Att vänta tills alla ätit upp

Nu vet ju jag att du har ätstörninsproblematik som antagligen färgar dig. Jag tänker att då får man få personen att vilja sitta kvar och vara bekväm med att vänta på att alla barn har ätit upp. Att göra situationen till något avspänt och bra för alla. Jag har svårt att se ett liv tillsammans generellt sätt där alla ska vara bekväma med precis allt hela tiden. Ibland måste man göra saker man inte vill också

Jag menar inte att man aldrig ska behöva göra saker man inte vill. Jag förstår bara inte vitsen med att alla måste sitta kvar vid matbordet tills alla ätit klart. Alltså, varför ska man det? En del äter snabbt, en del äter långsamt. Vill man sitta kvar och prata om saker så visst, och det är klart man inte gör middagsstunden till något otrevligt. Jag ser ändå inte vad som skulle vara så himla bra med att alla måste sitta kvar vid matbordet när man är färdig och inte har något att komma med/inte vill delta i vad som diskuteras (för nej, jag tror absolut inte att man alltid kan hitta något som är kul för alla att prata om, och det tycker jag ska vara OK det med). Tycker det verkar vara sådan himla press på att vara perfekta familjen/perfekta föräldrar när jag läser sånt här.
 
Jag menar inte att man aldrig ska behöva göra saker man inte vill. Jag förstår bara inte vitsen med att alla måste sitta kvar vid matbordet tills alla ätit klart. Alltså, varför ska man det? En del äter snabbt, en del äter långsamt. Vill man sitta kvar och prata om saker så visst, och det är klart man inte gör middagsstunden till något otrevligt. Jag ser ändå inte vad som skulle vara så himla bra med att alla måste sitta kvar vid matbordet när man är färdig och inte har något att komma med/inte vill delta i vad som diskuteras (för nej, jag tror absolut inte att man alltid kan hitta något som är kul för alla att prata om, och det tycker jag ska vara OK det med). Tycker det verkar vara sådan himla press på att vara perfekta familjen/perfekta föräldrar när jag läser sånt här.
För mig handlar det verkligen inte om att vara perfekt och inte heller om att alla måste sitta kvar bara för att. Det handlar om att inkludera och lyssna på alla och umgås som familj över måltiden.
 
Jag menar inte att man aldrig ska behöva göra saker man inte vill. Jag förstår bara inte vitsen med att alla måste sitta kvar vid matbordet tills alla ätit klart. Alltså, varför ska man det? En del äter snabbt, en del äter långsamt. Vill man sitta kvar och prata om saker så visst, och det är klart man inte gör middagsstunden till något otrevligt. Jag ser ändå inte vad som skulle vara så himla bra med att alla måste sitta kvar vid matbordet när man är färdig och inte har något att komma med/inte vill delta i vad som diskuteras (för nej, jag tror absolut inte att man alltid kan hitta något som är kul för alla att prata om, och det tycker jag ska vara OK det med). Tycker det verkar vara sådan himla press på att vara perfekta familjen/perfekta föräldrar när jag läser sånt här.

Jag förstår att du inte ser vitsen alls utan uppenbarligen bara känner nån sorts press.

Jag ser det varken som att vara perfekt eller att detta är något "baraföratt".

Har du flera barn varav ett inte blir mättt om den går mitt i maten för att syskonet/kompisen gått från bordet är det ett sätt att få den att bli mätt. Jag tycker det finns en vits i att lära sig vänta och det gäller inte bara matsituationen.

Att prata/lyssna alla tillsammans är aldrig något dåligt. Vill man inte prata så kan man lyssna. Alla måste inte tycka att allt är intressant eller kul hela tiden. En femårings funderingar kanske är ointressanta för 15 åringen, men för femåringen kan det betyda massor att alla ändå lyssnar. Det måste liksom inte vara perfekt och roligt.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 492
Senast: Elendil
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp