Australiensisk ridstil?

Luff

Trådstartare
Har tittat på en modern australiensisk tv-serie och återigen funderat över hur i all fridens namn dom sitter? Hänga så i ljumskarna kan ju inte vara ett skit bekvämt när en rider i terräng. Och sen hoppar dom likadant?!? Hur kan en ridstil utvecklas till något så märkligt. Är det kombon "westernsadel" och engelsk jaktstil? Och i så fall, varför ändrar dom sig inte? Såg att någon hade samma reflektion om islandshästridningen men där finns ju en helt annan anledning med storlek och gångarter.
 
Hahaha kan du säga vilken serie det är så jag kan kolla upp vad det är du talar om?
Är det reality serie eller typ tv karaktärer som har ridscener?
(Aus drama tv serier är såååå dåliga skådespelare alltid)

Vilken gren är du du efterfrågar eller är det "hobbyridning" eller mustering eller vad?

Vad jag vet så har aus ryttare i OS i de grenar där så de kan ju inte vara såå olika?
 
Har nog bara sett serier/filmer med ranchfolk som rider. Detta är McLeods döttrar men jag har sett det i andra serier också. Full galopp, tårna ner och hänger i ljumskarna.
 
Ja men detta är ju dramaserier med skådespelare som fått lite ridlektioner innan filmning.
Sedan har de stunt doubles för de snabbaste scenerna gissar jag.
Känns ju lite konstigt att vilja prata om "australiensk ridstil" och hänvisa till Mcleods döttrar O_o;):D


Å andra sidan så är det mååånga outback farmer som fortfarande idag använder hästen för att fösa kor, sk mustering.
Visst kan det bli lite fart i det om någon kalv springer åt fel håll och man måste runda upp den men oftast är mustering att sitta på hästen och skritta bakom hjorden, i timmar... i 40 graders värme... :wtf:
Och de som har detta som jobb tänker nog verkligen inte på att sitta som en dressyrryttare gör 3 minuter inne i arenan ;)


Om de även tävlar då och då så brukar det vara i kogrenar eller barrelrace, så ingen dressyrsits där heller och oftast på en annan häst än de använder i dagliga jobbet. Det är nog få av farmfolk som faktiskt "hobbyrider", typ ut på en tur för att det är kul.


Däremot i städerna finns ju både ridskolor och tävlingsstall för hoppning, dressyr och fälttävlan. Gissar att de ser ut ganska lika som i Sverige :)
 
Har tittat på en modern australiensisk tv-serie och återigen funderat över hur i all fridens namn dom sitter? Hänga så i ljumskarna kan ju inte vara ett skit bekvämt när en rider i terräng. Och sen hoppar dom likadant?!? Hur kan en ridstil utvecklas till något så märkligt. Är det kombon "westernsadel" och engelsk jaktstil? Och i så fall, varför ändrar dom sig inte? Såg att någon hade samma reflektion om islandshästridningen men där finns ju en helt annan anledning med storlek och gångarter.
Fast där läste jag en artikel från australiensisk ryttare för inte så länge sedan om att sitsen inte är så bra alla gånger, eller effektiv. Iofs kanske det finns liknande från Island, vem vet.

(inte sett serien eller australiensare rida)

Men då gällde kritiken iofs inte outback farmers utan hobbyhästtävlingar i dressyr och liknande.

Kan inte hitta den.

Men en artikel om skillnaderna på sadlarna däremot :)

http://www.saddleonline.com/blogs/content/differences-between-riding-styles-english-vs-australian
 
Senast ändrad:
Har tittat på en modern australiensisk tv-serie och återigen funderat över hur i all fridens namn dom sitter? Hänga så i ljumskarna kan ju inte vara ett skit bekvämt när en rider i terräng. Och sen hoppar dom likadant?!? Hur kan en ridstil utvecklas till något så märkligt. Är det kombon "westernsadel" och engelsk jaktstil? Och i så fall, varför ändrar dom sig inte? Såg att någon hade samma reflektion om islandshästridningen men där finns ju en helt annan anledning med storlek och gångarter.

Haha, just det där avsnittet när de håller på med sin "terränghoppningstävling" är väldigt underhållande :laugh: Jag har inte tagit det som någon korrekt ridning utan lite sån där käck "såhär ser det nog ut"-ridning som förekommer i många filmatiseringar.
 
Om man generellt tittar på Länder som använder hästen som ett fortskaffningsmedel så varierar utrustning och ridstil. Det går inte att göra jämförelser mer än i just ett segment i taget. Även där finns variationer när det kommer till olika länder. Sen tillkommer skickligheten som ryttare. Finns så många variabler att det går inte att jämföra. Inte ens mellan ridskolor och tränare lär man ut samma ridstil.
 
Har tittat på en modern australiensisk tv-serie och återigen funderat över hur i all fridens namn dom sitter? Hänga så i ljumskarna kan ju inte vara ett skit bekvämt när en rider i terräng. Och sen hoppar dom likadant?!? Hur kan en ridstil utvecklas till något så märkligt. Är det kombon "westernsadel" och engelsk jaktstil? Och i så fall, varför ändrar dom sig inte? Såg att någon hade samma reflektion om islandshästridningen men där finns ju en helt annan anledning med storlek och gångarter.

Hur folk rider i filmer när det inte är dokumentär om ryttare utan en serie med icke-ridande skådisar är kanske inte representativt för ngt land.
Givetvis påverkas sits/ridning etc av kulturen. Har man nära till bruksridning så kan ju det synas.
Galoppen är ju väldigt stor där. Och då blir det ju inte direkt dressyrsits för dem heller.

Men kollar man på de som rider dressyr, hopp etc så ser det ju ut som här det med.
Patrik Kittels fru tex är ju Aussie. De har ju också producerat Chris Burton, Edvina Tops Alexander etc. Para-ryttaren Victoria Davies visar upp trevlig ridning tycker jag.
 
Haha, just det där avsnittet när de håller på med sin "terränghoppningstävling" är väldigt underhållande :laugh: Jag har inte tagit det som någon korrekt ridning utan lite sån där käck "såhär ser det nog ut"-ridning som förekommer i många filmatiseringar.
Vilken säsong/episod är det? Jag har aldrig sett något avsnitt, men det låter ju nästan som om det vore underhållande att se det avsnittet (dock kanske inte av den anledningen som producenterna tänkte sig :p )
 
Vilken säsong/episod är det? Jag har aldrig sett något avsnitt, men det låter ju nästan som om det vore underhållande att se det avsnittet (dock kanske inte av den anledningen som producenterna tänkte sig :p )

Fick googla, säsong 2 avsnitt 21 och 22. Bägge avsnitten innehåller deltagande i olika klasser på någon form av show. Båda underhållande på sina sätt :angel:
 
Det är en bra underhållande serie. Men jag har sett det i flera serier filmer från down under. Och inte fasen låter dom skådisarna rida i full fart om dom inte kan rida. Är väl stund. Självklart menade jag inte tävlingsryttare i de klassiska grenarna utan just där det arbetas med hästen som fordon.
 
@Luff Vad betyder ”hänga i ljumskarna”? :confused:
Uj svårt att förklara. Långa stigläder, dom står på tå i stigbyglarna, raka ben och överkroppen på gränsen att tippa över framåt. Det ser ut som dom försöker att inte slå i blygdbenet. Jag försöker hitta bild.
 
Jag ser inte några sådana bilder du beskriver när jag googlar "mustering by horse in Australia".
Men det är klart, letar du noga så hittar du nog.

Däremot så ser jag att merparten på bilderna på första sidan google sitter i stolsitts och det har nog mycket med sadelarnas utformning att göra samt att jag tror merparten av ryttarna aldrig gått på ridskola. Har man inte en tränare som säger åt en att sitta upprätt så sjunker man lätt ned i potatissäck-stil i de sköna western- och westernhybrid sadlarna.
Med tanke på hur många timmar som spenderas i sadeln och fokus på jobbet så förstår jag att det blir så och ser inget fel i att man gör det bekvämt för sig så länge man sköter sitt jobb och inte ramlar av.
 
Uj svårt att förklara. Långa stigläder, dom står på tå i stigbyglarna, raka ben och överkroppen på gränsen att tippa över framåt. Det ser ut som dom försöker att inte slå i blygdbenet. Jag försöker hitta bild.

Man sitter väl ändå med ändalykten i sadeln och hänger inte i några ljumskar?

Aldrig sett en ryttare som rider Islandshäst sitta på det sättet du beskriver. Långa stigläder ja men ingen står på tårna eller håller på att tippa framåt.
 
Man sitter väl ändå med ändalykten i sadeln och hänger inte i några ljumskar?

Aldrig sett en ryttare som rider Islandshäst sitta på det sättet du beskriver. Långa stigläder ja men ingen står på tårna eller håller på att tippa framåt.
Islandshäst? Nu är du i fel tråd.
 
Jag ser inte några sådana bilder du beskriver när jag googlar "mustering by horse in Australia".
Men det är klart, letar du noga så hittar du nog.

Däremot så ser jag att merparten på bilderna på första sidan google sitter i stolsitts och det har nog mycket med sadelarnas utformning att göra samt att jag tror merparten av ryttarna aldrig gått på ridskola. Har man inte en tränare som säger åt en att sitta upprätt så sjunker man lätt ned i potatissäck-stil i de sköna western- och westernhybrid sadlarna.
Med tanke på hur många timmar som spenderas i sadeln och fokus på jobbet så förstår jag att det blir så och ser inget fel i att man gör det bekvämt för sig så länge man sköter sitt jobb och inte ramlar av.
Ja stolsitsen är ju frekvent förekommande. Då jag har sett den något mer märkliga sitsen när dom står på tå har det gått i full fart i terräng och det har varit just i tv-serier.
 
Ja stolsitsen är ju frekvent förekommande. Då jag har sett den något mer märkliga sitsen när dom står på tå har det gått i full fart i terräng och det har varit just i tv-serier.

Jag tror jag har hakat upp mig på att du kallar det för "Australiensk ridstil", som om alla på den här kontinenten rider så som du har sett på film
 
Man sitter väl ändå med ändalykten i sadeln och hänger inte i några ljumskar?

Aldrig sett en ryttare som rider Islandshäst sitta på det sättet du beskriver. Långa stigläder ja men ingen står på tårna eller håller på att tippa framåt.

Jag uppfattar det som ryttare med för långa läder, står på tå och lutar framåt för att de inte har balans.

Tycker ofta man ser det i serier när det är ovana ryttare som ska se ut som om de kan rida :D

(och nej jag har inte sett någon islandshästryttare göra så )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp