Att vara någons referens

Zpunk

Trådstartare
Jag har för första gången lovat att vara referens åt en person som jobbat under mig. Jag tycker såklart hen gjorde ett bra jobb annars skulle jag inte sagt ja.

Vad är bra att tänka på, vad ska man undvika? Kom gärna med tips :)
 
Jag har för första gången lovat att vara referens åt en person som jobbat under mig. Jag tycker såklart hen gjorde ett bra jobb annars skulle jag inte sagt ja.

Vad är bra att tänka på, vad ska man undvika? Kom gärna med tips :)
Jag ber alltid personen som ringer att specificera vad hen vill veta, och förklara vad det är för typ av tjänst som referenstagningen gäller och vad för egenskaper som de efterfrågar. Stämmer personen in på beskrivningen säger jag att utifrån vad de söker så kan jag mycket varmt rekommendera personen. Om jag nu kan det, såklart. Men det har jag kunnat i alla fall utom ett.

Är det en person som jag verkligen uppskattat att ha anställd så säger jag ofta något i stil med att det var en ynnest att ha personen anställd och att jag utan att tveka hade anställt hen igen om möjlighet gavs.
 
Fråga personen du ska vara referens åt om det är någon särskilt de vill att du lyfter extra.
T.ex kanske tjänsten kräver en väldigt strukturerad person, passa på att nämn att person X är välstrukturerad i telefonsamtalet (om det stämmer såklart).

Jag själv vill gärna läsa jobbannonsen som personen söker för att kunna tänka mig hur personen skulle passa i den rollen.
 
Fråga personen du ska vara referens åt om det är någon särskilt de vill att du lyfter extra.
T.ex kanske tjänsten kräver en väldigt strukturerad person, passa på att nämn att person X är välstrukturerad i telefonsamtalet (om det stämmer såklart).

Jag själv vill gärna läsa jobbannonsen som personen söker för att kunna tänka mig hur personen skulle passa i den rollen.
Jag brukar också fråga personen om hen vill att jag ska lyfta någon speciell egenskap i samtalet med referenstagaren. Sen har jag vid flera olika referenssamtal fått frågan om personernas sweet spot, dvs i vilka jobbsituationer/roller de trivs bäst så det kan vara en idé att fundera igenom.
 
Tänk ut vad du skulle säga om de frågar efter personens sämsta sida/egenskap. De frågar väl inte så rätt ut utan säger väl något i stil med inom vilket område kan personen förbättra sig/utvecklas. Det blir ju inte trovärdigt om du säger att personen har inga dåliga sidor.
 
Tänk ut vad du skulle säga om de frågar efter personens sämsta sida/egenskap. De frågar väl inte så rätt ut utan säger väl något i stil med inom vilket område kan personen förbättra sig/utvecklas. Det blir ju inte trovärdigt om du säger att personen har inga dåliga sidor.

Jag har varit referens en gång och fick den frågan så det är absolut värt att tänka över svaret där.
 
Jag har varit referens några gånger och merparten av dem har personerna i fråga faktiskt inte informerat mig innan. Det innebar att jag blev lite tagen på sängen för jag hade ju inte riktigt reflekterat över vad jag ville få fram. Jag tror jag fokuserade på att ge en ärlig bild av vad arbetsuppgifterna har inneburit, om det funnits särskilda ansvarsområden och hur hen har hanterat det. Nämnt några starka sidor och även något utvecklingsområde (hellre än att benämna det som "dålig sida" som jag ser det). Men då har det varit inom samma bransch, söker personen inom nytt område eller till helt ny roll kanske jag faktiskt skulle fokusera lite mer på egenskaper.
 
Jag har varit referens några gånger och merparten av dem har personerna i fråga faktiskt inte informerat mig innan. Det innebar att jag blev lite tagen på sängen för jag hade ju inte riktigt reflekterat över vad jag ville få fram. Jag tror jag fokuserade på att ge en ärlig bild av vad arbetsuppgifterna har inneburit, om det funnits särskilda ansvarsområden och hur hen har hanterat det. Nämnt några starka sidor och även något utvecklingsområde (hellre än att benämna det som "dålig sida" som jag ser det). Men då har det varit inom samma bransch, söker personen inom nytt område eller till helt ny roll kanske jag faktiskt skulle fokusera lite mer på egenskaper.

Men fy, så gör man ju inte! Det skulle aldrig falla mig in att ange en referensperson utan att prata med hen.
 
Jag har varit referens några gånger och merparten av dem har personerna i fråga faktiskt inte informerat mig innan. Det innebar att jag blev lite tagen på sängen för jag hade ju inte riktigt reflekterat över vad jag ville få fram. Jag tror jag fokuserade på att ge en ärlig bild av vad arbetsuppgifterna har inneburit, om det funnits särskilda ansvarsområden och hur hen har hanterat det. Nämnt några starka sidor och även något utvecklingsområde (hellre än att benämna det som "dålig sida" som jag ser det). Men då har det varit inom samma bransch, söker personen inom nytt område eller till helt ny roll kanske jag faktiskt skulle fokusera lite mer på egenskaper.
Oj, vilken jobbig överraskning :nailbiting:

Här är jag bekant med den nya tjänsten också så jag hoppas kunna vara till hjälp om företaget hör av sig :)
 
Men fy, så gör man ju inte! Det skulle aldrig falla mig in att ange en referensperson utan att prata med hen.
Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar” 🤷🏼‍♀️
 
Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar” 🤷🏼‍♀️
Senaste eller den som en fortfarande jobbar för är ju sämsta referensen. Den som ringer har ju ingen aning om den referensen pratar illa om personen för att inte bli av med hen eller pratar gott om personen för att bli av med hen.

Pratar senast idag med HR om internanställning och om nuvarande PL var en bra referens eller inte. Vi kom överens om att andra är bättre.
 
Exakt vad jag sagt. Hans svar? ”Man ska vara ärlig mot sin chef att man söker nytt” 🙄

Är de bara tydliga med det i annonsen så kan man ju slippa att skicka in. Rubriken bör vara ”vi kommer att snoka runt i ditt tidigare liv utan att ens fråga dig först, och informera alla vi tycker ska veta att du söker nytt jobb, oavsett vad det kommer att kosta dig och vad du tycker om det, för vi tänker inte fråga först. Vi finner ärlighet i alla led vara en dygd och skulle givetvis aldrig någonsin hymla med denna högst icke-ortodoxa metod vi använder på de som söker hos oss.”
 
...och riskerar att sätta den sökande i en kass sits.
Han sätter även sitt företag i en dålig position om det kommer ut vad han gör.

Tänk dig att du har skrivit på för en ny tjänst och du får reda på att din nya arbetsgivare har gått bakom ryggen på dig. (Risken är ju stor att chefen man säger upp sig ifrån/den ofrivillige referensen nämner telefonsamtalet ifrån det rekryterande företaget.) Kommer du då känna lojalitet mot den nye arbetsgivare? Nä. Finns det en risk att du nämner något om deras metoder för ditt närmsta yrkesnätverk? Ja. Ryktet går fort och plötsligt vet ”alla” att på det företaget ska man inte söka jobb om man inte är desperat.
 
Jag har varit referens några gånger. Rekryteraren har alltid frågat vilka personens styrkor är respektive utvecklingsområden. Jag har varit ärlig men vänt utvecklingsområdena till något som är positivare.

Ett ex är en kvinna som är ganska tystlåten. Då sa jag att visst hon är inte den som räcker upp handen högst på ett möte men jag vet att när jag frågar henne specifikt så har hon alltid tänkt till och har ett klokt svar.

Alla som jag varit referent till har fått jobbet 👌🏻👏🏻

Mvh Miks
 
...

Är det en person som jag verkligen uppskattat att ha anställd så säger jag ofta något i stil med att det var en ynnest att ha personen anställd och att jag utan att tveka hade anställt hen igen om möjlighet gavs.

Den där frågan har jag fått vid 2 referenstagningar och ärligt svarat "förmodligen inte". Först tveksamt mottagande. Men efter att ha fått förklara har det inte upplevts som ett problem. Jag skulle förmodligen inte anställa någon igen som jobbat bra och engagerat i en verksamhet en längre tid och sedan slutat frivilligt för att gå vidare i sin karriär och sen kommer tillbaka igen, utan att det är väldigt noga utrett att inte anledningen att sluta kvarstår. Till samma verksamhet vill säga.

Jag har sett alltför många dåliga exempel på återanställningar som görs av bekvämlighet av ena eller båda parterna och slutar med ett nytt misslyckande och uppsägning inom kort. (Min analys är att felet inte är att anställa personen igen, utan det att man utan att analysera och tänka betraktar det som ett enkelt val som inte alls kvalificeras på samma nivå som andra kandidater.)
 
Min kompis rekryterar ibland, han ringer inte bara de referenser sökande angett utan letar reda på nuvarande chef och ringer den, även om sökande inte angett nuvarande chef som referens. Jag tycker det är fult (och det har jag sagt till honom) men han sa att ”annars får man ju inget äkta svar” 🤷🏼‍♀️
Åhfy. Hade en potentiell arbetsgivare gjort så mot mig hade jag tackat för mig och avbrutit processen illa kvickt. Jag har aldrig haft nuvarande chef eller PL som referenser, utan bara kollegor. Jag vill sköta jobbsökande diskret tills jag vet om jag vill gå vidare eller inte.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag är på väg tillbaka efter utmattning och ska efter en längre tid på 75% sjukskrivning nu börja jobba 50%. Det är jag själv som har...
2
Svar
20
· Visningar
1 337
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
200
Senast: Twihard
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 970
Senast: mars
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 942
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp