Attraktionslagen (utbruten från Dejtingtråden 34)

Alltså att jag tycker inte någon sa ”allt dåligt som händer är ditt eget fel”.

Men gör man den tolkningen blir man såklart provocerad
Men det är ju det som själva "lagen går ut på"? Man får det man tänker/önskar sig. Så händer det dåliga saker i ens liv är det för att man tänkt på dem. Vill man bli av med dem så måste man önska och tänka på ett visst sätt. Det är ju rent trams!

Jag tänker på någon ur rik och känd bakgrund som säger åt någon på gatan att bara man jobbar hårt kan man få vad som helst. Öh nej.
 
Men det är ju det som själva "lagen går ut på"? Man får det man tänker/önskar sig. Så händer det dåliga saker i ens liv är det för att man tänkt på dem. Vill man bli av med dem så måste man önska och tänka på ett visst sätt. Det är ju rent trams!

Jag tänker på någon ur rik och känd bakgrund som säger åt någon på gatan att bara man jobbar hårt kan man få vad som helst. Öh nej.
Jag menade specifikt i trådstarten. Folk högg ju som galningar.
 
Sedan absolut, kritisera hemskt gärna attraktionslagen, det tycker jag man ska. Om något inte tål att debatteras är det troligen rätt skevt. Men det är skillnad på att kritisera fenomenet och att håna den som tror på det.
 
Nja, det går ju att relatera till det med. Du får vad du sänder ut för vibrationer, om du blir handikappad så har du ju sänt ut vibrationer som resulterat i att du blir handikappad.

Precis. Det får mig verkligen att undra hur denna typ av tänk rationaliserar medfödda funktionsnedsättningar. Har jag alltså haft dåliga vibbar redan som foster, eftersom jag föddes till autist? Eller är det karma också? Har alla vi funkisar varit Hitler i ett tidigare liv, eller vad? Ju mer jag tänker på det desto mindre logisk framstår hela grejen. Men så är det väl med mycket som har noll basis i vetenskapen, egentligen.
 
Precis. Det får mig verkligen att undra hur denna typ av tänk rationaliserar medfödda funktionsnedsättningar. Har jag alltså haft dåliga vibbar redan som foster, eftersom jag föddes till autist? Eller är det karma också? Har alla vi funkisar varit Hitler i ett tidigare liv, eller vad? Ju mer jag tänker på det desto mindre logisk framstår hela grejen. Men så är det väl med mycket som har noll basis i vetenskapen, egentligen.

Jag måste också utsöndrat massa dåliga vibbar - är också autist.
 
Snarare dess följare.
VEM här har ens antytt något av det du hävdar i den här tråden? Kan du ge mig en hint om var jag ska googla, eller söka efter webbsidor som styrker att du ens har stött på liknelsen med handikappade eller att "det riktar sig mot människor som är utsatta och säga åt dom att det är deras fel om dom drar till sig saker som skadar dom".
 
Om man bara ser till det positiva så förstår jag kanske någonstans vart tanken kom ifrån, det vill säga att plockar man russinen ur kakan så tjänar väl alla på att tänka positivt. Men det negativa överskuggar det positiva med hästlängder tycker jag. Just det här med att skuldbelägga, "du har det du förtjänar" känns rätt bajs överlag. Det behöver inte gå till ytterligheter som sjukdom, misshandel och så vidare. Om vi bara tänker på vart tråden startade, i dejtingtråden, så är det inte så jävla kul om man är singel och inte vill vara det, att få höra att hade du bara tänkt positivt så hade du minsann haft en relation. Eller du har ingen relation för du har gjort något ondskefullt innan/i ett tidigare liv?

Fanatism av alla slag är sällan bra. Jag är uppväxt på en liten ort där frikyrkorna hade ett hårt inflytande länge, så pass långt fram i tiden som i mina föräldrars generation (60-talister) kunde folk skylla allt från sjukdomar till barnlöshet på att någon levt syndigt, varit otrogen, druckit sprit, haft sex innan äktenskapet och en massa humbojumbo. Nej, jag tror inte det är därför X har drabbats av cancer, för att han hade sex en gång som femtonåring....
 
"du har det du förtjänar"
Jag vet vad attraktionslagen är och vad den går ut på. Jag gissar (endast utefter vad jag läser i den här tråden ska jag erkänna)att jag läst och lyssnat på liiite mer än de som skriver i den här tråden. Var finns allt det här som människor i den här tråden läst eller tittat på någon video på youtube där det sägs typ det som står ovan eller liknande.

så är det inte så jävla kul om man är singel och inte vill vara det, att få höra att hade du bara tänkt positivt så hade du minsann haft en relation. Eller du har ingen relation för du har gjort något ondskefullt innan/i ett tidigare liv?
Eller bara detta? Jag har sett rätt många youtubklipp och läst en hel del -men inte _någonstans_ under alla år har jag någonsin stött på ett sådant uttalande.

 
Jag vet vad attraktionslagen är och vad den går ut på. Jag gissar (endast utefter vad jag läser i den här tråden ska jag erkänna)att jag läst och lyssnat på liiite mer än de som skriver i den här tråden. Var finns allt det här som människor i den här tråden läst eller tittat på någon video på youtube där det sägs typ det som står ovan eller liknande.


Eller bara detta? Jag har sett rätt många youtubklipp och läst en hel del -men inte _någonstans_ under alla år har jag någonsin stött på ett sådant uttalande.
Jag har eller snarare hade en vän som uttalat trodde benhårt på attraktionslagen. Hon sa verkligen rakt ut att jag hade dragit på min dåvarande som misshandlade mig psykiskt. Jag hade enligt henne valt det kanske omedvetet med min energi. Sicket jävla bajssnack rent ut sagt.
Hon ansåg också att min stressfraktur i foten berodde på att jag valde att tolka tempot på jobbet negativt och om jag var lite mer positiv så skulle jag inte ha ont.
Hon delade så mycket smörja på Facebook om detta och hon hade flera vänner som annammat samma ”tro” som höll med. Det var extremt mycket skuldbeläggande i deras diskussioner, så jo det finns en hel del sånna människor som tolkar och propagerar Attraktionslagen så.

Därav är hon nu en fd vän.
 
@gulan Allt behöver inte sägas rakt ut, filosofin härleder ändå dithän. Om du endast får bra saker i livet för att du sänder ut bra vibbar så är ju den logiska slutsatsen att de som inte har det bra sänt ut dåliga vibbar, och därmed har sig själva att skylla snarare än slumpen, samhälleliga strukturer, eller annat trist.

Likasom att SD inte behöver säga rakt ut att deras politik missgynnar rasifierade. Det är en uppenbar sanning som förmedlas utan att behöva vara uttalad, eftersom alla pilar pekar dit.
 
@gulan Allt behöver inte sägas rakt ut, filosofin härleder ändå dithän. Om du endast får bra saker i livet för att du sänder ut bra vibbar så är ju den logiska slutsatsen att de som inte har det bra sänt ut dåliga vibbar, och därmed har sig själva att skylla snarare än slumpen, samhälleliga strukturer, eller annat trist.

Likasom att SD inte behöver säga rakt ut att deras politik missgynnar rasifierade. Det är en uppenbar sanning som förmedlas utan att behöva vara uttalad, eftersom alla pilar pekar dit.
:D:D Varför måste SD in o kleta i en sån hära tråd. Vi som hade så kul och en riktigt konstruktiv och saklig diskussion.....
 
Jag har eller snarare hade en vän som uttalat trodde benhårt på attraktionslagen. Hon sa verkligen rakt ut att jag hade dragit på min dåvarande som misshandlade mig psykiskt. Jag hade enligt henne valt det kanske omedvetet med min energi. Sicket jävla bajssnack rent ut sagt.
Hon ansåg också att min stressfraktur i foten berodde på att jag valde att tolka tempot på jobbet negativt och om jag var lite mer positiv så skulle jag inte ha ont.
Hon delade så mycket smörja på Facebook om detta och hon hade flera vänner som annammat samma ”tro” som höll med. Det var extremt mycket skuldbeläggande i deras diskussioner, så jo det finns en hel del sånna människor som tolkar och propagerar Attraktionslagen så.

Därav är hon nu en fd vän.

Fått höra samma sak i liknande situationer av flertalet "troende" samtidigt som dom rekommenderar självhjälpsböcker!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp