U

ullis25

Jag har funderingar på att skaffa en Australien shepherd. Det man läser mycket om är hur der skiftar mycket i mentaliteten hos dom. Och att man som köpare måste vara nogrann med linjer och uppfödare.

Jag som är helt nybörjare inom rasen har ingen aning om vad jag ska leta efter. Så tips och råd motteges gärna. Ni får gärna pm:a tips på uppfödare.

Det jag är ute efter är en allround hund som jag kan träna allt möjligt med. Vet inte vilket jag kommer tycka är roligast så jag vill prova på en hel del. Jag hade från början tänkt skaffa en bc till vallning, men känner att tiden för vallningen inte räcker till. Så aussien behöver inte vara avlad för vallning.
 
Sv: Aussie

Frågan jag då genast ställer mig är om en hund av vallande ras men som inte vallar är ett så värst bra exemplar av rasen övht.
Jag känner en uppfödare ganska väl, inte för att jag är intresserad av rasen, det är en kompis till mig. Jag tycker dock att du ska ta kontakt med rasklubben (googla) och ta kontakt med någon du tycker verkar kunnig därifrån.

Jag tycker faktiskt dessutom att du ska veta exakt vad du ska göra med hunden innan du skaffar en aussie, du kanske kan få göra ett studiebesök hos någon :laugh:
 
Sv: Aussie

Jag som är helt nybörjare inom rasen har ingen aning om vad jag ska leta efter. Så tips och råd motteges gärna. Ni får gärna pm:a tips på uppfödare.

Jag har tittat på flera raser med "nya ögon" när jag letat efter hund. Det som är riktigt effektivt, men tidsödande (speciellt om det är en stor ras) är att skriva ut en lista på uppfödarna (finns ofta listade på rasklubbens hemsidor) och sedan gå igenom dem.

Hur ser hundarna ut, finns olika typer. Vilka kennlar meriterar sina hundar med arbete, istället för med fokus på utställning. Gör de MH regelbundet osv.

Man kan också göra en sammanställning på SKK:s avelsdata där du ber att få fram t.ex. alla aussies födda de senaste åren som har: gjort MH, är röntgade, ögonlysta (eller vilka tester som nu ska göras inom rasen) och sen får du upp en lista. Om en eller flera kennlar nämns ofta skulle jag börja med att titta på dem.

När man börjar få lite inblick ser man vilka bra kennlar som samarbetar med vilka (stamtavlor på hundarna) och vilka linjer man gillar. Men som sagt, det tar tiiiid. :p
 
Sv: Aussie

Försök ta kontakt med så många människor som möjligt som har rasen, med uppfödare och rasklubben. På så sätt får du en större inblick i rasen med olika linjer med mera och din chans till att få en bra Aussie ökar.
Det är ju en ganska delad ras, med både vallnings-, bruks- och utställningsavel.
Hittar du kombinationer så försök ta reda på så mycket som möjligt runt dem. Hur föräldrarna är både mentalt och hälsomässigt. Vad som finns bakom dem, syskon och eventuella tidigare avkommor.
Det är en tidskrävande men rolig och intressant sysselsättning! ;) :).

Varför är det en Aussie som du vill ha?
 
Sv: Aussie

När du skriver att du vill ha en allround hund så skulle jag rekomendera en från utställnings linjerna, dom är väldigt allround, väljer du en som är vallningsavlad så ska du nog hålla på med vallning.

Jag har en som är av utställningslinjer och är 1,5 år, kan varmt rekomendera rasen om du vill ha en lagom energisk hund som gillar att träna.

Råder dig att kontakta olika uppfördare och höra med dom vad dom avlar efter för egenskaper, kolla runt på alla hemsidor och se vad du gillar för typ.
 
Sv: Aussie

Fast varför ska man egentligen stödja en avel på lugnare hundar i en av de mest aktiva raserna vi har? Är det inte bättre att hitta någon annan ras som passar ens behov och intresse bättre då?
 
Sv: Aussie

Aussien är inte en ren vallhund utan även en vakthund och gårdhund, att man i många år avlat så starkt på vallning här i sverige säger inte att det är standarden för rasen.
 
Sv: Aussie

Det var ju inte det jag skrev heller. Utan att det var en väldigt aktiv hund.
Och jag tror inte att det är utställningsaveln som är standarden för rasen heller..

Jag kan inte riktigt se att vi i Sverige har avlat mycket på Aussiens vallningsdel, det är ju mest bruksinriktade kennlar vi har faktiskt.
 
Sv: Aussie

Vad har du emot att jag valt en hund som passar mig utmärkt?
 
Sv: Aussie

Nu var det inte just ditt val av hund jag diskuterade. Jag tycker det är jättebra om du har hittat en hund som passar dig! :).

Dock så anser jag att det är lite fel utveckling att utställningsavla en arbetande ras.
 
Sv: Aussie

Är igentligen fel ord att säga utställningsavlad för det är dom ju inte, dom kan fortfarande användas inom bruksgrenarna, min egen har visat sig duktig inom spår, lydnad och agility som vi jobbar vidare med:) uppfödaren till min hund vallar med sina och har fått väldigt bra omdömme för att hon har så bra kontakt med hunden
 
Sv: Aussie

Jo att de fortfarande går att jobba med det vet jag :), och det är ju skönt det!
Jag är mer rädd för hur utvecklingen kommer att bli. Det är ju ingen lögn att med utställningsavel så sätts det ofta lite för mycket fokus på just utseendet och mindre på mentaliteten. Samt att en hårt arbetande ras kanske borde förbli det.
 
Sv: Aussie

Vi delar verkligen inte uppfattning om utvecklingen av rasen och hur dan den är i dag :)
 
Sv: Aussie

jag har haft (och har nog fortfarande lite) problem med rasen. man träffar så ofta aussies som beter sig väldigt illa, som är aggressiva, gapiga, neurotiska. men nu har jag faktiskt träffat en som har alla förutsättningar att bli riktigt bra. hon är en blandning av utställningslinjer (fadern) och vallningslinjer (modern). hon är riktigt översocial dessutom, precis i min smak :D
 
Sv: Aussie

*kl*
Som vanligt så gödslas det med fördomar.

Vill man ha en någorlunda stabil Aussie, så köper man inte en utställningsvariant, vill man ha en vallhund så köper men en BC eller WK
 
Sv: Aussie

Och jag tycker precis tvärt om :D ang. aussien förstås, annars håller jag med
 
Sv: Aussie

Härligt att du har träffat en trevlig aussie :D

Vi har ju diskuterat aussie förut och kommer i håg att du inte gillade rasen, men visst finns det guld korn, det gäller att vara mycket noggrann när man väljer kennel och föräldrar.
 
Sv: Aussie

Jag har en Aussie som är en sån där utställningsflopp.

Importerad från Norge, vacker som en dag men omplacerad pga av mentaliteten. Men även en sån blir ju vad man gör den till. Tycker inte att han har några som helst problem idag. Men det är ingen labbe som älskar alla. Jag skulle aldrig tveka, nästa hund blir också en Aussie.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 354
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 037
Senast: Dandylinn
·
Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 845
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat intressera mig för att skaffa en till hund att tävla med. Har funderat mycket på en aussie och BC men känns lite...
Svar
5
· Visningar
2 077
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp