Attraktivt utseende hos hund? - utbruten ur Oseriös avel 2022

För mig finns inget vackrare än en airedaleterrier. Ståtlig, pigg och funktionell.
 

Bifogade filer

  • Lipton.jpg
    Lipton.jpg
    72,5 KB · Visningar: 88
Ja det är vanligare. Vi tog hjälp av en bekant i avelsrådet som lyckades hitta en uppfödare i danmark där man behållt den mörka röda nyansen på jaktvarianten och även lite bredare skalle på iaf hanhundarna ♥️
Visa bifogad fil 112206
Spammar tråden men 😍
Vi har en av den här typen i byn också. Tycker han även är betydligt mer lågställd än de långbenta man oftast ser. Han är jättefin, men lite flamsig så shiban avskyr honom. 😅
 
Jag gillar lite strävt skägg! :love: Inte så mycket att det blir kletigt, men en strävhårig russel till exempel.
Blir lite busig byracka över uttrycket.
Visa bifogad fil 114900
Hmmm på gränsen... Jag är ju väldigt svag för jrt, det där känns som ett ok exempel 😊

Typ vorsteh. Skäggiga vorstar. Även de med lite skägg. Det ser smutsigt ut. Hur förklarar man det? Kletigt var nog ett bra ord.

Sedan resterande raser som har skägg det kan se sött ut som t ex westies men det är inget för mig. Det kan också se mindre bra ut som typ vorstar.

Förlåt om någon äger strävhårig vorsteh, jag hatar inte rasen och de släthåriga ser ju bra ut!
 
Jag tror vi försökte hålla fokus mer på att beskriva vad vi gillar snarare än vad vi ogillar, så folk inte behöver läsa en massa inlägg om att deras hund är ful 😂

Berätta gärna mer om vad du tycker om! Du nämnde Salukis i en annan tråd? ☺️
Anledningen till att jag nämner utseenden jag ogillar är för att jag gillar annars det mesta 😊 Det blir för långt att rada upp liksom.

Salukis är ju extremt vackra med sina eleganta ben och bepälsade öron 😍

Men sen så gillar jag ju nästan allt. Labradorer har sån fin glänsig päls och vacker gång. Schäfrar är vackra, hela dem. Hur vackra är inte collies eller tollare liksom?? Slädhundar, molosser, spetshundar... Ja nästan alla tycker jag om. Amstaff och vissa bullyhundar har ögon som ser in i själen och de har sån korthårig mjuk och underbar päls (dock finns det ju dessa exotics som jag inte kan stå bakom), samma vänliga ögon har också grandisar och labbar. 😍😍
 
Senast ändrad:
Jag är väldigt svag för slanka hundar med långa ben och proportionerligt huvud och nacke (inte sådär pyttesmå och korta som tex vinthundar har ibland, och min Bella). Lagom strävhåriga gillar jag också. En ras jag är väldigt svag för men inte riktigt kan sätta fingret på varför är bracco italiano för jag gillar varken grova kroppar eller hängiga läppar men bracco italiano ser så stolta och ädla ut trots det.
Går man till pälsraser så är det nästan vadsomhelst klippt asian fusion style 😍 Jag försöker klippa min lilla Pärla så men jag är ingen bra hundfrisör 😅
Sedan tycker jag mer och mer om Bellas utseende men det är nog mer för att jag älskar henne och för att hon är så himla knasig och fulsöt 🤣
CBF23486-DFAB-4E8C-9405-A0EAB7FB9C5D.jpeg
 
Jag tror bestämt det finns en sådan tråd också. :D
Ja men hette inte den här tråden ”Fula hundar” eller något i den stilen från början? Innan den döptes om i vad i alla fall jag tolkade som ett försök att inte skapa ett mindre inbördeskrig här 😂
 
Senast ändrad:
Ja men hette inte den här tråden ”Fula hundar” eller något i den stilen från början? Innan den döptes om i vad i alla fall jag tolkade som ett försök att inte skapa ett mindre inbördeskrig här 😂
Nej, läser du första inlägget handlar det ju om utseenden som anses vara attraktiva (populära raser/blandningar t.ex). Finns ingenstans frågan om vilka hundar man tycker är fula. Första rubriken var alltså rätt missvisande (troligtvis stressad mod som bara noterat innehållet i vissa inlägg) och därför ändrades den, för att matcha frågeställningen.
 
Ja men hette inte den här tråden ”Fula hundar” eller något i den stilen från början? Innan den döptes om i vad i alla fall jag tolkade som ett försök att inte skapa ett mindre inbördeskrig här 😂
Det var jag som skrev första inlägget i en annan tråd, och det blev senare utbrutet till en egen tråd. Jag tycker nuvarande rubriksättning matchar min ursprungliga frågeställning väl - jag funderade främst över vad folk tycker är ett attraktivt utseende hos hund, varför många tycker att små pudelpälsade och/eller kortnosade hundar är söta och varför många som ser sig som "seriösa" hundägare inte alls säger sig bry sig om utseendet.
 
Jag är väldigt svag för slanka hundar med långa ben och proportionerligt huvud och nacke (inte sådär pyttesmå och korta som tex vinthundar har ibland, och min Bella). Lagom strävhåriga gillar jag också. En ras jag är väldigt svag för men inte riktigt kan sätta fingret på varför är bracco italiano för jag gillar varken grova kroppar eller hängiga läppar men bracco italiano ser så stolta och ädla ut trots det.
Går man till pälsraser så är det nästan vadsomhelst klippt asian fusion style 😍 Jag försöker klippa min lilla Pärla så men jag är ingen bra hundfrisör 😅
Sedan tycker jag mer och mer om Bellas utseende men det är nog mer för att jag älskar henne och för att hon är så himla knasig och fulsöt 🤣
Visa bifogad fil 114901
Men vad har du sett för vinthundar med korta halsar? :)
 
Men vad har du sett för vinthundar med korta halsar? :)
Framförallt borzoi men också greyhound ibland. Säkert fler också men nu står det still i huvudet. Speciellt när de har minimalt huvud så ser halsarna ännu kortare ut och ett för litet huvud kan även ge en illusion av kort hals trots att den inte är kort egentligen
 
Framförallt borzoi men också greyhound ibland. Säkert fler också men nu står det still i huvudet. Speciellt när de har minimalt huvud så ser halsarna ännu kortare ut och ett för litet huvud kan även ge en illusion av kort hals trots att den inte är kort egentligen
Väl värt att tänka på är att de kan se ut att ha väldigt olika halslängd beroende på humör :p

Viss skillnad mellan de här två bilderna tex:
89145043_1598375816977459_1415382235896348672_n.jpg

279116705_2265555080259526_6036973555356661218_n.jpg
Men ja, det finns väl en anledning till att jag sällan lägger ut bilder på dem när de står ihopsjunkna :D
 
Väl värt att tänka på är att de kan se ut att ha väldigt olika halslängd beroende på humör :p

Viss skillnad mellan de här två bilderna tex:
89145043_1598375816977459_1415382235896348672_n.jpg

279116705_2265555080259526_6036973555356661218_n.jpg
Men ja, det finns väl en anledning till att jag sällan lägger ut bilder på dem när de står ihopsjunkna :D
Jo, jag vet 🙂 Vinkeln som fotot är tagen i spelar ju också väldigt stor roll, men jag har sett för många bilder på borzoi och greyhound utan hals och med minimalt huvud för att det ska vara dålig hållning och kass fotograf varje gång.
Bella har jättekort hals men det går ju att få den att se längre ut med rätt vinkel och hållning. Inga bra bilder men jag har tömt telefonen 😅
B5768217-93E8-40E8-A8D9-FD72A3E0479E.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp