Attackerad av katt...

Hippocampus

Trådstartare
Det går bra nu! För 2,5 mån sen blev hunden attackerad av en annan hund och blev biten på buken och fram på bogen (om det nu heter så på hund). Allt det är utrett, hunden fick vård, den andra hundägaren betalade. Idag blev hunden attackerad av en katt!

Vi gick vår vanliga runda genom byn, plötsligt ser jag hur det kommer en katt i hiseklig fart, från en dörr och bara skriker och hoppar på hunden. Det blir ett virrvarr, hunden skriker, katten river och skriker, hunden skriker mer. Jag försöker fösa bort katten, går inte, den är helt tokig. Tillslut sparkar jag bort katten (inte så hårt) men den bara vänder och kommer tillbaka, skrikande och klösande. Den hoppar på mig, sätter sig fast på mitt ben och är totalt tokig. Jag får upp hunden och katten försöker hoppa på min medpromenerande. Hon föser bort den med en jacka och sen slutar den och går iväg.

Hunden blöder och är i lite chock men går hem sen, svansen mellan benen tills vi är hemma. Då är hon normal igen. Vi hittar inga sår förutom ett jack i örat. Katten bet aldrig, vare sig hunden eller mig.
Det kom ganska mycket blod, sitter kärlen i örat ytligt? Det är på öronkanten. Ett litet jack in, kan det bara vara det som har gett ifrån sig blod? Känns ju lite overkill att åka in till veterinären en lördag... Hon har ju päls och vi har strukit medhårs och mothårs men inte fått något blod på oss. Örat är tvättat.

Hunden är ju himla snäll, hon provocerar inte och går aldrig till motattack. Dumt nog kanske.... Det är en liten hund på 4.5 kg.

Kattägaren är en psyksjuk man och när jag skrek att han skulle ta bort katten skrattade han och sa att det kan han inte för katten skulle riva ihjäl honom. Då är det bättre att jag köper ny hund! :banghead:

Hunden har stelkrampsspruta för ca 1-1.5 månad sen.

Något annat att tänka på?
 
Ta med en vattenpistol om du behöver passera kattskrället igen. Hur gick det med dina ben? Kan bli otäcka infektioner.
 
Jag har väl tio rivsår men bara ett ser man lite blod på, tvättat det med antibakteriellt.
Det viktigaste är hunden!
 
Har hunden fått stelkrampsspruta ??? Har aldrig hört någon som fått det då stelkramp är ovanligt på hund. Tvätta rent såret med sårtvätt och låt lufttorka.
 
Ja det blöder mycket när de får skador på öronen! Så det är helt normalt. Jag hade bara tvättat med koksalt och låtit det vara. Om hunden börjar klia på örat så får den kanske ha krage.
 
Är ni säkra på att det är rivsår och inte bett? Bett hade jag nog ringt och rådfrågat iom att katter har rätt otäcka bakterier i munnen, rivsår borde vara betydligt bättre ur den synpunkten.
 
Polisanmäl händelsen? O_o Det där är precis lika allvarligt som en lös hund som går till attack. Vilken tur ni hade ändå, i oturen så att säga, det hade ju kunnat gå mycket värre :O
 
Jag kan inte svära på att det inte är ett bett men ganska säker på att det inte är det. Katten satt aldrig fast i hunden, hunden rörde sig hela tiden och vi försökte ju få bort den. Har tagit bild på örat. Det är tvättat. Hunden är normal osv. Svårt med päls. Efter tumultet hängde det en bloddroppe från örat, jag hade lite blod på skon och på armen, utsmetat där jag hållit hunden och huvudet.

Hon är inte berörd när jag tar på örat.

Kan man vänta med ev veterinär?
 
Monster blev också attackerad av en katt i våras (satt och lurpassade hemma på vår gård när vi kom hem från promenad, det är heller inte den enda aggressiva katten på byn men de andra håller sig nära sina hus så de går att undvika - hittills i alla fall :(), han blev rejält biten och klöst över huvudet, bröstet och frambenen. Jag tvättade noggrant, inga fläksår, och bestämde mig för att avvakta med veterinär (precis som för dig skedde det på helgen), men åka in om något skulle börja se infekterat ut. Som tur var klarade vi oss utan infektioner i alla fall, men man ska vara medveten om att det kan bli rejält fula sår av katter så jag vågar inte rekommendera att ni tar risken. För oss gick det som sagt bra, men inga garantier.

När det gäller polisanmälan tror jag det är helt meningslöst, lagen ser inte likadan ut för katter och hundar. Katter tillåts en myyyyyycket större frihet för sin natur, och det verkar hopplöst att få en aggressiv katt åtgärdad tyvärr. Det kan väl inte skada att prova för all del, och jag är sannerligen ingen expert heller, men jag tror inte du ska få upp hoppet så högt i alla fall.
 
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Skulle våga påstå att denna katt orsakat såväl skada som avsevärda olägenheter. Så där bör Polisen kunna kliva in.
 
tack!

har tvättat örat igen, både på kanten och sen inuti, är ganska säker på att det är enda stället som skadades. Bomullstussen är svagt röd, hunden verkar inte ha ont. Så katten verkar ha rivit på öronsnibben och lite inne i örat.

Hur lång tid efter bör man se om hunden är berörd? När är "faran" över så att säga? Blir ju helt nojjig, samtidigt inte så glad över att sätta mig 6 timmar på akuten i Hbg.
 
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."
Skulle våga påstå att denna katt orsakat såväl skada som avsevärda olägenheter. Så där bör Polisen kunna kliva in.

Jo, men jag har för mig att enligt rättspraxis så ska (stor) hänsyn tas till just katters natur... En katt som revirförsvarar uppvisar naturligt beteende, typ. :crazy:

Dock kan det för all del vara lättare att komma någon vart när katten också skadat människa, kom jag nu på. (För fokuserad på hundar, missade att TS också blivit riven. :o) En katt som kan anses vara farlig för människor lär vara "tillräcklig" olägenhet - men då bör nog @Hippocampus anmäla medan skadorna fortfarande kan bevisas, tänker jag mig... Förutsatt att kattens identitet är känd också?
(Och är fortfarande inte övertygad om att det kommer leda någon vart, men värt ett försök kan det ju vara.)

Låter bra att såren ser bra ut nu i alla fall! :up:
Jag har lite vaga minnen av att jag fick höra att det är inom två dagar för en "vanlig" infektion, och fem-sju dagar för en riktigt ful variant... Det var dock bett människa, och jag är inte säker på att jag minns rätt heller. Jag blev biten en gång, och jag vet att de pratade om infektionsrisken på VC men minnet är grumligt vid det här laget, sorry...
 
Men det låter ju helt absurt! Ska katter alltså få flyga på människor och djur hur som helst bara för att de "försvarar sitt revir"? Naturligt beteende, visst, men då kan folk lika gärna hävda att deras vallhundar ska få springa in i fårhagar och valla eller dylikt. Det är ju också "naturligt". Någon gräns måste det väl ändå finnas. Bara att hoppas på att det tas på allvar nu när en människa faktiskt har skadats.
 
Att det blödde betyder ju att såret så att säga tryckt ut eventuell smuts så jag tror nog att det borde gå väl.
Det är ju dom små såren, sticksår av klor o tänder som oftast blir infekterade.
 
Som uppdatering mår hunden finfint, vi tvättade örat med koksalt. Jag mår med bra.

Däremot mötte jag ninja-katten igår igen! Vi har inte gått där mer och hunden vet att det finns andra vägar till byn. Ninjan satt igår på vägen när jag kom (om jag fick lite onda tankar?? nejdå.....) med bilen. O såklart flyttar den inte på sig! Alls! Den bara sitter där och glor och jag blev nog provocerad...av en katt....haha! Nåväl, djurvän som jag är körde jag förbi den och på kvällen gick jag med hunden in i byn, tänkte inte på att det var den vägen och då kom ninja-katten gående!

Det intressanta är att hunden är van vid katter och har inte varit rädd för andra katter sedan händelsen, men såg nu denna ninja-katt och faktiskt blev väldigt osäker. Hunden tittade på mig och ville gå innanför mig och vi gjorde det, nu på andra sidan gatan. Katten glodde men inget mer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 001
Senast: Lhas
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 867
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
5 985
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp