Autism och hög intelligens

Jag tror inte man ska försöka få en diagnos till sitt barn för att det-kan-vara-bra-ha utan en diagnos bör vara en sista utväg. Med en diagnos öppnas en del dörrar, men andra stängs.

Om jag har förstått saken rätt kan man aldrig t.ex. bli polis i Sverige om man en gång har blivit diagnostiserad med ADHD. Många ungdomar och unga vuxna försöker bli av med sina diagnoser för de känner att de har blivit feldiagnoserade som barn. Alla vet ju hur svårt det är att få tid för få en diagnos, tänk då hur svårt det måste vara för att få tid för att bli av med en.

Hur långt menar du att det ska gå innan man når denna sista utväg?

Jag är biased från andra sidan pga mitt yrke. Och jag ser denna ovilja till diagnoser, ovilja att söka hjälp i rädsla för någon "stämpel", ovilja att alls utreda i mitt yrkesliv. Och det jag ser är barn som inte får hjälp. Vi vet att vi kan träna upp färdigheter och att det är lättare om vi börjar tidigt.

Jag tycker inte att det är fair mot barnen att vänta tills de misslyckas. Inte när det funnits varningstecken som vi hade kunnat hantera tidigare.
 
Jag tror inte man ska försöka få en diagnos till sitt barn för att det-kan-vara-bra-ha utan en diagnos bör vara en sista utväg. Med en diagnos öppnas en del dörrar, men andra stängs.

Om jag har förstått saken rätt kan man aldrig t.ex. bli polis i Sverige om man en gång har blivit diagnostiserad med ADHD. Många ungdomar och unga vuxna försöker bli av med sina diagnoser för de känner att de har blivit feldiagnoserade som barn. Alla vet ju hur svårt det är att få tid för få en diagnos, tänk då hur svårt det måste vara för att få tid för att bli av med en.
Det var ju en lokförare som blev av med jobbet efter att han fått aspergerdiagnos, trots att han jobbat utan anmärkningar i 30 år eller nåt. Han fick tillbaks jobbet senare.
Jag tror men är inte säker, att alla säkerhetsklassade (?) jobb går bort om man har npf.

Jag har både adhd och autism, i mitt fall var diagnostiseringen till stor hjälp. Annars hade jag inte sagt ja till utredning. Fick diagnoserna när jag var 33.
Nackdelen, för mig, med autismdiagnosen är att det är i princip omöjligt att få behandling för annan psykisk ohälsa eftersom psykiatrin är så indelad i olika områden och har man autism så tar de inte emot en på t.ex. mottagningar för ångest och depression.
Har man autism så anses all psykisk ohälsa bero på det.
 
Insåg att jag var otydlig. Efter att han fått sin diagnos och de ville ha stöd och hjälp kom soc. I 30 min. De var allt de fick

Är det standard eller fastnade de i ”nä men det fungerar”? Kontaktfamilj, kontaktperson osv är tom vanligt i den lilla kommun jag jobbar i.
 
Är det standard eller fastnade de i ”nä men det fungerar”? Kontaktfamilj, kontaktperson osv är tom vanligt i den lilla kommun jag jobbar i.
Vet faktist inte om det är standard eller inte. Kan kanske vara beroende på var man bor. De hade önskat mer hjälp då pojken verkligen nötte ner familjen och de hade inget stödnät med familj runt sig.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Rosett
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 499
Senast: Araminta
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 339
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 893
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp