Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Jag har inte läst hela tråden (förlåt...) Men själv har jag liiite svårt för långhårig Schäfer. För mig är en Schäfer en atletisk sport/arbetande hund och den där pälsen ger (mig) mest intryck av att göra dem överhettade och besvärade. Finns det nån som vill träna och jobba med sin Schäfer som köper en långhårig?

Finns ju långhårig Schäfer på polisens hundenhet så helt hopplösa kan de ju inte vara?
 
Det där är inte en kvadrat, det är en rektangel. Kvadrat (som är liksidig) blir det först om du inkluderar benen!
mayson-kin-planet.gif

Tydligen jag :o
 
Alltså, långhår ploppar ju upp då och då i de flesta linjer hos Schäfer. Anlagen finns i de flesta även de bruksavlade. Det är inte pälsen som gör dem sämre. Däremot så finns det uppfödare som bara avlar långhår och där är pälsen det primära och resten ofta inte så noga. Dessa brukar inte vara nån höjdare till arbete och är inte mycket till brukshund. De hundarna hamnar oftast hos folk som inte har nått intresse av en brukshund.
 
@Asko

Men jag förstår inte vad du baserar det på, från vilken tidpunkt du menar eller vad du menar med ”västerlänningar”. Greyhound och Whippet kommer från UK, Chart Polski från Polen, Magyar Agár från Ungern. Då blir det märkligt att säga att västerlänningarna ’ändrat på de andra vinthundarna’. Menar du när dessa raser först uppstod? För det är jättelänge sen de första vinthundarna kom till Europa, vi pratar perioder som en- och tvåhundratalet. En känd rasbeskrivning för hur en Greyhound ska se ut finns det t.ex. så tidigt som på 1400-talet.

Jag får intrycket av att du har en färdig slutsats som du vill att fakta ska passa in på istället för tvärt om?

Jag har om jag minns rätt sagt från början - eftersom jag lärt mig bl.a. av Red Chili - att det finns vissa uppfödare som fokuserar på en viss typ av Saluki och förstärker showiga drag t.ex. den långa pälsen på öronen. Sen får jag intrycket i den här tråden av att det kanske är mer utbrett än jag trott. Men jag vet också flera uppfödare som jobbar efter andra principer. Utöver det är det ju flera som sagt nu att vinthundar inte avlas på utseende.

Man ska heller inte glömma att det finns många länder där hetsjakt antingen är laglig fortfarande eller där hetsjakt pågår ganska omfattande trots förbud. För båda dessa används på vissa platser också lurchers, alltså blandningar mellan någon vinthundsras och en icke-vinthundsras, och longdogs, alltså blandningar av två eller fler vinthundsraser. Så när vi pratar att hundarna fortfarande används i sitt ursprungliga jaktsyfte behöver det inte vara länder längre bort än exempelvis Irland. Och sen finns det såklart vinthundar i andra världsdelar än Europa och Afrika också.
Jag blev lite överraskad att bara tre av de godkända vinthundraserna i skk är från mellanöstern/Afrika, det är sant.
Jag menar inte heller att alla vinthundar idag inte ser ut som "den gamla hunden", det har ju @Red_Chili tydligt visat mig. Det tredje stycket i din text är vad jag tänker nu, iom jag har lite kass tro om människan så ser jag en risk i att detta kan förvärras om man satsar för mycket på att de ska lyckas bra i ringen. Det räcker ju med att titta på andra raser för att förstå att den risken finns. Men jag är glad att det finns eldsjälar kvar som jobbar med och vill ha kvar det lite mera ursprungliga.
 
Men är inte den penseln väl bred? Vad ändrade "västerlänningarna" ifrån? Det fanns (och finns) olika typer av jagande vinthundar i sina ursprungsområden i Asien/Nordafrika, inte ett homogent ideal eller homogen typ.

Jag tycker ofta att "då & nu-bilder" blir ganska missvisande ur den aspekten då de visar en typ som fanns "då" och en typ som finns "nu". Men beskriver dessa bilder verkligen något som är typiskt för "då" och "nu"? Ofta har det funnits och finns fortfarande en viss variation och den kan vara större eller mindre, beroende på ras och även på tidpunkt.

För övrigt tycker jag att Borzoi är ett exempel på en ras som faktiskt förändrats ganska lite om man tittar på gamla bilder och jämför med dagens hundar. Rasen verkar ha varit förhållandevis kontrollerade avelsmässigt i sitt ursprungsområde och föddes upp i kennels/flockar hos aristokratin. Dessutom fanns en skriven standard tidigt. Sen fanns och finns även där en variation i typ.
Det är sant det du skriver om fotona som någon annan skrev tidigare, det behöver inte vara en utställningschampion på fotot utan kan lika gärna vara ett älskat husdjur som inte lyckas så bra i ringen. Det är definitivt något att ha i åtanke.

Jag håller med om borzoin.
 
Fast nu när jag tänker på det så gillar jag konvexa profiler på alla djur, förutom människan 🤔
 
Om vi på skoj(!) skulle jämföra dessa två raser vilken skulle ni föredra på utseendet?
scottishdeerhoundvsirishdeerhound_hd.jpg

Skotsk hjorthund eller irländsk varghund
(Fast dessa foton gör inte dem rättvisa, så bedöm inte efter dessa foton tack, tog bara den för att den hade en vs bild på 😅)

Jag säger bara utseendet då jag vet att hälsan ligger till stor nackdel åt irländsk varghund, jag antar(!) att därför skulle de flesta här välja en skotsk hjorthund att ha om de skulle välja att ha/äga en av dessa två.
 
Kanske bättre foton:
500

Irländsk varghund
Vs
Scottish-deerhound.jpg

Skotsk hjorthund

Jag frågar nyfiket eftersom jag gillar bägge så mycket på olika sätt. Från en början föredrog jag den skotska men när jag läste på om den irländska så kändes den lite mera i min smak och sedan dess har den bara blivit allt snyggare i mina ögon 😅
 
Det finns flera hundskelett på historiska museet i stockholms vikingaavdelning. De flesta såg ut att ha varit i 20-25 kilosklassen. Inga bjässar direkt!

Exakt, jämför med älghundar idag t.ex jämthund som ligger runt i den viktklassen så dom hundarna var nog också då av jakthundstyp. Man gissar att dom mer mindre och lågställda var vallhundstyp (typ västgötaspets-hållet).

Men vi är nog lite själv skyldiga till att det finns missförstånd angående "vikingahundar". Som ett exempel, ett vikingamuseum gjorde nyss en video och där går vikingarna med hundar i stuk med irländsk varghund. Möjligt att vi också tog hundar därifrån, men skulle ha varit kul att se en typisk hund som vikingarna hade. :grin: Nåväl.
 
Den hund som jag tror fått mest kommentarer när vi varit ute och gått bland folk är siberian husky, mestadels vit och med blå ögon, den drog till sig en del uppmärksamhet. Jag tror att väldigt få människor skulle ha några estetiska problem med den hunden. Själv tycker jag alla möjliga hundar är fina, kanske lite svag för funktionella typer av spetsar och så.
 
Den hund som jag tror fått mest kommentarer när vi varit ute och gått bland folk är siberian husky, mestadels vit och med blå ögon, den drog till sig en del uppmärksamhet. Jag tror att väldigt få människor skulle ha några estetiska problem med den hunden. Själv tycker jag alla möjliga hundar är fina, kanske lite svag för funktionella typer av spetsar och så.

Rullade svansar stör linjerna tycker jag. Allt förutom svansen kan dock vara fint på en dragtränad Siberian husky men helst utan blåa ögon. Tycker hundögon skär finast relativt mörka.

Sen tycker jag många spetsar har för små öron och fluffig päls så de ser mer ut som nallar än hundar.
 
Siberian husky har ju inte rullad svans?

Tänker du kanske på malamute, @WildWilma?

Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.
 
Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.
Ah. Visste inte att de räknades som en typ av spets!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp