Att vara fodervärd (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Red_Chili

Trådstartare
Jahopp, då planerar Noras uppfödare att para på kommande löp om cirka en månad. Tycker det är för tidigt, hon kommer vara 23 månader då, men det är ju inte min sak att avgöra. Känns bara så surt att hon kommer vara borta hela sommaren om det tar sig 😭
Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet.
Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen. Det är inte värt det. Har jag däremot en tik som är bra nog att gå i avel så kan jag absolut leasa ut tiken till någon uppfödare som jag kommer överens med. Men ja, då är beslutet ändå mitt.
 
Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet.
Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen. Det är inte värt det. Har jag däremot en tik som är bra nog att gå i avel så kan jag absolut leasa ut tiken till någon uppfödare som jag kommer överens med. Men ja, då är beslutet ändå mitt.
Ja, fodervärd begränsar mig alldeles för mycket, jag kommer inte heller vara det igen.
 
Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet.
Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen. Det är inte värt det. Har jag däremot en tik som är bra nog att gå i avel så kan jag absolut leasa ut tiken till någon uppfödare som jag kommer överens med. Men ja, då är beslutet ändå mitt.
Samma här! :bow:
Bara det att inte få bestämma själv när och var jag ska röntga gjorde mig galen. Speciellt när hundens ägare är lite tankspridd och dålig på framförhållning.. :angel:
 
Vad säger rasklubben om ålder? Brukar stå om det i RAS-dokumentet.
Själv är jag fast besluten att aldrig någonsin vara fodervärd igen. Det är inte värt det. Har jag däremot en tik som är bra nog att gå i avel så kan jag absolut leasa ut tiken till någon uppfödare som jag kommer överens med. Men ja, då är beslutet ändå mitt.
Och jag har haft så bra sammarbete med mina hundars uppfödare att jag definitivt kan bli det igen.
 
Själv skulle jag tycka att det var väldigt jobbigt att vara fodervärd åt en tik, men köpte den jag har nu med en överenskommelse om att jag skulle fundera på att låna ut henne om hon blev bra.

Och eftersom hon växte upp till att bli en väldigt trevlig hund så parades hon för en månad sedan, med en hane som jag godkänt(annars skulle det inte bli något alls). Det blir lite jobbigt att inte ha henne hemma men jag är samtidigt väldigt, väldigt glad om hennes gener förs vidare i rasen. :love:

1614974141262.png
 
Jag har aldrig varit fodervärd men skulle absolut kunna tänka mig det om jag kände uppfödaren och kände mig trygg i att vi skulle kunna ha ett nära samarbete och såg på avel och på rasen på samma sätt.
 
Själv skulle jag tycka att det var väldigt jobbigt att vara fodervärd åt en tik, men köpte den jag har nu med en överenskommelse om att jag skulle fundera på att låna ut henne om hon blev bra.

Och eftersom hon växte upp till att bli en väldigt trevlig hund så parades hon för en månad sedan, med en hane som jag godkänt(annars skulle det inte bli något alls). Det blir lite jobbigt att inte ha henne hemma men jag är samtidigt väldigt, väldigt glad om hennes gener förs vidare i rasen. :love:

Visa bifogad fil 65714

Vi är många som är mycket glada för de där små pyrena i Healeys mage. :heart
 
Jag kan lätt vara fodervärd, men sätter själv aldrig, någonsin ever ut hundar på foder 😁
Folk är i regel alldeles för dåligt insatta/har diverse åsikter om när-var-hur som de tycker uppfödaren måste ta hänsyn till och helst följa, så risken för missnöje, skitsnack, trassel och tjafs är typ gigantisk.
 
Jag kan lätt vara fodervärd, men sätter själv aldrig, någonsin ever ut hundar på foder 😁
Folk är i regel alldeles för dåligt insatta/har diverse åsikter om när-var-hur som de tycker uppfödaren måste ta hänsyn till och helst följa, så risken för missnöje, skitsnack, trassel och tjafs är typ gigantisk.
Vad är det som folk är så dåligt insatta i? Tänker att det man behöver veta ju står i kontraktet, så bara säljare + köpare läser det ordentligt så borde det inte vara något problem?
 
Jag kan lätt vara fodervärd, men sätter själv aldrig, någonsin ever ut hundar på foder 😁
Folk är i regel alldeles för dåligt insatta/har diverse åsikter om när-var-hur som de tycker uppfödaren måste ta hänsyn till och helst följa, så risken för missnöje, skitsnack, trassel och tjafs är typ gigantisk.
Ja gud vissa människor verkar så himla krångliga. Så pass att uppfödaren till slut inte orkar ta den där kulle på tiken för att fodervärden krånglar och tjafsar så mycket.
 
Tycker uppfödare och fodervärdar verkar ungefär lika krångliga faktiskt.
Vet folk som haft ett helvete när de haft fodertik pga uppfödaren..
Ja självklart kan det vara jobbigt för båda parter.
Vet en som inte ens fick komma och hälsa på sin tik från det att den lämnades inför valpningen tills dess att valparna skulle flytta. Det skulle jag aldrig gå med på, dvs sådant skulle jag kolla av med uppfödaren innan jag skrev på kontrakt.
Men det kommer återigen tillbaka till det att jag aldrig skulle vara fodervärd till en uppfödare som jag inte känner sedan innan. Förtroende åt båda håll är det viktigaste i uppgörelsen.
 
Ja självklart kan det vara jobbigt för båda parter.
Vet en som inte ens fick komma och hälsa på sin tik från det att den lämnades inför valpningen tills dess att valparna skulle flytta. Det skulle jag aldrig gå med på, dvs sådant skulle jag kolla av med uppfödaren innan jag skrev på kontrakt.
Men det kommer återigen tillbaka till det att jag aldrig skulle vara fodervärd till en uppfödare som jag inte känner sedan innan. Förtroende åt båda håll är det viktigaste i uppgörelsen.
Håller helt med!
Vore det inte för att jag bara vill ha hane hade jag kunnat tänka mig att ha fodertik från Ammos uppf.

Menade mest att det verkar vara lika lätt att råka på en idiot åt båda håll 😅
Min vän fick inte veta att tiken varit dålig förens flera dagar efter, när uppf berättade att hen skulle behålla tiken lika extra för att slutföra behandling..
 
Håller helt med!
Vore det inte för att jag bara vill ha hane hade jag kunnat tänka mig att ha fodertik från Ammos uppf.

Menade mest att det verkar vara lika lätt att råka på en idiot åt båda håll 😅
Min vän fick inte veta att tiken varit dålig förens flera dagar efter, när uppf berättade att hen skulle behålla tiken lika extra för att slutföra behandling..
Det skulle vara en mardröm att inte ens få reda på om det uppstått komplikationer eller tiken blivit sjuk! 😱
Jag är sjukt nojig och nervös vad gäller mina hundar, speciellt när det kommer till valpning (är såklart rätt arbetsskadad). Ångesten alltså! Hade jag då inte haft fullt förtroende för uppfödaren så hade jag nog kollapsat totalt 😅
 
Vad är det som folk är så dåligt insatta i? Tänker att det man behöver veta ju står i kontraktet, så bara säljare + köpare läser det ordentligt så borde det inte vara något problem?

Man tänker ju det. Sen i verkligheten är ju folk bra på att tolka saker lite som de vill, eller helt enkelt strunta i kontraktet.

Saker som "i god tid" betyder olika för olika människor :p och det finns ju gott om historier där både uppfödare och fodervärd gjort skitskumma saker, eller hamnat i regelrätta krig över att man har ollika synsätt på något.

Man ska ju inte heller sticka under stol med att vissa söker foderhund enbart för att få gratis (kolla bara facebookgrupperna där människa utan inkomst gråter över att det är orättvist att de inte har råd med inköpspris av valp och att pengar minsann inte betyder att man kan ge ett bra hem, och genast är 5 pers där och tipsar om att bli fodervärd) och tillhör de skaran som är bra på att höja sig själv så lovar de guld och gröna skogar när de sitter där med valpen och sen blir det bara pannkaka.

Sen finns det ju typen av uppfödare som verkar sätta i system att försöka knuffa över kostnader de borde stå för på fodervärden, eller börjar ställa mer och mer orimliga krav eftersom tiden går. (Det är väl även relativt vanligt att man hör om fodervärdar som fått "köpa loss" hunden då det var en defekt på den eller liknande, det är väl inte ok?)

Sen ska man väl inte underskatta andelen tokiga människor inom häst-hund-katteri :P
 
Jag skulle kunna tänka mig vara fodervärd för att kunna få den valp jag helst önskar.
Däremot inte så att jag aktivt skulle leta efter foderhund.

Förutsatt att uppfödaren är vettig och kan tänka sig låna hunden och tävla själv om den önskar meritering då jag inte har så bra nerver 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp