Att välja

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja rida mer för att utvecklas men också för att ha något att göra. Vintern är också min bästa tid för att rida mycket. Då har jag ingenting annat som pockar på min uppmärksamhet.

Men så småningom kommer våren och med det blir det åter dags att ägna sig åt trädgården. Jag har hur mycket som helst att göra i trädgården.

Första året jag bodde här så red jag 3 gånger i veckan. Jag tyckte då att det blev för mycket eftersom jag inte hann med trädgården som jag ville.

Tyvärr blir det ju svårt att både hinna med att rida mycket och att hinna med trädgården. Nu har jag ju dessutom begränsad ork och ska jag göra något så måste jag ta mig i kragen varje gång. Jag får ta mig i kragen oavsett om det handlar om att gå ut med komposten eller åka till stallet.

Jag måste välja. Men jag vill ju inte välja :arghh:. För att få saker gjorda har jag även funderat på att åter öppna upp för work awayers.

Ytterligare en sak att ta i beaktande är ju att jag så småningom måste gå upp i arbetstid alternativt byta jobb. Hur mycket energi har jag kvar efter det? Varför ska allt vara så komplicerat?
 

@Magiana du kan väl ta det som det kommer ?
Om du vill rida mycket nu så försök få till det. Om du sedan i vår eller efter hand beroende på läge, situation med jobb etc tycker det tar för mycket tid så kan du ju ändra på det då.
Jag har en tendens att vara lojal när jag väl har börjat rida en häst och tycker det är svårt att säga upp ett medryttarskap. När jag börjar som medryttare så är det med intentionen att det ska vara långvarigt. Om jag vet att jag kanske inte kan vara medryttare om ett ganska kort tag för att jag inte orkar eller har annat jag behöver prioritera, så känner jag mig som en hycklare. En gång var jag medryttare på en häst åtskilliga månader efter att jag tänkt att jag ville sluta med den.
 
@Magiana det är en fin kvalitet att känna ansvar, vara lojal osv. Men saker händer i människors liv hela tiden och man kan inte skriva i sten hur tillvaron och livet ser ut ens en dag eller en vecka framåt . Det är den krassa verkligheten.

Att ha ambitionen att vilja ha något långsiktigt betyder inte att man är oseriös om det sedan ändras. Det är samma för alla människor. Det kan ju som exempel lika gärna vara en hästägare som får ändrade förhållanden och säger upp dig som medryttare.
 
Jag har en tendens att vara lojal när jag väl har börjat rida en häst och tycker det är svårt att säga upp ett medryttarskap. När jag börjar som medryttare så är det med intentionen att det ska vara långvarigt. Om jag vet att jag kanske inte kan vara medryttare om ett ganska kort tag för att jag inte orkar eller har annat jag behöver prioritera, så känner jag mig som en hycklare. En gång var jag medryttare på en häst åtskilliga månader efter att jag tänkt att jag ville sluta med den.
Då ser du till att ni skriver ett ordentligt kontrakt. Då finns det - på papper - vilken uppsägningstid som gäller åt båda hållen.
 
Jag har en tendens att vara lojal när jag väl har börjat rida en häst och tycker det är svårt att säga upp ett medryttarskap. När jag börjar som medryttare så är det med intentionen att det ska vara långvarigt. Om jag vet att jag kanske inte kan vara medryttare om ett ganska kort tag för att jag inte orkar eller har annat jag behöver prioritera, så känner jag mig som en hycklare. En gång var jag medryttare på en häst åtskilliga månader efter att jag tänkt att jag ville sluta med den.
Det beror väl på vad man har sagt från början om saken?
Kolla av hur viktigt det är för ägaren med långvarigt engagemang. Och kommunicera själv att det finns ett känt behov att lämna öppet för att det kan bli justeringar av hur stort engagemang du kan ha.
Vem vet, du kanske tom hittar någon som det passar ypperligt för att du vill rida mer igen till nästa vinter?
 
Då ser du till att ni skriver ett ordentligt kontrakt. Då finns det - på papper - vilken uppsägningstid som gäller åt båda hållen.
Vad ska ett sådant kontrakt innehålla förutom uppsägningstid? Jag har till dags dato haft 11 medryttarhästar och är inne på 12e nu och har aldrig haft något kontrakt. Jag har också varit den som haft hästen och haft 2 medryttare. Det har liksom funkat ändå. Måste kontraktet vara skriftligt och vad händer om någon bryter det? Jag tycker väl att ett skriftligt kontrakt är lite over kill.
 
Senast ändrad:
@Magiana förslaget ang kontrakt läser jag var en möjlighet ang att du skulle slippa känna ”ansvar som inte behöver finnas”. Gällande garantier för hur framtiden ser ut/kan ändras osv.

Inte mer än så.
Det räcker långt om du är öppen med att du aspirerar på långvarigt men givetvis inte kan förutse framtiden.
 
Vad ska ett sådant kontrakt innehålla förutom uppsägningstid? Jag har till dags dato haft 11 medryttarhästar och är inne på 12e nu och har aldrig haft något kontrakt. Jag har också varit den som haft hästen och haft 2 medryttare. Det har liksom funkat ändå. Måste kontraktet vara skriftligt och vad händer om någon bryter det? Jag tycker väl att ett skriftligt kontrakt är lite over kill.
Till exempel: Uppsägningstid, antal dagar/vecka man rider, vilka sysslor man förväntas sköta, eventuell kostnad för att vara medryttare.

Här finns en del kloka synpunkter:
https://www.hippson.se/fraga-expert...on/hur-bor-ett-medryttarkontrakt-utformas.htm

Jag skulle absolut vilja ha ett skriftligt kontrakt som medryttare/hästägare. Då slipper man - från båda håll - gå runt och undra/ta för givet/osv.
 
Till exempel: Uppsägningstid, antal dagar/vecka man rider, vilka sysslor man förväntas sköta, eventuell kostnad för att vara medryttare.

Här finns en del kloka synpunkter:
https://www.hippson.se/fraga-expert...on/hur-bor-ett-medryttarkontrakt-utformas.htm

Jag skulle absolut vilja ha ett skriftligt kontrakt som medryttare/hästägare. Då slipper man - från båda håll - gå runt och undra/ta för givet/osv.
Hittills har det fungerat med muntlig kommunikation för mig i samtliga fall av medryttarskap.
 
Vet du, att vara sådär lojal kan tära på en. Jag har också varit otroligt lojal i massor av olika händelser, allt från hästar till jobb, ställa upp för vänner osv. Och tillåt mig att vara lite bitter nu, men nu vet jag bättre. Jag har åkt på pumpen så många gånger för att jag har varit lojal och nästan alltid satt andra människor före mig. Nu passar jag mig för det. Iallafall när det gäller hästvärlden för den kan vara både grym och kall.
Jag hade en medryttare för ett tag sen som det funkade bra med. Vi pratade till o med om att hon kanske ville vara fodervärd eller köpa hästen. En dag kom det på Messenger ”hej. Jag vill säga att jag har hittat ett annat stall att vara i. Jag hoppas hästen x mår bra”. Sen inget mer. Hon hade tagit med sig sin hjälm osv sista gången hon red (det visste inte jag). Jag blev helt förbluffad.
Det jag vill säga med det är, du ska inte vara dum, oseriös eller otrevlig mot folk, men sätt dig själv i första hand. Det gör alla andra också, alltså sätter sig själva i första hand.

Vill du verkligen utveckla dig och komma framåt, hämta hem så många sadeltimmar du kan. Rid så mycket du kan. Va i nuet, framtiden finns inte ännu. Gör det nu. Ändrar sig förutsättningarna sedan, ta de då.
 
Men kan du inte avvakta med att leta en till/ny medryttarhäst och se hur mycket tid och energin tar från ridskolan? Tänker att det är mycket mer anpassning som krävs av dig tidsmässigt på en ridskola än i ett privatstall :) och funkar det även när trädgårdsäsongen kanske det finns energi nog att rida fler gånger i veckan?
 
Hittills har det fungerat med muntlig kommunikation för mig i samtliga fall av medryttarskap.
Det är ju bra.

Personligen hade jag absolut velat ha skriftlig kontrakt, bland annat pga att jag är lite konflikträdd. Hade tyckt att det hade varit skönt att kunna luta sig mot ett kontrakt, ifall det skulle uppstå meningsskiljaktigheter kring vad som förväntades av mig, vad ägaren hade lovat, vad jag får göra med hästen, vad som händer om hästen skadar sig, osv. Det är ju ändå någons dyrbara ägodel som man får förtroendet att låna!
 
Har inte heller haft kontakt som medryttare. Eller nu som hästägare med medryttare. Kanske beror på vad det är för häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 075
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 469
Senast: Blyger
·
L
  • Artikel
Dagbok Som nog endel vet så är jag in lagd på bup igen men jag har dag permisson så jag är på hvb på dagarna och jag ska kanske till skolan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 668
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Det ÄR bra saker i mitt liv nu. Somexempel att jag ska få en hund DENHÄR VECKAN! Och endel andra saker också som är mycket mera...
Svar
3
· Visningar
485
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp