Rolfan

Trådstartare
Blev lite hastigt och lustigt med en aubergine idag.
VAD gör jag med den?
Något favoritrecept?
Jag har något avlägset, svagt minne av att tidigare i livet blivit bjuden på någon sladdrig, lite slemmig auberginerätt med fadd smak och har sen dess (20 år?) inte vågat mig på den själv...
Nu står jag helt plötsligt här med en i kylen.
Vad ska jag laga?:confused:
Hjälp!
 
Jag rekommenderar att skiva den, steka skivorna ganska hårt i massor av olivolja och sedan ringla honung över. Jag är inget stort fan av aubergine men detta är sjukt gott!

Rekommenderar för övrigt också att först skiva den, salta skivorna och sedan låta dem dra i typ en halvtimme för att bli av med överflödig vätska. Annars kan den bli just lite sladdrig och allmänt o-god. Överblivet salt torkas med fördel av innan du steker upp den.
 
Pasta a la Norma får mina röst alla dagar i veckan! Det är skälet att jag försöker odla aubergine i år :d
 
Jag brukar dela dom i halvor, göra lite snitt i köttet, ringla lite olivolja över sedan in i ugnen på 200° tills dom fått färg. Under tiden steker jag köttfärs med vitlök och kryddar med lite vad jag känner för. Ofta lite persilja, timjan, oregano samt en buljongtärning, salt och peppar. När auberginerna är klara tar jag ut dom ur ugnen och griper ur dom, lägger det sedan i köttfärsen och rör ihop. Smakar av. Lägger sedan köttfärsröran tillbaka i auberginerna smular fetaost över och sedan in i ugnen igen till dom fått färg. Brukar servera med sallad och röra på creme fraiche, vitlök, persilja, mynta, salt och olivolja. Mums!
 
Jag steker eller ugnsrostar aubergine.
Med salt peppar valfri annan krydda.

Blir gott,inte det minsta sladdrigt :)
 
Jag lägger den som ett lager i lasagne! Skivar bara tunt, brukar lägga färs, pasta, sås, aubergine, färs osv. Blir otroligt mycket godare än klassisk lasagne :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Alla kartonger jag har släpat med mig fyllda med alla saker som jag har samlat på mig under livets gång har nu kommit till en vägs ände...
Svar
0
· Visningar
452
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 278
Senast: Calmiche
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 175
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp