Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.
Vad har ni för konstiga huskeys? :D En husky är ju en hårt arbetande atlet, då tycker jag att exempelvis den finska lapphunden eller pommen är mer vad du beskriver, med rundade öron och liknande.

Men nej, huskeys behöver inte ha blå ögon heller. :)
 
Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.

Dom allra flesta spetsraser har det men inte alla. T.ex lapsk vallhund ska den allra helst inte vara rullad (svanstippen kan ha en lätt rullning dock), men ibland dyker sådana upp eftersom det är en brokig ras med öppen stambok (+ en hel del fokus på arbetande hundar). Sen finns det olika grader av rullning förstås!
 

Bifogade filer

  • 518-lapsk-vallhund.jpg
    518-lapsk-vallhund.jpg
    26,4 KB · Visningar: 45
Den hund som jag tror fått mest kommentarer när vi varit ute och gått bland folk är siberian husky, mestadels vit och med blå ögon, den drog till sig en del uppmärksamhet. Jag tror att väldigt få människor skulle ha några estetiska problem med den hunden. Själv tycker jag alla möjliga hundar är fina, kanske lite svag för funktionella typer av spetsar och så.
Blå ögon hos hund är något jag har svårt för. Tycker de ”stirrar” och ser kalla ut.
 
Den vackraste hunden i mina ögon är beaglen.

Annars gillsr jag släthåriga hundar. Visst, de med mycket päls som tup golden, finsk spets, st bernard är också utsöta.

Ogillar krullig päls, strövhårig, trubbnosar, små ömtåliga hundar.
 
Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.
Kan det vara teckningen som spökar? Jag kan tycka att de ser lite gosedjursaktiga om de är väldigt fluffiga och har de där skarpa linjerna från teckningen i ansiktet, speciellt ihop med blå ögon. Så har dock inte de huskys jag träffat sett ut, utan de har varit gråa och sett mer ”normalpälsade” ut än de man får fram på en bildgoogling.
 
Den vackraste hunden i mina ögon är beaglen.

Annars gillsr jag släthåriga hundar. Visst, de med mycket päls som tup golden, finsk spets, st bernard är också utsöta.

Ogillar krullig päls, strövhårig, trubbnosar, små ömtåliga hundar.
Många stavfel, det går lite snabbt på mobilen ibland.
 
Kan det vara teckningen som spökar? Jag kan tycka att de ser lite gosedjursaktiga om de är väldigt fluffiga och har de där skarpa linjerna från teckningen i ansiktet, speciellt ihop med blå ögon. Så har dock inte de huskys jag träffat sett ut, utan de har varit gråa och sett mer ”normalpälsade” ut än de man får fram på en bildgoogling.

Ja så det är det nog. Vet inte om det är någon exteriörvariant av rasen eller ej. En mer naturligt tecknad siberian husky i bra kondition utan superfluff päls är ju en riktigt snygg hund.
 
Rullade svansar stör linjerna tycker jag. Allt förutom svansen kan dock vara fint på en dragtränad Siberian husky men helst utan blåa ögon. Tycker hundögon skär finast relativt mörka.

Sen tycker jag många spetsar har för små öron och fluffig päls så de ser mer ut som nallar än hundar.
Huskyn hade som sagt inte rullad svans. Själv har jag inget problem med rullad svans dock. Jag tycker nog bäst om spetsar med lagom mycket päls, det är enklast så. Jag ser faktiskt ganska sällan fluffiga spetsar. Blå ögon är relativt ovanligt men inget jag ser som varken positivt eller negativt, det är ögon och hunden ser med dem vilket är hela poängen. Det räcker gott för mig. Mörka ögon är förstås också alltid fint.
Tänkte nog att så gott som alla spetsraser hade rullad svans men tänkte galet.

Blåa ögon har väl inte alla siberian huskeys?

Vi har en brun/vit siberian huskey med blåa ögon här i byn sen någon månad men det är något som gör att jag inte faller för utseendet. Tycker den ser så "konstgjord ut". Lite för mycket som ett gosedjur.
Nej alla siberian husky har absolut inte blå ögon, just hon hade det vilket verkade vara en av de sakerna som väckte uppmärksamhet.

Det du beskriver är sannolikt en helt annan typ av siberian husky än den jag syftar på, för det här var en väldigt atletisk hund och inte alls åt utställningshållet varken i teckning, pälsmängd eller kroppsbyggnad. Tävlade en del i långlopp som pågick över flera dygn. Det fanns alltså ungefär noll av gosedjur över henne, men det kanske också delvis hade med utstrålning att göra, vilket eventuellt då bidrog till att få kom fram för att klappa utan mest kom med kommentarer på avstånd.
Blå ögon hos hund är något jag har svårt för. Tycker de ”stirrar” och ser kalla ut.
Stirrighet kopplar jag nog mer till ansiktsuttryck och hur mycket av ögat som är öppet. Blå ögon är väl något av en vattendelare, en del tycker de är obehagliga. Jag är ganska neutral: det är ögon, de fungerar att se med. Jag tycker kanske blå ögon passar hundar med en viss hållning och personlighet särskilt väl dock, till exempel just den hunden passade mycket bra i det.

Lite allmänt om uppseendeväckande utseenden:
Det kan säkert vara så att ett uppseendeväckande utseende drar till sig fler kommentarer rent generellt, medan kanske ännu fler faktiskt gillar ett vanligare utseende men bara inte kommenterar det. Så vad man får höra är kanske inte alltid ett mått på vilket utseende som allmänheten faktiskt uppskattar, utan beror nog delvis på hur mycket en hund sticker ut från mängden. Och just den hunden stack väl ut helt enkelt, på gott och ont.
 
Tillhör skaran som gillar naturligt utseende på hund bäst och tycker att min ras kelpie både är fin att se på och har de mentala egenskaper jag är ute efter. Trubbnos går fetbort för mig, det känns inte okej att bidra till en sådan avel. Är inte så förtjust i utseendet fluff i ansiktet, men lite skägg är bara charmigt. Spetsutseende är inte heller riktigt min grej. Men många jakthundar är väldigt fina, som vorsteh, setter och labbe. Dalmatinern är mycket vacker, men vissa hundar får ibland väldigt konstiga vinklar bak? Tror det är en kombination med brant kors, snäv knävinkel och för raka haser som ger krum rygg och krypigt utseende. Sen har jag en crush på borzoier sedan barnsben. Kanske någon gång...

När det diskuteras ögonfärg så kan jag tycka att det nästan är lite obehagligt med kritvita hundar som har kolsvarta ögon. Det blir för mycket konstgjort gosedjur för mig. Jag vill ha en hund med hasselnötsbruna ögon.
 
I grunden tycker jag ju om hunden som art och har de sista åren träffat många trevliga hundar av olika raser. Men som uppvuxen med boxer tycker jag alltid att det är svårare att få en bra kontakt med hundar av andra raser och jag tycker deras ansikten är lite .... opersonliga och tråkiga. Och nu kom jag ihåg att jag läst en artikel som kan styrka den känslan: https://www.veterinarmagazinet.se/2021/11/god-ogonkontakt-bakom-hundagares-val-av-brakycefala-raser/

"Resultaten tyder på att hos boxer, bulldog och mops är det centrala området i näthinnan mer utvecklat än hos andra raser. Det gör att dessa hundar svarar bättre på stimuli i det centrala synfältet, något som enligt de ungerska etologerna skulle det underlätta ögonkontakt med människor. Slutsatsen är att hundar med trubbnosiga hundar är mer benägna att titta sina ägare i ögonen, möjligen för att de ser det mänskliga ansiktet tydligare än andra hundar."

Det kan också hänga ihop med det som nämnts tidigare i tråden, att för att de ser mer "barnlika" ut så tittar ägare till trubbnosiga hundar dem i ögonen oftare. Men att den preferensen hos ägarna skulle ge skillnader i näthinnan på hunden har jag svårare att se. Jag upplever absolut att mina boxrar har lite mindre panoramavy än andra hundar, de är t.ex ganska dåliga på att hitta godis man kastar ut och de vänder gärna huvudet mot saker i periferin istället för att bara registrera det i ögonvrån när man tränar linförighet/fotgående.
 
Jag tycker om hundar som ser funktionella ut, starka och snabba. (Min aussie är på gränsen pga för mycket päls) Bland annat så går trubbnos, korta ben, superlång päls, pudelpäls går bort.

Raser som Malle och korthårig BC är favoriterna. :) Men skulle kunna tänka mig någon draghunds-blandning med om jag bara var intresserad av draget. Men tycker t.ex. Borzoi är jättefina och skulle kunna tänka mig en sådan om jag ville ha "sällskapshund".
 
Jag tycker om hundar som ser funktionella ut, starka och snabba. (Min aussie är på gränsen pga för mycket päls) Bland annat så går trubbnos, korta ben, superlång päls, pudelpäls går bort.

Raser som Malle och korthårig BC är favoriterna. :) Men skulle kunna tänka mig någon draghunds-blandning med om jag bara var intresserad av draget.
Varför just blandning?
 
I grunden tycker jag ju om hunden som art och har de sista åren träffat många trevliga hundar av olika raser. Men som uppvuxen med boxer tycker jag alltid att det är svårare att få en bra kontakt med hundar av andra raser och jag tycker deras ansikten är lite .... opersonliga och tråkiga. Och nu kom jag ihåg att jag läst en artikel som kan styrka den känslan: https://www.veterinarmagazinet.se/2021/11/god-ogonkontakt-bakom-hundagares-val-av-brakycefala-raser/

"Resultaten tyder på att hos boxer, bulldog och mops är det centrala området i näthinnan mer utvecklat än hos andra raser. Det gör att dessa hundar svarar bättre på stimuli i det centrala synfältet, något som enligt de ungerska etologerna skulle det underlätta ögonkontakt med människor. Slutsatsen är att hundar med trubbnosiga hundar är mer benägna att titta sina ägare i ögonen, möjligen för att de ser det mänskliga ansiktet tydligare än andra hundar."

Det kan också hänga ihop med det som nämnts tidigare i tråden, att för att de ser mer "barnlika" ut så tittar ägare till trubbnosiga hundar dem i ögonen oftare. Men att den preferensen hos ägarna skulle ge skillnader i näthinnan på hunden har jag svårare att se. Jag upplever absolut att mina boxrar har lite mindre panoramavy än andra hundar, de är t.ex ganska dåliga på att hitta godis man kastar ut och de vänder gärna huvudet mot saker i periferin istället för att bara registrera det i ögonvrån när man tränar linförighet/fotgående.

Kan man ha avlat fram det eller är det något som sitter ihop med brakycefali? Intressant forskning!
 
Kan man ha avlat fram det eller är det något som sitter ihop med brakycefali? Intressant forskning!

Svårt att säga vad som är hönan och ägget, men att det finns hos båda typerna av brakycefala hundar (de av asiatiskt ursprung och de med doggar i bakgrunden) kan ju tyda på att det helt enkelt blir så när det inte finns så mycket nos framför ögonen. Visserligen finns det mops i en del av de mindre brakycefala raserna av dogg-ursprung, men tror inte det finns nån mops i boxern.
 
Bort för mig går vita hundar, blå ögon, plattnosar, tunga kroppar, spinkiga kroppar, kortbenta, mycket rynkor och hängläppar. Sen gillar jag inte långhåriga eller extrema ludenpälsar. Långhårigt känns lite ofräscht och så vill jag kunna se hundens riktiga kropp. Inte en pälshög.
 
Min idealhund utseendemässigt är jaktgolden. Lätta men kraftfulla, fina proportioner, lagom mycket päls och snygga huvuden med glatt och vänligt uttryck. Jag gillar också labradorer, om de är normalviktiga och särskilt tikar (som min egen) pga har nättare huvuden. Jaktlabradorer är himla fina i kropparna oftast men jag saknar de karaktäristiska labbeansiktena på dem - tycker de ofta ser så sura ut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp