Australien och mobiltelefoni

Otherside

Trådstartare
Dottern ska som sagt till Australien i mars, har work-and-travelvisum som räcker ett år. Nu är vi osäkra på hur vi ska lösa mobiltelefoni-frågan.

Hon har avtal med Halebop som räcker ett år till, men priserna för samtal/mess från Australien och även till henne, är rätt saftiga. Typ 20:- minuten....

Hon kan fixa nytt SIM-kort i Aus - men skulle det å andra sidan bli billigare, om hon t.ex. köper kontantkort där och använder? Kostnaderna för samtal till och från Sverige blir väl fortfarande dyra? Medan hennes lokalsamtal ju blir rejält billigare.

Nån med lite tankar? Nån som bor där? Hon kommer inte ifrån sitt avtal med Halebop än på ett år så det kostar ju oavsett om hon använder det eller ej.

(Om hon nu ens kommer sig iväg - känns lite osäkert med Coronaviruset och resa via Hongkong...!! )
 
Här skulle jag väl säga att det är surfen som avgör. Att ringa och smsa blir dyrt oavsett abonnemang men kontaktmöjligheter via nätet blir billigare med lokalt abonnemang. Skulle aldrig använda svenskt abonnemang där. Vad för typ av lokalt är väl smidigast att kolla upp på plats tänker jag.

Edit; jobba med wifi är ju ett alternativ men känns bökigt under så lång tid. Det funkar ju på en semester.
 
Jag köpte simkort med massa surf och gratis samtal till Sverige (och massa andra länder) när jag var där på semester. Finns massa olika sorter att välja mellan. Jag har plats för två simkort i min telefon så hade både mitt svenska och australiensiska i. Mina systrar som varit där betydligt längre kör bara sina australiensiska simkort. Dom ringer över messenger när dom ringer hem till Sverige. 🙂
 
Jag köpte simkort med massa surf och gratis samtal till Sverige (och massa andra länder) när jag var där på semester. Finns massa olika sorter att välja mellan. Jag har plats för två simkort i min telefon så hade både mitt svenska och australiensiska i. Mina systrar som varit där betydligt längre kör bara sina australiensiska simkort. Dom ringer över messenger när dom ringer hem till Sverige. 🙂
Vad slags telefon är det som kan ha två simkort i?

Och vilket simkort hade gratis samtal till Sverige??

Vad tycker dina systrar om Australien? (Ja, jag är en mamma som är superglad över att hon reser iväg men biter på naglarna i hemlighet...) Har de fått jobb eller semestrar de? Bostad...? Du får hemskt gärna berätta om du vill :-)
 
Vad slags telefon är det som kan ha två simkort i?

Och vilket simkort hade gratis samtal till Sverige??

Vad tycker dina systrar om Australien? (Ja, jag är en mamma som är superglad över att hon reser iväg men biter på naglarna i hemlighet...) Har de fått jobb eller semestrar de? Bostad...? Du får hemskt gärna berätta om du vill :-)
Ganska många telefoner har den funktionen, jag har en Huawei p20. Tror mitt hette optus, fanns flera märken med gratis samtal till Sverige, så bara att välja en sort som passar.

Mina systrar trivs jättebra! Ena kommer nog aldrig hem igen 😉 syster 1 åkte på working holiday, fick ett andra år godkänt. Hon reser runt med sin pojkvän, dom bor i sin van, ibland på hostel. Nu blir hon kvar ett tag i Perth för jobb, tror dom kommer hyra lägenhet då.

Syster 2 åkte dit för att plugga men är på väg hem till Sverige just nu för att byta till ett working holiday visum. Så hon drar snart tillbaka igen för att roa sig. Hon har jobbat utanför studierna och bott i kollektiv i Sydney.

Jag drar nog dit igen, tänker mig en månad över jul och nyår, fick definitivt mersmak 😊
 
Ganska många telefoner har den funktionen, jag har en Huawei p20. Tror mitt hette optus, fanns flera märken med gratis samtal till Sverige, så bara att välja en sort som passar.

Mina systrar trivs jättebra! Ena kommer nog aldrig hem igen 😉 syster 1 åkte på working holiday, fick ett andra år godkänt. Hon reser runt med sin pojkvän, dom bor i sin van, ibland på hostel. Nu blir hon kvar ett tag i Perth för jobb, tror dom kommer hyra lägenhet då.

Syster 2 åkte dit för att plugga men är på väg hem till Sverige just nu för att byta till ett working holiday visum. Så hon drar snart tillbaka igen för att roa sig. Hon har jobbat utanför studierna och bott i kollektiv i Sydney.

Jag drar nog dit igen, tänker mig en månad över jul och nyår, fick definitivt mersmak 😊
Härligt!! Jag bunkrar positiva kommentarer allt jag kan! Dottern ska först till Melbourne men sen resa norrut längs kusten och sen får vi se. Hoppas att hon kan fixa tillfälliga jobb och spä ut reskassan lite.
 
Skaffa ett lokalt sim-kort med surf och ring hem över WhatsApp är en fungerande lösning. Om hon skaffar en telefon med dubbla sim-kort (det finns många som sagt, jag har en Nokia 8) ska hon vara noga med att stänga av roamingen på det svenska.

WhatsApp är gratis och det brukar vara bra samtalskvalitet.Båda parter måste fixa ett konto, naturligtvis.
 
Skaffa ett lokalt sim-kort med surf och ring hem över WhatsApp är en fungerande lösning. Om hon skaffar en telefon med dubbla sim-kort (det finns många som sagt, jag har en Nokia 8) ska hon vara noga med att stänga av roamingen på det svenska.

WhatsApp är gratis och det brukar vara bra samtalskvalitet.Båda parter måste fixa ett konto, naturligtvis.
När min son var i USA och vunnit ett stort mästerskap glömde han alla regler om mobil och samtal och fick en räkning på 16 000 kr när han kom hem :crazy: :wtf:
 
Hennes mobilräkning hos Halebop kommer hem till oss, så där finns ju en risk...! Jisses!!
Vet inte hur det är med halebop men med comviq kan man iaf spärra så att det aldrig går över en viss kostnad om jag minns rätt.
Enklaste är sannolikt att köpa ett simkort där, för en så lång vistelse hade jag helt klart gjort det. Så att hon kan surfa och ringa via facetime (om hon har iPhone), whatsapp eller messenger. Med alla kan man ringa både röstsamtal och videosamtal :)
 
Skaffa ett simkort här i Aus. Telstra är bäst men dyrast. Optus fungerar hyfsat bra om man håller sig längs kusten.
Absolut.inte.vodafone! Fungerar inte utanför storstäder.


Men sedan finns det andra bolag som utformat specialplaner med tex mera surf eller internationella samtal. Billigare dessutom!
Bäst av dessa är Boost (telstra nätet) eller Amaysim (Optus nätet).

Dessa simkort kostar runt 20-30 dollar i månaden att fylla på. Simkort kan köpas i tobaksaffär, i supermarket, på flygplatsen mm. Telefonen måste vara olåst dock.

Att ringa till Sverige är dock att föredra facetime, Skype eller någon annan wifi-app.
Wifi fungerar bra och finns typ överallt.

Kolla med er svenska leverantör, ibland kan man 'pausa' sitt abonnemang :)
 
Skaffa ett simkort här i Aus. Telstra är bäst men dyrast. Optus fungerar hyfsat bra om man håller sig längs kusten.
Absolut.inte.vodafone! Fungerar inte utanför storstäder.


Men sedan finns det andra bolag som utformat specialplaner med tex mera surf eller internationella samtal. Billigare dessutom!
Bäst av dessa är Boost (telstra nätet) eller Amaysim (Optus nätet).

Dessa simkort kostar runt 20-30 dollar i månaden att fylla på. Simkort kan köpas i tobaksaffär, i supermarket, på flygplatsen mm. Telefonen måste vara olåst dock.

Att ringa till Sverige är dock att föredra facetime, Skype eller någon annan wifi-app.
Wifi fungerar bra och finns typ överallt.

Kolla med er svenska leverantör, ibland kan man 'pausa' sitt abonnemang :)
Underbart!! Tack!!
 
Underbart!! Tack!!

Ingen fara.
Jag har bott 5.5 år i Australien nu och började själv som backpacker i ett år som blev till två år efter "88 dagar farm work" (som är kravet att få söka ett andra års working holiday visum),,, som sedan blev till ett partnervisum och uppehållstillstånd efter att ha mött en australiensk kille här, sambo sedan 3,5 år nu :)

Du får gärna pm.a om du har särskilda frågor, typ var man fixar medicare kort, tax file nr, tips på ställen att åka till och vilken årstid är bäst var eller vad som helst bra-att-ha-koll-på saker så gör jag mitt bästa för att hjälpa och kolla upp.

OM något skulle hända får du dessutom gärna ge din dotter mitt aus-telefonnr eller e-post / messenger och i "alla mammos värsta fall" ;) så finns alltid nöd-boende här hos oss :), men det kan tas på pm om du känner för det :)
 
Ingen fara.
Jag har bott 5.5 år i Australien nu och började själv som backpacker i ett år som blev till två år efter "88 dagar farm work" (som är kravet att få söka ett andra års working holiday visum),,, som sedan blev till ett partnervisum och uppehållstillstånd efter att ha mött en australiensk kille här, sambo sedan 3,5 år nu :)

Du får gärna pm.a om du har särskilda frågor, typ var man fixar medicare kort, tax file nr, tips på ställen att åka till och vilken årstid är bäst var eller vad som helst bra-att-ha-koll-på saker så gör jag mitt bästa för att hjälpa och kolla upp.

OM något skulle hända får du dessutom gärna ge din dotter mitt aus-telefonnr eller e-post / messenger och i "alla mammos värsta fall" ;) så finns alltid nöd-boende här hos oss :), men det kan tas på pm om du känner för det :)
TACK!!!!! Jag kommer att höra av mig, är på språng just nu. Men tusen tack!! Det är guld värt!!!!!!! :heartheart:heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp