Aupair-intervju

Masqueradee

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp och tips igen!
Jag har blivit kontaktad genom en "privat" aupair-sida av en familj som tycker att min profil låter intressant, och jag tycker att det verkar mer än okej att få åka och jobba hos dom.
Jag har bara haft kontakt med mamman i familjen och hon vill ringa innan och prata samt att jag kommer ned och hälsar på/provjobbar innan vi bestämmer något, vilket är helt förståeligt!
Här kommer mina frågor och funderingar:
- Vad ska jag fråga under intervjun?
- Vilka frågor kan jag förvänta mig?
- Hur frågar jag snyggast om jag eventuellt får någon ersättning (tror knappast att jag får det/förväntar mig inte det, men vill gärna veta endå)?
- Några andra tips ni vill dela med er av till en som aldrig ens varit på någon slags arbetsintervju förr, eller varit i kontakt med en aupair-familj?
- Några tips på do's & don't som aupair?
 
Nu behöver jag hjälp och tips igen!
Jag har blivit kontaktad genom en "privat" aupair-sida av en familj som tycker att min profil låter intressant, och jag tycker att det verkar mer än okej att få åka och jobba hos dom.
Jag har bara haft kontakt med mamman i familjen och hon vill ringa innan och prata samt att jag kommer ned och hälsar på/provjobbar innan vi bestämmer något, vilket är helt förståeligt!
Här kommer mina frågor och funderingar:
- Vad ska jag fråga under intervjun?
- Vilka frågor kan jag förvänta mig?
- Hur frågar jag snyggast om jag eventuellt får någon ersättning (tror knappast att jag får det/förväntar mig inte det, men vill gärna veta endå)?
- Några andra tips ni vill dela med er av till en som aldrig ens varit på någon slags arbetsintervju förr, eller varit i kontakt med en aupair-familj?
- Några tips på do's & don't som aupair?

Är du inskriven på AF? De kan hjälpa till med reseersättning (oftast i form av biljetter) i många fall. Ta kontakt med din handläggare om du har någon.
 
Jag har jobbat som au pair och hade några intervjuer innan jag hittade "min" familj.
Vanliga frågor varierar ju lite på hur gamla barnen är och var dina arbetssysslor kommer vara. Men några vanliga kan vara t.ex.
  • Berätta om din erfarenheter med barn.
  • Är du van att göra hussysslor? (är man 19 och bor hemma kanske man aldrig har tvättat, lagat mat o.s.v).
  • Vad gör du på fritiden?
  • Vilka aktiviteter kan du göra med barnen? (Typ om man gillar att sjunga, måla, pyssla o.s.v).
  • Om man har körkort, första hjälpen utbildning eller livräddningcertifikat?
Annars brukar det mest vara att prata om sig själv och man få höra om hur familjen fungerar. Mest för att kolla att era personligheter och livsstilar passar ihop. Och kanske dom fråga hur du skulle göra om du hamnar i en viss situation med barnet/barnen eller berättar hur dom ser på barnuppfostran för att se att ni tänker samma.
Att vara au pair är ju mer än ett jobb, det är ju en livsstil och då är det viktigt att det känns bra för båda. Så säg inte ja till den familjen om du känner dig lite osäker bara för att få komma iväg, för då blir det bara pannkaka i slutänden.
Är det en stor stad är det ju lätt att hitta andra au pairer, men annars kan det vara lurt att fråga var det finns att göra, och om det finns något sätt att träffa folk i din egen ålder där.

Man ska ju ha en viss summa i månaden och sedan ska dom stå för gratis boende och betala de vanliga matkostnaderna. Om du är medlem på aupairworld så finns det en flik där det står hur mycket som är det minsta man ska få i månaden i olika länder.
Vissa au air föräldrar betalar ju för resan, men jag tror inte det är något krav när man åker utan förmedling. Mina betalade dit och hemresa och även en resa hem i mitten av min vistelse.
 
Senast ändrad:
Jag har arbetat som au pair. :)

Jag skulle bl.a. fråga lite om barnen och vad de tycker om att göra och om de har några aktiviteter/skola som de deltar regelbundet i (beroende på ålder) och om förväntas det att du skall delta i det också? (T.ex. Babysim eller rytmik/dans)

Kommer du ha tillgång till bil? Även på din fritid? Om inte, finns det bra buss/tågförbindelser? Även om man har världens bästa familj så vill man gärna kunna hitta på egna saker/träffa vänner.

Finns det många andra au pairer i området? Har familjen haft någon au pair innan? (Och i så fall, kan du få kontaktuppgifter?)

Betalt borde du absolut få, summan varierar väl lite från land till land men oftast finns det ju något slags minimum, så var inte rädd att ta upp frågan. Fråga också hur många timmar i veckan du förväntas jobba och ungefärliga arbetsuppgifter.
 
Kul! Var är det du ska vara i så fall?

Jag hade ingen intervju innan jag var au pair, men hade nog frågat ungefär samma saker som nämnts. Nu när du har möjlighet att åka ner och hälsa på kan du ju passa på att känna av stämningen i familjen och hur de (både vuxna och barn) uppför sig mot varandra. Det säger nog mer än alla intervjuer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 558
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 620
Senast: Ramona
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 765
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp