Att välja

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så, handpenning på den redan billiga (i inköp) ponnyn är lagd. Och jag håller på att tittar på stall.

Måste reda ut lite i min egen skalle. Hjärtat har ju redan vunnit en gång (eller hjärta + sambo och bästa kompisen), så nu gäller det att tänka till en extra gång.
Alla är lösdrifter, box finns men inte det jag är intresserad av i nuläget.

Stall 1, knappt 1500kr/månad:
+ erfaret folk att fråga
+ kändes trevligt
+ rel. billigt
+ hö ingår
+ ridbanor, plogade även vintertid
- (knappt) 15 min med bil hemifrån
- travhästar (ponnyn var i alla fall förr rädd för hästar som kom med vagn bakom)

Stall 2, 1000 kr kallhyra:
+ litet och personligt, verkar trevligt
+ känner en som står där, dvs de kan titta till min häst när de ändå åker dit
+ tillsyn även av ägaren till stallet, så behöver ej åka varje dag
- galen granne som hatar hästar
- 20 min med bil hemifrån, sista biten säkert hal vintertid, så längre tid då
- måste fixa eget hö

Stall 3, knappt 1900kr/månad (inte kollat än utan går på det jag vet):
+ endast 4 km hemifrån, dvs går att cykla på sommaren och annars tar det bara 5-10 min att köra (beroende på vilken väg man tar)
+ tillsyn vardagar
+ hö ingår
+ ridbana
- dyrast

Just nu lockar det tredje stallet mest, trots att jag inte tittat. Just pga närheten. Känns enklast i och med att vi har liten. Att faktiskt kunna säga "jag svänger förbi stallet och tittar till hästen" och så tar det totalt en halvtimme att åka dit, känna igenom honom och ge en morot och åka hem.
Första kändes bra det med. Det andra med, men avståndet avskräcker. Svårt.
 

Fixa eget hö kan bli ett problem i år så jag skulle nog avstå stall 2 utifrån det...

Har du räknat på hur mycket bilkostnaderna blir med stall 1? Det är inte säkert att det blir billigare än nr 3 om du räknar in resan dit?
Nej har inte räknat. Sambon gillar det stallet, ettan, men tror det är för att han var med och tittade där. Det är bara 10 min från där vi brukar handla (i och med att vi bor lite utanför staden) och sambon sa "då kan jag släppa av dig vid hästen, handla och sen komma och hämta dig om du bara vill gosa :love:".

Ska titta på det tredje stallet på torsdag. Sen lämna besked i helgen. Helgen nästa vecka ska ponnyn hämtas och stallas in, var det nu blir.
 
Jag har min häst 20 min hemifrån, och det tar ibland emot att återigen sätta mig i bilen och köra, när jag redan pendlar till jobbet, det är så djävulskt tråkigt.
Är stall 3 bra i övrigt så hade jag lätt valt det. Lär gå på typ ett ut med bensinkostnader inräknade på första stället också väl? :)
 
Mina prioriteringar är ett stall med människor jag trivs med och närheten. Har aldrig, mer än tillfälligt, haft mer än 5-10 (med cykel!)minuter till stallet. För mig är det värt massor. Travhästar är bra miljöträning, det lär sig hästarna väldigt fort.
 
Jag tycker att ettan låter bra.
Men jag gillar travfolk.
En kvarts bilfärd - så mycket kortare kommer du nog inte undan egentligen.

Stall två går bort, eftersom du måste skaffa hö själv. Kan vara svårt och dyrt.
 
Du skriver ingenting om hur hagarna ser ut, det är det allra viktigaste imo. Stora hagar året om, dränerat runt mat. I övrigt tycker jag också låter nr tre låter bäst, du spar ju in soppan där. Dock tycker jag inte att 15 min är mkt, så ettan är ju också ett alternativ. Tvåan lär bli dyrare än trean i år pga foderbristen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Ok, som läget är i vinter kommer jag inte kunna blötlägga lusernpellets på morgonen och sen bära ut till stallet när jag väl ska dit...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 398
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp