Att vara om sig och kring sig

Ibland känns det som om jag nätt och jämt håller jämna steg med saker jag behöver ha koll på och saker jag behöver göra. En sak som jag struntat i länge, är min vikt. Jag har tänkt att jag får acceptera att jag är en tjockis. Men idag vägde jag mig. Det var en bra dag att göra det. Vågen gick en bit över 90 kilo. Och jag är bara 154 cm lång. Vet inte vad för bmi det ger, men inte är det bra i alla fall. Det ger ökad risk för diabetes och annat tråkigt. Fan, om jag skulle få diabetes. Det klarar jag inte.

Så jag måste ta tag i vikten. Också. En sak till att hålla på med. Och jag vet inte riktigt hur jag ska klara av att ta tag i det. Jag är sockerberoende och älskar choklad. Men det får vara förbjudet från och med nu. Eller, går det att äta på lördagar? Jag vet inte. Men jag får väl se socker- och chokladrestriktionen som steg 1 i alla fall. Lite tråkigt när det varit min guldkant i tillvaron. Vad ska jag nu hitta på för guldkant? Förslag någon?

Från en sak till en annan. Idag var jag och träffade lokalföreningens biodlargäng och lärde mig om vaxhantering. Det där är ett område som jag känt har varit lite av ett mysterium. Hur gör man liksom? Men nu har jag lite bättre koll. En sak jag nog aldrig kommer att göra är att göra egna vaxmellanväggar. Det kändes svårt. Förutom att jag lärde mig en del så blev det en del mingel med folk. En del var välkända ansikten och några var nya. Så fick jag mig en dos av det sociala idag också.

Jag ser fram emot att få mina bin i vår. Biodling är något man aldrig blir fullärd på. Det finns alltid något nytt att lära sig, även efter 20 år.
 

Jag, och säkert många andra som sysslar med historiskt återskapande, hade gärna haft en personlig bivax-dealer! Får ofta förvånade blickar av biodlare när de får veta att det finns folk som gärna köper väldigt stora mängder både rensad och orensad vax. Så, jag önskar att vi bodde närmre varandra, annars hade jag gärna köpt vax av dig!!
 
Jag, och säkert många andra som sysslar med historiskt återskapande, hade gärna haft en personlig bivax-dealer! Får ofta förvånade blickar av biodlare när de får veta att det finns folk som gärna köper väldigt stora mängder både rensad och orensad vax. Så, jag önskar att vi bodde närmre varandra, annars hade jag gärna köpt vax av dig!!
Hur använder ni vaxet? Jag har ingen aning om vad historiskt återskapande innebär.
 
Hur använder ni vaxet? Jag har ingen aning om vad historiskt återskapande innebär.
Historiskt återskapande är när man på olika sätt återskapar allt ifrån faktiska historiska händelser, eller "bara" historiska plagg av olika slag. Så allt ifrån kläder, skor, sängar, lägerliv med allt vad det innebär...
Personligen använder jag vax allra oftast när jag syr, för att vaxa lintråden. Det behövs för att få den att glida lättare genom tyget, men även för att få en bättre hållfasthet på tråden (annars kan den börja fnasa och gå av). Det går även att använda vax för att smälta och ha inne olika typer av flaskor för att försegla och göra det vattentätt. Mer bivax åt folket, haha!
 
Historiskt återskapande är när man på olika sätt återskapar allt ifrån faktiska historiska händelser, eller "bara" historiska plagg av olika slag. Så allt ifrån kläder, skor, sängar, lägerliv med allt vad det innebär...
Personligen använder jag vax allra oftast när jag syr, för att vaxa lintråden. Det behövs för att få den att glida lättare genom tyget, men även för att få en bättre hållfasthet på tråden (annars kan den börja fnasa och gå av). Det går även att använda vax för att smälta och ha inne olika typer av flaskor för att försegla och göra det vattentätt. Mer bivax åt folket, haha!
Okej. Hade ingen koll på att det fanns de som vaxade sin lintråd själv. Finns ju annars vaxad lintråd att köpa. Men det kanske blir billigare att vaxa själv? Eller att man får rätt färg?
 
Okej. Hade ingen koll på att det fanns de som vaxade sin lintråd själv. Finns ju annars vaxad lintråd att köpa. Men det kanske blir billigare att vaxa själv? Eller att man får rätt färg?
Glömmer alltid bort att det finns! Men ja, av alla jag umgås och har pratat hantverk med har jag bara stött på en som köpt sånt, och han köper större delen av sina grejer från andra ändå. Så skulle inte säga att det är så vanligt just inom "återskapande"-kretsen :)
 
Totalförbud är ju himla tråkigt. Jag hade absolut tillåtit lite fest på lördagar!

Men det finns kanske andra saker du kan ändra på? Skrev du inte nyligen att du äter muggkaka till frukost? Bort med den! Mackor, gröt, flingor - i princip vad som helst är ju bättre att starta dagen med.

Har du koll på hur många steg du gör dagligen? Jag får lätt in 10 000 - och ofta upp emot 15 000 om jag promenerar också - bara genom att röra mig hemma och på jobbet. Kanske en motivation för att komma ur sängen tidigare? Du missar ju rätt mycket vardagsrörelse för varje extra timme du ligger stilla...

Det finns säkert en hel del att ändra på så du fortfarande kan ha kvar lite av din choklad!
 
Totalförbud är ju himla tråkigt. Jag hade absolut tillåtit lite fest på lördagar!

Men det finns kanske andra saker du kan ändra på? Skrev du inte nyligen att du äter muggkaka till frukost? Bort med den! Mackor, gröt, flingor - i princip vad som helst är ju bättre att starta dagen med.

Har du koll på hur många steg du gör dagligen? Jag får lätt in 10 000 - och ofta upp emot 15 000 om jag promenerar också - bara genom att röra mig hemma och på jobbet. Kanske en motivation för att komma ur sängen tidigare? Du missar ju rätt mycket vardagsrörelse för varje extra timme du ligger stilla...

Det finns säkert en hel del att ändra på så du fortfarande kan ha kvar lite av din choklad!
Fast det beror väl på vad en muggkaka är? Jag åt förr en som var i princip mandelmjöl, bakpulver, ägg och liiite vaniljsocker och kanel, tänker att den inte skiljer sig så hemskt mycket ifrån typ den gröt jag gör som innehåller rågflingor, proteinpulver och kanel? :)
 
Vi har också biodling och gör allt vårat godis liiite nyttigare med honung istället för socker och inte så stor mängd 🙂 vi mår mycket bättre av det!
 
Fast det beror väl på vad en muggkaka är? Jag åt förr en som var i princip mandelmjöl, bakpulver, ägg och liiite vaniljsocker och kanel, tänker att den inte skiljer sig så hemskt mycket ifrån typ den gröt jag gör som innehåller rågflingor, proteinpulver och kanel? :)
Så kan det förstås vara, men det är väl inte riktigt så jag föreställer mig en typisk muggkaka.... :)
 
Totalförbud är ju himla tråkigt. Jag hade absolut tillåtit lite fest på lördagar!

Men det finns kanske andra saker du kan ändra på? Skrev du inte nyligen att du äter muggkaka till frukost? Bort med den! Mackor, gröt, flingor - i princip vad som helst är ju bättre att starta dagen med.

Har du koll på hur många steg du gör dagligen? Jag får lätt in 10 000 - och ofta upp emot 15 000 om jag promenerar också - bara genom att röra mig hemma och på jobbet. Kanske en motivation för att komma ur sängen tidigare? Du missar ju rätt mycket vardagsrörelse för varje extra timme du ligger stilla...

Det finns säkert en hel del att ändra på så du fortfarande kan ha kvar lite av din choklad!
Mina muggkakor på havregryn, ägg, äggvitor och mjölk + sylt är nyttigare och bättre än det mesta folk äter på morgonen. Så att automatiskt anta att muggkakor är dåliga känns lite trist av dig.
 
Mina muggkakor på havregryn, ägg, äggvitor och mjölk + sylt är nyttigare och bättre än det mesta folk äter på morgonen. Så att automatiskt anta att muggkakor är dåliga känns lite trist av dig.
Vi får väl helt enkelt se vad @Wille svarar... :) Men det är väl toppen att det går att göra nyttig muggkaka? Din variant skulle jag nog kalla muggröt :D .... Det är väl bara att googla muggkaka så ser du var mina "fördomar" kommer ifrån.... ;)
 
Totalförbud är ju himla tråkigt. Jag hade absolut tillåtit lite fest på lördagar!

Men det finns kanske andra saker du kan ändra på? Skrev du inte nyligen att du äter muggkaka till frukost? Bort med den! Mackor, gröt, flingor - i princip vad som helst är ju bättre att starta dagen med.

Har du koll på hur många steg du gör dagligen? Jag får lätt in 10 000 - och ofta upp emot 15 000 om jag promenerar också - bara genom att röra mig hemma och på jobbet. Kanske en motivation för att komma ur sängen tidigare? Du missar ju rätt mycket vardagsrörelse för varje extra timme du ligger stilla...

Det finns säkert en hel del att ändra på så du fortfarande kan ha kvar lite av din choklad!
Givetvis ska muggkakan bort då den ju innehåller socker och annat jag inte bör äta. Sa ju att jag skulle införa restriktioner på sånt.

Ja, jag har koll på hur mycket jag går. En bra dag får jag in kanske 4500 steg. Det är svårt att få in mer då jag saknar ork och kondition. Jag går en promenad nästan varje dag. Ofta hamnar jag då på runt 2500 steg. Jag började med 20 minuter i början av året och är nu uppe i 25 minuter.
 
Tycker förbud blir dumt, för negativt laddat för mig. Hade hellre tänk, ja till choklad på min lördagskväll, för då ska jag ha det extra trevligt!(, eller när man nu vill ha den chokladen.) Allt med måtta också kanske lite fusk ibland :angel: jag tycker en del nyttigt är gott med så har lagt lite tid på att hitta godkända substitut för tex choklad, min är havregrynsgröt på lättmjölk med kakao och lite ekologiskt jordnötssmör . Kanske du kan sätta olika mål att nå för helg vs vardag, typ striktare sockerfritt i vardagen och lite socker och extra gott i helgen?

Jag tycker du är tuff som håller på med bin! Tycker det är fina djur och sitter gärna och ser och studerar dom tex när en landar på en blomma, men att hantera ett helt samhälle, det är inget jag skulle vågat även om jag fascineras av tanken ^^ ☺️
 
Tycker förbud blir dumt, för negativt laddat för mig. Hade hellre tänk, ja till choklad på min lördagskväll, för då ska jag ha det extra trevligt!(, eller när man nu vill ha den chokladen.) Allt med måtta också kanske lite fusk ibland :angel: jag tycker en del nyttigt är gott med så har lagt lite tid på att hitta godkända substitut för tex choklad, min är havregrynsgröt på lättmjölk med kakao och lite ekologiskt jordnötssmör . Kanske du kan sätta olika mål att nå för helg vs vardag, typ striktare sockerfritt i vardagen och lite socker och extra gott i helgen?
Håller med. Förbud är vare sig roligt eller sunt och håller oftast inte i längden.
 
Tycker förbud blir dumt, för negativt laddat för mig. Hade hellre tänk, ja till choklad på min lördagskväll, för då ska jag ha det extra trevligt!(, eller när man nu vill ha den chokladen.) Allt med måtta också kanske lite fusk ibland :angel: jag tycker en del nyttigt är gott med så har lagt lite tid på att hitta godkända substitut för tex choklad, min är havregrynsgröt på lättmjölk med kakao och lite ekologiskt jordnötssmör . Kanske du kan sätta olika mål att nå för helg vs vardag, typ striktare sockerfritt i vardagen och lite socker och extra gott i helgen?

Jag tycker du är tuff som håller på med bin! Tycker det är fina djur och sitter gärna och ser och studerar dom tex när en landar på en blomma, men att hantera ett helt samhälle, det är inget jag skulle vågat även om jag fascineras av tanken ^^ ☺️
Ja, visst blir det negativt laddat. Inte ens viktväktarna har förbud. Så jag får nog hålla igen i veckorna och unna mig något på lördagar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 949
Senast: Yeah but
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 319
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp