Australian Shepherd som stallhund?

Pricken2004

Trådstartare
Hej! Är det någon som har haft Australian shepherd som stallhund? INTE bara som stallhund givetvis, men som helt enkelt har haft med sig sin Aussie till stallet, haft den lös och kanske fått följa med på ridtur och så. Har det funkat bra? Jag tänker på vall beteendet, hur gick du/ni tillväga för att säkerställa att hunden inte fick för sig att börja valla hästarna osv.
Tack på förhand!:)
 
Jag hade med min äldsta en kort period innan jag fick ta bort min häst och skulle säga lydnad. Aussien har inte riktigt samma vallning som bc utan kroppsvallar och där är det lydnaden jag lutar mig på. Säger jag nej till att valla så är det ett nej. Det är ett nej oavsett om det är en häst, anka eller får och det får mina lära sig ganska snabbt.
Sen vet jag tyvärr inte hur dem är när dem väl tänt på djur. Den erfarenheten har jag inte då min häst togs bort när min aussie var ca 6-7 månader. Men innan det gick det bra.
 
Hej! Är det någon som har haft Australian shepherd som stallhund? INTE bara som stallhund givetvis, men som helt enkelt har haft med sig sin Aussie till stallet, haft den lös och kanske fått följa med på ridtur och så. Har det funkat bra? Jag tänker på vall beteendet, hur gick du/ni tillväga för att säkerställa att hunden inte fick för sig att börja valla hästarna osv.
Tack på förhand!:)
Om vallbeteendet och hästar har jag inget att säga, men en sak att ha med sig är att det finns en hel del aussies med mycket jaktlust, kan gälla både synretning och spår. Min äldre hade exempelvis aldrig kunnat vara lös på ridtur. Jag behövde finnas nära och ständigt scanna omgivningen, han vara bara lös på väl valda platser.

Sen vet jag att det finns en del folk som tycker att det inte spelar någon roll pga "hunden kommer tillbaka inom några minuter", själv ser jag det som oacceptabelt (och lagvidrigt) att möjliggöra för hunden att sticka på vilt på det sättet. Skulle jag köpa aussie-valp med mål att kunna ta med den på ridtur skulle jag vara väldigt noga med att kolla upp jaktlust i linjerna.
 
Om vallbeteendet och hästar har jag inget att säga, men en sak att ha med sig är att det finns en hel del aussies med mycket jaktlust, kan gälla både synretning och spår. Min äldre hade exempelvis aldrig kunnat vara lös på ridtur. Jag behövde finnas nära och ständigt scanna omgivningen, han vara bara lös på väl valda platser.

Sen vet jag att det finns en del folk som tycker att det inte spelar någon roll pga "hunden kommer tillbaka inom några minuter", själv ser jag det som oacceptabelt (och lagvidrigt) att möjliggöra för hunden att sticka på vilt på det sättet. Skulle jag köpa aussie-valp med mål att kunna ta med den på ridtur skulle jag vara väldigt noga med att kolla upp jaktlust i linjerna.
Och vara beredd på att det ändå kan skilja mycket inom linjer 👍
Jag har två aussie, bor deltid på hästgård. Mina är nära släkt. Den äldre kan vara med på ridtur, den yngre absolut inte. De kan vara lösa på gården, men jag har fått jobba på att den yngre inte ska ta på sig att valla hästarna. Hage med djur i innebär tillträde förbjudet för dem båda. Det gäller också att de är nöjda med sina uppdrag, uttråkade skulle de lätt kunna hitta på egna uppgifter. De är arbetsvilliga, precis som jag vill ha dem, men då är det också mitt ansvar att de får utlopp för det på ett bra sätt.
 
Jag tycker man ofta ser aussies i stall men tror också att det är en individfråga om dem funkar naturligt eller om man behöver begränsa/ träna mycket.
De flesta jag känner har varit rätt tuffa mot sina hundar med minsta vallbeteende mot hästarna.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 711
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 282
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 031
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp