Att vara sin egen

Wille

Trådstartare
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.

Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?
 
Jag har min enskilda firma som extrapengar, till semester. Jag hade det heltid några år men det byggde först på starta-eget-bidrag och sen att min dåvarande partner hade stadig inkomst. Nyckeln är ju att få tillräckligt mycket och återkommande uppdrag, annars går så mycket av tiden till sälj.

Jag är däremot uppvuxen med att i princip alla var egenföretagare och min erfarenhet är att tycker en att heltidsjobb är tufft så ska en inte starta eget. Det är inte det lättare valet, men det kan ge andra värden.
 
Jag har min enskilda firma som extrapengar, till semester. Jag hade det heltid några år men det byggde först på starta-eget-bidrag och sen att min dåvarande partner hade stadig inkomst. Nyckeln är ju att få tillräckligt mycket och återkommande uppdrag, annars går så mycket av tiden till sälj.

Jag är däremot uppvuxen med att i princip alla var egenföretagare och min erfarenhet är att tycker en att heltidsjobb är tufft så ska en inte starta eget. Det är inte det lättare valet, men det kan ge andra värden.
Jo, jag har förstått att det inte är en lätt väg. Samtidigt finns det inga roliga jobb att söka. Allting suger liksom. Tyvärr kan jag ändå inte starta eget nu.
 
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.

Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?
Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.
Skulle aldrig klara det. Jag kan inte ens sälja en beg bil. Tror det kräver god självkänsla och gott självförtroende.
 
Känns ibland som att sambon inte gör något annat än att jobba. Först ska han vara i skogen och när han väl är hemma så försvinner han in i kontoret med en bunt med räkningar i handen. Är det inte det så är det fakturor som ska skickas eller bokföring som ska fixas. Dessutom så flyttar han maskinerna på sin fritid och en del service och annan skruvning görs också på ledig tid. En del möten brukar också landa på ledig. Så han får säkerligen ihop mer än en heltid med att driva sitt företag. Han får mig att inse att det är ganska enkelt och skönt att bara vara anställd. När jag stämplar ut så lämnar jag jobbet på jobbet. Jag behöver inte sitta och oroa mig över produktion, kostnader eller eventuella haverier.
 
Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.
Skulle aldrig klara det. Jag kan inte ens sälja en beg bil. Tror det kräver god självkänsla och gott självförtroende.
Precis. Det är delvis därför jag har så svårt för att nå ut med mina böcker, tror jag. Jag är verkligen inte en säljande människa.... Jag har lyssnat till en del andra författare prata sig varma över sina böcker, och jag förstår verkligen inte hur de gör..... :nailbiting:
 
Hade hovlageriet som heltid ett tag. Stressen av att förlora en större kund fanns alltid tyckte jag.

Sedan har jag haft lite olika sidoinkomster men inget som varit på heltid utan "bara" lite roligt tidsfördriv. För mig blir det tråkigt med alla kraven som kommer med att ha det som heltid.
 
Det som får mig att absolut inte försöka driva nåt eget är att man måste sälja sig. Göra reklam, skapa kontakter, Skaffa uppdrag.
Skulle aldrig klara det. Jag kan inte ens sälja en beg bil. Tror det kräver god självkänsla och gott självförtroende.
Det kan inte jag heller! Jag är helt värdelös på att ta betalt och får dåligt samvete när jag sitter i kassan på mitt vanliga jobb och ska ta, betalt. Men jag har ändå drivit eget företag på halvtid i mer än 15 år. Jag tjänar inga stora pengar på företaget, men har råd att hålla mina sex hästar tack vare det. Har hästföretag med lektioner, träningar, kurser och hästutbildning. Men företaget skulle nog gå bättre om jag var bättre på att marknadsföra mig och ta betalt!
 
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.

Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?

Jag vet aldrig när jag har jobb och när jag väl har jobb är det oftast att jobba in i kaklet (och väggen) som gäller.

När jag har jobb tjänar jag riktigt bra... men jag vet som sagt aldrig hur länge pengarna ska räcka.

Däremot är det en stor frihet också plus att jag är riktigt bra på att sälja. Jag tar betalt utan att skämmas med :angel: :D
 
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.

Men hur mycket jobbar ni som driver eget? Vad jobbar ni med och klarar ni er på inkomsten?

Man måste sälja för mycket större belopp än man kan tro för att få ut en rimlig lön. Och sen jobbar man crazy 10-14 timmar om dagen 7 dagar i veckan när det är hög efterfrågan och mindre när det är lågsäsong - men då har man inte heller en enda krona i intäkt.

Sen får man jobba rätt mycket med fakturering, redovisning , deklarationer, marknadsföring och försäljning utöver att producera det man tar betalt för.

Och så missar man plötsligt en skattedeklaration i tid och får förmånen att betala straffskatt för det. Inga ursäkter accepteras. Inte ens att man är fast på andra sidan klotet och inte får/kan åka hem i askmoln.

När vi jobbar 10-14 timmar om dagen så är intäkten tillräcklig. Annars mer bräcklig.
 
Min sambo är egen. När vi träffades jobbade han jämt. Från 10 på förmiddagen till 10 på kvällen minst 6 dagar i veckan. Hade bara sporadiska dagar semester och jobbade alla röda dagar. Tog exakt alla jobb han kom över oavsett vad det var samt syntes i alla sammanhang för att göra sitt namn. Sen höll han på att krascha i väggen.

Idag har han en etablerad återkommande kundklientel. Har betalande kunder 4 dagar i veckan och lägger en dag på bokföring, förberedande inför jobb osv. Tar ut semester. Han har det bra. Kan leva på sin lön. Skulle såklart tjäna mer om han har betalande kunder varje dag men då går han under mentalt. Men det har tagit 12-13år att komma hit.
 
Jag vet aldrig när jag har jobb och när jag väl har jobb är det oftast att jobba in i kaklet (och väggen) som gäller.

När jag har jobb tjänar jag riktigt bra... men jag vet som sagt aldrig hur länge pengarna ska räcka.

Däremot är det en stor frihet också plus att jag är riktigt bra på att sälja. Jag tar betalt utan att skämmas med :angel: :D

Min sambo brukar säga att det är frihet under ansvar att vara egenföretagare.
 
En sak som är lite svår också är att man avsäger sig i princip alla sociala förmåner som man är van vid när man startar nytt företag. Blir man sjuk = noll kronor i inkomst. Föräldraledig = noll kronor i inkomst. Osv. När man etablerat sig och kommit igång rättar det till sig litegrann, men det är verkligen inte så att man har råd att vara borta från att producera för att tjäna.

Det är ett slags livsval som är ganska annorlunda än att vara anställd, där ansvaret för ens eget välbefinnande ligger mer solitt hos en själv.
 
Min sambo funderade på att starta eget när vi träffades men jag lyckades övertala honom att låta bli. Det är fruktansvärt tungt många gånger och om man inte är en väldigt driven person med mycket energi och mycket ork så fixar man det inte. Samtliga egenföretagare jag känner till är drivna entreprenörer som i princip drar likhetstecken mellan hobby och jobb. Man orkar jobba 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan för att man brinner för det man gör och älskar det oavsett om man håller på med maskiner, masserar hästar, är byggare eller webbdesigner och man är beredd att ta de jobben som erbjuds oavsett. Man sliter röv de första åren och många har svårt att öht plocka ut en lön alls i början innan man kommit igång ordentligt.

Om du inte har något du verkligen brinner för och är beredd att slita dig blodig över så kommer det vara svårt att hålla igång en egen firma, speciellt i början.
 
Jag hade egen firma en gång i tiden och ja, man kan säga att själva jobbet var heltid och administrationen en halvtid till. Men det värsta var att jag aldrig kunde känna mig ledig. Fick jag en kväll utan andra "måsten" kunde jag inte sätta mig ner och slappna av eftersom det alltid fanns något på firman man kunde greja med. Nej, vara anställd är mycket bättre och jag kommer aldrig återgå till eget företagande.
 
Jag har hört att det är ett halvtidsjobb att driva eget företag. Man jobbar alltså halva dygnet - 12 timmar.
Nej, det är struntprat.
Det finns de som jobbar så mycket, och mer, men det är inte någon naturlag att man sliter livet ur sig bara för att man är egenföretagare. Världen är mycket mer heterogen än så.

Det finns egenföretagare i nästan alla branscher. Tillverkning och försäljning av varor, import, försäljning av tjänster, you name it. Blue collar och white collar. Med sunda och långsiktigt bärkraftiga affärsidéer, med katastrofala ogenomtänkta och dödsdömda affärsidéer, och allt däremellan. Alla jobbar definitivt inte 12+ timmar om dygnet och tar ut pyttelön.

Jag har en egen firma sedan drygt 30 år, periodvis har den varit försörjning och periodvis extraarbete. Ibland hårt jobb och långa arbetsdagar, ibland precis tvärtom. Men inte för att just egenföretagarendet krävt det utan för att just den branschen krävt det. En stor andel av mina vänner och bekanta, inom och utanför yrkesgemenskapen, har egna företag. De skulle säga ungefär samma som jag. Administration kan vara begränsad till helt basal löpande bokföring och fakturering, eller inte ens det om man lejer bort det, eller vara oerhört snårig och omfattande - beroende på bransch.

Jag har identifierat en tydlig framgångsfaktor - att jobba med något man gillar och brinner för. Det brukar bli bäst resultat då, och lättast att härda ut i perioder av motvind och uppförsbacke. Alltså, välja bransch/yrke först och sedan bygga ett företagande kring det. Inte tvärtom, börja med att "jag vill starta eget" och sen försöka hitta ett fungerande område.
 
Nej, det är struntprat.
Det finns de som jobbar så mycket, och mer, men det är inte någon naturlag att man sliter livet ur sig bara för att man är egenföretagare. Världen är mycket mer heterogen än så.

Det finns egenföretagare i nästan alla branscher. Tillverkning och försäljning av varor, import, försäljning av tjänster, you name it. Blue collar och white collar. Med sunda och långsiktigt bärkraftiga affärsidéer, med katastrofala ogenomtänkta och dödsdömda affärsidéer, och allt däremellan. Alla jobbar definitivt inte 12+ timmar om dygnet och tar ut pyttelön.

Jag har en egen firma sedan drygt 30 år, periodvis har den varit försörjning och periodvis extraarbete. Ibland hårt jobb och långa arbetsdagar, ibland precis tvärtom. Men inte för att just egenföretagarendet krävt det utan för att just den branschen krävt det. En stor andel av mina vänner och bekanta, inom och utanför yrkesgemenskapen, har egna företag. De skulle säga ungefär samma som jag. Administration kan vara begränsad till helt basal löpande bokföring och fakturering, eller inte ens det om man lejer bort det, eller vara oerhört snårig och omfattande - beroende på bransch.

Jag har identifierat en tydlig framgångsfaktor - att jobba med något man gillar och brinner för. Det brukar bli bäst resultat då, och lättast att härda ut i perioder av motvind och uppförsbacke. Alltså, välja bransch/yrke först och sedan bygga ett företagande kring det. Inte tvärtom, börja med att "jag vill starta eget" och sen försöka hitta ett fungerande område.
Skönt med den infallsvinkeln också.

Nej, jag skulle aldrig starta eget bara för att.
 
Jag skulle gärna gå all in och jobba helt som självanställd om det inte vore för att det inte finns någon som fångar mig om jag blir sjuk, om hunden blir sjuk, om en närstående blir sjuk. Det är ju bara jag, och jag kan inte helt enkelt säga till kunderna att "idag kommer inte jag - tufft!"
Nu gör jag det på sidan om och bara hos familjer genom rekommendation - med dem är det okej om jag gör just så. Ingenting värre händer än att betalningen uteblir, men så kan man ju inte driva en heltidstjänst.
 
Jag känner flera som har egna företag och funderar på att själv starta eget.
Det som är gemensamt för de som får det att fungera är att de dels älskar det de jobbar med, dels har haft en deltidsanställning när de börjat. Det är, framförallt ibörjan, svårt(!) att få ihop det hela. Om man har möjlighet att få en del inkomst på annat vis i början, för att kunna starta lite lugnt, skapa kontakter osv så verkar det bli mycket lättare. Om inte annat gör det att man slipper slita ihjäl sig för att det egna företaget ska ge en bra lön på en gång.

Det finns gratis kurser i att starta eget företag som man kan gå via kommunen man bor i och såklart finns det mycket information på nätet om hur man gör. Allt sådant går ju att kolla upp innan man bestämmer sig :)

Och visst kan det vara skönt att vara anställd, låta någon ordna med arbetsschema och lön och kunna släppa allt när man går hem, men för vissa är det guld värt att kunna styra mer över arbetstider, arbetsuppgifter och arbetsmiljö. Då kan det bli mindre jobbigt med eget företag, även om det i praktiken blir fler arbetstimmar och sämre lön.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
9 030
Senast: Wille
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 036
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
656
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp