Åtta timmars promenad hem när hästen vägrade transporten – "Då höll jag på att bryta ihop"

Ardennerhästen Zappa var en stjärna när han bar fram årets lucia på Trolldals julshow. Efteråt vägrade han att kliva på transporten till Sköldinge. Istället blev det en åtta timmars promenad hem.
 
Gud 😱

Det fanns en bukefalist för många år sedan här, som hade en jättefin men lite speciell häst, som efter att ha åkt iväg till träning på andra sidan stan vägrade gå in i trailern vid hemgång. Minns att hon fick knalla med den genom hela stan - och hennes underbara galghumorkommentar var ”hästen tyckte det var super och jättekul att gå genom city” 😎😅
 
Hände på en lastträningskurs :up:, kursledaren hade aldrig misslyckats med den sa hen. I regn nollgradigt sent på eftermiddagen i mörkret avbröts det hela och ryttaren var tvungen att rida hem ganska långt bort då hon skulle jobba nästa dag. :rage::nailbiting:. Vi andra som stod och tittade på frös halvt ihjäl för vi ville ju se resultatet. Stackars tjej , hon hade ju ridit dit också dagen innan.
 
Hände på en lastträningskurs :up:, kursledaren hade aldrig misslyckats med den sa hen. I regn nollgradigt sent på eftermiddagen i mörkret avbröts det hela och ryttaren var tvungen att rida hem ganska långt bort då hon skulle jobba nästa dag. :rage::nailbiting:. Vi andra som stod och tittade på frös halvt ihjäl för vi ville ju se resultatet. Stackars tjej , hon hade ju ridit dit också dagen innan.
Haha åh gud :rofl:
 
Jag och en kompis gick 1 - 1,5 mil med hennes halvblodssto som vägrade gå på transporten när de skulle byta stall. Vinter var det också men gick helt okej. Varför hon inte red kan man ju faktiskt fråga sig :rofl:
 
Jag känner till en liknande historia. En gammal stallkamrat till mig skulle flytta sin häst. Man hade haft ut någon som skulle hjälpa till att lastträna och man hade övat och övat med transport, men när flyttdagen kom så VÄGRADE hästen gå in i transporten trots flera timmars försök. Det blev till att rida/gå. Det var väl en sträcka på nästan 3 mil vill jag minnas. Man skulle inte bara gå på rätt hårt trafikerade vägar för att nå målet, utan man var tvungen att passera en bro. Typ den högsta i Göteborg som är ca 50 meter hög och nästan en kilometer lång... Det tog väl runt 5-6 timmar att rida den där sträckan. I 20+ minus! Det råkade vara årets kallaste dag. :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland får man den starten på morgonen som man får och så får man jobba sig upp från det resten av dagen. Idag var det så. Vaknade upp...
Svar
0
· Visningar
208
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 451
E
Träning Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min...
Svar
18
· Visningar
1 587
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp