att vara eller inte vara -hingst!?

L

lul

har ett dilemma; jag har en liten shettishingst 5 år. till våren ska vi debutera i nån körtävling. han är kanon som hingst inte alls hingstig, ja det är klart att han "pratar" lite med flickorna, men han är aldrig hysterisk och blir okontrollerbar. han blir så klart lite mera på tårna när det är fler hästar i omkring honom, men jag åker och tränar med honom själv utan problem att spänna för eller lasta/hantera honom.
men nu är det ju så att "alla andra" ifrågasätter varför han är hingst och varför jag har kvar honom som det. de påpekar alla säkerhetsdetajer och dyl. på tävlingar. och jag är medveten om det (hållit på med hingstar större delen av mina 16 år som hästmänniska). men det är klart att man funderar om hur det kommer att gå ute på tävlingarna. så jag har nu fattat ett beslut om att till hösten ska jag bestämt mig om han ska skäras eller inte, om det fungerar på tävlingarna så ser jag inget hinder om att ha kvar honom som hingst ..
men vad anser ni!? är det besvärligt att ha med hingstar på tävlingarna, egna upplevelser? berätta och hjälp mej i detta kval .. :(
 
Enda anledningen till att ha kvar honom som hingst är väl om han kommer att användas i avel?
 
Jag har också en hingst, det är samma för mig, många frågar varför jag behålle honom som hingst men jag ser ingen anledning att kastrera honom. Han är lätt och snäll att ha och göra med. Så länge jag kan ha hingst med tanke på hagar och sällskap kommer han att förbli hingst! :)
 
Åk du på ngn liten tävling och se hur han beter sig. Jag upplever då inte hingstar på tävlingar som ngt problem, det brukar vara ordning och reda på dem! :)
 
Eftersom du ska tävla (trav?) så skulle jag åka ut på en tävling och kolla hur det funkar. Det BLIR ju annorlunda med en valack tävlingsmässigt, fast man vet aldrig, det kan ju bli åt det bättre hållet också, om han har svårt att koncentrera sig på tävling.

Annars tycker jag att det är onödigt att ha hingst om den inte ska användas i avel.
 
nope inte trav, tävlingskörnng med maraton o hela köret är det :)
jo det var min tanke att testa ett par mindre tävlingar detta år. är även rädd att han ska bli slö o inte ha nån go i sig, som han har nu som hingst.
 
Har oxå shettis. Han var oxå jättesnäll o lätt att hantera, barnen kunde rida honom i paddocken trots att stona gick i hagen intill, trots att han var hingst. Många blev väldigt förvånade när man berättade för dom att det var en hingst min 5 åriga grabb satt o red på alldeles själv (givetvis med tillsyn av vuxen). När shettisen var 7 år så förändrades han från att ha varit en snäll gosse till ett monster, detta var på våren o förvandlingen gick snabbt. Han blev helt galen, hingstig som bara den och helt okontrollerbar, inte ens jag kunde leda honom utan att nästan riskera livet, så låta grabben rida var inte att tänka på. Då beslutade jag mig för att kastrera honom o detta gjordes omedelbart. Efteråt blev han sitt gamla vanliga jag igen, är inte slöare eller på något annat sätt mindre allert än han var som hingst men betydligt lättare att ha o göra med.

Ser ingen anledning att ha hingst om man inte ska ha dom i avel, vår hingst eller numera valack var utställd med bra poäng o vi hade tänkt o försöka få honom godkänd, men vi ville hellre ha en trevlig individ än ett monster.
 
Nej, visst, om det funkar så är det ju upp till dig om du vill ha honom som hingst. Men om du kastrerar så är du ju mer eller mindre säker på att slippa alla hingstrelaterade problem som kan uppkomma nu eller om 15 år. Det är ju också praktiskt att ha en häst som kan gå med ston om det kommer något tillfälle då alternativet annars är att han får gå själv... Om du ändå inte ska avla efter honom menar jag.
 
Vi har för tillfället tre hingstar, varav en liten grabb.
Så länge hästen inte blir allt för odräglig kommer han få
fortsätta vara hingst tills hans säljs, sen är det upp till
köparna vad som händer.
Om man har möjligheten att ha kvar hästen som hingst, ha kvar den!
 
Varför onödigt? :(
Jag har flera hingstar och det är inget problem alls eftersom de kan gå ihop året runt. På sommaren går de som är godkända med sina ston, men på vintern går de alla tillsammans. Jag har flera äldre hingstar som inte används i avel, de funkar bra och är oerhört trevliga att hålla på med - varför skall jag kastrera dem? För att jag kan göra det? Om de får leva ett "normalt" (så gott det går) hästliv ser iaf inte jag någon som helst anledning till att de skulle må bättre om de var valacker. Hingstar som behandlas som "galningar" (fast de ofta inte är det) och går ensamma i små rasthagar utan kontakt med andra hästar mår troligen mkt bättre som valacker. För då lär de kunna få gå med andra hästar. Nä, det håller jag inte med om alls. :p
 
De flesta har dock inte flera hingstar, utan EN häst som de vill ha uppstallad bland andra, där andra ska ta hand om hästen.
 
att hantera honom hemma är inga problem alls, så det är jag inte orolig för, han har gått tillsammans med en annan hingst tills i vintras (då den blev för hingstig), men nu går han brevid honom plus en valack så han har sällskap o verkar inte alls lida av att gå själv.
men nu är det ju så att jag vill ut o tävla/träna så det är då det ska klaffa o han ska kunna skärpa sig .. men man får väl tänka på att han är ung nu o har en massa hormoner som rusar runt .. så om han inte blir "värre" än vad han är nu så blir det ett par tävlingar i sommar o beslut om kastrering blir det till hösten då jag "utvärderat" sommaren..

vad roligt för dej som har flera hingstar, kanon att det finns dem som vågar ha dem tillsammans för då trivs pojkarna som bäst :)
 
Visst är det oftast så. Men har man möjlighet att få tag i en stallplats där hingsten kan gå med andra valacker (eller hingstar) så kan jag ändå inte se varför man "ska" kastrera dem som inte verkar i aveln...
Som jag skrev, hellre kastrera än att hingsten får gå ensam eller värre. Men kan man lösa det så ser jag inga problem med att ha dem som hingst.
Och själva hanteringen blir ju relativt enkel om hingsten får rasa av sig med andra hästar.
Jag säger inte att DU tror det, men många verkar tro att hingstar är fullkomligt vansinniga och ohanterbara, bara för att de är just hingstar.
Jag tycker/anser inte så, jag tycker att hingstar är de absolut, "överlägset", roligaste och trevligaste att arbeta med. De är liksom "med" på ett annat sätt än vad de andra är. Även om de då och då får spel om det kommer ston :angel:, men det går faktiskt att uppfostra dem så de håller sig skapligt i skinnet då de jobbar. Nä, jag är så himla glad att jag kan ha dem som hingstar. :love:
 

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 348
Senast: EmmaBovary
·
Hästhantering Jag har en häst som tycker om att bita på saker, slicka på saker och pilla på saker. Jag har haft honom i 6,5 år och sedan han var 3...
Svar
10
· Visningar
2 584
Senast: Martina_m
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Lindsen
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 858
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp