att vänja/testa sig vid ny miljö/personer

Moppa123

Trådstartare
Jag har en undran ... hur länge är det "normalt" att en ny häst testar sin nya ägare och anpassar sig till sin nya miljö? detta är naturligtvis olika för olika hästar, men vad är er erfarenhet?
 
Som du skriver, det skiljer sig mycket mellen olika hästar.

Det som också påverkar är ägarens "kunskap" och konsekvens.

Anpassningen till den nya miljön kan också skilja sig mycket.
Det bästa är att promenera runt med hästen mycket i omgivningarna.
 
Om hästägaren svarar en "testande" häst med konsekvens och tydliga gränser, så borde själva testandet snart upphöra. Däremot kan det ta upp till ett halvår för en häst att acklimatisera sig ordentligt i en ny omgivning.
 
Den testar nog tills den märker att den har en människa som den kan lita på som ledare.

Mina egna erfarengheter är att de första två åren jag hade min Rocky, så gick allt hur bra som hellst.
Sen kom han på, efter två år, att han skulle ta & kolla mej lite, då kunde jag inte hämta han från hagen eller någonting sånt.
Men sen, nu, efter träning & sammarbete så hämtar jag honom löst i hagen, han följer med mej löst in m.m
Det tog bara kanske 1-2 månader att få honom att sluta med att springa över mig, men sen är det många andra små detaljer som man jobbar med hela tiden.
Allt tar sin tid & man lär sig alltid något nytt :)

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 087
Senast: Stergo
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 105
Senast: Fiorano
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 063

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp