Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

I det fotot som från början fick mig att ställa frågor så tycker jag ändå att man ser skillnader.
dog-breeds-100-years-ago-and-today-19-5fa2c4a0ed251__700.jpg

Nu förstår jag att den moderna hunden är dåligt musklad tack vare @Red_Chili , den äldre ryggen/höften ser bekant ut från de andra nya fotona jag sett :up: Men jag tycker fortfarande att det är skillnad på tuck up/midjan, tog med något gammalt foto på en greyhound i senare inlägg också, därav mina frågor.
Men jag vet inte om det beror på att hundarna blivit lättare för att bli snabbare på banan eller om det är ett slags mode.

Tyvärr kan jag inte kliva tillbaka i tiden med ett måttband och jämföra storlekarna runt tuck up hos flera hundar från dåtiden och de moderna. Det kanske hade jämnat ut sig ändå!
Här är en bild på gamla hundens syster:

photo.812dc074707ea248.jpeg

De var troligen lika, pga syskon. Hon är dock inte i lika högt hull som hanen och står här rakare i kroppen än vad han gör på sin bild.
 
Tycker det är stor skillnad på den citerade bilden och den du postade!

Men jag menade inte ifall hunden kunde stå sådär av egen maskin. Det gör ju många raser när de ä nyfikna på något tex. Utan ifall det är så hunden står när den står fritt stående. :)

Fattar :)
 
Här är en bild på gamla hundens syster:

photo.812dc074707ea248.jpeg

De var troligen lika, pga syskon. Hon är dock inte i lika högt hull som hanen och står här rakare i kroppen än vad han gör på sin bild.
I mina amatörögon så ser hon rätt lik ut din unghund. Samma begränsade pälsöron ser jag dessutom! :laugh:
 
Mja, man har jagat med dessa hundar så länge att jag tror att dom var optimala långt innan kamerorna eller för den del västerlänningarna dök upp där. Så har det varit en förändring, så är den nog inte dokumenterad av oss, den inträffade långt före vi dök upp på scenen
Missuppfatta mig inte, jag menade inte som att västerlänningarna hade gjort den mera optimal, snarare tvärtom!
Tänker lite som @Wingates att de kan ha blivit snabbare men att andra områden har fått stryka på foten (tassen?) som krävs inom riktig jakt. För jakt är jag helt med om att den redan var optimal för i den miljön då som du säger har den använts till det under en lång tid, tänkte på att den skulle se lite "bättre" ut i västerlänningarnas ögon och vara snabbare på bana. Vilket är inte lika snårig eller kurvig som vild mark.
 
Missuppfatta mig inte, jag menade inte som att västerlänningarna hade gjort den mera optimal, snarare tvärtom!
Tänker lite som @Wingates att de kan ha blivit snabbare men att andra områden har fått stryka på foten (tassen?) som krävs inom riktig jakt. För jakt är jag helt med om att den redan var optimal för i den miljön då som du säger har den använts till det under en lång tid, tänkte på att den skulle se lite "bättre" ut i västerlänningarnas ögon och vara snabbare på bana. Vilket är inte lika snårig eller kurvig som vild mark.
Jag hänger inte med längre ☺️ Vilka vinthundar pratar vi om nu och hur/varför menar du att de förändrats?
 
De två importerade unghundarna som du visade foton på i ett tidigare inlägg. Menar inte att det bara är de två typerna dock, jag förstår att det finns flera som jag inte känner till.
Ah, alltså, båda är lika rastyppiska men ingen av dem har någon chans alls på fina priser på utställning i Sverige.

I mina amatörögon så ser hon rätt lik ut din unghund. Samma begränsade pälsöron ser jag dessutom! :laugh:
De har absolut sina likheter. Däremot, om man vill titta på hundar som är lika min Lily, kolla på den här :love: Född 1950.
photo.80a9fe2c39ed22b0.jpeg

1320905.jpg
 
Missuppfatta mig inte, jag menade inte som att västerlänningarna hade gjort den mera optimal, snarare tvärtom!
Tänker lite som @Wingates att de kan ha blivit snabbare men att andra områden har fått stryka på foten (tassen?) som krävs inom riktig jakt. För jakt är jag helt med om att den redan var optimal för i den miljön då som du säger har den använts till det under en lång tid, tänkte på att den skulle se lite "bättre" ut i västerlänningarnas ögon och vara snabbare på bana. Vilket är inte lika snårig eller kurvig som vild mark.
Det skulle i så fall enbart gälla Greyhound och i viss mån Whippet, de andra vinthundsraserna avlas inte för att springa på bana.
I den mån dom ägnar sig åt LC och racing så är det för nöjes skull, inte för en pengaindustri och raserna har inte direkt delats upp i en kappgren och en utställningsgren. Alla är mer ute för att föda upp en hund som är allround.
 
Det skulle i så fall enbart gälla Greyhound och i viss mån Whippet, de andra vinthundsraserna avlas inte för att springa på bana.
I den mån dom ägnar sig åt LC och racing så är det för nöjes skull, inte för en pengaindustri och raserna har inte direkt delats upp i en kappgren och en utställningsgren. Alla är mer ute för att föda upp en hund som är allround.
Dessutom går det inte att ha en hund som är "bara" snabb på lure coursing, det är ingen garanti att det är den snabbaste som vinner.
 
Jag har inte läst hela tråden (förlåt...) Men själv har jag liiite svårt för långhårig Schäfer. För mig är en Schäfer en atletisk sport/arbetande hund och den där pälsen ger (mig) mest intryck av att göra dem överhettade och besvärade. Finns det nån som vill träna och jobba med sin Schäfer som köper en långhårig?
Det finns långhåriga som tävlar IGP på hög nivå och i tjänst av bruksrypen.
 
Jag hänger inte med längre ☺️ Vilka vinthundar pratar vi om nu och hur/varför menar du att de förändrats?
Saluki tänkte jag på i det fallet, jag menar att rasen har förändrats i väst sedan dess jaktdagar. Givetvis inte så mycket som andra raser och det förs ju fortfarande in nya hundar från deras ursprungsområden så det är ibland inte så märkbart. Men @Red_Chili skriver ju att de importerade unghundarna hon lade in foton på inte har någon chans på fina priser, uppenbarligen innebär det att det finns en annan typ/modell som man föredrar i utställningsringen som är annorlunda från de mera ursprungliga typerna.
 
Det skulle i så fall enbart gälla Greyhound och i viss mån Whippet, de andra vinthundsraserna avlas inte för att springa på bana.
I den mån dom ägnar sig åt LC och racing så är det för nöjes skull, inte för en pengaindustri och raserna har inte direkt delats upp i en kappgren och en utställningsgren. Alla är mer ute för att föda upp en hund som är allround.
Hmm. Jag tror ändå att västerlänningarna har smått ändrat på de andra vinthundarna också, inte mycket mind you med tanke på vissa andra raser(!), för att de ska vara mera attraktiva i deras ögon eller i ringen.
 
Min egen ras är cocker spaniel och jag tycker att det är en vacker ras - både jakt- och utställningsvarianten. En jaktcocker som rör sig i full fart genom terrängen, fullt fokuserad men med den där räven bakom örat som är karaktäristisk för rasen är en fröjd att se. Extra plus om hunden sedan i stillastående är lite högre på benen och har lite kraftigare benstomme än en del exemplar man ser + får gärna ha ett lite mer utfyllt nosparti. Jaktcockrar i min värld får mycket gärna vara svarta och de måste ha den milda cockerblicken. Utställningscockrar som rör sig med naturlig resning och lätt steg i både trav och galopp (då de iofs gärna får gå lägre med nosen för att söka vittring), som är aningen mer eleganta än idealet i hemlandet gillar jag! De ska självklart ha tidigare nämnda milda blick som inte får störas av lösa ögon eller för mycket skinn. Även om blicken är mild ska det synas att det här är en hund där små horn kan växa ut - annars är det inte en cocker. Oavsett typ måste hunden ha rena linjer. För mycket päls på utställningscockrar förstör helt intrycket - de ska inte ha päls som en amris.

Bland övriga spaniels gillar jag utseendemässigt ESS, både show och jakttyp, även om jag ibland tycker att vissa show-varianter kan vara väl tunga. Jag har även sett en del riktigt fina field, gillar här de lite lättare (förmodligen för att en del av dessa är ganska "cockriga"). Amerikansk cocker spaniel skulle jag gärna ha en 1930-40-talsvariant av. Retrievers är ingen favorit men jag såg en otroligt fin goldenhane i somras. Väldigt muskulös, stram och väl sammanhållen utan att vara tung. Sen finns det en del otroligt fina flatcoated i Sverige.

Går vi utanför grupp 8 finns det framför allt två grupper som tilltalar mig: vissa terriers. Tycker en snygg släthårsfox är en av de finaste hundarna över huvud taget! Gillar även snygga och vältrimmade kerry blue och airdale framför allt. Det finns nog fler i samma gäng.

Sen är det vinthundar - och där tycker jag att nästintill alla raserna är vackra! Ingen fan av irländsk varghund, som jag tycker är för tung när de galopperar. Men de andra! Och även om jag gillar att se dem i utställningsringen är de allra finast när de galopperar i full fart och gärna i ett gäng.
 
Jag gillar många olika raser som skiljer sig väldigt mycket åt egentligen, både utseendemässigt och rasegenskaper. Älskar väldigt korthåriga hundar men även krullig/lockig päls. Cane corso är en av de vackraste raserna då de utstrålar styrka, självsäkerhet och deras kraftiga huvuden är så otroligt fina. Sen är jag också väldigt förtjust i många blandraser ex labradoodles då de är väldigt trevliga och söta och de har en fantastisk mjuk päls. Irländska varghundar är väldigt fina då de ser så där härligt rufsiga och oborstade ut, lite gatukorsningsstuket - like it! Också svag för mastiffer överlag, doge de bordeux .... :love:....men motsatsen är också italienska vinthundar som väcker min modersinstinkt. Däremot gillar jag inte afghaner som inte ser ut som hundar och heller inte borzoi som har konstig kropp.
Jag gillar absolut inte jämthundar eller andra raser som är skälliga och har svansen krullad över ryggen (de flesta typiska jakthundarna går fetbort) - inte tilltalande överhuvudtaget (fast jag tokgillar vorseth och pointer...). Har också svårt för griffon (typ aphundar), mopsar men tycker boxrar och engelska bulldogar är superfina men gillar inte de anatomiska nackdelarena så de raserna faller bort ändå. Har svårt för flattar (inte fina öht) samt schäferliknande raser då den typen av utseende ser så vassa och nää, tycker inte de är fina alls.
 
Hmm. Jag tror ändå att västerlänningarna har smått ändrat på de andra vinthundarna också, inte mycket mind you med tanke på vissa andra raser(!), för att de ska vara mera attraktiva i deras ögon eller i ringen.
Men är inte den penseln väl bred? Vad ändrade "västerlänningarna" ifrån? Det fanns (och finns) olika typer av jagande vinthundar i sina ursprungsområden i Asien/Nordafrika, inte ett homogent ideal eller homogen typ.

Jag tycker ofta att "då & nu-bilder" blir ganska missvisande ur den aspekten då de visar en typ som fanns "då" och en typ som finns "nu". Men beskriver dessa bilder verkligen något som är typiskt för "då" och "nu"? Ofta har det funnits och finns fortfarande en viss variation och den kan vara större eller mindre, beroende på ras och även på tidpunkt.

För övrigt tycker jag att Borzoi är ett exempel på en ras som faktiskt förändrats ganska lite om man tittar på gamla bilder och jämför med dagens hundar. Rasen verkar ha varit förhållandevis kontrollerade avelsmässigt i sitt ursprungsområde och föddes upp i kennels/flockar hos aristokratin. Dessutom fanns en skriven standard tidigt. Sen fanns och finns även där en variation i typ.
 
@Asko

Men jag förstår inte vad du baserar det på, från vilken tidpunkt du menar eller vad du menar med ”västerlänningar”. Greyhound och Whippet kommer från UK, Chart Polski från Polen, Magyar Agár från Ungern. Då blir det märkligt att säga att västerlänningarna ’ändrat på de andra vinthundarna’. Menar du när dessa raser först uppstod? För det är jättelänge sen de första vinthundarna kom till Europa, vi pratar perioder som en- och tvåhundratalet. En känd rasbeskrivning för hur en Greyhound ska se ut finns det t.ex. så tidigt som på 1400-talet.

Jag får intrycket av att du har en färdig slutsats som du vill att fakta ska passa in på istället för tvärt om?

Jag har om jag minns rätt sagt från början - eftersom jag lärt mig bl.a. av Red Chili - att det finns vissa uppfödare som fokuserar på en viss typ av Saluki och förstärker showiga drag t.ex. den långa pälsen på öronen. Sen får jag intrycket i den här tråden av att det kanske är mer utbrett än jag trott. Men jag vet också flera uppfödare som jobbar efter andra principer. Utöver det är det ju flera som sagt nu att vinthundar inte avlas på utseende.

Man ska heller inte glömma att det finns många länder där hetsjakt antingen är laglig fortfarande eller där hetsjakt pågår ganska omfattande trots förbud. För båda dessa används på vissa platser också lurchers, alltså blandningar mellan någon vinthundsras och en icke-vinthundsras, och longdogs, alltså blandningar av två eller fler vinthundsraser. Så när vi pratar att hundarna fortfarande används i sitt ursprungliga jaktsyfte behöver det inte vara länder längre bort än exempelvis Irland. Och sen finns det såklart vinthundar i andra världsdelar än Europa och Afrika också.
 
Det finns långhåriga som tävlar IGP på hög nivå och i tjänst av bruksrypen.
Den här hänger jag med just nu. Rena brukslinjer och husse siktar på IGP mästerskap framöver. Hundskrället har nyligen fyllt ett så det är en bit kvar men han besitter alla egenskaper som krävs och husse har tränat hundar till VM nivå tidigare så förutsättningarna finns. Sen att han är som en heliumballong på speed just nu kan jag leva med för han är ett riktigt lyckopiller. Jag tycker inte ens att han är ful längre :p.

1674911888392.png
 
@Asko

Men jag förstår inte vad du baserar det på, från vilken tidpunkt du menar eller vad du menar med ”västerlänningar”. Greyhound och Whippet kommer från UK, Chart Polski från Polen, Magyar Agár från Ungern. Då blir det märkligt att säga att västerlänningarna ’ändrat på de andra vinthundarna’. Menar du när dessa raser först uppstod? För det är jättelänge sen de första vinthundarna kom till Europa, vi pratar perioder som en- och tvåhundratalet. En känd rasbeskrivning för hur en Greyhound ska se ut finns det t.ex. så tidigt som på 1400-talet.

Jag får intrycket av att du har en färdig slutsats som du vill att fakta ska passa in på istället för tvärt om?

Jag har om jag minns rätt sagt från början - eftersom jag lärt mig bl.a. av Red Chili - att det finns vissa uppfödare som fokuserar på en viss typ av Saluki och förstärker showiga drag t.ex. den långa pälsen på öronen. Sen får jag intrycket i den här tråden av att det kanske är mer utbrett än jag trott. Men jag vet också flera uppfödare som jobbar efter andra principer. Utöver det är det ju flera som sagt nu att vinthundar inte avlas på utseende.

Man ska heller inte glömma att det finns många länder där hetsjakt antingen är laglig fortfarande eller där hetsjakt pågår ganska omfattande trots förbud. För båda dessa används på vissa platser också lurchers, alltså blandningar mellan någon vinthundsras och en icke-vinthundsras, och longdogs, alltså blandningar av två eller fler vinthundsraser. Så när vi pratar att hundarna fortfarande används i sitt ursprungliga jaktsyfte behöver det inte vara länder längre bort än exempelvis Irland. Och sen finns det såklart vinthundar i andra världsdelar än Europa och Afrika också.
@Asko Vill bara tillägga att mitt inlägg absolut inte är otrevligt menat, vore så onödigt om du skulle läsa det så :)
 
Jag tänkte kvadrat som i skissen jag snabbt gjorde nedan:
Visa bifogad fil 111418
Man ser att det är lite tomrum i högra övre hörnet eftersom ryggen lutar nedåt. Men det är kanske inte en sådan kvadrat man/ni pratar om? 😅

Har du något foto på den amerikanska varianten du nämner?
Blev nyfiken då det är just det där med lite klena bakpartiet som jag undrade över. Men då har det alltså blivit så i vissa fall med boxern, intressant.
Det där är inte en kvadrat, det är en rektangel. Kvadrat (som är liksidig) blir det först om du inkluderar benen!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp