Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

D

Dressyrbrud

Jag fick för 1 ½ vecka sedan hem min nya valp, en border collie-tik. Sedan tidigare har jag haft en sheltie men då hon saknar gnistan som krävs för att ta sig någonstans köpte jag mig en ny hund, jag har dock kvar sheltien.

Valet föll på BC då jag ville ha någonting att jobba med, både vallning, bruks, lydnad och agility och vara åtminstone 99% säker på att få en arbetsvillig hund.

BC är en ny ras för mig, jag har bara beblandat mig med belgare i alla dess former, dobermann, schäfer och så sheltien tidigare men ville ha någonting utan den här spetsskärpan som belgarna besitter.

Nu är hon hemma, och det är långt ifrån vad jag förväntat mig. Hon beter sig som om hon vore autistisk, hon har tagit ögonkontakt med mig mindre än 10 ggr på den här veckan, bryr sig inte ett skvatt om vad jag gör och hon har inget som helst intresse av godis eller social kontakt (klapp, beröm), att kampa kan vara roligt men såfort jag släpper kampen så drar hon iväg och lägger sig själv med den. Jag har gått iväg på promenaden när hon varit extra ouppmärksam men det hjälper inte, istället för den rädsla och övergivenhet jag sett hos belgarna så spatserar hon obekymrat vidare alldeles ensam.

I och med att jag inte äger någonting hon vill ha, betyder jag ingenting för henne. Det finns ingen anledning för henne att ta kontakt med mig, och jag har ingen anledning att ge henne. Det här gör mig oerhört frustrerad och ledsen, för utan den spontana kontakten kommer det bli svårt att träna och senare tävla, och framförallt att få en relation till henne.

Jag har försökt träna och uppmuntra kontakt, men eftersom jag inte kan belöna henne för kontakten blir det mest pannkaka av allt. Jag kan heller inte nonchalera henne, eftersom hon inte bryr sig ett skvatt om det, jag kan inte träna ögonkontakt vid matskålen, eftersom får hon ingen mat så bryr hon sig inte utan då går hon därifrån.

Vi har en mallevalp också, ca 3 v äldre, som är helt annorlunda. Såfort hon får syn på en viker hon bak öronen och viftar på hela kroppen, tokig i mat och i kampen, kommer alltid och söker kontakt och går redan nu spontant upp vid sidan och söker ögonkontakt vilket gör mig ännu mer frustrerad eftersom man självklart jämför dem två.

Min fråga är: ska BC'n vara såhär självständiga? Eller har jag fått ett måndagsexemplar? Växer hon på sig?

Som det är nu lutar det åt att jag behåller henne tills hon är ett år och är hon fortfarande likadan så kommer jag inte vara främmande för att omplacera henne. Men det gör mig samtidigt ledsen, för det här skulle ju bli så bra..!
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag tycker det låter som att du har satt lite höga krav på en valp du bara haft i lite mer än en vecka. Låt vovven få lära känna dig ordentligt, samtidigt som du lär känna vovve ordentligt. Jag har väntat i MINST 2 månader till innan jag ens börjat med något halvavancerat. Under den yngre delen av valptiden brukar jag max lära in saker som sitt, ligg, koppelhyfs osv. Alltså basgrejjer.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Något OT:
Jag själv tycker inte alls att man inte ska träna med eller inte förvänta sig något av en valp.
Det allra bästa är att man kör på så valpen hamnar i ens vardag och ställer sådana krav på den som den kommer ha resten av livet hos en. SÅKLART dock efter valpens förutsättningar eftersom de varken orkar gå eller koncentrera sig särskilt länge. Känner till duktiga hundmänniskor som gör precis såhär och de får riktigt fina hundar, jag själv önskar jag ställde mycket mer krav på min hund när han var valp trots att förutsättningarna för oss inte var de bästa.

--

Mitt tråkiga tips är att kontakta någon som verkligen kan BC, eller uppfödaren. Eftersom du ju har massa erfarenhet av annan sorts hund kanske du behöver hjälp att tänka om och tänka nytt?

Annars är ju vissa hundar riktigt självständiga och allt måste jobbas fram. Se det som en riktig utmaning och tappa inte hoppet. Hon kan bli fantastisk och ifall hon blir det har du ju bara din träning att tacka :).

Hoppas lite kelpie och BC folk svarar här, jag är nyfiken på ifall någon har några bra, konkreta tips.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Valpen ska få vara valp, naturligtvis. Det är inte det som är bekymret, det enda jag "tränat" är hanteringen i princip, dvs klappa henne samt ligga still i mitt knä cirka 30 sekunder.

Momentträning som sitt, ligg, stå, fot etc kommer inte för ens långt fram, men trots detta vill jag kunna ha en relation och kontakt med henne. Även om jag skulle vilja träna henne så ska dem inte ha några problem med det, så länge man anpassar träningsmängd etc :)

Där anser jag kontakten vara grundläggande och alltså vill jag ha kontakt med henne redan från början. Tidigare valpar har jag inte haft det här bekymret med, därför undrar jag om det här är typiskt BC'n?
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Mina BC-valpar har varit väldigt kontaktsökande och med hög följsamhet redan från start. Flera kullsyskon däremot har varit både självständiga och svåra att nå - enligt deras ägare.

Skillnaden jag kan se, är träningsmetoderna.

BC ska vara självständig och modig. Den ska kunna jobba en kilometer från sin förare och fatta snabba beslut på egen hand. En rädd och klistrig BC är värdelös som arbetshund.

Du säger att du inte har något som din valp vill ha, och det där tror jag du ska omvärdera. Den här valpen kanske inte alls är som de tidigare, men det finns garanterat saker som motiverar den. Det gäller för dig att lista ut VAD! Sen är momentträning knappast negativt, allt umgänge med hunden knyter relation, valpen fattar inte att ett sitt är ett lydnadsmoment men tandkontroll bara är hantering. För valpen är allt du gör med den bara relationsbyggande. På gott och ont.

Jag måste bara få fråga om det är en reggad BC, och vad det är för linjer bakom? Vad säger uppfödaren? Hur är de andra kullsyskonen? Föräldrarna?

/Migo
yrkesverksam med sina tre BCs
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja, hon är reggad i SKK. Vill du ha stamtavlan kan jag skicka det i pm. Vi fick träffa båda föräldrarna plus farfarn och det var trevliga sociala hundar.

Hur menar du med träningsmetoderna?

Jag förstår att dem ska vara lite självständiga för att kunna gå iväg ut på fåren, men den här självständigheten känns nästan överdriven.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja, jag leker med henne. Busar, kampar lite och grejar. Men det är alltid jag som bjuder upp till lek, och jag kan aldrig släppa henne för då finns det ingen lek kvar, då går hon iväg.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja, jag leker med henne. Busar, kampar lite och grejar. Men det är alltid jag som bjuder upp till lek, och jag kan aldrig släppa henne för då finns det ingen lek kvar, då går hon iväg.

Truga inte på leken, gör den exklusiv. "låtsas hitta" intressanta saker i dikena på promenaden och ge inte valpen tillgång till dem varje gång! Visa att du är en smart jäkel som har stenkoll på kul saker, så att det lönar sig att hålla koll på vad du gör. Alltså låtsas göra det för din egen skull, absolut inte för valpen.
Och bryt alltid leken innan valpen. Sträva efter mersmak. om det så innebär att lekpassen blir 3 sek korta.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Ja, godiset vi har prövat är köttbullar, korv, frolic, levergodis, Dogman minihjärtan, torrfoder, kladdig burkmat. Hon äter allt gör hon, men det är inget som är värt att dö för, utan henne kvittar det om hon får eller inte får. Ta leken där man håller en godis i handen och så får dem inte ta den för ens man sagt varsågod. Då är det lite att "nähe, fick jag den inte på en gång jamen jaja, då gör jag väl ngt annat då" och så går hon iväg. Inte den här frustrationen att "GE MIG!" som man vill ha..
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jag försöker bryta allt innan henne, både lek och klappar osv. Hon bryr sig inte på promenaden vad jag hittar på eller inte hittar på, om jag inte tar henne i halsbandet och släpar dit henne, men såfort jag släpper spatserar hon iväg igen. Hon är HELT ointresserad av vad jag har för mig.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Det står lite i kontaktkontraktet om hur man tränar hunden som tycker kontakt med föraren är onödigt till att tigga efter din kontakt. Men du kanske läst den boken?
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Jo, jag har den. Har lusläst den från pärm till pärm. Poängen där är ju som tidigare, belöna kontakt. Det är dock här det blir klurigt eftersom att det inte finns några belöningar.Och då försvinner ju hela grejen. Suck.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Vad händer om du totalignorerar hunden då? Alltså inte bara en timme utan tills den tröttnar och själv söker din kontakt?

Jag tänkte på historien om Ruff på sidan 11. Är inte det lite likt din hund?
 
Senast ändrad:
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Försök hitta småsaker i vardagen som hon tycker är roligt/värda nåt och belöna med hjälp av det. Vardagliga exempel kan vara att vänta på att hon ska ta kontakt innan du sätter ner matskålen, innan du kopplar lös henne när ni är ute, innan du öppnar ytterdörren när ni ska ut/in osv.. Belöna minsta lilla kontakt, i början kan det räcka med att hon bara kastar ett snabbt öga på dig för att det ska bli jackpot för henne.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Nu har ju jag en oreggad border :devil:

Men jag hade problemet att jag var mer kär i han än vad han var i mig, jag svansade efter honom så att säga. Så han tog mig för givet.

Nu för tiden så är det så här, vill han inte ha maten, då får han vara utan!

Sticker han andra hållet, jag då vänder jag på klacken och sticker motsatta håll.

Min kille bryr sig inte ett smack om godis, bollar, pinnar och dragkamp är det bästa. Och det är MINA :devil: saker så han får faktiskt kämpa för dem. Tittar han på annat, ja då leker jag för mig själv eller med en annan hund.
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Åh nej så trist situation! Låter konstigt tycker jag.

Inte köper man väl en bc för att behöva locka och pocka på uppmärksamhet. Jag förstår så väl din besvikelse. Min bc söker kontakt jämt.

Finns det någon möjlighet för dig att exempelvis byta valp ? Det ska ju kännas kul redan från början. Vad står det i kontraktet? Ibland står det att man får lämna tillbaka hunden med visst prisavdrag. Det hade jag försökt i din situtation. Livet är för kort för att ha djur man inte trivs med.

Lycka till
 
Sv: Autistisk border collie-valp? Frustrerad!

Har en god vän vars schäfertik var exakt såhär som valp, och bitvis så fortfarande som 1-åring. De tränar stenhårt på det som hunden tkr e livet på en pinne. Spår. Och fick börja i rätt tidig ålder. Nu e schäfern mera spänd på vad matte ska göra härnäst för roligt spår men man måste alltid ligga henne steget före. Kanske din valp blir mer intresserad om den får lära sig att följa rörliga mål? I detta fall dig? Då menar jag inte valla dig lr så utan mer att så fort valpen tittar åt ditt håll, rör sig åt ditt håll med nyfikenhet kasta något (Den sak valpen föredrar mest) på inhägnade områden-släpp lös! Go bananas-släng dig på gräset och rulla, kasta löv och kottar, rassla med nått som skramlar m.m men belöna allt hon visar som är av intresse för dig.
Eller..... Sätt dig lugnt på golvet/marken och Koppla henne. Då kan hon bara röra sig ett visst mått ifrån dig, då kommer hon söka sig till dig till slut troligtvis. Gör denna lilla övning ett fåtal ggr/dag och belöna när hon söker sig till dig.
Berätta hur det går!
Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: muppia
·
Övr. Hund X]En lättare border tik ganska liten växer sig inte så jätte stor. Som en mellan pudel i storlek. X]En lägenhet ej mitt i stan men...
Svar
14
· Visningar
1 692
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp