Jegra

Trådstartare
Jag måste erkänna, jag förstår inte varför ett flertal av er som är här på forumet nödvändigtvis måste ha en så tråkig attityd?

Det är tydligt att det finns de här inne som inte håller med i de åsikter som de flesta övriga här på forumet står för. För formens skull vill jag nu bara påpeka att det här forumet heter "Barock" och är tänkt att låta de som är intresserade av denna typ av ridning mötas och utbyta åsikter och funderingar. De av er som tycker att detta är fullständigt, urbota korkat kan väl vända sig till ett annat forum där ni kan möta andra som tycker mer som er?

Att tycka annorlunda är en sak, men att gång, på gång, på gång basunera ut att samtliga besökare på detta forum inte fattat ett smack av någonting och att dessutom låta påskina att själv har man faktiskt förstått vad det faktiskt handlar om är inte bara oförskämt - det är dessutom i mina ögon inkompetent. Jag kan inte låta bli att fråga mig varför ni återvänder hit, dag efter dag - enda svaret jag kan komma på är att ni inte hittar något bättre ställe att vara på. Då kommer jag till nästa fundering - hur kommer det sig att om man nu tycker att det här är den plats man tycker verkar vara bäst att hänga på måste klaga på och säga emot så mycket av det som sägs här inne?

Ja, jag är trött på att stort sett varenda tråd här inne nu har blivit ockuperad av diskussioner på en nivå som inte kommer leda någonstans över huvud taget. Det finns något enskillt undantag på tråd som lett till bra diskussion, men tyvärr hör de som sagt till undantagen.

Jag har den senaste månaden sett flera kommentarer i stilen "jag som fick höra att det var så bra stämning här inne - men det är det inte alls.". Detta tycker jag är mycket trist - och jag kan tydligt se att denna förändring har skett de senaste två månaderna - vad beror det på?

En del av den kritik som kommit fram har varit relevant och har också diskuterats, och det har kännts som om man kommit till någon sorts avslut av diskussionen. Men så kommer samma ämne upp på ny plats och så är vi igång igen...

Kan vi inte alla se till att lyfta upp nivån till det läge den hör hemma? Nej, jag menar inte att vi ska klappa varandra på huvudet och säga "Åh så duktig du är!", det förstår ni nog själva egentligen. Men utgå inte ifrån att folk är inkompetenta, det ger sällan underlag till en bra diskussion. Utgå istället ifrån att de du möter här inne kanske inte upplever saker på samma sätt som du, detta kan bero på olika saker t.ex:

- kunskapsnivå
- ålder
- intresse

Till sist vill jag genomföra en omröstning men det får bli på egen tråd.
 
:bow:

För mig är diskussion otroligt viktigt för den personliga utvecklingen, oavsett om det rör ridning, forskning eller matlagning. Diskussion förutsätter ju att alla inblandade inte tycker exakt lika, för då blir det ju ingen diskussion.

Men att inte tycka lika till att nedvärdera andra och håna sina meningsmotståndare är det långt. Jag har länge funderat vilket syfte dessa användare egentligen har - det verkar ju i alla fall inte vara att sprida kunskap om ridning och därmed bidra till att landets hästar får mer kunniga ryttare. Jag vet att jag vid tillfällen har frågat om målet med att föra debatten på det sätt som görs, men aldrig fått något svar.

Tyvärr är jag pessimistisk rörande forumets fortlevnad. Det har förekommit att forum stängts p.g.a. liknande "diskussionsförstörelse" som nu syns här. Bukefalos lär väl inte stänga, men när det i varenda diskussion förekommer inlägg som bara går ut på att håna och nervärdera lär ju de seriösa användarna, d.v.s. de som gillar att diskutera och vill utbyta tankar och åsikter, tröttna efter ett tag. Jag hyser tyvärr ingen förhoppning om att de som sabbar diskussionerna skall tröttna.

Som sagt - jag menar INTE att alla måste klappa varandra på huvudet och hålla med. Men ni kan ju själva tänka er hur en politisk debatt skulle bli om det fanns ett gäng som bara kommenterade hur värdelösa de andra var istället för att diskutera sakfrågan.

Som sagt - jag är pessimistisk rörande den fria diskussionens fortlevnad på forumet. Jag ser bara en lösning på problemet och den är inte speciellt demokratisk, vilket i sig går stick i stäv med hela iden om ett öppet diskussionsforum.

Anneli
 
Jag har nu uppmärksammats på detta problem finns.
Jag kommer försöka hinna kolla upp lite hur diskussionerna går och vilka det är som missköter sig.

Användare som missköter sig kan mycket väl stängas av utan föregående varning, även om en sådan varning oftast kommer först.

Uppmärksamma gärna mig och moderatorn på om folk missköter sig både på detta forum och på andra om så sker. Använd lämpligen Meddela moderator-länken under inlägget.
 
Det som känns tråkigt är att man knappt vågar yppa här inne att man är nybörjare.

Då får man ironiska gubbar och pikar om vartannat.

Men sedan finns det trevliga människor också ( sneglar åt Jegras håll :) )
 
Jag käner mig precis som du att jag inte vågar att stäla fråger här inne. Det är jätte tråkigt för jag vet att visa användare som befiner sig här inne är jätte duktiga och trevliga. De användarna är viliga att föra en bra diskution och är ochså mycket hjälpsama.
 
Håller fullständigt med. Tycker det är jättetråkigt och förstår inte alls varför man, om man nu inte gillar idén med barockridning, kan orka med att lägga ner energi på att förstöra här på detta forumet.

Ingen av diskussionerna det senaste har ju mynnat ut i något bra för oss barockryttare, istället blir det gliringar och bråk med "barock-hatare". Det gynnar väl inte någon?
 
Jag försöker att ignorera vissa användare!
( en av dom är säkerligen duktig, men riktigt kass på att framföra sina ideér och tips )

Så dessa personer kommer inte få svar ifrån mig på det dom skriver helt enkelt.

Tråkigt men jag tycker inte det är kul med pikar och hångubbar :(
 
Snorkfröken ber att få tacka för sig :bow:
Det har blivit en sån trist attityd här på sistone, och hon har annat för sig.
 
Håller helt med!

Hade det varit för ett år sen (tror jag) hade jag utan problem skrivit en tråd om mig och Ami och de problem vi hittat nu med hjälp av equiterapeut, men nu skiter jag i det för jag vet hur en sån tråd hade slutat... :crazy:

Trots att jag säkert hade fått mycekt utav en sån tråd som det var här inne förut.

Hoppas att vi kan få det så igen.

Någon nytta får man väl hoppas att din tråd/omröstning gör samt att Gunnar blivit uppmärksammad på det...
 
Jag tycker fortfarande att diskussionerna på barockforumet håller hög klass jämfört med på många andra forum. Här finns utrymme för att diskutera ridningens grunder, och läsa många kloka och initierade inlägg, vilket gör att man har intresse av att titta in på forumet även om man inte håller på med AR. Detta tror jag är anledningen till att det finns så många besökare här som inte ansluter sig till barockideologin. Men, det ursäktar inte att vissa personer promt skall uttrycka sin negatva inställning. Jag tycker nästan att det verkar vara ett tvångsmässigt beteende för somliga. Men sen tycker jag även att det är synd att andra skall haka på, och sänka sig till den nivån, med följd att diskussionen ballar ur. Vore mycket effektivare att ignorera dessa personer.
 
Jag antar att jag är en av de otrevliga :-) som inte håller med hela tiden så min åsikt här spelar väl egentligen ingen större roll men jag kan ju skriva den åndå.
Ute i stallarna så ser vi enorma effekter av barrockvågen som sveper genom slandet. Kolla bara på tråden här på barrock om vilka hästar folk har, de är inte många som är musklade på ett sätt så man ser att de rids hälsosamt.För barrockridning ÄR hälsosam ridning som ger bra musklade hästar OM man gör det rätt.

Om alla lovordar okunniga ryttare som sitter och vifftar och vrider på axlarna och drar ihop hästarna med stångbett med det stora målet PIAFF framför sig så blir det inte så bra till slut.
Därför tycker jag att det är jätteviktigt att även negativa budskapen förs fram.
Om alla sitter här och lovordar tygeln över manken och vifftande med axlar och att sänkta ryggar botas med stångbett så försvinner ju all bra effekt av den hälsosamma ridning som barrockridning faktiskt är.
Jag personligen tycker att det är väldigt kul med såna som tex Anti. Han har oftast har så jäkla rätt i de han skriver och han får säkert många att tänka till lite.Sen att folk i regel föredrar sanningar med modifikation och inpackat i 20 lager fjäsk och ursäkter är en annan sak.
 
Alla har varit barn i början, även de som kommit långt i sin utbildning av hästar samt sin egen utveckling. När man har hunnit till en viss nivå, bör man inte bara ha lärt sig de som har med ridningen att göra utan också hur man fick kunskapen.

Fick man sin egen kunskap med hjälp av hån och andra tillmälen, så är det väl ok att använda den tonen när man skriver. Men är det så att man fick sin egen kunskap på annat sätt, så är det väl enklare att använda den metoden. För har du förstått ordens innebörd och kan tillämpa dem, så kan säkert nästa göra det också.

Själv är jag smått allergisk mot instruktörer som skriker och gormar, samt använder en hånfull attityd. Varför, jo jag anser frankt att dom inte är kapabla att instruera och vet egentligen inte alls vad dom håller på med.

Det är viktigt att inte se sin egen kunskap som den enda, för så är det inte. Den framgång man själv har nått, beror på ekipaget. Detta kan ändras i samm stund som hästen får en annan ryttare, och problemen måste tacklas från ekipagets sammansättning och inte utifrån att ryttaren är korkad. :crazy:

En anna självklar sak är, att inte se ner på andra ryttare och kategorier. Vill man förmedla något bra, kan det ske utan förolämpningar och oförskämdheter. Om nu barock ridning är så fantastiskt som vissa påstår, så är det faktiskt lite märkligt i mina ögon att man framför det på vissa sätt som förekommit i en del trådar. :confused:

Det borde ju istället vara självklart att något så bra borde förmedlas till så många som möjligt, och det kan man bara göra genom att bemöta nya och nyfikan besökare på ett bra sätt inte genom hånfulla tillmälen och oförskämda kommentarer.
 
Detta inlägg från Iniana var väldigt bra.
Den visar på att all icke medhåll ska förbjudas även om det då går emot sagda principer som vi i Sveriga ska leva efter.
All icke medhåll, var ska gränsen sättas?
"Men ni kan ju själva tänka er hur en politisk debatt skulle bli om det fanns ett gäng som bara kommenterade hur värdelösa de andra var istället för att diskutera sakfrågan."
Finns det någon annan politisk debatt?
Hur ska man sen få det att följa det bestämmda innehållet? Med vapen tvång? Eller andra medel att bestraffa brott mot regeln?
Tänk en stund på vad det innebär. Och se runt i världen hur det ser ut där det tillämpas.
Den innre klubbens sammanslagning mot oposition är inget nytt eller unikt. Kan den tanken uppstå i hur man tar tygeltag så förstår man att det även finns massgravar. Grundtanken är exakt den samma, fast med andra synliga resultat.
 
Vi har ett gäng här på sidan som är som ungen i Kejsarens nya kläder, gapar "Han är naken!" och tror att de är de enda som har sett.

Vi är många som har sett, men som vet att inte kejsaren får några kläder ur mycket man än gapar. Bättre att lära kejsaren att sticka en tröja och sy sig ett par byxor.
 
Jag undrar ifall det handlar om fokus?
Meningarna och attityderna skiljer sig åt. Ofta kan man läsa fördomar och antydningar istället för rena åsikter. Rena spekulationer.
Alla har olika drivkraft, olika motivering till detta med ridning. Ridningen och utrustningen diskuteras in i minsta detalj men våra vänner hästarna kommer oftast i andra hand.
I mina ögon spelar ålder, erfarenhet och intresse mindre roll. Det är självransakan och hästkännedomen som är det primära, utan häst ingen ridning...
:)
 
Jag tycker att jag var ganska tydlig med att påpeka att jag INTE menar att en bra debatt eller diskussion är där alla håller med varandra:

"Diskussion förutsätter ju att alla inblandade inte tycker exakt lika, för då blir det ju ingen diskussion."

Däremot tycker jag att "inte hålla med" behöver vara detsamma som att håna sina meningsmotståndare - gör du?

Att du väljer att tolka vad jag skrivit som att "all icke medhåll ska förbjudas", TROTS att jag inledningsvis skrev att detta var just vad jag INTE menade är lite förvånande. Hur var jag otydlig?

Det jag har kritiserat är inte INNEHÅLLET i debatten när den är het utan FORMEN. Jag menar att det borde vara möjigt att diskutera och ha olika meningar UTAN att håna, nedvärdera, skriva varandra på näsan, anklaga meningsmotståndarna för att vara idioter, inte ha sett "sanningen", inte kunna rida, vara korkade, groupisar, urusla, ha fula hästar o.s.v.

Att håna och nedvärdera sina meningsmotståndare är i många fall lika effektivt som att förbjuda deras åsikter. Denna taktik används f.ö. rutinmässigt i vårt demokratiska land för att bibehålla gamla maktstrukturer och hindra jämlikhet och demokrati. Vanligen är syftet att få slut på diskussion och ifrågasättande.

Kanske skall man tänka en stund på det också...

Anneli
 
Inte heller jag förstår hur man kan välja att missuppfatta ett så glasklart inlägg som ditt första, men tror även det är här problemet ligger - att vissa väljer att missuppfatta för att få igång ett hetsigt meningsutbyte. Dessa sandlådekrig har inget med en givande diskussion att göra, och visst drar de ner stämningen och tonen i diskussionerna.

Är utöver detta allergisk mot generaliseringar. Har inne på detta forum fått höra till leda om alla dessa barockryttare som överböjer sina hästar på skarp stång, utan tillstymmelse till ryggverksamhet. Jag är dock så lyckligt lottad att jag inte har sett någon av dessa ryttare i verkligheten! Säkerligen finns de, men att därifrån ta steget till att alla är sådana...

Om alla kunde försöka hålla sig ovanför sandlådenivån, samt avstå från dessa generaliseringar tror jag att stämningen skulle höjas betydligt, och att vi skulle kunna DISKUTERA våra olika åsikter på ett sätt som alla kunde ha utbyte av.

Jag har svårt att diskutera med någon som endast nedvärderar och knäpper andra på näsan, mångårig erfarenhet har lärt mig att detta ofta tyder på inkompetens.

Tänk på att tomma tunnor skramlar mest...

/
Susanne
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 829
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
1
· Visningar
156
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp