Att vara pank

Sonic76

Trådstartare
Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank.
För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har alltså inte ens 10 kr på kontot.
För andra är det att de har 500 kr, en del när de har under 5000 osv.
Hur ser ni på ordet?
 
Jag ser ingen summa men ser det mer som när man inte har råd att köpa mat som man egentligen skulle behöva.
Har själv varit pank i slutet av vissa månader och fått snåla som sjutton för att ens överleva.
 
Pank är man när man inte har pengar till mat för dagen.

De som anser sig "panka" medans det fortfarande finns pengar på kontot så man kan köpa mat för dagen fram till nästa lön är nog gärna de som shoppar många "behöver egentligen inte saker, men ser bra ut vid besök för att jag har det" och blir frustrerade över att de inte kan shoppa onödiga saker som vanligt fast de fortfarande har pengar att köpa mat för.
 
Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank.
För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har alltså inte ens 10 kr på kontot.
För andra är det att de har 500 kr, en del när de har under 5000 osv.
Hur ser ni på ordet?
Jag ser nog på det som du.
 
Jag är ofta pank. Min sjukersättning räcker inte riktigt till mina basala behov. Vissa månader får jag snåla orimligt. Just nu har jag et par hundra på kontot och måste ta till kreditkortet när jag ska handla mat i veckan.

Men fattig är jag inte! Jag äger huset jag bor i och jag har en bil.

Det är stor skillnad på pank och fattig.
 
Pank känns mer temporärt medan fattig kan man vara länge/konstant. Däremot när vissa använder ordet när man inte har pengar kvar efter lönen och man dragit sparande så är det fel ord även om man inte har några kronor kvar till nästa lön.
 
Jag tänkte precis skriva en tråd om hur man gör för att handla mer ekonomiskt. Jag kan säga ”jag har inga pengar” men egentligen innebär det att jag har så jag överlever men inte mer. Dessvärre är jag en sådan person som handlar på infall, har varit mycket glass, ”gott” och annat onödigt dyra matvaror. Att inte handla på tom mage, planera sina inköp osv, men det är svårt när man för övrigt tycker livet är piss och endast har sett det goda i livet i just ”gott” som stillar ångest för ett par sekunder.

Vill bli bättre på detta, men vet inte hur jag ska gå tillväga, planering innebär ju att man måste tänka över vad man ska laga för mat och för en som knappt klarar att planera eller är villig att laga mat på annan nivå än snabbmakaroner och färdiga köttbullar så drar det ju iväg i kostnader.
 
Jag tänkte precis skriva en tråd om hur man gör för att handla mer ekonomiskt. Jag kan säga ”jag har inga pengar” men egentligen innebär det att jag har så jag överlever men inte mer. Dessvärre är jag en sådan person som handlar på infall, har varit mycket glass, ”gott” och annat onödigt dyra matvaror. Att inte handla på tom mage, planera sina inköp osv, men det är svårt när man för övrigt tycker livet är piss och endast har sett det goda i livet i just ”gott” som stillar ångest för ett par sekunder.

Vill bli bättre på detta, men vet inte hur jag ska gå tillväga, planering innebär ju att man måste tänka över vad man ska laga för mat och för en som knappt klarar att planera eller är villig att laga mat på annan nivå än snabbmakaroner och färdiga köttbullar så drar det ju iväg i kostnader.

För mig är det tvärtom. Ju mer jag planerar måltider desto dyrare blir det eftersom jag alltid receptknarkar och sedan upptäcker att jag saknar någonting som liquid bbq smoke, citronpepparm söt paprika och liknande. Dessutom gör jag storkok som jag sedan inte äter upp, just nu har jag stora mängder chili i frysen som jag verkligen inte vill äta.

Just det och planerar måltider med grönsaker i som sedan inte blir av och grönsakerna blir dåliga och måste slängas. Hopplöst.
 
För mig är det tvärtom. Ju mer jag planerar måltider desto dyrare blir det eftersom jag alltid receptknarkar och sedan upptäcker att jag saknar någonting som liquid bbq smoke, citronpepparm söt paprika och liknande. Dessutom gör jag storkok som jag sedan inte äter upp, just nu har jag stora mängder chili i frysen som jag verkligen inte vill äta.

Just det och planerar måltider med grönsaker i som sedan inte blir av och grönsakerna blir dåliga och måste slängas. Hopplöst.
Jag är som du, har nästan mer pengar och mindre slängt om jag köper vad jag är sugen på för dagen sas...
 
Jag har varit pank i många perioder i livet och det har lärt mig massor. Lägg till att jag hade föräldrar som upplevt krig och svårigheter och tog till vara på allt.
Ja, det har gjort mig bra på att planera mina förråd.

Jag handlar sällan mot recept eller planerar matsedel. Jag går igenom affären och när jag hittar bra billiga varor köper jag mycket. Mina skafferier är oftast fulla med torrvaror och konserver. Jag odlar och fryser in grönsaker. Billig svensk kyckling styckar jag och fryser in. Jag bakar mitt eget bröd. Bakar mycket när jag bakar så det blir inte så ofta.

Trots det har jag uselt med pengar ibland. Men that's life :)
 
Pank är när man inte har några pengar i mina ögon. Fattig är man när man har låg inkomst man måste få allt att gå runt på. Som fattig har jag svårt att se att man kan spara något/speciellt mycket alls (pengar då).

Jag har varit pank många gånger och lär vara det fler gånger. Månaden som var (får pengar den 18 varje månad), var ovanligt tuff av flera anledningar som krockade, och det sved i stoltheten!

Precis som @tanten skriver har det att jag varit pank och vuxit upp så gjort även mig bra på att planera förråd och till viss del maträtter. Det ÄR jobbigt att gå efter en matsedel så det hoppar jag, men det är mycket mer planering efter vad som är billigt i reklambladen (reklam delas ut i min låda fortfarande) och sedan vad man kan göra av resterna från middagarna. Tacosen i går blir till tacos-/köttfärspaj i morgon. Potatisen i förrgår där jag passade på att koka alla istället för att låta de sista 5 vara kvar i påsen, blev till stekta potatis i dag, de som blev över blir till lunch i morgon med något till. Som magsäcksopererad och äter 100 gram så blir det ibland så att jag får äta samma middag 4-6 gånger i rad (lunch och middag tre dagar i rad) och det ÄR tradigt, men jag vill inte slänga mat, ibland är maten godare att bara värma än att stoppa i frysen osv, och jag dör inte av att äta tråkig mat ibland.... Men då ser man fram emot mat på ett annat sätt sedan :D
 
Jag var ofta pank när jag levde med mitt ex,
spelade ingen roll hur mycket jag kände.
pengarna var alltid borta.
sen kom jag fram till att mitt ex tog pengarna och köpte dyra saker till henne medan jag var på nåder.
den största förnedringen var när hon lyckades övertyga mig att det var ok att jag fick 100 kr i månaden som peng att spendera. men det gick oftast åt för det behövdes mat och liknade.
medans hon köpte smink och annat för pengarna.
det var väldigt jobbigt att inte kunna vara med vänner, eller andra sociala tillfällen för jag kunde inte.
Vet att jag inte ska känna skam för den tiden men det sitter i.
 
Jag har ofta funderat över betydelsen av att vara pank.
För mig betyder det att jag inte har råd med basic som mjölk och smör. Jag har alltså inte ens 10 kr på kontot.
För andra är det att de har 500 kr, en del när de har under 5000 osv.
Hur ser ni på ordet?
Det är lite svårt tycker jag.
Pank innebär väl för mig att man inte har pengar. Det jag inte riktigt vet är om det innebär att man inte har några tillgångar eller ej.

Jag har förut varit långtidssjukskriven och levt på existensminimum flera år IOM att jag saknade SGI efter gymnasiet. Men jag hade lyxen att fått bostadsrätt och föräldrar som betalade ponny och sedan även ponny och häst. Även extra sjukvård etc. Det var liksom svårt att känna sig pank och lika utsatt som en sjukskriven kompis utan någon ekonomisk support. För var det slut i min plånbok och det verkligen var kris hade jag fått hjälp. Det var inte lika säkert för henne.

Jag brukar ibland säga att jag inte har råd med saker. Det är väl en prioriteringsfråga. Visst kan jag ta ut sparpengar från lägenhetsförsäljning eller sälja hästen tex. Men för konsumtion vill jag inte det om det inte är ett måste och tycker då att jag inte har råd.
Men pank är jag ju inte för det. Eller fattig..

Ett tag var jag sambo med en pokerspelare. Han tjänade väldigt väl. Men festade och handlade upp pengarna fort IOM dyrt liv och bjöd andra etc. Han var pank innan lönen kom varje månad. Jag som fick mindre än en tiondel av hans månadsinkomst, existensminimum, hade pengar kvar. Så han var pank och jag var väl fattig eg, utan att vara helt pank.
 
Jag har varit "pank" ett fåtal gånger i mitt liv med typ mindre än 100kr på kontot och flera dagar tills någon inkomst...

Men oftast vet jag om det kommer bli en fattig månad så då kan man leva lite billigare under hela perioden istället för att leva fattigt sista perioden sas... inte så ofta jag inte har pengar kvar att inte kunna äta eller tanka bilen så det räcker kommande dagar

Äggmackor är ju gott
 
Jag räknar också "pank" som att inte ha pengar. Så länge jag har råd att betala nödvändigheter som mat och bostad utan större bekymmer så kommer jag inte räkna mig som pank. Det är inte någon allmän rättighet att ha pengar till massor av dyra nöjen. Alla har inte råd med allt.

Sedan kan man ju önska bättre löner för många och i allmänhet mer jämn fördelning av pengarna för att minska klassklyftor och så, men det finns ju även idag mellanting mellan "rik som fan" och "pank".
 

Liknande trådar

Hemmet Nu är ju Sverige väldigt kontantfritt så kontanter är kanske oanvändbara i ett nödläge. Men har du ens kontanter hemma? Läste att...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 163
Senast: athena
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 231
Senast: Lillefrun
·
IT & mobiler Jag har funderat flera gånger på vad som påverkar spridning och synlighet på instagram men blir aldrig riktigt klok. Inte för att jag...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
4 305
Senast: cili
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
774
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp