Atv eller traktor

TBear

Trådstartare
Hej,
Har köpt en liten gård med igenväxta betesängar.
Ska köpa mig en maskin för att slå gräs och tunnare sly och undrar om en mindre traktor eller en atv med slackhack kan fungera.

Har ni tips på köp som passar behoven?

/Thomas
 
Jo, snöröjning lär behövas :)

Inser att en liten traktor är mest användbar.

Frågan är bara vad jag ska köpa. Är oefaren vad gäller märken och antal hk etc. Vill ju även hålla ned kostnaderna...
 
Hej,
Har köpt en liten gård med igenväxta betesängar.
Ska köpa mig en maskin för att slå gräs och tunnare sly och undrar om en mindre traktor eller en atv med slackhack kan fungera.

Har ni tips på köp som passar behoven?

/Thomas
Jag har putsat med atv, och det tar evigheter... En liten traktor har du mycket mer nytta av!
 
Vi har nöjt oss med fyrhjuling.
Plogar, putsar beten, kör runt gödsel och annat jox i vagn, köra vattenvagn till bete, familjeutflykter, flyttar vagnar..

Ibland är jag sugen på traktor också, men fyrhjulingen är lätt och smidig och jag kan ta mig överallt med den vilket jag inte kan med traktorn.
 
Senast ändrad:
Givet en budget på 50.000 kr.

Allt som en ATV kan göra, kan en traktor göra, fast bättre.

Behöver man hantera saker som "behöver lyftas", som t.ex. att flytta snöhögar/snövall efter plogbilen/plogtraktorn, hantera stora balar med foder eller strö, planera ut grus, köra huggen ved i vedsäckar, eller flytta annat gods på pall eller utan pall i skopa eller pallgafflar, så är en ATV fullständigt värdelös.

ATV:n är för lätt för att kunna "skjuta undan" kompakta isiga snövallar, och kan definitivt inte flytta andra saker.

Behöver man putsa beten/gärden regelbundet, så är traktorn det bättre alternativet. Betesputsar för ATV, är endera billiga och urusla, eller halvbra-bra men då lika dyra som betesputsar (slaghack) till traktor.

En mindre, smidig traktor, i 50-60 hk klassen, med frontlastare, löser allehanda arbetsuppgifter, och bör gå att hitta för runt 50-60 tusen kronor.

En ATV är väldigt begränsad i vad den kan göra. Den kan i princip "dra saker efter sig". men då den saknar trepunktslyft och kraftuttag, samt ej kan förses med frontlastare, så är det mer av en komplementmaskin, än den enda maskinen man långsiktigt vill ha på gården.

En annan brasklapp: de billiga "Kinamaskinerna" i 400-500 kubiksklassen kan kosta så litet som under 50.000 nya, men har ytterst variabel kvalitet. Begagnade kinamaskiner kan vara riskabelt att köpa, förutom av ett par märken, då det kan vara problem med reservdelar och reparationer.
Ska man ha en ATV som man kan lita på, så får man köpa en märkesmaskin, begagnad eller ny. Ny får man räkna med att punga ut 80.000-100.000 kr, och ska man köpa begagnat, så är det lika "svårt" eller svårare än att hitta en bra begagnad traktor.

Det bästa användningsområdet för ATV är som miniskotare i skogen (kompletterad med griplastarvagn), och som hjälpmedel för att hämta hem skjutet vilt vid jakt.

Mitt råd skulle vara att höja budgeten en aning, för att kunna få en litet nyare traktor med ett kompaktare format men med samma kraft som de "gamla trotjänarna".
 
@skogaliten (eller alla som vill svara så klart!) vi är i samma sits och har kikat lite på en minitraktor? Är de också värdelösa på en hästgård eller kan de funka för mindre arbeten?
Vi är inga bilmekaniker och har svårt att hitta på blocket..
 
Minitraktor med lastare, som t.ex. en begagnad Kubota, eller någon nytillverkad (det finns OK indiska, turkiska eller kinesiska) i 35 hk klassen, löser det mesta som en något större traktor löser, men orkar inte lyfta/hantera fullstora rundbalar med hösilage eller ensilage (400-600 kg).
Slagklippare för mindre traktorer finns det gott om nya att köpa, både av bra kvalitet men också billighetsmaskiner som man bara blir ledsen på, eftersom de inte håller vad de lovar.
"Skotta" snö, "skyffla" grus, flytta på gödselhögar, köra ved m.m. går utmärkt med 35 hk traktorn, man kan vårda betena med gräsharv och betesputs, och man kan ha en liten hydraulisk tippkärra och en skogsvagn med griplastare till kompakttraktorn.

De flesta kompakttraktorerna (35 hk) klarar rundbalar med hö (250-300 kg). Man kan dock behöva provköra , med en bal på spjutet eller i klämman. Extra bakvikt/hjulvikter bak av något slag kan behövas.

Även om 35 hk traktorn stillastående i bra balans orkar lyfta en hösilage bal någon dm från marken, så blir det besvärligt att köra , kanske ogörligt, att köra med balen i lastaren, i synnerhet när väglaget är "sådär".
Som exempel, titta t.ex. på specifikationerna för Kellfri:s 35 hk traktor, där frontlastarens lyftkraft anges till 450 kg. Specade lyftkrafter brukar dock inte gälla i praktiken, utan ska man köra säkert med traktorn, så "lyfter den lite mindre".

Man måste upp i storleken kring 50 hk för att traktorn och frontlastaren ska klara av de tunga balarna på ett säkert sätt. Med en 50-60 hk traktor så kan man också använda flera redskap av jordbrukskaraktär, så har man ambitionen att "ta eget hö" och åtminstone slå själv och stränga, så måste man ha en traktor i den storleken.

Det finns folk på de flesta håll, som kan hjälpa till med göra service och laga de där något äldre traktorerna, äldre Ford, Volvo BM, Massey Fergusson, John Deere m.fl.
Om det är viktigt med frontlastaren för att hantera storbalar, så köp en komplett traktor med lastare, där det finns "tredje funktion", så att det går att använda balklämma.

Räkna med att när det dyker upp ett exemplar av de där äldre 2wd traktorerna i rimligt skick, och inom rimligt räckhåll, får man punga ut med minst 70.000-100.000 kr, för en traktor man inte måste "skruva på hela tiden".


Jag föredrar att ha en 4wd traktor för körning med tunga balar i frontlastaren, och då hamnar priset på kanske 130.000-150.000 kr.

Det är mycket stor "brist" på begagnade traktorer med lastare på marknaden.
Den senaste traktorn jag köpte begagnad för några år sedan, kan jag sälja idag, och göra en vinst på ungefär 50.000 kr!

Om blocket och auktionssajter som Klaravik m.fl. känns läskigt, prata med en (eller flera) "maskinhandlare" för lantbruksmaskiner i närområdet, de får ofta in traktorer som kan passa på hästgårdar som inbyten.

Ett alternativ till traktor och atv, om det inte är viktigt att kunna putsa beten, utan om snöröjning, "skyfflande" av gödsel och förflyttning av ensilage/hösilage är de primära behoven, är att istället skaffa en "kompaktlastare" som t.ex. Avant eller Norcar av lämplig storlek.
Dessa går passar dessutom utmärkt till att köra ut djupströbäddar (varmbäddar) från trånga lösdrifter. Kompaktlastarna är dock lite sämre på att köra "i terräng" (på åker går bra), och har inte trepunktslyft.

Efter att ha provat oss fram, med "små", lite äldre, begagnade traktorer, en kompakttraktor av nyare snitt (ett kort tag), så har vi kommit fram till att tillförlitlighet i alla väder, och mångsidighet är det viktigaste. De tyngsta jobben, som att pressa och plasta rundbalar, plöjning, och vältning lejer vi bort. Men att kunna köra ut balar att fodra med, går liksom inte att leja bort, och det är ruskigt opraktiskt att leja bort sådant som betesputsning och snöröjning.
Resultatet har blivit att vi behöver en kompetent och driftsäker jordbrukstraktor som inte är alltför gammal och sliten, och där det är lätt att få hjälp med service och reparationer.

Vi har valt att ha en 4wd jordbrukstraktor (årsmodell 1997) av ett av de mest välkända märkena på 85 hk med frontlastare (eftermonterad 2010), samt en kompaktlastare.

Traktorn jobbar både med balhantering, på åkern (gräsharvning, trumslåtter, strängning/vändning, harvning efter plöjning, betesputsning, såmaskin, tallriksharv m.m.), med förflyttning av riktigt tunga saker inomgårds i lastaren och drar vid behov tippkärra och skogsvagn.

Kompaktlastaren används vid snöröjning (oerhört mycket tyngre och starkare än en atv fast den är lika stor utvändigt), för att gödsla ur stall/lösdrifter, planera ut grus, mocka hästhagar, vi kör ut salt och vattendunkar till hagarna, kör ut stängselmaterial, den drar gruskratta på gårdsplanen, plockar sten på åkern, drar en mindre släpkärra vid behov och skulle kunna dra en vattenvagn om vi hade en. Dessutom så kan den lyfta kubiksäckar med ved, och man kan fylla skopan med trädgårdsavfall för bortforsling...
 
Allt som en ATV kan göra, kan en traktor göra, fast bättre.
Njaaaaa, skulle jag vilja säga. Jag bytte ut min traktor som användes typ 20 timmar per år mot en större ATV som används i alla fall 50 timmar per år, eftersom den helt enkelt har fler användningsområden. Dessutom är den roligare!

Visst, traktorn funkade att göra allting med, men den är ju osmidig ifall man inte lägger rätt så mycket pengar på den. Min fyrhjuling är betydligt smidigare, speciellt i lite tightare utrymmen i hagarna. Dessutom är fyrhjulingen snabbare att jobba med, då traktorn är en aning segare och allting tar liksom lite längre tid. Dessutom är fyrhjulingen rolig och användbar där traktorn helt saknar användningsområde, typ åka till grannen och dricka bärs, eller "köra" staketrundan på sommarbetet, åka på kantarellrunda i skogen, etc.

Nu plogar jag bara gårdsplan och grusvägen, men oj vad enkelt det är med fyrhjulingen och plogbladet jämfört med traktorn. Traktorn tog ju dubbelt så lång tid och det blev inte hälften så bra.

Jag rekommenderar helt klart att köpa en fyrhjuling istället för en traktor.
 
Njaaaaa, skulle jag vilja säga. Jag bytte ut min traktor som användes typ 20 timmar per år mot en större ATV som används i alla fall 50 timmar per år, eftersom den helt enkelt har fler användningsområden. Dessutom är den roligare!

Visst, traktorn funkade att göra allting med, men den är ju osmidig ifall man inte lägger rätt så mycket pengar på den. Min fyrhjuling är betydligt smidigare, speciellt i lite tightare utrymmen i hagarna. Dessutom är fyrhjulingen snabbare att jobba med, då traktorn är en aning segare och allting tar liksom lite längre tid. Dessutom är fyrhjulingen rolig och användbar där traktorn helt saknar användningsområde, typ åka till grannen och dricka bärs, eller "köra" staketrundan på sommarbetet, åka på kantarellrunda i skogen, etc.

Nu plogar jag bara gårdsplan och grusvägen, men oj vad enkelt det är med fyrhjulingen och plogbladet jämfört med traktorn. Traktorn tog ju dubbelt så lång tid och det blev inte hälften så bra.

Jag rekommenderar helt klart att köpa en fyrhjuling istället för en traktor.
Vi valde också en ATV före traktor. Dels för att vi kommer att dra ut vilt vid jakt och dels för att våra marker är väldigt kuperade och det känns säkrare med en atv. Nu fick vi en nyare och fräschare maskin med bla värme i handtag och bra blinkers och ljus, vilket känns säkrare än de ganska skruttiga traktorer vid tittat på i samma prisklass.
 
Njaaaaa, skulle jag vilja säga. Jag bytte ut min traktor som användes typ 20 timmar per år mot en större ATV som används i alla fall 50 timmar per år, eftersom den helt enkelt har fler användningsområden. Dessutom är den roligare!

Visst, traktorn funkade att göra allting med, men den är ju osmidig ifall man inte lägger rätt så mycket pengar på den. Min fyrhjuling är betydligt smidigare, speciellt i lite tightare utrymmen i hagarna. Dessutom är fyrhjulingen snabbare att jobba med, då traktorn är en aning segare och allting tar liksom lite längre tid. Dessutom är fyrhjulingen rolig och användbar där traktorn helt saknar användningsområde, typ åka till grannen och dricka bärs, eller "köra" staketrundan på sommarbetet, åka på kantarellrunda i skogen, etc.

Nu plogar jag bara gårdsplan och grusvägen, men oj vad enkelt det är med fyrhjulingen och plogbladet jämfört med traktorn. Traktorn tog ju dubbelt så lång tid och det blev inte hälften så bra.

Jag rekommenderar helt klart att köpa en fyrhjuling istället för en traktor.
Har du frontlastare och trepunktslyft på din ATV??? Hade du lastare på din traktor? För att försöka ploga snö annat än på en väg, med bakmonterat schaktblad i trepunktslyften är "inget roligt".

För visst kan man "åka en runda" av olika slag med en ATV, men man kan ju inte använda skopa, pallgafflar, eller nyttja kraftuttagsdrivna redskap.

Tidsåtgång, arbetsbredd och kvaliteten på t.ex. att köra en betesputs/slagklippare med traktor är mycket bättre, medan det med en ATV tar så mycket mer tid, och ger ett sämre resultat. Med en betesputs (på traktorn) med sidoförskjutning eller en släntklippare, så kan man ju putsa åkerrenen, vägrenen och ner i diken också.

Och hur gör du när du ska samla ihop och flytta gödsel/urmockat?

Eller om du beställt grus, och det ska planeras ut på avsedda ställen?

Eller för den delen mocka hagar?

Med en smidig traktor med lämplig skopa, så kan man så att säga "skyffla ihop" hästhögarna i vinterhagen på våren, och man kan gödsla på de marker där gödsel behövs.

Med en traktor med frontlastare, kan du jämna ut gruset på gårdsplan, placera en skopa grus vid en
grindöppning och jämna ut det.

Med skopan på frontlastaren, så kan man "trycka ner" stängselstolpar, och skopan kan användas till att transportera stolpar och andra tillbehör för stängsling.

Att slå sig igenom en plogbils isiga snövall med en Atv går ju inte. Inte heller att flytta på ansamlade snöhögar och snövallar.

Åka kantarellrunda i skogen strider mot terrängkörningslagen. När du kanske kör försiktigt och omdömesgillt, så öppnar du också för att andra som inte har så värst mycket omdöme, för crossförare och andra som inte har i skogen att göra med sina motoriserade redskap.
Man får endast köra motordrivna fordon i terrängen i samband med jordbruksarbete eller skogsbruk.

Dessutom så förutsätter jag att ölen är alkoholfri eller lättöl. Att framföra motorfordon efter att ha druckit alkohol är mycket farligt och olämpligt.

Relativt antalet ATV i Sverige, så sker det väldigt många olyckor, ett flertal med dödlig utgång, varje år.
Ofta sker olyckorna i samband med alkoholförtäring, inte sällan så körs också ATV av personer som saknar förarutbildning och körkort. Många unga använder ATV som "leksak".

Men har man inga behov av frontlastare, så har man inte.

Fast gamla skruttiga och klumpiga traktorer, med halvhydrauliska lastare är föstås inte så roliga att jobba med.

Alldeles för många som har hästar på egen gård, satsar på alldeles för skruttiga traktorer.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
829
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 100
Senast: LiviaFilippa
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp