Att vara fodervärd (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Vi har två foderhundar. En tik och en hane och en tik på gång. A och O är ju att man har en god kontakt med ägaren. Vi har samma tankesätt kring avel, träning, foder, hälsa samt förståelse för att shit happens ibland.

Min tiks ägare är världens bästa. Hon är supernoga med att hundarna ska testas och stöder och hjälper med allt.

Hanens ägare (eller ja, nu är han vår efter att han fyllt fem) är jätteduktig och kan svara på typ allt. Vi är inte alltid överens men kan diskutera och fundera tillsammans utan att bli osams. Jag respekterar henne jättemycket och hon är en riktigt duktig greyuppfödare.

Den tredje tiken (som inte är född ännu) har en helt färsk uppfödare. Vi funkar bra tillsammans och har samma syn på hundhållning.

Jag kan ta fler på foder, inget som helst problem.

Men jag är också beredd på att ställa upp och jobba. Hunden är ju inte min! Det är ju en ära att få hålla en bra hund.
 
Jag var fodervärd och måste säga att uppfödaren skötte sig jättebra. Konceptet passar dock inte mig, då det begränsar min användning av hunden (arbetshunden borta under lamning tex), och hindrar mig från att ta beslut om att sälja tex.

Jag hade två tikar ute på foder. Den ena köptes loss tidigt då fodervärden var så orolig över sitt ansvar mot mig att jag inte ville utsätta henne för det 😁❤ och den andra köptes loss då fodervärden ville ha avelsrätten och fullt ägande, även om jag erbjöd gratis övertagande när mina planer lades ner.

Jag kan inte se att jag ska sätta ut på foder igen. Har för stort kontrollbehov och vill inte ta någons hund ifrån dem ens för några månader...
 
Jag förstår att det blir konflikter i fodervärdsavtalen om fodervärden tror att denne har någon form av vetorätt i om hunden ska gå i avel, när den i så fall ska gå i avel och i vilka avelskombinationer.... Jag har aldrig haft problem med de fodervärdar jag haft och jag är ingen jobbig uppfödare att ha hund från. Så länge man sköter om hunden som man ska, att hunden mår bra och att jag har tillgång till hunden när jag behöver, enligt avtalet, så lägger jag mig inte i detaljerna kring hur hunden sköts. Däremot så skulle jag faktiskt bli ganska irriterad om fodervärden vägrade att låta mig nyttja min del av avtalet bara för att denne inte godkänner hanen jag ska para tiken med eller tiken jag lånar ut hanen till. Den delen har fodervärden absolut ingenting med att göra och definitivt ingen vetorätt i.
Fodervärden har heller ingen rätt att lägga sig i när jag väljer att para en tik, så länge jag håller mig inom lagen och SKK:s regler. Naturligtvis har man en kommunikation med fodervärden så att denne vet att parning kommer att ske på ett visst löp.
Om man tycker att man kan allt själv och har ett utpräglat kontrollbehov så ska man aldrig någonsin ens fundera över att bli fodervärd.
 
Jag förstår att det blir konflikter i fodervärdsavtalen om fodervärden tror att denne har någon form av vetorätt i om hunden ska gå i avel, när den i så fall ska gå i avel och i vilka avelskombinationer.... Jag har aldrig haft problem med de fodervärdar jag haft och jag är ingen jobbig uppfödare att ha hund från. Så länge man sköter om hunden som man ska, att hunden mår bra och att jag har tillgång till hunden när jag behöver, enligt avtalet, så lägger jag mig inte i detaljerna kring hur hunden sköts. Däremot så skulle jag faktiskt bli ganska irriterad om fodervärden vägrade att låta mig nyttja min del av avtalet bara för att denne inte godkänner hanen jag ska para tiken med eller tiken jag lånar ut hanen till. Den delen har fodervärden absolut ingenting med att göra och definitivt ingen vetorätt i.
Fodervärden har heller ingen rätt att lägga sig i när jag väljer att para en tik, så länge jag håller mig inom lagen och SKK:s regler. Naturligtvis har man en kommunikation med fodervärden så att denne vet att parning kommer att ske på ett visst löp.
Om man tycker att man kan allt själv och har ett utpräglat kontrollbehov så ska man aldrig någonsin ens fundera över att bli fodervärd.

Vad jag kan se är det bara ett inlägg här i tråden som handlar om att få vara med och bestämma hane till tiken och i det fallet gäller det en inlånad tik, inte en tik som är på foder. :) Självklart har ju fodervärden ingen "rätt" att avgöra avelskombinationen, men jag tror att ett lyckosamt fodervärds-samarbete förutsätter att fodervärd och uppfödare är samkörda och ser på samma sätt på avel och på rasen. I allafall jag skulle som fodervärd uppskatta att få vara med i samtalet om val av hane till en fodertik, även om jag såklart vet att jag inte har nån juridisk "rätt" till det.
 
Jag minns en tråd, var det här eller något annat forum?

Anyway, en fodervärd var tvungen att låta sin fodervärdstik bli parad av en hane som hade grava fel, tror det var dåliga höfter och armbågar, och det blev bråk.

I såna cases kan det inte vara kul att vara fodervärd :/

Självklart ska inte en fodervärd lägga sig i val av hane, men jag kan lätt fatta att det blir missförstånd när man ser vilken bild många verkar ha av fodervärdsskap.
 
Jag var fodervärd och måste säga att uppfödaren skötte sig jättebra. Konceptet passar dock inte mig, då det begränsar min användning av hunden (arbetshunden borta under lamning tex), och hindrar mig från att ta beslut om att sälja tex.
Jag har samma erfarenhet som du när jag var fodervärd. Jättebra avtal och en uppfödare som lät mig vara delaktig i alla beslut från start, t.o.m när det kom till vilken hane som skulle användas. Jag fick dessutom ha tik och valpar kvar hemma, som jag ville :heart
MEN när det kom till att sälja vaplarna så hade jag (såklart) ingen bestämmanderätt och där skilde vi oss stort åt. Jag är kräsen "säljare" och uppfödaren ville mest sälja till varje pris, med köpare därefter... då insåg jag att det här med fodertik inte var my cup of tea.
 
Jag skulle inte ta en foderhund från ”en vilt främmande människa”.
Jag var fodervärd en gång, men då kände jag uppfödaren sedan många år och visste att vi hade samma tänk och att vi båda skulle följa avtalet och inte tjafsa.
 
Jag minns en tråd, var det här eller något annat forum?

Anyway, en fodervärd var tvungen att låta sin fodervärdstik bli parad av en hane som hade grava fel, tror det var dåliga höfter och armbågar, och det blev bråk.

I såna cases kan det inte vara kul att vara fodervärd :/

Självklart ska inte en fodervärd lägga sig i val av hane, men jag kan lätt fatta att det blir missförstånd när man ser vilken bild många verkar ha av fodervärdsskap.
Det var här, jag minns också 😔
 
Vad jag kan se är det bara ett inlägg här i tråden som handlar om att få vara med och bestämma hane till tiken och i det fallet gäller det en inlånad tik, inte en tik som är på foder. :) Självklart har ju fodervärden ingen "rätt" att avgöra avelskombinationen, men jag tror att ett lyckosamt fodervärds-samarbete förutsätter att fodervärd och uppfödare är samkörda och ser på samma sätt på avel och på rasen. I allafall jag skulle som fodervärd uppskatta att få vara med i samtalet om val av hane till en fodertik, även om jag såklart vet att jag inte har nån juridisk "rätt" till det.

Ja, det var mitt inlägg och för mig handlade det ju helt enkelt om att jag inte ville låna ut min tik om det inte blev en kombination som jag verkligen gillade!

Annars är det ju just att jag som fodervärd inte har rätt att lägga mig i som gör mig tveksam till att vara det. Det gäller inte bara valet av hane utan risken att stå med en tik som har så stora brister att jag inte tycker att den sk gå i avel alls - utan att ha något att säga till om. Med uppfödaren till min nuvarande tik känns det dock som om vi har så likartad syn så att det inte skulle vara otänkbart, men jag föredrar att äga min hund.
 
Jag kan lätt vara fodervärd, men sätter själv aldrig, någonsin ever ut hundar på foder 😁
Folk är i regel alldeles för dåligt insatta/har diverse åsikter om när-var-hur som de tycker uppfödaren måste ta hänsyn till och helst följa, så risken för missnöje, skitsnack, trassel och tjafs är typ gigantisk.
Säger samma sak!
 
Ja, det var mitt inlägg och för mig handlade det ju helt enkelt om att jag inte ville låna ut min tik om det inte blev en kombination som jag verkligen gillade!
Och just det är ju (i mina ögon) precis lika självklart som att en hanhundsägare inte ska låna ut sin hanhund om hen inte tror på kombinationen. Förstår inte varför det skulle vara något att höja på ögonbrynen åt.

Har själv fått frågan om jag kan tänka mig att leasa ut en eventuell tikvalp, om valp blir bra nog som vuxen. På den frågan var mitt svar ett enkelt "Ja absolut!".
 
Min fodertik ska paras på detta löpet och jag håller på att gå under av ångest..

Men jag litar 100% på min uppfödare och jag kommer hälsa på tiken så ofta jag bara kan. Om det nu tar sig dvs.. så mycket som ska klaffa! 🤯

Om jag inte hade haft henne på foder så hade hon aldrig fått valpar och det hade varit synd och skam för rasen. Hon är helt enkelt för bra för att inte avlas på. 🤷🏻‍♀️😂
 
Om jag ska vara fodervärd igen till en tik så ska det isåfall vara Fennas uppfödare. Hon tog in mina önskemål noga, uppfödaren väntande till den ålder jag önskade, tog kullen när det passade mig bäst så det inte krockade med tävlingssäsongen och jag fick även ha input av val av hane eftersom jag känner mig hund bäst och vet ev vilken typ av hane som skulle passa min tik, så vi bollade tillsammans vilken hane som kunde passa.
Fick även frågan att ha kullen hos mig om jag upplevde det allt för jobbigt med att lämna bort Fenna.
Jag och Fennas uppfödare står varandra nära, skulle aldrig tveka att vara fodervärd igen om det var den uppfödaren.
 
Jag har ju fodertik som är hos uppfödaren med valpar just nu.
Jag hade inte tänkt fodertik men när den här uppfödaren hörde att jag lite akut letade hund då jag hastigt fått avliva min 2 åriga tik ringde dom och erbjöd mig den här tiken -mamman vunnit SM och pappan tävlat högt internationellt- så då vart det snabba beslut men har inte ångrat det en sekund. Uppfödaren är helt fantastisk, han uppdaterar hela tiden både med film, bild och videosamtal både till mig och till min 4 åriga son (sonen älskar hunden över allt annat så uppfödaren tycker det är viktigt att även sonen känner sig involverad) både under tiden dom var utomlands för parning och nu när hon valpar.

Uppfödaren är väldigt mån om att tiden för parning även ska passa mig som fodervärd med tanke på eventuellt viktiga tävlingar så jag kan ge önskemål på vilket löp han ska para osv.
Jag har naturligtvis ingen åsikt om hannen men vet att uppfödaren är noga med hälsan och öppen och ärlig med ev. Hälsoproblem som uppkommit inom hans avel. Har aldrig upplevt att han provat "sopa saker under mattan". Så har fullt förtroende för att han värkar för sundare hundar. Sedan kan vi absolut ha skilda uppfattningar om vad som är mest önskvärt inom den mentala biten men det är mera smaksak hur man personligen vill ha sin hund - i det stora hela när vi pratar arbetsdrifter, rädslor mm så är vi även där helt på samma linje så jag tänker att hade jag velat avla annorlunda så får väl jag avla själv senare i livet 🤷‍♀️
 
Jag förstår att det blir konflikter i fodervärdsavtalen om fodervärden tror att denne har någon form av vetorätt i om hunden ska gå i avel, när den i så fall ska gå i avel och i vilka avelskombinationer.... Jag har aldrig haft problem med de fodervärdar jag haft och jag är ingen jobbig uppfödare att ha hund från. Så länge man sköter om hunden som man ska, att hunden mår bra och att jag har tillgång till hunden när jag behöver, enligt avtalet, så lägger jag mig inte i detaljerna kring hur hunden sköts. Däremot så skulle jag faktiskt bli ganska irriterad om fodervärden vägrade att låta mig nyttja min del av avtalet bara för att denne inte godkänner hanen jag ska para tiken med eller tiken jag lånar ut hanen till. Den delen har fodervärden absolut ingenting med att göra och definitivt ingen vetorätt i.
Fodervärden har heller ingen rätt att lägga sig i när jag väljer att para en tik, så länge jag håller mig inom lagen och SKK:s regler. Naturligtvis har man en kommunikation med fodervärden så att denne vet att parning kommer att ske på ett visst löp.
Om man tycker att man kan allt själv och har ett utpräglat kontrollbehov så ska man aldrig någonsin ens fundera över att bli fodervärd.
Jag har aldrig varit med och bestämt hane till mina tikar. Inte ens när jag leasade ut tiken. Däremot har uppfödaren frågat mig om vad jag tycker om kombinationen och då har jag sagt ärligt vad jag tycker. Alla 4 hanar som fått para mina tikar har jag tyckt mycket om och trott på kombinationen 😊
Har dock varit väl medveten om att jag inte bestämmer om varken tik eller hane.
 
Jag har aldrig varit med och bestämt hane till mina tikar. Inte ens när jag leasade ut tiken. Däremot har uppfödaren frågat mig om vad jag tycker om kombinationen och då har jag sagt ärligt vad jag tycker. Alla 4 hanar som fått para mina tikar har jag tyckt mycket om och trott på kombinationen 😊
Har dock varit väl medveten om att jag inte bestämmer om varken tik eller hane.
Hade du gått med på att leasa ut tiken om uppfödaren velat para med hane som du inte gillat?
 
Jag har haft 4 foderhundar. De två första var då jag var barn och allt styrdes av mina föräldrar.
Uppfödaren var ingen jag vill ha att göra med igen pga dålig hundsyn

Nästa två var jag myndig och hade själv ingen stor inkomst som sjukskriven. Jag hade mycket sparpengar och föräldrar som back up. Men ville helst inte betala ca 30 000 för att köpa 2 hundar.
Hittade en underbar uppfödare som jag fick hem två hundar från. Den ena hade fått kejsarsnitt med tidigare kull. Så uppfödaren valde iaf att inte ta någon kull alls på henne. Jag fick hunden iaf.
Den andra tog hon en kull på. Hunden var inte borta så länge som planerat IOM att uppfödaren fick stroke och vi fick skjuta på lämnandet av henne.
Vi fick hälsa på när vi ville och uppfödaren fixade hemlagad och näringsriktig mat till hunden vid dräktigheten.

Allt flöt jättebra IOM så vettig och enkel uppfödare.
Nu vill jag ha hund hemma hela tiden, har bättre inkomst etc och kommer nog inte vara fodervärd igen. Men i övrigt var det bara positivt med de 2 sista. Hade jag haft mindre pengar hade jag absolut sett det som ett bra sätt att få en frisk och trevlig hund.
 
Jag skulle aldrig klara av att vara fodervärd till tik och kunna lämna bort MIN hund under dräktighet och parning, inte en chans. Eventuellt om uppfödaren gått med på att valpning etc skett hemma hos mig.
Fodervärd till hanhund vore en annan femma, men jag tänker att det ändå är så väldigt mycket som ska klaffa.
 
Hade du gått med på att leasa ut tiken om uppfödaren velat para med hane som du inte gillat?
Beror på vad inte gilla betyder. Hade hanen varit sjuk eller haft mentala brister hade jag sagt nej. Handlar det om utseende tror jag att jag hade sagt mitt och sen inväntat reaktion från uppfödaren. Oftast tycker vi ändå rätt samma och den gången jag leasade visste jag redan från början vilken den tilltänkta hanen var, en hane jag följt i många år och kände väl och även gillat hans avkommor så där kändes det rätt från början ändå.
 
Jag lägger till att jag alltid haft två hundar när jag varit fodervärd till tik, dvs jag har aldrig blivit helt ensam hemma utan hund. Det har varit kul att bara ha en hund och lägga all träningstid på den en stund. Plus att min uppfödare bor nära så det har varit enkelt att åka förbi när som helst och även haft kontakt via telefon/sms hela tiden men uppdateringar, foton, filmer etc. Har varit med vid alla valpningar.
Jag hade haft svårt att lämna bort om uppfödaren bodde flera timmar bort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp