Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Alindra2000

Trådstartare
Har försökt rådfråga många men ingen har direkt kunnat ge mig ngt svar. Bekanta har en hund som vid 3-4 tillfällen i sitt liv (nu 4 år) helt plötsligt börjat hacka tänder, helt hysteriskt. Tänk er värsta hastigheten som man tänker sig plus lite till, så de liksom smattrar. När detta händer blir hunden rädd och kryper hysteriskt in i famnen på ngn i sin familj. Efter ca 2-3min går det över och hunden är då påtagligt trött och vill sova länge (normalt sett mkt aktiv hund). Samtliga ggr har varit
*När den just varit ute
*Ingen direkt fysisk ansträning bara ut och kissa i koppel

Veterinär anser inte att det skall kollas upp då det går så lång tid mellan. Ägaren i sin tur uppfattar händelserna som mkt mkt obehagliga och även om det hänt få ggr så är det inget man vill att hunden utsätts för. Har själv sett en av gångerna och denna normalt sett stabila hund blir som förbytt och skållrar tänder så man tror att de ska gå av. Svansen mellan benen, skakandes och mkt ögonkontaktsökande med sin ägare lite som "hjälp mig" för att sedan borra in ansiktet i famnen på ägaren tills det går över.

Har ni någonsin hört ngt liknande och vet vad det kan vara? Hunden är som sagt 4 år men första gången var hon 1 år. Hon är stor ras och normalvikt. Renras om det kan va intressant.

:confused::confused: Någon?
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Vet absolut inte vad det kan vara, men min hanhund gör så ganska ofta men det är när han blir upphetsad av någon smarrig doft. Kan hålla på LÄÄÄNGE, men man kan bryta det genom att prata med honom. Är inte ett dugg påverkad efteråt så det lär inte bottna i samma obehagskänsla...
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Jag är absolut ingen expert men det enda som jag kan tänka mej är att hunden får ett epelepsi (?) anfall..?
Men är hunden medveten vid hella perioden?

det stämmer ju in på att hunden blir trött och sover efter att
det har inträffat..

sa vet vad h*n trodde det berodde på?
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Kan det vara något som skrämt hunden som får den att hacka tänder? Att det är någon slags "chock"symptom alltså..

När min hund blev biten av en annan hund blev hon så rädd så hon hackade tänder precis som du beskrev.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

hunden måste inte förlora medvetandet under ett ep-anfall, det beror på var i hjärnan anfallet sitter. att hunden blir trött och måste sova efteråt är ganska typiskt för ep.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Att en veterinär anser att det inte behöver undersökas vidare är inte=att man lyder detta råd tycker jag:mad: Då går man till en annan veterinär med sin hund, som uppenbarligen inte mår bra.

Min hund kan hacka tänder när han hittat ngn "härlig" doftfläck men kroppsspråket är inte alls som det du beskriver, med svansen mellan benen och tröttheten efteråt etc.

Hunden mår inte bra och jag hade som ägare inte gett mig förrän man tagit prover för att finna rätt diagnos.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

jag skulle nästan kunna lova att det är ep.Ta hunden till en annan veterinär och fråga specifikt om detta tycker jag.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

OM det hade gällt min hund så hade han redan varit på klinik för utredning:smirk: Skickar vidare ditt inlägg till TS!
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Kan nog mycket väl vara epelepsi, vår hund hackade inte tänder men hon krampade i andra delar av kroppen och var som lugnast om vi höll henne tätt intill oss till det gick över och då sov hon länge länge! Kolla absolut upp det igen!
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

låter som epelepsi som så många andra tror...
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

problemet med ep är att det inte går att ta några tester för det. på människor gör man eeg, men inte på hundar. där är det bara att prova att medicinera.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Som många andra har skrivit, låter som det kan vara epilepsi.
Och mitt råd är också att gå till en annan vet.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Då är det märkligt att man inte har gjort en så enkel åtgärd som att påbörja behandling för att, om inte annat, åtminstone kunna utesluta epilepsi.

Man FÅR vara "besvärlig" som patientmatte/husse...

TS ska ha en eloge för att hon bryr sig om i a f, det är vad jag har förstått inte TS egen hund.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Jag håller med om att ts borde konsultera en annan veterinär. Men om det är epilepsi så är anfallen inte tillräckligt frekventa för att man ska medicinera.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Vår hund hade anfall ganska sällan och fick ingen medicin så det är nog så. Men det är skönt att veta vad det är och hur man ska hantera det.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

svarar till alla som skrivit idag.

Det är precis som Jeeves sa INTE min hund därmed är det inte jag som tar hunden till veterinär.

För att försvara hundägaren så var jag lite otydlig i min tråd (skyller på gårdagens trötthet) men de HAR varit hos flera olika veterinärer inkl skara kliniken. Inte bara för de här "anfallen" utan för att hunden haft öronproblem. Men de har då passat på att gå även för "anfallen" så de har berättat om dem när de bokat tid. Nu har ju inte jag varit med hos veterinären men det jag fått förklarat är att veterinär inte trodde på ep. De ville inte utesluta det helt men sa att det var knappast troligt. De spekulerade lite om det kunde vara påverkan på hjärtat men vid koll på hjärtat vid vet besök har det verkat bra. De ansåg att de ska vänta och om anfallen blir tätare göra vidare undersökningar. Så nu är det mest jag som är nyfiken och ägarna är givetvis oroliga hela tiden.

Tack för era svar hitills, kom gärna med fler tankar om de är ngt ni kommer på.
 
Sv: Attacker hackande tänder? någon vårdkunnig?

Nja.. inte speciellt troligt att de är chock då hon inte direkt gjort ngt innan anfallen. Pratade med en i den familjen idag och enligt henne är samtliga ggr efter "morgon kissrundan" som bara är ca 15 min i koppel. Borstsett en gång då hon av misstag varit utelåst på balkongen (max 10 min och inte orolig utan låg där mest å spanade när de märkte hon va utelåst).
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 273
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 509
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 362
Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp