Att välja/välja bort vaccin (utbruten från Vaccinerade mot Covid-19)

Tycker att man trots allt ska ta det som erbjuds. Jag litar på de som bedömer att det är okej och hade det varit farligt/för farligt hade det ju stoppats. Så tänker jag.
De som bedömer, gör en bedömning vad som är bäst för hela befolkningen. Den bedömningen kan inte vara det som är bäst för varje individ.

Därför förstår jag att man som 65+ gör bedömningen att man som individ har möjligheten att undvika smittas av covid på ett sätt att risken med AZ-vaccinet är större än risken att få covid gånger risken med covid.
 
Tittar man på individnivå så kan det finnas betydligt fler skäl än en ologisk känsla. Det jag på min mamma så drabbas hon av de flesta biverkningar man kan ha vid vanliga influensa vaccinationer, och nu när hon blev erbjuden vaccination så drabbades hon av ett infekterat sår som inte ville läka och hon blev avrådd att vaccinera sig just nu från läkaren som behandlade hennes sår. Men i statistiken syns bara att hon har tackat nej.
Hon vill verkligen vaccinera sig, men behöver vara frisk först.
 
Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige behöver uppnå en viss procentgrad av vaccinerade för att kunna skydda de svenskar som har sämre immunförsvar. Och så länge en grupp vägrar vaccin så är det ett stort problem. Förhoppningsvis så kommer fler att vaccinera sig när de kan göra med Moderna/Pfizer.

Jag förstår inte riktigt 65+ De har som grupp lidit under ett år och varit isolerade och i karantän, inte kunnat umgås med familj eller vänner. Man skulle tro att det skulle kasta sig över chansen till vaccination och en återgång till ett vanligt liv. Tittar man på siffrorna så är biverkningar av AZ ingenting jämfört med mycket annat vi stoppar i oss utan att reflektera vilka allvarliga biverkningar de har.

Vad göra om folk vägrar att vaccinera sig? Ska/bör samhället sätta in några slags begränsningar eller andra insattser? Inkräktar det för mycket på den personliga friheten och integriteten.
Den som är osolidarisk och inte vaccinerar sig får väl avstå från allt det som vi solidariskt betalar för.

Som sjukvård.
 
Nej, det skiljer sig i 10-potenser så mycket att inte ens isolering kan eliminera smittorisken till en så låg nivå, att det uppväger. Ens om man nu vill fortsätta i isolering utan att träffa en enda levande människa resten av sitt liv.
Det handlar ju sannolikt inte om att isolera sig resten av sitt liv, utan om att vänta x antal månader tills det finns möjlighet att vara säker på att få annat vaccin än AZ. EU kommer ju t.ex. inte köpa in mer av AZ utan satsar på mRNA-vaccinerna (dock inte pga biverkningar utan pga att de är lättare att modifiera med hänsyn till mutationer).
 
Så du menar att de som är rädda för ett vaccin ska nekas sjukvård och självdö i värsta fall?

Jag tycker nog det om något är brist på solidaritet och osmakligt.
Det skulle onekligen ändra på riskkalkylen. Och det är den rimliga kalkylen. Vill man inte vara med, så slipper man. Men då hela vägen.

Sen bör den som inte tagit sitt vaccin givetvis också betala sjukvården för de man smittat och eventuellt skadestånd.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det handlar ju sannolikt inte om att isolera sig resten av sitt liv, utan om att vänta x antal månader tills det finns möjlighet att vara säker på att få annat vaccin än AZ. EU kommer ju t.ex. inte köpa in mer av AZ utan satsar på mRNA-vaccinerna (dock inte pga biverkningar utan pga att de är lättare att modifiera med hänsyn till mutationer).
Nej det handlar att om egoistiska själ, utan i princip någon risk, utsätta samhället och därmed sina medmänniskor för mycket stora risker.
 
Vi kan tacka den tredje statsmakten för att folk avstår skulle jag tro.


a4d56090c59cb16027589e8c7c1ea695-png.jpg
 
Jag var tveksam inför Astras vaccin eftersom min sjukdom och medicinering förändrar blodbilden. Men jag hade bestämt mig för att ta det även om det var Astra jag blev erbjuden (nu fick jag Pfizer). Jag tål nämligen inte hyckleri och det inkluderar mig själv. Jag tror verkligen på vaccinering rent allmänt.

Livet kommer inte med några garantier, det enda vi vet är att det kommer att ta slut någon gång.
 
Problemet som jag ser det med att vägra att vaccinera sig är inte att man personligen gjort en riskbedömning - som tex vid p-piller - och vägt personliga för och nackdelar, utan att man riskerar att smitta personer som löper risk att bli allvarligt sjuka/dö.

Eftersom covid är ett virus så muterar det sig till mer smittsamma och farligare varianter. Något vi redan sett, tex S.Afrika, Brasilianska, UK osv. Ju fler som förblir ovaccinerade desto större chans att viruset muterar sig till mer dödliga och smittbärande varianter.
 
De som bedömer, gör en bedömning vad som är bäst för hela befolkningen. Den bedömningen kan inte vara det som är bäst för varje individ.

Därför förstår jag att man som 65+ gör bedömningen att man som individ har möjligheten att undvika smittas av covid på ett sätt att risken med AZ-vaccinet är större än risken att få covid gånger risken med covid.
Jo absolut, men de som bedömer om en medicin är säker är ju ändå de med kunskap. Precis som man bedömt att Alvedon är säkert att använda osv. Naturligtvis kan det vara olika för olika individer, men då får man kanske fråga sin läkare? Som har kunskap att bedöma på individnivå vilket jag antar att de flesta inte har?
Jag frågade faktiskt läkare eftersom jag har haft propp och har massor i släkten om jag skulle ha högre risk för biverkning av Astras. Just för att jag inte har kunskapen själv.
Trots allt tror jag de allra flesta går på skrämselpropagandan i medierna och vägrar därför.
Men alla är ju fria att göra som man vill. Och vill man sitta i karantän så är det ju helt okej. Det är de som skäller ut en över det men vägrar Astras vaccin som man blir ganska less på att bemöta. Typ dagligen.
 
Det gör inte jag. Hade jag blivit erbjuden Astras (jag har en bra bit kvar tills jag fyller 65 men om) så hade jag tackat och tagit emot. Jag har ätit hormonella preventivmedel en väldigt lång tid av mitt liv precis som de allra flesta kvinnor har gjort/gör och riskerna med det är så extremt mycket högre än med Astras vaccin. Storm i ett vattenglas anser jag att det är.

Att resonera som så att man har lyckats undvika att bli sjuk i ett år och därför inte tycker att det är värt det är verkligen en tankekullerbytta. Ju fler som inte är vaccinerade desto högre risk är det för än fler mutationer än de som redan finns och än fler som blir allvarligt sjuka och dör. Ja jag ser det som oansvarigt att inte vaccinera sig när man blir erbjuden och jag blir fullkomligt rasande på de som dessutom har mage att skälla på vaccinatörerna för att de anser att de blir erbjudna fel vaccin. Det är så förbannat illa. Alla gör som de vill men jag hoppas att de som väljer bort vaccin verkligen håller sig i fullständig karantän också så att de som faktiskt inte kan vaccineras slipper bli sjuka för att vissa inte har lust att vaccinera sig.
Men då ska ju även dom som har tagit vaccin hålla sig i karantän. Det finns ju faktiskt risk att även dom smittar och blir sjuka.
 
Ah jag blir ju helt kokande arg pa de sjalviska perspektiven som menar att de hellre vantar pa nagot battre. Som att det handlar om en uppgradering om en iPhone eller nagot.
Det ar ett sa otroligt privilegeriat perspektiv att ta - tror ingen i t.ex. Indien hade suttit och oroat sig over otroligt ovanliga sidoeffekter.

Tva viktiga perspektiv som saknas
1) Det handlar inte om dig (jag trodde solidaritet var stort i Sverige) - sjukvarden har gatt pa knana och massor av manniskor har offrat MASSOR, i over ett ar, ofta for att inte ens skydda sig sjalva, utan for att skydda andra, genom att undvika att bli smittvektorer. Jag har haft TVA fodelsedagar over Zoom, inklusive min 30 ars dag, och har knappt traffat vanner, knappt dejtat och begransat mitt liv sa oerhort, och det har ,miljoner och miljoner av andra manniskor ocksa.
Att sen tro att man vet battre an tusentals forskare och diverse folkhalsomyndigheter runt om i varlden, och att man ar villig att vardera andras uppoffringar till cirka noll ar bara sa OTROLIGT MAGSTARKT.

2) Det handlar om en pandemi - varje ovaccinerad person loper en storre risk for infektion an en vaccinerad person, och varje smittat person okar chansen for nya varianter, som kanske sprids snabbare, ar allvarligare, ar immunt mot viruset etc.
Det rader vaccinbrist i varlden dar rika lander kopt pa sig ett overflod och far vaccin forst - varje vaccin som gar till forlust for att nagon inte ville ha "fel" vaccin ar ett slosande av en globalt viktig resurs.

Fan. ta vaccinet, bocka och var glad.

Kan inte instämma mer :up:
 
Jag var tveksam inför Astras vaccin eftersom min sjukdom och medicinering förändrar blodbilden. Men jag hade bestämt mig för att ta det även om det var Astra jag blev erbjuden (nu fick jag Pfizer). Jag tål nämligen inte hyckleri och det inkluderar mig själv. Jag tror verkligen på vaccinering rent allmänt.

Livet kommer inte med några garantier, det enda vi vet är att det kommer att ta slut någon gång.
Jag tänker att det återfinns flera som är positiva till vaccin överlag, har en sjukdom och medicinering som potentiellt skulle kunna påverka - men man vet inte mer än så och därför landar i att man inte vågar. Kanske har man fått mindre kontakt med sjukvården än vanligt, samtidigt som man är van att ta visst ansvar för sin egen sjukdom och sedan blir det stor osäkerhet när ingen pekar ut hur risken ser ut för just den medicinen eftersom det klumpas ihop. Av förklarliga skäl, men det känns också förklarligt att det kan uppstå osäkerhet som inte är samma sak som illvilja, typ.
 
Ja, såklart. Men inga länder har väl pausat andra vaccin? Isf vore det ett praktexempel på vinkling av media, för det har det inte direkt rapporterats om. Eller?

Jag kanske ska klargöra att min ståndpunkt är att de som erbjuds vaccinet bör tacka ja. Däremot så kan jag ha förståelse för att man är orolig (inte vägrar) efter att andra länder stoppat vaccinet, snarare än medias rapportering.
Inte på paus men framskjuten var/är ju Janssens vaccin med samma biverkningar som AZ.

Har Janssens vaccin börjat användas ännu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp