Att vara eller icke vara med i facket

Modest

Trådstartare
Skulle vilja diskutera nedanstående:

Är du med i facket?
Varför eller varför inte?
Vad kostar det dig per år?
Vad tycker du att du får för de pengarna?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå över från student- till yrkesföreningen. Länet jag kommer att arbeta i har bland de högsta avgifterna i landet och det kommer att kosta ca 3000 kr per år att vara med i facket. Det är rätt mycket pengar tycker jag och särskilt eftersom det inte är så konkret vad man får för dem (när länsansvarig fick frågan om varför vår avgift var så hög hade hen inga bra svar). Jag ska läsa på mer men vill gärna höra andras erfarenheter!
 
Är du med i facket? Nej, inte nu. Var det på min tidigare arbetsplats mest för att det var väldigt stark facklig sammanhållning där.
Varför eller varför inte? Jag har svårt att känna att det är värt pengarna. Rätt eller fel.
Vad kostar det dig per år? Då betalade jag 300 per månad ca tror jag.

Jag har dock alltid varit med i a-kassan.
 
Skulle vilja diskutera nedanstående:

Är du med i facket?
Varför eller varför inte?
Vad kostar det dig per år?
Vad tycker du att du får för de pengarna?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå över från student- till yrkesföreningen. Länet jag kommer att arbeta i har bland de högsta avgifterna i landet och det kommer att kosta ca 3000 kr per år att vara med i facket. Det är rätt mycket pengar tycker jag och särskilt eftersom det inte är så konkret vad man får för dem (när länsansvarig fick frågan om varför vår avgift var så hög hade hen inga bra svar). Jag ska läsa på mer men vill gärna höra andras erfarenheter!


1. Ja det är jag.
2. För att arbetsgivaren är ett rövhål.
3. 262 kr i månaden inkl a-kassa. Har studentavgift nu men annars är de väl runt 4-500 tror jag. Ev kommer jag få betala full avgift snart då jag tjänar för mycket för student-avgiften tror jag. Måste kolla.
4. Inte så mycket egentligen.. eller ja skönt att ha någon som backar upp en när man krigar mot arbetsgivaren.
 
250 kr i månaden är ju ganska normalt? Jag betalar 290 kr +115 kr till akassa.

Jag tycker arbetsrätt m.m är ganska tråkigt så jag tycker det är skönt att kunna prata med facket om jag tycker något verkar fel så kan dom hjälpa mig vidare. Sen får jag en del rabatter på t ex adlibris m.m. Facket anordnar även en del resor och aktiviteter gratis/för en symbolisk summa åt såväl medlemmar som medlemmars familjer.
 
Skulle vilja diskutera nedanstående:

Är du med i facket?
Varför eller varför inte?
Vad kostar det dig per år?
Vad tycker du att du får för de pengarna?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå över från student- till yrkesföreningen. Länet jag kommer att arbeta i har bland de högsta avgifterna i landet och det kommer att kosta ca 3000 kr per år att vara med i facket. Det är rätt mycket pengar tycker jag och särskilt eftersom det inte är så konkret vad man får för dem (när länsansvarig fick frågan om varför vår avgift var så hög hade hen inga bra svar). Jag ska läsa på mer men vill gärna höra andras erfarenheter!

Jag gick ur facket för några år sen.

Kostade drygt 700 kr/månad.
Hade då inte behövt nån hjälp av dom på 12 år.

Gick ur för att det var för dyrt.
 
1200 per tertial inkl a-kassa .
Erbjuder en del kurser, yrkesutveckling och annat intressant.
Inkomstförsäkring ett helt år på 80% av riktig lön (inget tak som går in). Betalar ett litet tillägg för att få bättre.
Stöd vid funderingar kring regler.
Lönestatistik med bra kvalitet.
Nätverk med andra inom yrket.
Stöder frågor som är viktiga för samhället.
 
Är med i facket, skulle jag inte lämnat in blanketten så hade jag fått gå bara 2 veckor efter jag började på nuvarande jobb pga neddragningar, nu fick andra gå istället som började samtidigt som mig (Vi var över 100 som började inom loppet av 5 veckor).

Betalar 444 kr men vet inte hur mycket som är till facket och hur mycket som är A-kassa :o

Har innan valt att bara vara med i A-kassan och inte facket då dom facken mer suttit i knät på arbetsgivaren än arbetet för arbetarna.
 
Jag gick ur facket för några år sen.

Kostade drygt 700 kr/månad.
Hade då inte behövt nån hjälp av dom på 12 år.

Gick ur för att det var för dyrt.


700x12x12 = 100 800 kr :crazy: har du betalat så mycket till facket? Herregud, är typ som en insats till en mindre lägenhet (okej inte i storstäderna då) ju.
 
För mig har det alltid varit självklart att vara med. Vi är ett kollektiv som jag vill ska vara så starkt som möjligt. För oss och mig på arbetsplatsen har det också visat sig vara rätt beslut när det blåst omkring oss.

Betalar 420 i månaden + 145 till a-kassa.
 
Jag är med i facket för att arbetsgivarna i min bransch gör sitt bästa för att försämra redan ganska knackiga arbetsvillkor. Vi har två fack på min arbetsplats och jag valde det som tydligt kämpar för oss anställda och inte det som mest jobbar för AG och personlig vinning. Skulle aldrig våga att inte vara med i facket.

Betalar 473 kr/månad:
288 kr i medlemsavgift, 125 kr till a-kassan, 20 kr till lokala klubben, 35 kr för en tilläggsförsäkring(juridisk hjälp), och 6 kr till branschorganisationen.
 
Jag har tidigare inte varit med för att det dels är så dyrt och dels har jag jobbat på så små ställen, har det inte gått att diskutera och lösa grejen direkt med chefen har jag inte velat jobba kvar för det har varit för litet/nära. Nu jobbar jag på ett stort ställe och funderar starkt på att gå med. Kostnaden tar emot dock, man vill ju gärna få något för så pass mycket pengar ändå.
 
Nej.

På min arbetsplats är det relativt få som är medlemmar. De som är medlemmar är de på företaget som inte beter sig så trevlig och tillhör de som jag undviker. De driver heller inte frågor som jag tycker är relevanta.
 
Skulle vilja diskutera nedanstående:

Är du med i facket?
Varför eller varför inte?
Vad kostar det dig per år?
Vad tycker du att du får för de pengarna?

Jag står i valet och kvalet om jag ska gå över från student- till yrkesföreningen. Länet jag kommer att arbeta i har bland de högsta avgifterna i landet och det kommer att kosta ca 3000 kr per år att vara med i facket. Det är rätt mycket pengar tycker jag och särskilt eftersom det inte är så konkret vad man får för dem (när länsansvarig fick frågan om varför vår avgift var så hög hade hen inga bra svar). Jag ska läsa på mer men vill gärna höra andras erfarenheter!
Nej. Jag har bett dom som ringer mig för att värva mig att komma med bra argument till varför jag ska gå med, och ingen har kommit med något vettigt för den pengen som det faktiskt kostar.

Har dock bara haft tillfälliga(planerat att stanna något år) jobb tidigare och pluggar nu. Vi får se hur jag gör när jag är klar med utbildningen.
 
Tack för alla svar! Verkligen värdefullt att få läsa både om kostnader och argument. Min avgift verkar ju dessutom inte vara så hög, vet inte varför jag hade fått för mig det.

250 kr i månaden är ju ganska normalt? Jag betalar 290 kr +115 kr till akassa.

Jag tycker arbetsrätt m.m är ganska tråkigt så jag tycker det är skönt att kunna prata med facket om jag tycker något verkar fel så kan dom hjälpa mig vidare. Sen får jag en del rabatter på t ex adlibris m.m. Facket anordnar även en del resor och aktiviteter gratis/för en symbolisk summa åt såväl medlemmar som medlemmars familjer.

Har ingen referensram som sagt. Jag är nog inställd på studentliv fortfarande och 250 kr skulle vara min största löpande utgift näst efter hyra och mat. :p

Aktiviteter har jag inte sett till så många under åren i studentföreningen, det kanske blir annorlunda när man betalar mer. Bra poäng med arbetsrätt, det känns viktigt!

Jag gick ur facket för några år sen.

Kostade drygt 700 kr/månad.
Hade då inte behövt nån hjälp av dom på 12 år.

Gick ur för att det var för dyrt.

Herregud så dyrt! Som sagt, bra med en reality check för min del. :)

1200 per tertial inkl a-kassa .
Erbjuder en del kurser, yrkesutveckling och annat intressant.
Inkomstförsäkring ett helt år på 80% av riktig lön (inget tak som går in). Betalar ett litet tillägg för att få bättre.
Stöd vid funderingar kring regler.
Lönestatistik med bra kvalitet.
Nätverk med andra inom yrket.
Stöder frågor som är viktiga för samhället.

Mitt fackförbund verkar anordna intressanta utbildningsdagar/kurser ibland men de är alltid i Stockholm/Göteborg i princip. Tar man ut semesterdagar för att gå på sådana? Eller hur kan man närvara liksom?

För mig har det alltid varit självklart att vara med. Vi är ett kollektiv som jag vill ska vara så starkt som möjligt. För oss och mig på arbetsplatsen har det också visat sig vara rätt beslut när det blåst omkring oss.

Betalar 420 i månaden + 145 till a-kassa.

Absolut ett bra argument och särskilt när man är ny i yrket med den osäkerhet det innebär. Jag förstår att min trådstart är väldigt 90-talistisk och att man blir väldigt oskyddad om alla skulle tänka så.
 
Tack för alla svar! Verkligen värdefullt att få läsa både om kostnader och argument. Min avgift verkar ju dessutom inte vara så hög, vet inte varför jag hade fått för mig det.



Har ingen referensram som sagt. Jag är nog inställd på studentliv fortfarande och 250 kr skulle vara min största löpande utgift näst efter hyra och mat. :p

Aktiviteter har jag inte sett till så många under åren i studentföreningen, det kanske blir annorlunda när man betalar mer. Bra poäng med arbetsrätt, det känns viktigt!



Herregud så dyrt! Som sagt, bra med en reality check för min del. :)



Mitt fackförbund verkar anordna intressanta utbildningsdagar/kurser ibland men de är alltid i Stockholm/Göteborg i princip. Tar man ut semesterdagar för att gå på sådana? Eller hur kan man närvara liksom?



Absolut ett bra argument och särskilt när man är ny i yrket med den osäkerhet det innebär. Jag förstår att min trådstart är väldigt 90-talistisk och att man blir väldigt oskyddad om alla skulle tänka så.

Tjänstledigt för utbildning och ofta får man sedan ersättning från förbundet för utebliven inkomst.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
27 862
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 961
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 991
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp