tja, jag förstår ju inte argumenten alls. De anser alltså att det är helt okej att dö av corona istället om de nu skulle åka på det? Spännande hur dessa hjärnor funkar...
Risken att få Covid är något de kan påverka. De kan se till att risken att de får covid är mindre än genomsnittet. För befolkningen i Sverige i helhet är det rimligt att ta AZ-vaccinet. Men om individen ser till att risken att bli smittad genom isolering osv blir lika låg som i t.ex. Danmark där man har valt bort AZ-vaccinet eftersom där är risken med vaccinet för hög eftersom risken att bli smittad så låg då är det förståligt att individen väljer att inte ta AZ-vaccinet.
 
Jag undrar hur mycket media har påverkat folk, redan före biverkningarna larmades om? Jag tycker att det var rätt mycket redan innan och folk som inte ville ha astra. Själv har jag tänkt att jag tar det jag får, men blir glad om jag får Astra. Jag tyckte att det lät bättre än ett mRNA vaccin och ville hellre få det. Jag hade tur och fick Astra. Sedan kom larmet om biverkningarna. Känner mig fortfarande nöjd som fick Astra.

Tycker att man trots allt ska ta det som erbjuds. Jag litar på de som bedömer att det är okej och hade det varit farligt/för farligt hade det ju stoppats. Så tänker jag.

Jag tänker också att jag visserligen förstår de som väger risker emot varandra. Men om man inte kan isolera sig totalt är ju ändå risken större att få covid än att få biverkningen. Jag kan tex inte isolera mig totalt. Jag jobbar ju och träffar potentielt smittade patienter, även om jag inte vårdar dem. För mig är ju risken större att få covid än att få biverkning av vaccinet. Är dessutom riskgrupp. Och längtan efter ett mer normalt liv är stor, vilket man ju tycker att de som isolerat sig borde ha också..
Men visst är man pensionär eller jobbar hemifrån jämt så kan man ju isolera sig på ett annat sätt. Det kanske är värt det för dessa...

Men jag tycker ju inte heller att man ska kunna tvinga någon att ta vaccin, jag tycker bara att man inte ska få välja vilket vaccin.
 
Vi människor är inte rationella. Tyvärr.

för egen del antar jag att det är större risk att jag hamnar i vägen för en rattfylla som dödar mig än att jag får livsfarliga biverkningar av vaccinet.

Livet är inte riskfritt och att värdera risker vore en omöjlighet. Är det farligt att gå över vägen, är det farligt att köra bil i märker och halka en lördagskväll? Vad händer om jag går ut i skogen och glömmer druvsockertabletterna hemma och långt hemifrån får en djup insulinkänning?

En bekant var livrädd när hennes barn väntade på skolbussen för tänk om det stannade en våldtäktsman och rövade bort dem?

Livet är så farligt att man dör av det.
 
Jag är 46, bor i England och fick AZ vaccinet för några veckor sedan. Det fick också massor av människor i åldern 45-49 som var där samtidigt som mig, hörde absolut ingen som klagade, eller ens undrade vilket vaccin det var och det var definitivt ingen som vände i dörren! Jag känner flera av volontärerna som hjälpte till den dagen så vet att så var fallet.

Enda biverkningen jag fick var en smärtsam arm i ett par dagar.

Maken fick Pfizer i mars och var rejält sjuk i 24h efteråt.
 
Vill man vaccinera sig tycker jag lite rövhålsaktigt och själviskt att man ska ta det som erbjuds, inte vänta till hösten när man kan ta andra vaccin om det finns då, OM det ens finns då.. Visst, de 65+ får väl ta det valet om de vill, det är ett fritt land, men jag i 20-årsåldern skulle bli jävligt sur om massa tider bokas i höst av massa 65+ typ som vägrade ta Astras, och därmed kanske tar tider från oss som väntat tålmodigt i Fas 4. Jag vet ju dock inte hur det kommer gå till om det skulle bli så, med tanke på vaccinleveranser och om de som valt att avstå kanske måste vänta? Det är ju fortfarande lite oklart. Jag kommer iallafall ta vilket vaccin som helst, så fort jag blir erbjuden en tid för första dosen. ... Jag är trött som fan på corona.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp