Att vara personlig assistent

OutOfService

Trådstartare
Det är lite delade meningar på mitt ena jobb..

Vi jobbar som assistenter en person som självklart har behov likt alla andra människor som inte har assistent. Och hen har ganska ofta på senaste tiden velat ha egentid då hen kollar på porrfilm och tillfredsställer sig själv, vilket naturligtvis är alla människors rättighet. Men det blir ju lite annorlunda när man har assistenter som då måste sätta igång filmen och även torka/tvätta av personen efteråt eftersom hens handikapp hindrar henne från att klara av det själv.

Detta är ju som ni säkert kan förstå inte jätte populärt hos framförallt den äldre generationen på jobbet.

Vore intressant att höra era tankar om detta.. Hur skulle ni känna? Tycker ni att man som assistent har rätt att säga nej till att hjälpa till med detta? Eller tycker ni att det ingår i yrket som assistent?
 
Det är lite delade meningar på mitt ena jobb..

Vi jobbar som assistenter en person som självklart har behov likt alla andra människor som inte har assistent. Och hen har ganska ofta på senaste tiden velat ha egentid då hen kollar på porrfilm och tillfredsställer sig själv, vilket naturligtvis är alla människors rättighet. Men det blir ju lite annorlunda när man har assistenter som då måste sätta igång filmen och även torka/tvätta av personen efteråt eftersom hens handikapp hindrar henne från att klara av det själv.

Detta är ju som ni säkert kan förstå inte jätte populärt hos framförallt den äldre generationen på jobbet.

Vore intressant att höra era tankar om detta.. Hur skulle ni känna? Tycker ni att man som assistent har rätt att säga nej till att hjälpa till med detta? Eller tycker ni att det ingår i yrket som assistent?

En har väl alltid rätt att säga nej, men då kanske en inte kan vara kvar på sin arbetsplats. Jag tycker att det är självklart att personen ska få hjälp med att sätta på en film och bli tvättad. Likaväl som jag torkar personen efter toalettbesök liksom, same same.
 
Det ingår i jobbet att hjälpa med alla sysslor som personen själv inte klarar av att utföra så det är bara att bita ihop eller hitta en annan arbetsplats. (Och vara tacksam att hen inte vill hoppa fallskärm... :eek: )
 
Får ni inget stöd/förs det inga diskussioner om detta på din arbetsplats/med din arbetsgivare? :) Hos min så hade vi just sådana här diskussioner på en introdag för nya assistenter, superintressant..! :up:

Hur som, så är det väl så att det ingår. Dock hade jag tyckt att det var rätt olustigt för min del och jag hade sökt efter en annan brukare. För absolut att det ingår i jobbet, men då ligger det ju på mig som assistent att söka något annat om det inte fungerar med de egna gränserna osv.
 
Det ingår i jobbet att hjälpa med alla sysslor som personen själv inte klarar av att utföra så det är bara att bita ihop eller hitta en annan arbetsplats. (Och vara tacksam att hen inte vill hoppa fallskärm... :eek: )

Ja, och som tråden är skriven verkar det ju inte som om assistenten förväntas bevittna varken filmen eller det egna tillfredsställandet.
 
Det är lite delade meningar på mitt ena jobb..

Vi jobbar som assistenter en person som självklart har behov likt alla andra människor som inte har assistent. Och hen har ganska ofta på senaste tiden velat ha egentid då hen kollar på porrfilm och tillfredsställer sig själv, vilket naturligtvis är alla människors rättighet. Men det blir ju lite annorlunda när man har assistenter som då måste sätta igång filmen och även torka/tvätta av personen efteråt eftersom hens handikapp hindrar henne från att klara av det själv.

Detta är ju som ni säkert kan förstå inte jätte populärt hos framförallt den äldre generationen på jobbet.

Vore intressant att höra era tankar om detta.. Hur skulle ni känna? Tycker ni att man som assistent har rätt att säga nej till att hjälpa till med detta? Eller tycker ni att det ingår i yrket som assistent?
Vad är det som stör assistenterna?
Att personen kollar på porr?
Eller att det är äckligt att tvätta personen efteråt?
 
Det är lite delade meningar på mitt ena jobb..

Vi jobbar som assistenter en person som självklart har behov likt alla andra människor som inte har assistent. Och hen har ganska ofta på senaste tiden velat ha egentid då hen kollar på porrfilm och tillfredsställer sig själv, vilket naturligtvis är alla människors rättighet. Men det blir ju lite annorlunda när man har assistenter som då måste sätta igång filmen och även torka/tvätta av personen efteråt eftersom hens handikapp hindrar henne från att klara av det själv.

Detta är ju som ni säkert kan förstå inte jätte populärt hos framförallt den äldre generationen på jobbet.

Vore intressant att höra era tankar om detta.. Hur skulle ni känna? Tycker ni att man som assistent har rätt att säga nej till att hjälpa till med detta? Eller tycker ni att det ingår i yrket som assistent?

Det är lite komplicerat, dels har personen rätt att göra vad den vill, dels har assistenten rätt att säga nej till arbetsuppgifter som den anser är "svåra eller jobbiga" men det betyder även att assistenten inte har rätt att fortsätta jobba hos den kunden eftersom kunden efterfrågar något som assistenten inte vill/kan erbjuda.
 
Det ingår i jobbet att hjälpa med alla sysslor som personen själv inte klarar av att utföra så det är bara att bita ihop eller hitta en annan arbetsplats. (Och vara tacksam att hen inte vill hoppa fallskärm... :eek: )
Om det är en man som inte kan öhm... göra det på egen hand. Inte ingår det i en PA:s arbetsuppgifter att öhm...hjälpa honom?

:crazy:
 
Får ni inget stöd/förs det inga diskussioner om detta på din arbetsplats/med din arbetsgivare? :) Hos min så hade vi just sådana här diskussioner på en introdag för nya assistenter, superintressant..! :up:

Hur som, så är det väl så att det ingår. Dock hade jag tyckt att det var rätt olustigt för min del och jag hade sökt efter en annan brukare. För absolut att det ingår i jobbet, men då ligger det ju på mig som assistent att söka något annat om det inte fungerar med de egna gränserna osv.

Det kan mycket väl vara så att dom pratat om det på sina personalmöten, men som vikarie är vi aldrig med på dom mötena och något möte enbart för vikarier har det inte vart.


Jag har själv inga problem med det då det är naturligt och jag gör ingen grej av det. Jag känner att det måste vara jobbigare för brukaren att behöva be om hjälp med sådant.
 
Det är nog både och, men det är som sagt dom i äldre generationen som verkar besvärade.
Ok.
Jag hoppas att vissa kan tänka sig att utföra det för annars kan ju inte brukaren få ha ett sexliv? Dvs om man behöver hjälp att tvätta sig och med intimhygien så behöver man ju även hjälp efter att man haft sex.
 
Ok.
Jag hoppas att vissa kan tänka sig att utföra det för annars kan ju inte brukaren få ha ett sexliv? Dvs om man behöver hjälp att tvätta sig och med intimhygien så behöver man ju även hjälp efter att man haft sex.

Jo men vad jag vet så är det ingen som säger nej, bara att dom ogillar det och jag blev nyfiken på hur andra ser på det.

Dock är det inte frågan om något sexliv i den bemärkelsen för det är hen inte kapabel till. Det handlar om att se på porrfilm och ta lite på sig själv. Så det är ju ingen jätte stor grej, men det är väl ganska många som tycker sånt är obekvämt och även om vi är i ett annat rum så hör vi ju ljudet på filmen.
 
Som sagt, det måste vara värre för brukaren att behöva be om hjälp med det. Själv är jag tveksam om jag skulle klara en sådan grej, men jag passar inte heller som personlig assistent. Jag anser dock att de som passar för det gör ett otroligt jobb för ska man vara det är det ju jätteviktigt att man verkligen ger den assistans som brukaren behöver. Jag har vänner som har assistans men som är helt klara i huvudet när de berättar om vad flera av deras assistenter vägrar utföra. Den ena av mina vänner är vegan, har djur och väldigt aktiv inom någon djurförening, hen har haft vikarier som vägrar att ge djuren mat eller att laga vegansk mat till henom, en annan har familj och har haft assistenter som vägrat tilltala barnen till exempel. För mig känns det otroligt konstigt...
 
Som sagt, det måste vara värre för brukaren att behöva be om hjälp med det. Själv är jag tveksam om jag skulle klara en sådan grej, men jag passar inte heller som personlig assistent. Jag anser dock att de som passar för det gör ett otroligt jobb för ska man vara det är det ju jätteviktigt att man verkligen ger den assistans som brukaren behöver. Jag har vänner som har assistans men som är helt klara i huvudet när de berättar om vad flera av deras assistenter vägrar utföra. Den ena av mina vänner är vegan, har djur och väldigt aktiv inom någon djurförening, hen har haft vikarier som vägrar att ge djuren mat eller att laga vegansk mat till henom, en annan har familj och har haft assistenter som vägrat tilltala barnen till exempel. För mig känns det otroligt konstigt...
:wtf::wtf::wtf:
Då har man valt fel yrke.
 
Den ena av mina vänner är vegan, har djur och väldigt aktiv inom någon djurförening, hen har haft vikarier som vägrar att ge djuren mat eller att laga vegansk mat till henom, en annan har familj och har haft assistenter som vägrat tilltala barnen till exempel. För mig känns det otroligt konstigt...

Självklart ska man inte ha assistenter som inte fungerar i sin yrkesroll. Brukaren har rätt att välja sina assistenter, och den rätten ska brukaren självklart ta sig.

Fy så hemskt att begränsas i sitt liv av utomstående på det sättet.
 
Det kan mycket väl vara så att dom pratat om det på sina personalmöten, men som vikarie är vi aldrig med på dom mötena och något möte enbart för vikarier har det inte vart.

Trist att ni som vikarier inte får ta del av infon om det är brukare ni jobbar ofta med..

De introdagarna vi har på mitt jobb är dock inte knutna till någon särskild brukare utan det är liksom två dagar där alla nyanställda inom företaget kan/bör vara med för att diskutera ex hur det är att vara personlig assistent och hur en kan tänka när ens egna värderingar inte klaffar med brukarens. Jag tyckte det var guld värt och det är riktigt dåligt om ni inte har möjlighet att just prata om sånt bara för att ni är vikarier :down:
 
Trist att ni som vikarier inte får ta del av infon om det är brukare ni jobbar ofta med..

De introdagarna vi har på mitt jobb är dock inte knutna till någon särskild brukare utan det är liksom två dagar där alla nyanställda inom företaget kan/bör vara med för att diskutera ex hur det är att vara personlig assistent och hur en kan tänka när ens egna värderingar inte klaffar med brukarens. Jag tyckte det var guld värt och det är riktigt dåligt om ni inte har möjlighet att just prata om sånt bara för att ni är vikarier :down:

Jag jobbar ju i kommunen och är inte enbart personlig assistent. Utan jobbar som PA, hemtjänsten och på ett psykboende. Tror det är annorlunda om man jobbar i tex Skaraborgs assistans som inte är kommunstyrt och har enbart personliga assistenter i sin arbetsgrupp. Dom har helt andra utbildningar och kurser än kommunen har.
 

Liknande trådar

Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 731
Senast: Cafer
·
Äldre En person har personlig assistent i sitt hem, det är kommunen som är arbetsgivaren. Hur stor rätt har brukaren/hens förmyndare att...
Svar
8
· Visningar
2 844
Senast: Kofunda
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 363
Senast: Keb71
·
Kropp & Själ Jag är så himla frustrerad. Jag jobbar inom psykiatrin, på gruppboende, där flertalet är mycket sjuka. Jag har alltid älskat mitt jobb...
2
Svar
35
· Visningar
2 955
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp