Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

Kanske lite off-topic, men den här tråden tillsammans med alla rasvalstrådar och ovanliga-raser-tråden har fått mig att fundera över vad folk egentligen tycker är attraktivt utseende på en hund?

Personligen har jag som allra svårast för krullig päls typ pudel (samt överdrivet mycket päls) och intryckt nos typ fransk bulldog samt väldigt, väldigt små hundar typ chihuahua. Blir därför alltid genuint förvånad när hundar med de här dragen eller av de här raserna används för att ta fram "söta sällskapshundar". Tycker att det är SÅ mycket mer attraktivt med funktionella hundar med rimligt mycket päls, nosar som går att andas genom och av en storlek som inte ständigt riskerar att bli ihjältrapmad...

Jag känner mig dock i minoritet - de flesta verkar hävda att de antingen inte bryr sig om utseendet alls eller att de där små kortnosade pälsmonstren faktiskt ÄR det sötasts som finns. Vad tycker ni?

Jag kanske är lite förstörd av min BK, men inga utseenden som är ofunktionella är fula. Är det logiskt? Allting som ger andnöd, ögonproblem, ryggsmärtor, svamp i hudveck... allt sådant är fult och ska bort.

Jag stör mig inte på krullig päls däremot, min (mycket vackra!) ras har korta styva pälsstrån som sticks och fastnar överallt så lite krull hade varit välkommet.
 
Jag stör mig inte på krullig päls däremot, min (mycket vackra!) ras har korta styva pälsstrån som sticks och fastnar överallt så lite krull hade varit välkommet.
För mig är den sortens päls typisk JRT-päls. Min gamla ridlärare hade en och vill minnas att den pälsen var som granbarr. Minns dock inte vilken av de två pälstyperna den hade, för tror att det finns två.

Vad har du för ras? :)
 
För mig är den sortens päls typisk JRT-päls. Min gamla ridlärare hade en och vill minnas att den pälsen var som granbarr. Minns dock inte vilken av de två pälstyperna den hade, för tror att det finns två.

Vad har du för ras? :)

Labrador, jakttypen.

Med päls som fastnar i allting, överallt.
 
Jag tycker om många hundraser, det kan skilja rejält mellan dom. Det finns ju så mycket fina raser att det skulle vara svårt att bara gilla en sort. Men överlag nättare och aktiva hundar. Inte för små och inte stora. Jag funderar på att nästa hund ska vara en Tollare och det är på gränsen till att vara för stort,dit men inte större. Men jag kan titta på större hundar och tycka att dom är fina om dom inte har en massa veck på nosen och dreggel och veck runt ögonen och när dom får som bilringar, det tycker jag inte om.

Jag tycker allt kortnosigt och trubbnosigt ser illa ut. Det utseende jag tycker allra minst om är olika bullys, då börjar jag nästan gråta. Men jag gillar fina ögon, vacker päls, utstrålning och självförtroende som gör att vissa hundar oavsett ras bara strålar och får min uppmärksamhet. Hunden ska vara byggd för rörelse, den ska kunna använda kroppen för ett aktivt liv och jag tycker nog att färgen spelar roll. Inte på hunden som individ men vad jag tycker är fint rent färgmässigt. Märker det extra mycket på nakenhundar.

Jag har 2 chinese crested. Min puff är fin både fullpälsad och nerklippt för det är verkligen det enda jobbiga med puffar. Att det krävs så mycket pälsvård. Annars skulle nästa hund igen bli en puff. Men dom har en elegans över sig, dom svävar när dom går, pälsen är mjuk och skön, ögonen stora och mörka och dom har värdighet. Kroppen är nätt men kraftfull och smidig.
 

Bifogade filer

  • 85AC4B39-EAB6-490C-A1BF-4E446D25AF7B.jpeg
    85AC4B39-EAB6-490C-A1BF-4E446D25AF7B.jpeg
    496,8 KB · Visningar: 54
Nakenhundar är ett kapitel för sig, det har fulavlats en del så många av dom jag möter uppfyller inte alla riktlinjer för rasen och pälsvård och hudvård är ofta eftersatt. Det är tråkigt för det är en ras som när det blir rätt, så som dom ska vara är bland dom finaste hundarna jag vet.

En bra kines ska hållas trimmad på kroppen eftersom det finns en femgradig skala med hur mycket kroppsbehåring en nakenhund kan ha. Får man en femma som jag innebär det att man måste trimma hunden för perfektion men det går på 10 minuter. Klart man kan strunta i att trimma men jag tycker en välskött hud och päls gör mycket. Jag borstar cresten varje dag.

Jag vill ha mycket crest på nacke, öron,ben och svans. Gärna kontrasterande färger mellan kroppen och cresten. Atletisk, smidig, snabb och med stora ögon som ser rakt in i en. Man ska kunna se personligheten avspeglas på utseendet.

B2C7AA7D-317A-41F1-AF26-CE4D92976D24.jpeg
 
Jag har 2 chinese crested. Min puff är fin både fullpälsad och nerklippt för det är verkligen det enda jobbiga med puffar. Att det krävs så mycket pälsvård. Annars skulle nästa hund igen bli en puff. Men dom har en elegans över sig, dom svävar när dom går, pälsen är mjuk och skön, ögonen stora och mörka och dom har värdighet. Kroppen är nätt men kraftfull och smidig.
Jag fick inte med bilden på puffen, jag kan inte se den i alla fall så hoppas jag inte spammar er andra ifall ni ser den
AD1EEF3D-74CA-4E48-BE6F-6E97AF3B83B4.jpeg
 
Mina favoriter är slädhundar såsom husky, malamute, samojed och grönlandshund samt spetsar som Eurasier, Keeshond, lapphundar osv. Tycker även belgiska vallhundar, äldre modell av schäfer (ingen räkstjärt eller klent byggd) samt collies är vackra.

Ogillar trubbnos, rynkiga, nakna, långa och tunga öron samt stor päls som trasslar och måste klippas. Spinkiga hundar, allt från chihuahua till kapplöpningshundar. Dreglande hundar. Modern engelsk bullterrier och deras huvudform (de äldre såg inte lika extrema ut) och hundar som ser "muskliga" ut.
 
Jag gillar skäggiga hundar, uppväxt med riesenschnauzer, men gillar även trubbnosar som fransk bulldog och bostonterrier, men framförallt strävhåriga hundar. Vad gäller trubbnosar så vill jag såklart att det ska finnas lite nos, inte för mkt rynkor och hängande ögon, det ska fortfarande se relativt sunt ut.
 
Vad gäller trubbnosar så vill jag såklart att det ska finnas lite nos, inte för mkt rynkor och hängande ögon, det ska fortfarande se relativt sunt ut.

Håller med. :) Jag har svårt för att så många drar alla trubbnosar över en kam, men å andra sidan skulle jag ju aldrig skaffa mig en hund med lång päls, oavsett ras men speciellt mindre och mellanstora. Slät, tight päls så man ser muskulaturen ska det vara för mig. :)
 
Håller med. :) Jag har svårt för att så många drar alla trubbnosar över en kam, men å andra sidan skulle jag ju aldrig skaffa mig en hund med lång päls, oavsett ras men speciellt mindre och mellanstora. Slät, tight päls så man ser muskulaturen ska det vara för mig. :)

Jag drar alla trubbnosar över en kam ja när det gäller det estetiska. Inga hundar med kortare nos än huvudet är långt eller underbett tilltalar mig estetiskt. Det ser för mig onaturligt ut på en hund.

Tror inte om raser som cavalier och staffe räknas som trubbnosar men de har också ofta för kort nos i förhållande till huvudet vilket inte tilltalar mig.

Rent hälsomässigt förstår jag att det finns en skala där de utan nos har det tuffast och de med en iaf hälften så lång nog som "normalt" kan ha nästintill fullgod andning i många fall. Men denna tråd var om det estetiska.
 
Jag drar alla trubbnosar över en kam ja när det gäller det estetiska. Inga hundar med kortare nos än huvudet är långt eller underbett tilltalar mig estetiskt. Det ser för mig onaturligt ut på en hund.

Ja och jag uttryckte att jag tycker det är underligt. Dvs att jag inte förstår varför det inte tilltalar eftersom det för mig är det "bästa" utseendet. Men därför la jag också till att jag ju tycker lång päls är oattraktivt, för att understryka att "smaken är som baken".
 
Ja och jag uttryckte att jag tycker det är underligt. Dvs att jag inte förstår varför det inte tilltalar eftersom det för mig är det "bästa" utseendet. Men därför la jag också till att jag ju tycker lång päls är oattraktivt, för att understryka att "smaken är som baken".

Fast det är väl inte ett dugg underligare än att vissa ogillar utseendet på långhåriga hundar och andra ogillar utseendet på korthåriga? Andra är mer flexibla med vilken pälslängd de gillar.

Samma med nosen längd. En del gillar utseendet med kort nos, andra "lång" och några är flexibla.

För att förstå någon annan måste man kunna bortse från sina egna preferenser. Även om jag helt ärligt tycker att ett boxerhuvud är något av det fulaste jag vet i hundväg så kan jag samtidigt bortse från mina egna preferenser och neutralt titta på en boxer och inse att för någon annan är detta det vackraste som finns i hundväg. Jag har inga problem att förstå det även om jag inte hållet med.

Sen att det finns extrema exteriören i många raser som går ut över hundens hälsa är en annan diskussion.
 
Fast det är väl inte ett dugg underligare än att vissa ogillar utseendet på långhåriga hundar och andra ogillar utseendet på korthåriga? Andra är mer flexibla med vilken pälslängd de gillar.

Och det var det jag menade när skrev "Jag har svårt för att så många drar alla trubbnosar över en kam, men å andra sidan skulle jag ju aldrig skaffa mig en hund med lång päls, oavsett ras men speciellt mindre och mellanstora." Nej, det är inte underligare, men för mig är det underligt (men jag vet att det är en fråga om preferens). Så jag svarade så till den enda andra personen som uttryckt en uppskattning för trubbnosar.
 
Ska jag gå bara efter vad jag själv gillar så lägger jag till border collie och collie (sett en riktigt fin korthårig, men båda sorterna egentligen) tillsammans med de funktionella spetsarna. Lite partisk, antar jag, när jag känner en väldigt fin individ med de inslagen samt polarspets. Erfarenheter formar ju mycket av ens preferenser, det är väl som med allt annat, och man ser nog mycket till vad som är praktiskt i sin omgivning med. I riktigt kallt klimat skadar det inte med lite mer päls till exempel, medan längre söderut hade det kanske varit enbart opraktiskt.

En av de hundar som jag inte direkt umgåtts med (och kanske därför inte heller hunnit bli lika partisk inför), men som ändå fått mig att haja till var en bekants vinthund, tror det var en greyhound men är osäker, som såg ut som om den gick på gym och lyfte tunga vikter. Såg fruktansvärt stark ut, mer än någon annan vinthund jag sett (de flesta har väl dock medvetet en lite annan look), och alla muskler syntes förstås väl i och med den lilla pälsen och den låga fettprocenten.
 
För mig är en defekt/ohälsosam fysik alltid oattraktivt.

Hårlag, pälslängd och färg mer en smaksak. Föredrar exvis blt före r i fråga om aussies, fawn istf svart vad gäller briard etc, men hundtypen i sig är naturligtvis lika attraktiv, men viktigare än färg och pälslängd är egenskaper.
 
Något (ehum 😅 ) inzoomad bild på shiban ikväll. Jag tycker att hon är en standardhund, eventuellt undantaget svansen
enligt tycke och smak. Jag tycker att det är en attraktiv hundtyp. :heart Praktisk form, praktisk päls...Inne på sitt trettonde år dessutom.
Jag har helt enkelt svårt att finna "fel" här. :D
20230206_143952.jpg
 
Inser att jag dras till hundens personlighet mycket mer än utseende. Om hunden är trevlig så kommer jag tycka att den är söt/vacker/charmig eller liknande. Tyckte att min lilla svarta var nästan ful när jag köpte henne. Nu är hon såklart vackrast i världen.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Med "det där" menar jag kläder på hund. Jag fattar att det finns raser med så tunn päls att de behöver hjälp att hålla värmen vintertid, men då är de ju inte så funktionella längre. Eller inte så funktionella i vårt klimat i alla fall. Och som jag sagt gillar jag det funktionella, hundar som kan göra det de var tänkta att göra från början och mår bra av det. Och som inte är avlade mot något annat, mer estetiskt mål.
Fast även hundar som har funktionell päls kan behöva täcke tycker jag. Min hund har funktionell päls, trots kortison, och tex. ösregnar det så sätter jag på regntäcke, särskilt om det samtidigt är kyligt, på promenaden (dock inte under aktiv träning) och när vi pausar i tex. fysträning utomhus så sätter jag också på täcke under pausen för att musklerna inte ska bli kalla.

Tänker även att det idag är vanligt att man sätter på täcke på sin jakthund under en jaktdag när den inte aktivt jagar för att inte musklerna ska bli kalla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp